آتالله محجانی از پادشاهی فارشچیان/ چشم گوزن در نقاشی گوزن ، که از چشمان دخترش وام گرفته شده است/ فرشچیان چگونه آفرینش تاج ایجاد شده است؟



گروه اندیشه: سید آته الله موهجرانیدر یادداشتی که برای روزنامه ایران این نوشتار در مورد مفهوم “پادشاهی” و رابطه آن با هنر و هنرمندان در بیان استاد فقید فارشچیان نوشته شده است. از نظر او ، مفهوم “پادشاهی” به معنای جوهر و جوهر بودن در قرآن کریم است و این امر را برای همه انسانها امکان پذیر کرده است. او ادعا می کند که این موقعیت “مطمئناً” برای انسان است. در این میان ، هنرمندان واقعی کسانی هستند که می توانند با تلاش خود این واقعیت را در کار خود نشان دهند. مهاجران این پیوند را بین هنر و پادشاهی “تقاطع حقیقت و زیبایی” می نامند. به عنوان مثال ، نویسنده به پروفسور محمود فارشیان اشاره می کند و او را نمادی از یک هنرمند می داند که به ایمان درونی خود تکیه کرده است. نویسنده معتقد است که آثار برجسته فارشیان ، مانند گوزن گوزن ، که چشم دخترش را از چشمان دخترش قرض گرفته است ، یا “دوران اشورا” ، جلوه ای از این دیدگاه آسمانی و درک عمیق از حقیقت امام رزا (به عنوان) و واقعه اشورا بود. در پایان ، نویسنده به سخنان عیسی مسیح در انجیل اشاره می کند و می گوید که دستیابی به پادشاهی مستلزم “تولد دوباره” یا به عبارت دیگر ، تکامل داخلی و پیشرفت معنوی است. این یادداشت را در زیر بخوانید:

****

غواص

آیا می توانید آن را به پادشاهی پیدا کنید!؟ پادشاهی چیست و کجاست یا کجاست؟ قرآن کریم از پادشاهی به عنوان جوهر و وجود درونی وجود و همچنین پادشاهی به عنوان مقام عالی ابراهیم خلیل یاد می کند. از طرف دیگر ، قرآن نشان داده است که همه انسانها می توانند به پادشاهی فکر کنند. چهار آیه در قرآن کریم توسط پادشاهی سازماندهی شده است. آیات آنقدر الهی است و آشکار است که چنین حریم خصوصی را نمی توان لمس کرد ، “جمله چشم ها باید باشد و گوش ها”
1- در بیان و ستایش ابراهیم
waqfat al -baramimi al -sawm al -sawaat al -ma’mulikoni mena al -mamuqninin: 1: 1
و بنابراین ، ما پادشاهی آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان می دهیم که یکی از نگهبانان باشد.
اقتدار ابراهیم به منبع یقین هدایت می شد.
2. پادشاهی جوهر وجود است. همین نکته ، پیوند بین وجود هر پدیده ای با خدا است.
fasibah al -zaza’i al -zayd al -zayd al -zayd al -tarij َ َ َ َ َ َ َ َ َ
اینقدر [شکوهمند و] این خالص است که پادشاهی در دست اوست ، و برای او است که به شما بازگردانده می شود. در آیه 2 سورات المومنون ، این موضوع به روش دیگری مطرح شده است.
2. تبشیر و اشتیاق شگفت انگیز برای همه انسانها.
خدا می پرسد که چرا آنها به پادشاهی نگاه نمی کنند!؟ (سورات الرارف ، آیه 1) به این معنی است که آنها می توانند اظهار نظر کنند. اگر انسان بتواند تجلی خدا را در آینه طبیعت الهی و خرد خالص خود ببیند. او به پادشاهی رسیده است.
آیات در هماهنگی است. هارمونی الهی جوهر پادشاهی است. ابراهیم با پادشاهی آسمانها و زمین شناخت ، درک و بازدید کرد. انسان می تواند پادشاهی را در نظر بگیرد. این هنرمندان این ثروت را داشته اند که زیباترین و بالاترین احتمال دریافت پادشاهی در زندگی و هنر خود را ببینند. هیچ دوگانگی و بیگانگی بین هنر هنرمند و روح او وجود ندارد. زیباترین غزل هافز غزل اوست. غزل های او همه جلوه های غزل غزل ، رنگین کمان پورتلالو و متعالی هافیز است. هنرمند خالق است. با زبان نقاشی در نقاشی مانند محمود فارشچیان یا داوینچی ، با زبان استون در آثار میکل آنژلو ، به زبان آهنگ مانند آنتونیو ویوالدی ، با واژگان مانند فردوویس و هافز. همه آنها می خواستند از زیبایی حقیقت و حقیقت مطلع شوند.

****

پروفسور محمود فارشیان در هنر و ذات ایمان و بشریت به تعالی و خرد دست یافته بود ، که با ترحم من و حدی که نبود! در مورد او نمی توان صحبت کرد. شما مجبور بودید او را ببینید و به چشمان او مانند دریا نگاه می کرد و گوهر اشک می درخشد. او به سخنان خود گوش فرا داد که مخملی و مخملی با صدای آسمانی به زبانش جاری می شوند. صحبت از استاد فارسچیان- البته ، کلمه استاد برای او کوچک و ناکافی است ، شاید کلمه یا عنوان آنقدر مالی باشد و حتی بسته بندی شود که دیگر معتبر و جذاب نباشد. کسانی که می دانستند و محمود فارشیان را داشتند ، به سختی می توانند در مورد او صحبت کنند. اما برای نشان دادن اینکه ما از سرمایه ملی و وفادار کشور خود می دانیم ، باید صحبت کنیم.

در میان عاشقان محمود فارشیان. من بارها او را در اصفهان ، تهران و نیوجرسی (نیویورک) دیده ام. من هم با او صحبت کردم. او در کارگاه نقاشی و نقاشی چهره خود در خانه خود در نیوجرسی ، ضامن آهو را به من نشان داد. او پرسید که آیا نظر دارید؟ چشم گوزن که دیدم ، شلیک برقی در ذهنم. من این نکته را دریافت کردم گفتم: “وای ، چشمان پر از زیبایی و ظلم است!” چشمان گوزن از چشمان دخترش قرض گرفته شد. نفس قلب شما را می گرفت. کلمات دیگر در در نبودند …

اگر هنرمند بتواند به نقطه یا عزت حقیقت و زیبایی برسد ، این هنرمند به منبع عالی هنر رسیده است. حفاز در غزل ها ، جلال الدین بلکسی در ماتناوی ، داستایوفسکی در برادران کراماازوف ، میکل آنژ در ایجاد مجسمه موسی ، داوینچی در ایجاد “آخرین شام” (در کلیسای سانتا ماریا) در ارنست همونگه که پیدا کرده اند. فارشیان توانست در قلمرو قرار بگیرد که الهام بخش حقیقت و زیبایی است. این گوهر مقدس نامناسب نیست. طبق گفته هافز:

من در شعر شعر ذاتی بودم.
بدی از جام تظاهرات ویژگی های من

راه او از آسمان زندگی بشر عبور می کند. همان قرآن کریم به عنوان “پادشاهی” گفته می شود. پادشاهی پادشاهی!

مرد این هنرمند در دو مدار حرکت می کند. مدار هنر و مدار انسان. او می خواهد حقیقت زیبایی را در هنر و زیبایی حقیقت در نهاد خود کشف کند! این دو مدار مطابقت دارند. نکته زیبایی و حقیقت هنر خالص یا پادشاهی است. ظاهر و فضای داخلی و اول و آخر ، طبق روایت قرآن کریم ، به همان روش است. محمود فارشچیان در جمع دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه هاروارد گفت: “سعی کنید بهترین باشید ، شماره یک باشید.” ما هنرمندان بزرگی را می شناسیم که در هنر بشریت شکست خورده اند. چند هنرمند توانسته اند از زندگی خود یک اثر هنری عالی ایجاد کنند. چنین فرشیان هرچه به او نزدیکتر شویم ، بیشتر می شود. بر خلاف گروهی که با نزدیک شدن به ما نزدیک می شویم. تا آنجا که آنها دیگر نمی توانند الهام بخش باشند. بین و تجلی آنها بود.

Myster Ekhart از تمثیل Dutar در توضیح نظریه خود در مورد رابطه بین حقیقت و زیبایی استفاده کرده است. این دو سیم سمبل دنیای مردم و ماده ، نماد روح و بدن و نماد پادشاهی و پادشاهی است. با دو آهنگ ساخته شده است. مانند تمثیل جلال الدین محمد بلخلی در رقابت بین رومی ها و چینی ها ، یک گروه صیقل داده شده و گروه دیگر جلا دادند. عکس نقش و نقاشی روی دیوار جلا افتاد! اگر این برای نقش نبود ، لهستانی به تنهایی کافی نبود. اگر صیقل دهنده نبود ، این نقش از بین نمی رفت. هنر هنر دانش و دانش ، پرداخت روح او است.

فارشیان به ما آموخت و به هنرمندان آموخت که می تواند مسخره باشد. به گفته امام حسین (ص) در دعای عرفه: “خدا ، غنای روح” “خدا زندگی من و دارایی من را برکت دهد!” وقتی هنرمند چنین صدایی پیدا می کند ، می تواند تمام مضامین مذهبی و مذهبی خود را اعطا کند. این نمی تواند سود کسب کند یا حتی هدیه ای را برای طراحی حرم امام رضا و امام حسین (ص) قبول کند. وی گفت: “من به امام رضا و امام حسین مدیون هستم تا کار خود را در موزه و حرم آنها قرار دهم.” این همان مفهوم درخشان است! این درست در برابر آنچه معقول و توجیه شده است درست است. شیمیایی که این خلاف را ایجاد می کند ، یک انسان است که دیدگاه آسمانی را به دست آورده است. چنین انسانها نشانه ای هستند. دیگر ضبط زمان و مکان وجود ندارد. آنها جهانی می شوند. حتی اگر کسی مسلمان نباشد که کمی درباره امام حسین و روز اشورا بداند ، در برابر “دوران اشورا” بی قرار و بی قرار خواهد بود.

حقیقت اشورا در دوران عاشورا در زیبایی دوران اشورا نقاشی شده است. در حالی که محمود فارشیان در دوره اشورا و مادرش پیدا کرده بود ، که توصیه کرده بود به مجمع عزاداری امام حسین برود. فارشچیان به مادر گفت: “من می روم و یک تسبیح را برای امام حسین و اشورا نقاشی می کنم.” نقاشی های دوران اشورا رویدادی در تاریخ کربلا و اشورا است. نقطه ای از خودکشی حقیقت و زیبایی. مگر اینکه زینب کوبرا ، او گفته بود ، “من زیبایی جامیلا را دیده ام” “من چیزی جز زیبایی ندیدم!” در واقع دیدگاه آسمانی زینب بود که او به حقیقت اشورا نگاه کرد. فارشیان زندگی و هنر خود را با چنین نگاهی پیوند داده بود. این همان چیزی است که قرآن کریم هدایت کرد: پادشاهی را در نظر بگیرید! یا چرا به پادشاهی نگاه نمی کنید؟
چگونه می توان در مورد پادشاهی اظهار نظر کرد؟ یا کسانی را که پادشاهی را در نظر گرفته اند ، بشناسید. مسیح کمک زیادی می کند. “کسی که دو بار متولد نشده است به پادشاهی بهشت نمی رود!” (انجیل جان ، فصل سوم ، آیه 1 و 2)

در تمام زندگی هنری خود ، این هنرمند اگر نگاهی به وضعیت پادشاهی و وضعیت عالی هنر می رساند ، به دنبال تولد دوباره می خواست. در تفسیر سعب ، “تاج آفرینش” می شود.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 9338

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *