اشتباهات رایج در مورد مهریه – یوبیک آنلاین



نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان، «عفت عرب زاده» پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که مهریه چقدر ضامن سعادت زوجین است، اظهار داشت: هر چه که باعث شود؛ چه میزان مهریه ضامن سعادت زوجین است. رکن اصلی شادی که محبت و مهربانی است، عامل شادی محسوب می شود. حال باید دید مهریه چقدر می تواند در این امر نقش داشته باشد. آیا به دلیل جنبه اقتصادی خود می تواند ضامن این شادی و مهربانی و محبت باشد یا غیر از جنبه اقتصادی معنا و مفهوم دیگری دارد.

به نقل از شبستان، وی با بیان اینکه مهریه با توجه به وقت روز و وضعیت مهمانی تعیین می شود، افزود: به عنوان مثال مهریه با توجه به شرایط اقتصادی داماد تعیین می شود. نحوه و با چه مهریه ای تعیین می شود با توجه به زمان متفاوت است. تعیین آن با طلا یا نقره و یا با مال یا درخت بستگی به زمان آن دارد. مهم این است که شادی را در چه چیزی می بینیم و چه چیزی آن را تضمین می کند.

الگوی سبک زندگی نقش مهمی در تعیین مهریه و تعریف شادی دارد

این فعال زن و خانواده با بیان اینکه الگوی سبک زندگی نقش مهمی در تعیین مهریه و تعریف خوشبختی دارد، گفت: در دوران مدرن و پسامدرن مهریه به یک ماده «مادی» تبدیل شده است. یعنی بعد اقتصادی و مادی آن پررنگ‌تر شده است، بنابراین اگر بخواهیم بر معنا و مفهوم سعادت بر این جنبه مسلط شویم، مهریه قطعاً می‌تواند ضامن سعادت باشد. اما من می خواهم دیدگاهی متفاوت از آنچه که قبلاً گفتم ارائه دهم. جدا از اینکه می گویند شادی مادی نیست و چیزی فراتر از مادیات است.

خوشبختی امری فراتر از مادیات و یک احساس درونی است

عرب زاده با بیان اینکه شادی موضوعی فراتر از مادیات و یک احساس درونی است، تصریح کرد: شادی را نمی توان برای همه سنجید و شاخص کرد. پس باید بعد معنوی و عرفانی آن را بیشتر در نظر گرفت; یک زمانی مهریه را با این عنوان تعریف می کنیم و می گوییم در این صورت مهریه ربطی به سعادت مردم ندارد، یعنی یک مقوله مادی نمی تواند بر یک مقوله ماوراء مادی اثر حکمی داشته باشد یا ضامن سعادت شود. مواقعی هم نگاه مادی صرف به مهریه داریم و آن را با زمین، طلا و حتی سهام می سنجیم، در حالی که مهریه علاوه بر مادی، جنبه معنوی هم دارد، اما بسته به نوع نگاه مردم فرق می کند.

وی ادامه داد: مهریه در اسلام علاوه بر حمایت اقتصادی معنای دیگری نیز دارد. وقتی مهریه را با مفهوم سعادت، عشق و مهریه در نظر بگیریم، قطعاً ضامن سعادت است; مثلاً روال جهیزیه به این صورت است که داماد هر چه باارزش و باارزش است به عروس می دهد، این بهانه ای برای محبت است; این محبت وقتی می تواند موثر باشد که پسر بگوید: من می توانم این مقدار را به شما پیشنهاد دهم. اما نباید فراموش کرد که درصد بسیار کمی از جوانان هستند که از حمایت مالی پدران خود برخوردار هستند و درصد زیادی از آنها از چنین امتیازی برخوردار نیستند. بنابراین خانواده ها باید شرایط مالی و اقتصادی جوانان را در نظر بگیرند و در ابتدای زندگی با مهریه های سنگین آنها را تلخ نکنند.

این اصطلاح که مهریه را کی داد و کی گرفت، زمانی رایج شد که مهریه تشریفاتی شد

این فعال خانواده با اشاره به تعبیر «جهیزیه کی داد و کی گرفت» گفت: این موضوع به دوران گذار نگاه خانواده ها به موضوع ازدواج جوان برمی گردد. دقیقا زمانی که مهریه تشریفاتی می شود. وقتی بعد اقتصادی، چشم و چشم و کرامت مردم در ابعاد اقتصادی ظاهر می شود. به طور کلی وقتی مهریه ابزاری برای خودنمایی خانواده ها می شود، خانواده دختر به خانواده داماد می گویند: برای حفظ آبروی دخترمان، در جمع خانواده بگویید: هزار سکه مهریه تعیین کرده اید، در حالی که خلاف آن نیز قاعده است. و گاهی خانواده پسر با رضایت خود مهریه بالایی تعیین می کنند. بنابراین وقتی چنین نگاهی نسبت به مهریه وجود دارد; این اصطلاح قطعاً به این معناست که «مهریه کی داده و کی گرفته» به معنای چیزی است که وجود خارجی ندارد. یعنی من برای یک چیزی صحبت می کنم و تصمیم می گیرم که چیزی جز نمایش نباشد، پس وقتی برای یک نمایش مهریه می گذاری، این اصطلاح شکل می گیرد.

عرب زاده بیان کرد: بنابراین تعبیر «جهیزیه کی داد و کی گرفت» مربوط به دوران گذار از زندگی سنتی و موجه فرهنگ ایرانی به عصر جدید است که همه چیز به سمت تجمل گرایی و چشم در چشم پیش می رود. این در حالی است که در برخی خانواده ها به ویژه خانواده های مذهبی، اصطلاح «جهیزیه کی داده و کی گرفته» به هیچ وجه موجه نیست و این عبارت را نمی پذیرند و حتی از نظر شرعی آن را مشکل ساز می دانند. آه و باور کن: مهریه یعنی هر وقت زن درخواست کرد مرد به او تقدیم کند. این برای مرد جنبه مردانه دارد اما متأسفانه امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی این جنبه اصالت خود را از دست داده است و این اصطلاح «جهیزیه داده شده، کی گرفته است؟» در ضمن این اصطلاح برای تخریب به کار می رفته است. ضامن سعادت مهریه و نمایان ساختن این مهم در جامعه به جای اینکه مهریه وسیله ای برای محبت و محبت بین زوجین باشد او را بکش تا تب را ارضا کند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی مهریه تعیین می شود، بدهی بر گردن مرد گذاشته می شود و اگر مرد قادر به پرداخت آن نباشد، آیا عقد باطل می شود؟ نظر فقه اسلامی در این مورد چیست؟ : عقد باطل نیست. اینجا ازدواج دائم است. عقد بین زن و مرد از نظر اسلام اگر مردی به هر دلیلی مهریه همسرش را نپردازد قطعاً مرتکب گناه شده است. اگر مردی بیش از توان خود تعهد به مهریه داده باشد، این شخص سفیه محسوب می شود (کسی که عاقل نیست یا تحت تأثیر افکار و رفتار نادرست است). در واقع مهریه ای خارج از توان خود تعیین کرده است که مردود است و طبق مقررات دادگاه بررسی و تعیین خواهد شد.

این فعال خانواده در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث نمایشی بودن مهریه است چرا که زن و مرد از ابتدا می دانند که میزان مهریه برای نمایش تعیین شده است و این موضوع از ابتدا منتفی است. زیرا از ابتدا قصدی برای ترویج این دین نبوده و تأثیرگذاری در صحت نکاح بر عهده مرد نیست، بلکه بحث شرعی و قانونی جداگانه مطرح می شود.



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 8406

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *