بابا! ببین هر دری که زدی جواب داده نشد


به نقل از پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان در کتاب بحارالانوار جلد 91 صفحه 151 – مفاتیح الجنان – زاد المعاد روایتی است که (امام سجاد رضی الله عنه) می فرماید:

علیکم ابن الحسین علیه السلام در مناجات ذکر… بارالها از هر لذتی غیر از ذکر و از هر آسایش غیر از مهربانی و از همه ارباب غیر از همه طلب مغفرت می کنم. از نزدیكی تو و از هر شغلی غیر از اطاعت تو

خدایا! از شما طلب بخشش و عذرخواهی می کنم. از جست و جوی لذت در دنیا جز لذت ذکر و یاد تو; برای هر آسایش و آسایشی که غیر از با تو بودن است طلب بخشش و بخشش می کنم. از شما طلب مغفرت می کنم و متاسفم که جز اطاعت شما مشغول کار و عملی هستم.

شرح این حدیث بر اساس درس آیت الله آقا مجتبی تهرانی را در ادامه بخوانید:

بابا! وقتی میبینی هر دری که بزنی جواب نمیده

از امام سجاد رضی الله عنه روایت شده است که فرمود:

اشتباهاتی که مرتکب می شویم

ما که در این دنیا هستیم همه به دنبال یک چیز هستیم. اما راه را گم کردیم. حالا این را به شما می گویم. ما هم می خواهیم از آن لذت ببریم. درسته یا نه؟ ما هم لذت و هم راحتی می خواهیم، ​​درست است؟ ما هم خوشبختی می خواهیم، ​​نه؟ هان! ما دیگر به دنبال این چیزها هستیم. دل آدم می خواهد لذت ببرد، راحت باشد، شاد باشد، شاد باشد؛ اما اینها کجا هستند؟

اینها اشتباهاتی است که ما مرتکب می شویم. این را بدانید! اصولاً این لذت های مادی به یک معنا لذت نیست. یک بار گفتم: این هم فاحش است و هم از یک طرف موقتی. انسان هر چه را که می خواهد می خواهد، ناب، درست است یا نه؟ خالص نیست. لذت های دنیوی نجس و موقتی است.

آنچه را که می خواهیم، ​​خالص می خواهیم، ​​سپس آن را برای همیشه می خواهیم. این طور است. راحتی یکسان است، آسایش مادی اینگونه است، هم ناخالص و هم موقتی است.

دلخوشی هاش همونه، میدونی چی میگم؟! آن هم نجس است، رگ تلخی دارد و موقت است. درسته یا نه؟ یکی دیگه میره دنبال این، هم لذت محض میخوام و هم مدام میخوام. از طرفی من راحتی خالص را می خواهم و آن را دائمی می خواهم. من از این طرف خوشبختی ناب را می خواهم و آن را همیشگی می خواهم. درسته یا نه؟

این جملات به اصطلاحی که گفتم یکی از دعاهای امام زین العابدین رضی الله عنه است. دعای ذکری است که امام دارد، چند تکه از آن بود. شاید قبلاً این را خوانده باشم، یادم نیست. الان نمیتونم بهش فکر کنم این تفاسیر را ببینید، می گوید:

خدایا از تو عذرخواهی می کنم از هر لذتی غیر از لذت یاد تو و ذکر تو; «خدایا از هر لذتی غیر از یاد تو آمرزش می‌خواهم». پس در مورد آن چه می دانید؟ هان! لذت خالص دائمی یاد خداست و انسان چیست؟ هان؟! به یاد خدا باش

«و از بقیه دنیا به جز انسک» من از شما عذرخواهی می کنم؛ از هر راحتی که با شماست. آسایش خالص و دائمی نوعی اطاعت از خداوند است.

«و از همه اربابان جز همسایه تو» از هر خوشبختی غیر از نزدیک بودن معلوم می شود که این قرب به خداوند متعال است که سعادت خالص و دائمی را به همراه دارد. به تفاسیر نگاه کنید. من واقعاً می خواهم این را به شما بگویم. در این مصیبت‌های ما که دنیا تمام شده، این را به شما بگویم. دنیا هرگز مثل قبل نیست. فراز و نشیب دارد. این را بدانید، یک بار گفتم خبری نیست، ما هم داستان داریم.

آقا! ما راحتی می خواهیم

می پرسد آقا! بله ظاهراً امام صادق (علیه السلام) فرمودند: بله. گفت: آقا! ما آسایش می خواهیم، ​​از کجا؟ گفت: آسایش می خواهی؟ گفت: بله. گفت: اولین قدمی که در بهشت ​​گذاشتی، خیالت راحت است، برو دنبال کارتت. گفت: دنبال آرامش هستم. حضرت به او فرمود می دانی اولین قدم را در بهشت ​​برداشتی، آن وقت راحت می شوی; قبل از آن هیچ راحتی وجود ندارد. این را هم به شما بگویم، هان! حتي نه نشئه برزخ و نه قيامت وقتي دور هم جمع مي شويم گوش كن چه مي خواهم بگويم. باز هم هیچ آسایشی در آنجا وجود ندارد. می دانی یا نه قیامت یک روز و یک روز است؟ غیر پیامبر؟ همه می گویند راحت باش. آیا درست است

حالا اینجاست بابا! ما به هر دری که زدی می بینیم، درست شد؟ هان؟! این اتفاق نیفتاد. بالاخره به خانه خدا می روی، آنجا آرامش پیدا می کنی. خب اول برو چرا میری؟ فهمیدی چی میخوام بگم؟! خوب اگه عقل داری اول برو اونجا خیالت راحت میشه. میفهمی چرا؟ زیرا می فهمی که همه چیز دست اوست. واقعا باید اینجوری باشه آخر نرو آخرش هم یادی از خدا نکرد. میدونی منظورم چیه؟ بالاخره به یاد خدا افتادی؟
او را از اول به یاد نیاور. وقتی یادش می‌افتی، الان به تو می‌گویم: آرامش‌بخش است، همه چیز هست، توجه کن، همه چیز هست، توجه کن. وقتی به آنجا رفتی وقتی خدا را یاد کنی او را می یابی. من نمی خواستم وارد شوم، حالا برو جلو. ذكر خدا قرب الهى را به دنبال دارد، قرب الهى قرب الهى را به دنبال دارد. امام زین العابدین رضی الله عنه اینگونه صف کشی کردند. تعابیر این دعاها بسیار زیباست. ذکرالله بعد از اونس بالله می آید. سپس به خداوند متعال نزدیک می شود. آیا شما توجه می کنید

حالا آخرش رو میگه بعد این: «وَ مِنْ أَعْلَى الْأَشْرَ إِلَّا طاعتِكَ» من از تو معذرت می خواهم، خدایا! از هر کاری که انجام دادم غیر از آنچه در راه اطاعت تو بود. میدونی منظورم چیه؟ برای بقیه کارهایم عذرخواهی می کنم.



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 7275

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *