اگر امام موسی صدر امروز در قم بود چه می کرد؟



نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغاناز طرفی مصلح اجتماعی و دینی بود و همت و وقت و عمر خود را صرف کارهای مهم و از طرفی امور زمینی می کرد نه کارها و امور تکراری و در پی درمان اجتماعی و انسانی بود. درد، نه اینکه موقعیت خود را تثبیت کند و از کسی از این موقعیت سوء استفاده کند. با توجه به این خصوصیات، به نظر این ناچیز، اگر امروز امام موسی صدر در سایت امام موسی صدر می‌نوشت: «قم و حوزه بود»، در مورد داخل ایران به این مسائل می‌پرداخت:

وی همچنان که در مدت اقامت خود در لبنان به تمام روستاهای محروم شیعه نشین سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران سفر کرد و از نزدیک و عینی و عینی به بررسی مشکلات و نابسامانی ها و فقر و محرومیت های اقتصادی و فرهنگی آن ها پرداخت و صدای استخوان های آن ها را شنید. محروم له شدن مستقیم، مستقیم و از نزدیک می شنید و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده بفرستد یا نفرستد، شخصاً به آن مناطق سفر می کرد و از آنجا بازدید می کرد و به سخنرانی و اقامه جماعت می پرداخت. همان گونه که در لبنان برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی آنها راه حلی می یافت و عملی می کرد و به سخنان و سخنان بسنده نمی کرد.

ایشان به دلیل وجود سه یا چهار مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم) و وجود «من کافی» نیازی به فکر مرجعیت و راه اندازی دفتر و دفتر و آیه جداگانه نمی دیدند. بلکه در این موضوع با انحرافات مبارزه کرد و تأسیس دفتری مجلل و گران قیمت را بدون سابقه در تاریخ مرجعیت شیعه و آن هم صرفاً برای روضه دهه محرم در آن و تثبیت جایگاه خود نپذیرفت. ایشان بر این عقیده بودند که در شهری مانند شهر مقدس قم، با وجود فضاهای وسیع و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد و همه مساجد و مساجد، نیازی نیست و مشروع نیست. بنای عظیم و گرانقیمتی بسازد و در طول سال معلق و بلااستفاده بماند و فقط دهه محرم چند شب روضه نگه داشته شود و بس! و با هر آنچه از او فراخوانده می شد مبارزه کرد، از توزیع و اهدای رساله های عملیه بین مبلغان و روحانیون به عنوان بسته فرهنگی، تا ترجمه قرآن بدون تخصص در ادبیات عربی و فارسی و استفاده از اجاره جایگاه خود برای انتشار آن. . و انتشار آن به تعداد زیاد پرداخت و اهدا و فروش و…

وی با بررسی عمیق و همه جانبه علل و عوامل بی میلی و بی رغبتی بسیاری از مردم و جوانان به نماز جمعه و جماعت را کشف و به دست آورد و با آن علل و عوامل مبارزه کرد و آنها را ریشه کن کرد. از جمله اینکه به بسیاری از ائمه جمعه محترم نحوه صحبت و تعامل با مردم و جذب آنها را به دین آموخت.

وی با توجه به شناخت جهان و انسان معاصر و روابط حاکم بر آن، ناحیه مقدس قم (شیدالله ارکنها) را در جهت رفع نیازهای علمی و فرهنگی انسان و نحوه تعامل حوزه شیعه هدایت و برنامه ریزی کرد. و حوزه های علمی ادیان دیگر از جمله الازهر مصر را گشود و از محصور شدن تلاش های علمی حوزه در قم و ایران جلوگیری کرد و علاوه بر اعزام هیئت به عتبات عالیات، هیئت هایی را به مراکز علمی کشور اعزام کرد. جهان برای آشنایی، تعارف و تعامل علمی با آنها.

وی به دلیل مهارت خاصی که در ایجاد تفاهم، آشتی و آشتی داشت، علاوه بر تلاش برای تقریب بین مذاهب، اما بسیار بیشتر از آن، سعی در نزدیکی هر چه بیشتر فرقه ها و گروه های شیعی داشت و بر تقریب درون دینی تأکید داشت. که نیاز شدید امروز ماست. بین ادیان تقدم داشت.

* حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری، مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 7233

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *