انتقاد از افکار آیت الله موتاهاری/ در جامعه گناهکار ، مقابله با هرگونه ظلم منجر به ظلم دیگر می شود


به گفته خبرگزاری اخبار آنلاین رضا داستجردی درباره کتابی که به تازگی منتشر شده توسط شهردار مورتزا موتاهاری نوشت: کتاب جدید شهید Morteza Motahari ، استاد فلسفه و الهیات اسلامی ، تحت عنوان “علل کاهش مسلمانان” ، یکی از انتشارات جدید Sadra است ، از جمله مجموعه ای از سخنرانی ها و موضوعات اجتماعی که قبلاً منتشر نشده بود. محمد حسین موتاهاری ، که کتابش در گفتگوی وی منتشر شده است ، در مصاحبه ای با ابناسؤالات مربوط به انتشار دیرهنگام این اثر ، محتوای کتاب و موقعیت نظرات استاد در دنیای امروز. نوه موتاهاری شهید موتاهاری وی دارای دکترای فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران است و پایان نامه دکتری خود را تحت نظارت دکتر سید مصطفی محله دیماد به پایان رسانده است.

انتقاد از افکار آیت الله موتاهاری/ در جامعه گناهکار ، مقابله با هرگونه ظلم منجر به ظلم دیگر می شود

محمد حسین موتاهاری

چرا این کتاب تا به امروز منتشر نشده است؟

بخشی از آثار استاد موتاهاری هنوز منتشر نشده است و احتمالاً در آینده منتشر خواهد شد. این آثار یا نسخه های خطی آنها یا سخنرانی هایی است که اجرا می شود اما نوار اصلی آنها در دسترس نیست. نوارها و جلسات Tak و Tuk باقی مانده است ، خداوند مایل در آینده منتشر می شود.

این مجموعه همچنین یکی از همان سخنرانی ها است. سه بخش اول کتاب ، بحث در مورد “دلایل انحطاط” ، “تقیه” و “جنبش های مذهبی و غیر مذهبی” در جمعیت جامعه اسلامی ، که پس از جنبش 15 ژوئن اتفاق افتاد ، به اعضای آن رسیدگی شده است. سخنرانی نهایی در مورد “اتحاد اسلامی” نیز در حسینیایی ارشاد برگزار شد. نوارهای آن متأسفانه در دسترس نیست و فقط نسخه های اجرا شده باقی مانده است.

آیا فقط روی کتاب کار کرده اید یا تحلیلی داشته اید؟

انتشار این کتاب یک کار گروهی است و توسط یک شخص انجام نمی شود. من همچنین یکی از معدود افرادی هستم که به این امر کمک کرده ام. دکتر علی موتاهاری از نظر تلاش و نظارت بزرگترین سهم بود.

بسیاری از ایده ها و ایده های موجود در این کتاب امروزه بسیار قابل قبول نیستند ، مانند نگاه کردن به زرتشت یا جلال الحمد. دفاع از این مواضع در وضعیت امروز چیست؟

اگر منظور شما از بحث زرتشتیان است ، استاد موتاهاری از آنچه امروز از زرتشتیسم حاصل شده و واقعاً او از هم جدا خواهد شد. به عنوان مثال ، در “خدمات متقابل اسلام و ایران” یا “عدالت الهی” ، وقتی او بخش وانداداد اوستا را می بیند ، او ایده های رژیم غذایی را مشاهده می کند ، اما در گتس چنین ایده ای نیست. آنها قضاوت در این زمینه را دشوار می دانند. علاوه بر این ، طبق سنت اسلامی و به ویژه داوری امام علی (AS) ، زرتشت و دین مگوس از جمله مردم کتاب هستند. بنابراین ، ایده های بت پرستی و دوگانگی موجود به عنوان تحریف تاریخی در نظر گرفته می شوند.

از طرف دیگر ، لازم به ذکر است که در دوران پهلوی ، زرتشتی به عنوان سمبل ایرانی علیه اسلام محسوب می شد که عربی محسوب می شد. در چنین محیطی ، پروفسور موتاهاری انتقاد می کند که شعار “فکر خوب ، گفتار خوب ، کارهای خوب” به تنهایی کافی نیست و نمی تواند جامعه را بدست آورد. درباره جلال الحمد ، او صرفاً به زندگی گذشته خود اشاره می کند. خود جلال گفته است که این دعای مذهبی و متروکه نبود و توده ای بود. شهید موتاهاری به این تاریخ اشاره دارد و به معنای رد کلی وی نیست.

انتقاد از افکار آیت الله موتاهاری/ در جامعه گناهکار ، مقابله با هرگونه ظلم منجر به ظلم دیگر می شود

این کتاب دیدگاه های متنوعی در مورد کاهش مسلمانان به همراه دارد. علل یا دلایل اصلی آنها چیست؟

در مقدمه کتاب “مرد و سرنوشت” ، شهید موتاهاری عنوان “علل تخریب مسلمانان” را توصیف می کند و برای بررسی این موضوع چهار عامل قرار می دهد. این عوامل سه دسته هستند: اول ، بخش اعتقادی. مانند آموزه های اسلامی ، موضوعات اخلاقی ، حقوق جزا ، روابط بین الملل اسلامی ، معاد ، شفاعت و تقیا. دوم ، قسمت داخلی ؛ چنین تصوف ، اشوباری ، اشاریسم و ​​جریان های فکری و اجتماعی. سوم ، قسمت خارجی ؛ مانند استعمار و جنگهای صلیبی. اما قضاوت کلی آنها این است که عوامل داخلی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. اگر وضعیت داخلی مسلمانان مناسب بود ، عوامل خارجی تحت تأثیر قرار نمی گرفتند. در میان عوامل داخلی ، نقش دانشمندان ، دانش مذهبی و حاکمان اسلامی بسیار جسورانه است.

تقیا از منظر شهید موتاهاری به چه معنی است و چه کسی باید تشخیص دهد که باید شاهیا چه زمانی باشد؟

پروفسور موتاهاری پنج نوع تقیه را توضیح می دهد: 1. تقیه علیه سنی ها. همانطور که در آقا بیگناه گفته شد ، 1. تقیه در مورد مشهور ؛ جایی که خطر زندگی وجود دارد و مشهور نیست. تقیه علیه مدعیان امامات و مهدیسم ؛ کسانی که مانند زید را ترک می کردند ، چه چیزی به مهدیسم ادعا می کند ، 1. تقیه در مورد تولی و تابری ، 1. تقیه از خودی. یعنی گفتن تمام حقایق برای کسانی که ظرفیت را درک نمی کنند.

آنها اصرار دارند که تقیه ریاکاری یا ضعف نیست ، بلکه عقلانیت و هوش است. سپر محافظ برای حفظ زندگی ، دارایی و افتخار.

دیدگاه استاد موتاهاری در مورد حرکات و تفاوت جنبش مذهبی و غیر مذهبی چیست؟

جنبش مذهبی مبتنی بر اخلاص و قصد است ، اما جنبش غیر مذهبی قصد ندارد. آنها هر دو می خواهند تغییری ایجاد کنند. تفاوت اصلی در اهداف است.

چه عواملی باعث پیروزی یا عدم موفقیت حرکات می شود؟

به گفته استاد ، جامعه ای که در گناه به دام افتاده است ، هرگز نمی تواند جنبش موفقی داشته باشد. اگر ستمگر برود ، دیگری جایگزین می شود. زیرا مردم سزاوار ظلم هستند. وی تأکید می کند که ابتدا باید جنبش علیه گناه حرکت کند. این همچنین بین “کار تیمی” و “کار اجتماعی” متفاوت است: کار تیمی می تواند صرفاً برای منافع فردی باشد ، اما کار اجتماعی مبتنی بر خیرخواهی عمومی است.

چه ضرورت بحث در مورد وحدت در زمان سخنان شهید موتاهاری چیست؟

استاد بین “وحدت اسلامی” و “وحدت اسلامی” متفاوت است. وحدت به معنای متحد بودن است ، یعنی همه مذاهب به یک دین تبدیل می شوند. این همان چیزی است که استاد موتاهاری به جای آن از وحدت پیروی نمی کند و صحبت می کند. همانطور که ذکر شد وحدت به معنای همبستگی است. به عبارت دیگر ، وحدت به معنای تمرکز روی مشترکات است. او می گوید مشترکات ما بیش از اختلافات است و ما باید به آنها اعتماد کنیم. در سخنرانی ها ، وی همچنین به موضوع فلسطین اشاره می کند و سابقه مسلمانان “سیاه” را در نظر می گیرد. آنها هشدار می دهند که تعصبات قومی و ملی (ایرانی ، عربی ، ترکی و غیره) نباید از همبستگی اسلامی جلوگیری کنند.

آیا تلاش ها در وحدت اسلامی موفقیت آمیز بوده است؟

نه. اگر این موفقیت آمیز بود ، وضعیت مسلمانان امروز علیه مسئله فلسطینی و غربی نبود. متأسفانه ، نه تنها همبستگی اسلامی وجود ندارد ، بلکه گاهی اوقات همبستگی کشورهای اسلامی با دشمنان خود دیده می شود.

انتقاد از افکار آیت الله موتاهاری/ در جامعه گناهکار ، مقابله با هرگونه ظلم منجر به ظلم دیگر می شود

خانه موزه Master Motahhari در خیابان شهید Kalahdouz (دولت)

حدود نیم قرن از دیدگاه های استاد گذشته است. آیا بررسی این نظرات لازم است؟

مطمئناً هیچ مانعی برای انتقاد وجود ندارد. وظیفه بنیاد SADRA حفظ و انتشار بقایای بقایای است ، اما محققان باید از این ایده ها انتقاد کنند. خود شهید موتاهاری همیشه از گذشته انتقاد می کرد و این برای او ضروری است. متأسفانه ، “نام” امروز بسیار شنیده می شود ، اما “فکر” او در عمل کمتر است. ما هنوز به خواندن دقیق و دقیق ایده های او نیاز داریم.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10312