به گفته خبرگزاری اخبار آنلاین نقل شده ibna ، رضا داستجردی معرفی کتاب “معلمان و آموزش حقوق بشر” نوشت که این کتاب اثری از دو محقق جهانی در زمینه حقوق بشر و حقوق بشر ، آدری اسلام ، استاد بازنشسته در دانشگاه لیدز و هیو استارکی ، استاد کالج دانشگاه لندن است که نقش آموزش حقوق بشر را در یک قالب واضح و قابل درک بررسی کرده است. ترجمه فارسی این اثر توسط Hemat Kuhiar Gardi ، وکیل و کارشناسی ارشد حقوق بشر و چند فرهنگی از دانشگاه نروژ به فارسی ترجمه شده است و به عنوان انتشارات Gol -azin به مخاطبان تحویل داده شده است.
در مقدمه مترجم ، یک نکته کلیدی وجود دارد. این کتاب بر آموزش این حقوق و توانمندسازی افراد برای شناخت و خواستار آنها ، به جای تأکید بر حقوق بشر به عنوان یک تئوری یا مجموعه ای از اصول ، متمرکز شده است. این دکترین اساسی بلافاصله کتاب را از سطح دانشگاهی به سطح عملی و اجتماعی ارتقا می بخشد. نویسندگان این کتاب با تأکید بر ضرورت آموزش حقوق بشر در مدارس ، معتقدند که معلمان می توانند یک نیروی تحول باشند. آنها با درک حقوق بشر ، نه تنها اطلاعات را به دانشجویان منتقل می کنند ، بلکه زمینه ای را نیز فراهم می کنند که در آن کرامت انسانی ، عدالت ، برابری جنسیتی ، همبستگی و صلح به طور عینی تجربه ، باتجربه و درونی باشد. این جنبه مشارکتی و تجربی آموزش و پرورش نکته ای است که بارها در این کار تکرار می شود: آموزش حقوق بشر نباید طوطی باشد ، بلکه باید گفتگو باشد و به مشارکت فعال دانش آموزان اعتماد داشته باشد.
نویسندگان صریحاً در یادداشت اولیه خود اظهار داشتند كه یكی از اهداف اصلی نوشتن این كتاب حمایت از معلمان در برابر نابرابری و بی عدالتی است. چه در خانه و چه در جوامع دور. این پشتیبانی با تقویت چارچوب های نظری ، ارائه ابزارهای آموزشی و همچنین روایت داستان های انسانی از شرایط واقعی آموزش حقوق بشر انجام می شود. نویسندگان شروع به نوشتن کار خود با یک سؤال اساسی کردند: “چرا کتاب را با داستان شروع کردید؟” پاسخ آنها واضح است: داستان ها ابزاری قدرتمند برای القاء همدلی ، درک فرهنگی و تجربه انسانی هستند. آنها مخاطبان را به دنیای دیگری می برند ، جایی که حتی در شرایطی مانند جنگ ، مردم می توانند بشریت را با همدلی و مقاومت در برابر ظلم و ستم زنده نگه دارند. روایات نه تنها برای انتقال محتوا بلکه برای آموزش همدلی و انسانهای مسئول مورد استفاده قرار گرفته است.

آکادمی جهانی حقوق بشر و حقوق بشر ، هیو استارکی ، استاد کالج دانشگاه لندن
در بخش دیگری از این کتاب ، نویسندگان از ریاکاری دولت ها انتقاد می کنند و به پدیده ای اشاره می کنند که در آن دولت ها دیگران را با لفاظی متهم می کنند ، اما حقوق بشر را در کشور خود نقض می کنند. از نظر آموزشی مهم است: دانش آموزان باید یاد بگیرند که حقوق بشر ابزاری سیاسی نیست ، بلکه یک چارچوب اخلاقی ، حقوقی و جهانی است که بر کرامت انسانی تأکید می کند و همه افراد از جمله دولت ها باید پاسخگو باشند.
ترجیح این کتاب ، نوشته شده توسط Colm O Qunakhain ، مدیر اجرایی کمپین های بین المللی عفو ، همچنین یک بعد مهم تاریخی و تحلیلی را به کتاب می افزاید. وی با بررسی فضای خوش بینانه دهه 1980 که در آن حقوق بشر با موج جهانی امید گره خورده است ، به شرایط امروز اشاره می کند: سرکوب آزادی ها ، رشد پوپولیسم و تلاش دولتها برای کنترل آموزش برای جلوگیری از توانمندسازی شهروندان. او اصرار دارد که آموزش حقوق بشر امروز بیش از گذشته ضروری است. زیرا می تواند سپرهای اخلاقی و عملی را در برابر استبداد ، تبعیض و تبلیغات تفرقه آور ایجاد کند.

فعال جهانی در زمینه آموزش و حقوق بشر ، آدری اسلار ، استاد بازنشسته در دانشگاه لیدز
نویسندگان در کتاب خود بر سه بعد اساسی در آموزش حقوق بشر تأکید می کنند:
2. معرفی چارچوب های حقوقی بین المللی و ملی ؛
2. مطالعه ساختارهای آموزشی و تجربیات مدرسه واقعی ؛
2. به تجربیات واقعی انسانی در سیستم آموزش و پرورش ، به ویژه تجربیات تبعیض و محرومیت نیاز دارد.
این کتاب نشان می دهد که آموزش حقوق بشر فقط یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. نه تنها برای پیشرفت فردی دانش آموزان ، بلکه برای تحول اجتماعی در ابعاد وسیع تر.
از طرف دیگر ، این کتاب فقط برای معلمان مدرسه نوشته نشده است. فعالان اجتماعی ، مربیان سازمان های غیردولتی ، برنامه ریزان آموزشی و حتی والدین نیز می توانند از رویکردها و محتوای آن استفاده کنند. تمرکز بر آموزش غیررسمی ، جوامع محلی و فضاهای یادگیری مشارکتی از ویژگی های مهم این کتاب است که نشان می دهد حقوق بشر می تواند در هر نقطه ، حتی در زیر درختی در یک دهکده دور افتاده آموزش دیده باشد. درست همانطور که تصویر جلد کتاب به زیبایی یادآوری می شود.
به طور کلی ، “معلمان و آموزش حقوق بشر” کتابی است که در آن آموزش از کلاسیک و یک جانبه خارج می شود و به یک فرایند انسانی ، مشارکتی و اخلاقی تبدیل می شود. فراتر از یک متن آموزشی ، این کتاب جمله ای علیه فراموشی بشریت ، نابرابری ، تبعیض و سکوت است. نویسندگان و مترجم آن ، با یک قالب ساده اما عمیق ، ما را دعوت می کنند تا در نقش آموزش و معلم تجدید نظر کنیم.
216216
منبع: www.khabaronline.ir