آیا مقدس در غرب نابود شده است؟ / چیز مقدس فراتر از اعمال مذهبی


گروه فکری: ژرژ آلبرت موریس ویکتور باتا (4-5) یک فیلسوف و نظریه پرداز پس از جنگ -ساختارگرایی و پسامدرنیست پس از جنگ جهانی دوم بود. آثار او حول مفاهیمی مانند مقدس ، هزینه ، مازاد ، شهوانی ، خشونت و ممنوع است. وی بنیانگذار مجله تأثیرگذار و حلقه دانشکده جامعه شناسی در دهه 1980 بود که به طور خاص بر مطالعه اشکال مقدس در زندگی مدرن و سکولار متمرکز بود. محل کتاب ایرانگرایش ژرژ باتای به عنوان ضد استالینیسم مارکسیستی گفته می شود.

او مدتی همکاری فکری با سورئالیست ها داشت. او بعداً راه خود را شکست و از هم جدا کرد و طیف علایق و توجه وی شامل فلسفه ، اقتصاد ، تئوری ادبی ، رمان گرایی ، زیبایی شناسی و سیاست است. چارچوب فکری بتی و ایده اصلی او از جامعه شناسی و دنیای مقدس برای بیان در جهان معاصر ، جامعه مدرن است ، با وجود ادعای سکولاریزاسیون و عقلانیت ، نتوانسته است کاملاً از قلمرو مقدس رهایی یابد و ممنوع مربوط به آن ممنوع باشد. این قلمرو از طریق اشکال غیرقابل کنترل و “ناخالص” به زندگی ما باز می گردد.

مسئله اصلی کار او نابودی موضوع ، مرگ وی ، نابودی نفس یا سرنگونی هرگونه تصور در مورد یکپارچگی ، کلیت یا انسجام در “من” است. متون او تکه تکه ، هزارتوی ، فشرده ، هذیان ، اسرارآمیز ، غیر منطقی و در عین حال دشوار است. بسیاری فلسفه او را به عنوان پاسخی به فاشیسم زمان خود می دانند: تلاش برای از بین بردن هرگونه سلسله مراتب عالی ، هرگونه سر ، رهبر ، رهبر ، رئیس ، قانون یا ایده غالب هنجار مانند خدا و ساختن یک فضای مشترک بین خردمندان یا “دوستان” را قطع می کند.

انتشار مکاتبات جالب بین کالج Sushiology در فرانسه ، که تحت نظارت باتای ، کولاکوفسکی ، لیریس ، مسنجر و دوستانشان و مدرسه فرانکفورت در آلمان بود که تحت نظارت آدورنو ، هورکهایمر و بنیامین بود ، نماینده نزدیکترین و دورترین نقاط تفکر عقد اجتماعی است. باتای دیدگاههای خود را در سه حوزه پایه گذاری کرد:

1. انتقاد از عقلانیت و کمبود “هزینه های غیر ضروری”

Batta از جامعه مدرن سرمایه داری و بورژوازی که بر اساس سود ، تولید ، نیروی کار و اصل ابزار سازماندهی می شود ، انتقاد می کند. او استدلال می کند که این جامعه نیاز اساسی انسانها را برای “dépense” یا مازاد سرکوب کرده است. به گفته باتا ، همیشه انرژی اضافی (به عنوان مثال انرژی خورشید) در جهان وجود دارد. در جوامع سنتی ، مازاد از طریق آیین های فداکاری ، جشنواره ها یا ساخت آثار بی فایده استفاده می شد. اما جامعه مدرن در تلاش است تا این انرژی مازاد را به خدمت تولید و انباشت (اقتصاد محدود) برساند. باتای می گوید این انرژی سرکوب شده مجبور است از طریق اشکال مخرب و غیرقابل کنترل مانند جنگ ، خشونت ، شهوانی افراطی یا جشن های غیر منطقی به جامعه بازگردد.

2. مقدس از ناخالص و اشکال مدرن آن

Batta مقدس را به دو دسته تقسیم می کند: مقدس خالص (مقدس واقعی): مربوط به مفاهیمی مانند پادشاه ، خدا ، بهشت ​​و آیین هایی است که قدرت را تأیید می کنند. ناخالص مقدس (شوم یا بزرگ): مربوط به مرگ ، شر ، شهوانی ، ناخالصی ، خون و خشونت. این پدیده ها ، مانند مذاهب جدید ، قادر به تشکیل جوامع جدید (موقت و متزلزل) در اطراف تجربیات شدید عاطفی و ممنوعه هستند.

1. عملکرد جامعه شناختی: مطالعه ممنوعه

برای BATA ، “کالج جامعه شناسی” با هدف نشان دادن اینکه مقدس (به معنای چیزهایی که هم مطلوب و هم ممنوع هستند) تأسیس شد ، زیرساخت های ناخودآگاه جوامع است و با وجود سکولاریسم ، هنوز هم از طریق پدیده هایی مانند فاشیسم ، ملی گرایی افراطی یا قیام ها عمل می کند. بنابراین ، کار جامعه شناسی واقعی بررسی شکل های پنهان و ناخالص مقدس در ظاهر منطقی جامعه مدرن است.

در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1980 ، باتایی ماتریالیسم اساسی را به عنوان تلاش برای شکستن ماتریالیسم راه اندازی کرد. او برای مفهوم یک ماده اساسی فعال که مخالف بالا و پایین و ناپایدار همه پایه ها است ، استدلال می کند. به یک معنا ، این مفهوم شبیه به مورمون بی نظیر اسپینوزا از ماده ای است که ذهن و مواد در نظر گرفته شده توسط رنه دکارت را در بر می گیرد. با این حال ، آن را از تعریف دقیق جلوگیری می کند و به جای عقلانیت در زمینه تجربه باقی می ماند.

ماتریالیسم اساسی تأثیر قابل توجهی در دفاع دریدا داشت و هر دو دانشمند سعی کردند با استفاده از “دوره سوم” ، مخالفت فلسفی را غیرممکن کنند. مفهوم ماتریالیسم بتل همچنین ممکن است مفهوم لوئیز آلتوسر را از ماتریالیسم عرفانی یا “ماتریالیسم روابط” ببیند ، که بر استعاره های هسته ای مشابه به جهانیان متمرکز است که در آن علیت و واقعیت به نفع امکانات نامحدود عمل رها می شوند.

جامعه شناسی مقدس جهان معاصر

کانال شهر فلسفه کتاب “جامعه شناسی مقدس جهان معاصر” ژرژ باتای را در سایر مطالب تحریک آمیز و بین رشته ای خود در نظر می گیرد. برای نویسنده ، باتای سعی می کند نقش مقدس در جامعه معاصر را مرور کند. او سؤالات اساسی در مورد تعامل زندگی مدرن با تقدیس و چگونگی تغییر جامعه امروز ، سرکوب یا حاشیه نشین ایجاد می کند. Batta مقدس را به عنوان یک نیروی مهم معرفی می کند که بر رفتار ، فرهنگ و تجربه جمعی انسان تأثیر می گذارد و بنابراین تفکر جامعه شناختی را به چالش می کشد.

این کار بقایای تقدس در نهادهای مدرن ، فرهنگ ها و شیوه های اجتماعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. با اشاره به آیین های مقدس و اعتقادات تمدنهای گذشته ، باتا نشان می دهد که اگرچه این عناصر به حاشیه رانده شده اند ، اما هنوز هم در زندگی معاصر تأثیر دارند. او تقدس را فراتر از اعمال مذهبی می بیند و آن را به شکلی از تجربیات انسانی مانند خشونت ، شهوانی و جشن های جمعی گسترش می دهد ، که بتی آن را جلوه های مقدس می داند. در مواجهه با تأکید جامعه مدرن بر بهره وری ، سودمندی و عقلانیت ، بتی آن را مقدس می کند و معتقد است که تقدیس به حاشیه رانده شده است ، اما نابود نشده است.

جامعه شناسی مقدس جهان معاصر

بیشتر بخوانید:

هشدار: با خواندن این کتاب فقط متوجه می شوید که در خارج از خانه چه می گذرد؟ / اتومبیل علیه مردم / خیابان ها را از اتومبیل بگیرید
بررسی آگاهی / تهدید علیه ایران پس از جنگ 6 روزه ؛ موجهدین ، ​​فراستخه ، و ترتیب فکری و سیاسی الیخاه/ ایران در عصر پس از حقیقت
راه برای ایران چیست؟ / با نیروهای ایرانی تماس بگیرید
انتقاد از اصلاحات و تغییر همه پرسی همه پرسی / در مواجهه با روشهای انتقام “بخشش نکنید و فراموش نکنید!”
چگونه ایران رولیز نمی کند؟ / آیا راه حل “کشف” یا “ساخته شده” می شود؟ / نیاز به عبور از “آنچه باید انجام دهید” مورد گفتگو است
ایران ندارد که راه حل های غیر پالیستی / استراتژی های نیروهای سیاسی نتیجه گفتگوی انتقادی / راه به نیهادی ، مشکل ساز و باز است
در جستجوی هجدهم شتر

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10312