آشنا: روایت هسته سخت می تواند آینده ایران را شکل دهد / چه چیزی بعد از جنگ 6 روزه تغییر کرده است؟



Farzan Asif Nakhaei: جهان غرب ، از جمله اسرائیل ، ناتو و ایالات متحده ، در تلاشند معیارهای خود را پس از جنگ 6 روزه به ایران تحمیل کنند. در ایران نیز روایاتی در ایران وجود دارد که می توانند افکار عمومی درست را در جنگ روایات به رهبری رسانه های داخلی و خارجی درک و انتخاب کنند. اگر ایرانیان روایت صحیح خود را سازماندهی نکنند ، سیستم رسانه ای جهانی که به دنبال فروپاشی ایران است ، جایگزین روایت آنها خواهد شد. روایت های داخلی را می توان در تقسیم ذهنی افکار پایه و اساس بازی کرد. غرب ابتدا باید در سیستم شناختی ایرانیان واقعی ظاهر شود. از این منظر ، تولید روایتی که “همبستگی اجتماعی و دفاع ملی” را علیه روایات رسانه های اسرائیلی و هواداران آنها مانند ایران بین المللی سازماندهی می کند ، مسئله اصلی و روز ایران است. بر این اساس ، موضوع “همبستگی اجتماعی و دفاع ملی” در خانه خانه علوم انسانی ، با همکاری انستیتوی کار و تأمین اجتماعی و بخش فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، مجموعه ای از جلسات با عنوان ” “همبستگی اجتماعی و دفاع ملی” نگهدارندهبشر اما جلسه نهم در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد. یکی از سخنرانان جلسه نهم دکتر “هشام الدین اشنا”وی استادیار سیاست گذاری در دانشگاه امام صدیق و رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک بود. بخشی از تحلیل آشنا که در اره منتشر شده:

ساختار روایت های استراتژیک

هسامو الدین آنهنا اشنا گفت که روایت استراتژیک مفهومی است که با قدرت نرم ، قدرت سخت و قدرت هوشمند همراه است. وی گفت: “روایت استراتژیک یکی از تئوری های جدید روابط بین الملل است که نقش اساسی در روند ارتباطات دارد.” وی تأکید کرد که دانشمندان شناختی معتقدند که این روایت ذاتی در انسان است و کسی که می تواند روایتی تأثیرگذار ارائه دهد ، قدرت واقعی دارد. قدرت به معنای توانایی ارائه روایتی است که برای دیگران قابل قبول است. مردم به کسانی که می توانند تاریخ ، حال و آینده یک کشور را به روشی قانع کننده تعریف کنند ، جذب می شوند. وی مراسم روایت استراتژیک را سه مرحله خواند: شکل گیری ایده ها ، انتشار ایده ها و پذیرش و تفسیر روایات.

خانواده ها در ادامه گفتند ساختار روایت های استراتژیک از چهار مؤلفه تشکیل شده است: شخصیت ها ، فضا ، عمل و درگیری و راه حل. اشنا گفت: “هر روایت باید وظیفه قهرمان ، ضد هرو و سایر بازیگران را روشن کند.” وی همچنین اظهار داشت که روایت باید زمینه روایت را تعیین کند و موضوع و درگیری موجود را تعریف کند. روایت های استراتژیک به سه سطح اصلی طبقه بندی می شوند: سیستم بین المللیبا روایت ملی و R.موضوع سفیدبشر روایت جنگ سرد این یک روایت استراتژیک است که جهان را دو قطبی می داند. روایت ملی این ترکیبی از گذشته ، حال و آینده کشور است و به عنوان مثال ایالات متحده ، خود را به عنوان حامی آزادی و دموکراسی معرفی می کند. روایت های استراتژیک ، اگر به درستی طراحی ، اجرا یا تفسیر نشده باشد ، یا اگر طرف مقابل قادر به معامله باشد ، ممکن است به شکست منجر شود و داستان موفق به یک شکست تبدیل می شود.

۱۰ روایت استراتژیک در جمهوری اسلامی که افتاده یا شکست خورده اند

در بحث خود ، هوشام الدین اشنا در ادامه درباره دوازده روایت استراتژیک در جمهوری اسلامی ایران بحث کرد و نقش این روایات را در جنگ شش روزه گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. وی اظهار داشت که این دوازده روایت را می توان کاملاً به چالش کشید. “این روایات باید جدی گرفته شود ، اما خیلی جدی نیست ؛” زیرا برخی از آنها ممکن است در عمل تغییر کنند یا نمی توانند کاملاً پاسخگو به تحولات باشند. “

وی گفت که روایت اول روایت “ظهور در نزدیکی” است این امر به گفتمان مهدیسم متکی است و برای بسیج اجتماعی و مشروعیت بخشیدن به سیستم استفاده می شود. وی گفت: “این روایت بیان می کند که آنچه امروز ممکن است بسیار دور به نظر برسد می تواند بسیار نزدیک باشد و این نزدیکی باعث می شود که ما به سمت تمدن مهدوی حرکت کنیم.” وی افزود: وقتی ما با مسائل تمدن سر و کار داریم ، حساسیت ما به مسائل روز کمتر است زیرا دیدگاه ما فراتر از بخش های کوتاه مدت است. ” او ادامه داد در طول دولت دکتر احمدی نژاد ، این ایده تشدید شد و ابعاد و پیامدهای آن هنوز بحث برانگیز است.

روایت دوم روایت “داشتن یک مأموریت جهانی” است این بیان می کند که جمهوری اسلامی ایران یک مأموریت و مأموریت جهانی دارد و باید انقلاب را صادر کند و متکبر را نابود کند. اشنا گفت: “این مأموریت ناشی از آیین های مذهبی و سیاسی ما است و پس از دعاهای جمعه و جماعت در شعارها پیدا شده است.”

روایت سوم این است که “ما آقای منطقه هستیم”؛ ؛ طبق این دیدگاه ، قبل از انقلاب و پس از آن ، ایران خود را قدرت برتر منطقه می داند. وی گفت: “ما به دنبال اولین قدرت منطقه در سند بینایی هستیم و این نگرش تأثیر قابل توجهی در سیاست خارجی و داخلی ما داشته است.”

روایت چهارم در مورد “عمق استراتژیک” است که شامل مدیترانه است و گفت: “ما معتقدیم که عمق استراتژیک ما فراتر از مرزهای فعلی است و باید در آن مناطق حضور فعال و مؤثر داشته باشیم.”

روایت پنجم بر “رابطه بین ملل و دولت” تأکید دارد؛ ؛ این روایت مبتنی بر این است که ملل با ما و دولت ها در مقابل ما هستند. وی گفت: “ما معتقدیم كه می توانیم با تکیه بر حمایت از ملل ، از سد دولتها عبور كنیم و به نوعی دولتهای محدود یا كنترل كنید.”

روایت ششم روایت “ترتیب هسته ای” است معنی آن ایجاد ابهام در مورد برنامه هسته ای ایران است. وی گفت: طبق این روایت ، این ابهام از دشمنان می ترسد و از حمله به کشور جلوگیری می کند و ما با حفظ این ابهام قدرت بازدارندگی را ایجاد می کنیم.

روایت هفتم روایت “حمایت الهی” است. وی گفت: “ما معتقدیم که خدا با ما است و این اعتقاد روح پیروزی را در بین مردم و رهبران افزایش می دهد.” این فقط برای ما نیست و دیگران ، حتی ترامپ و نتانیاهو چنین ادعایی دارند ، بلکه معنای خاصی برای ما دارند.

روایت هشتم “کاغذ تحریم ها” بودبشر “تحریم ها جدی به نظر می رسند ، اما اگر ما آنها را تحمل کنیم و آنها را مدیریت کنیم ، تأثیر آنها محدود خواهد بود ؛ در غیر این صورت ، ضعف در مدیریت باعث افزایش مشکلات می شود.

روایت نهم به “قدرت موشکی کافی برای بازدارندگی” برمی گرددبشر اشنا گفت: طبق این روایت ، قدرت موشکی ما برای بازدارندگی کافی است و ما باید همچنان بر این منطقه تأکید کنیم تا از حمله دشمنان ما به ما جلوگیری شود.

دهمین روایت با “استراتژی نظامی” سروکار داردبشر اشنا گفت: “این روایت تأکید می کند که این بهترین دفاع از حمله است.” وی توضیح داد: “مانند یک مسابقه فوتبال ، ابتدا باید حمله کنیم تا دشمن نتواند به طور مؤثر واکنش نشان دهد و این می تواند موفقیت آمیز باشد.”

روایت یازدهم به “حضور نظامی مهمتر از حضور سیاسی و اقتصادی در منطقه” اشاره دارد. اشنا گفت: طبق این روایت ، حضور نظامی جسمی و قوی در منطقه بسیار مهمتر از تأثیر سیاسی و اقتصادی است. این حضور می تواند مستقیم یا پروکسی باشد ، اما اهمیت آن غیرقابل انکار است.

آشنا روایت دوازدهم را “ساخت روایت های بعدی” معرفی کردبشر استاد دانشگاه امام سدگ گفت: “ما معمولاً ابتدا عمل می کنیم و سپس تئوری و روایت می کنیم ؛ به عبارت دیگر ، روایت یک شهرک و یک فک است و ما زن و مرد هستیم.

وی تأکید کرد که این دوازده روایت هم موفقیت ها و هم آسیب ها و چالش ها را برای کشور به همراه داشته است و جنگ شش روزه اخیر فرصتی را برای آنها فراهم کرده است تا آنها را تجدید نظر کنند.

در پایان ، اشنا به روایت دیگری اشاره کرد که خارج از این روایات است و گفت: “روایت هسته سخت” ایده ای است که می گوید ما یک هسته سخت داریم که از ما پشتیبانی می کند و دستیابی به آن بسیار مهم است. این روایت می تواند آینده کشور را شکل دهد.

وی گفت: “جنگهای دفاعی مقدس و جنگ 7 روزه اخیر این فرصت را برای ما فراهم کرده است که این روایات را آزمایش کنیم و آنها را ارزیابی کنیم.”

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10311