
در طول ارتباط فن آوری و افزایش اختلافات اجتماعی ، زمانی که بحران های مشترک فراتر از مرزهای جغرافیا و بحران های هویت عمیق است ، بشریت می تواند به یک زبان مشترک جهان معاصر تبدیل شود. در دوران فروپاشی معنا و اخلاق در سطوح تصمیم گیری جهانی و قدرت ، وجدان انسانی است که قبل از هر هویت دیگری از جوامع فراخوانی می کند.
در سالهای اخیر ، این بیداری وجدان و اقدام اخلاقی چهره های جدید و قدرتمندی پیدا شده است. یک فعال بی حد و حصر که قلب های مضطرب مادران غزه را به قلب خاورمیانه و از دانشگاه های آمریکا به خیابان های آفریقای شرقی وصل کرده است. صدای وجدان عمومی بشر اکنون در اعتراض به اشغال ، تبعیض ، تحقیر و رنج بلندتر از همیشه شنیده می شود. الهام بخش این است که جوانان در مرکز این موج جهانی قرار بگیرند. کسانی که در معرض هویت سیاهچاله های قرن قرار گرفته اند. اما آنها هنوز ذات اصلی خود را دارند. این موج جدید از همبستگی و اعتراض انسان ، برای ماندن پایدار و مؤثر ، نیاز به پیوند با منابع عمیق و آزمایش شده در تاریخ دارد.
ارتباط موج همبستگی با منابع تاریخی ؛
در چنین شرایطی ، شیعیسم نه تنها ریشه در تاریخ اسلام دارد ، بلکه الگویی از تمدن و سیستم فکری-فرهنگی با نمادهای خود مانند اشورا و اربین و خواندن ویژه شهادت حسین و اسارت و میراث زایب (SA) است. این مدرسه با مدرسه امیدوارکننده خود می تواند شنیده و دوباره تعریف شود ، و این برای ایمان و احساسات این فعال و نسل به دنبال حقیقت بسیار است. به هندسه حماسه نگاه کنید. نوه پیامبر (صلی الله علیه و آله و آرامش بر او) ، بیابان براهوت ، محاصره ارتش بی شماری ، آفتاب و تشنگی ، 6 ساله و شش ماهه ، یک نبرد نابرابر ، سرها و پس از آن ، و سپس خداوند ، در اسارت ، قدرتهای ویران شده و نه همه افراد ناتوانی و همه افراد ناتوانی و نه
در ترسیم این جاودانگی ، حسین (AS) رهبر اشورا و زینب (SA) ، رهبر اربین و ساجاد (AS) ، رهبر میراث آزادی و انتقال آن به نسل های آینده است. در مثلث آزادی ، صبر و دعا ، آنها مأموریت خود را در اوج کمال و زیبایی انجام داده اند و نمادی ابدی از ظلم و ستم ، رهایی و حداکثر مقاومت جمعی در برابر ظلم و ستم به ظاهر شکست ناپذیر ایجاد می کنند و تاریخ را به صحنه محاکمه تبدیل می کنند. در این مدل ، نه عدد و برگ ، اما “حقیقت” و “غیر منطقی” قوی ترین و اساسی ترین علت رویارویی و ماندگار است. آیا کسی وجود دارد که بتواند یک مدل برتر برای این عظمت این الگوی ارائه دهد؟
آموزه های شیعه ؛ یک فرصت تمدن و پاسخ به بحران هویت امروز ؛
بر این اساس ، آموزه های شیعه صرفاً آیین ها یا آموزه های درون دینی نیستند ، بلکه پاسخ های واقعی و عمیق به بحران هویت در دنیای امروز و بازتابی از فضیلت های اخلاقی در بالاترین سطح ادراک و بالاترین حمایت از فعالیت های اخلاقی معاصر هستند. البته تحقق این افق ، نیاز به تلاوت مداوم مفاهیم ، آیین ها و روایات دارد ، که محدود به قالبهای انعطاف پذیر نیست. مفاهیم و آیین های مذهبی ، اگر آنها به سادگی بیانگر غم و اندوه تاریخی باشند و به پیام های تأثیرگذار و الهام بخش تبدیل نشوند ، در حلقه وجدان عمومی جهان بازی نمی کنند و شیعیان در شیعیان باقی می مانند ، گویی که زایناب (SA) در غم و اندوه برادر و سججاد نخواهد بود. خوشبختانه امروز ، مهاجرت گسترده شیعه و گسترش آیین های اشورا در یک زمینه فرهنگی متنوع ، فرصتی برای تمدن ایجاد کرده است.
اگر این آیین ها با هوش ، دانش زمان و مکان و حساسیت فرهنگی ، روانی و اجتماعی جوامع میزبان طراحی شوند و از افراط گرایی غیر ضروری و ترجیحات تنگ دور شوند ، شیعیان می توانند چهره نافذ خود را در چهارراه جهانی ارائه دهند. مانند قرن ها ، آیین های عزاداری با سنت های بومی هر سرزمین ، از عراق ، ایران گرفته تا لبنان ، پاکستان ، افغانستان ، آذربایجان و بحرین آمیخته شده است. اکنون که جمعیت شیعه در سایر سرزمین های اسلامی و غیر اسلامی در حال رشد است ، انتظار می رود این آیین ها با نمادها و ساختارهایی برگزار شود که نه تنها با مفاهیم معنوی شیعه هماهنگ هستند ، بلکه ابعاد جهانی آن را نیز تقویت می کنند و توسط هر منطقه درک می شوند.
arba’in ؛ روح انسان اشورا ؛
در میان همه این آیین ها ، Arbaeen شاید یکی از کاملترین اثرات هم افزایی معنوی و انسانی باشد که روح اشورا را به عنوان یک قالب معاصر با آثار شگفت انگیز نشان می دهد. آیا این طور نیست که در هر arba’in ما گسترده و زیباترین جلوه های بشریت را در سرزمین رنج آور عراق می بینیم؟ افراد کلاس ها و لایه های مختلف اجتماعی که برخی از آنها زندگی در طول سال دشوار هستند ، هر آنچه را که باید به زائران حسین اختصاص دهند ، اختصاص می دهند. سید الشوهادا (AS) ، به عنوان رودخانه های نور از هر طرف جهان و از هر ملیت و نژاد تا کربلا جریان می یابد. در یک جشن آسمانی ، بالاترین عزت اخلاقی از هر گوشه این سرزمین چشمه می گیرد و مهربانی مانند صدای آسمانی از هر بیابان زمزمه می شود. در جشنواره “نوعدوستی” ، صحنه ها با اعتقاد یکی روایت می شوند. به نظر می رسد که فرشتگان انسان را به مهمانی خود فراخوانده اند.
Arbaeen به عنوان شبکه ای از ابررسانا ؛
شبکه “سوپراسپرت” آربین و قدرت چند رشته ای ، از منظر تنوع جمعیتی و ملی ، طبقه و رفتاری و پیوند بین سنت ها و فرهنگ ها در آهنربای شکوهمند خود ، دیدگاه ها و قلب ها را تجزیه می کند و افزایش می یابد. جوهر اربین و امواج مداوم شیفتگی با یک جنبش مقدس و یک رهبر متعالی به نام حسین (AS) شامل سرزمین های دوردست و متصل می شود. هنگامی که یک شبکه با این ابعاد شکل می گیرد ، به دلیل هم افزایی ارتباطات ، نه تنها در جغرافیای عراق ، بلکه در هر قسمت از جهان ، به یک “قدرت نرم” و عملکرد فوق بشری تبدیل می شود.
تفریح روح اربین در سراسر جهان ؛
اینگونه است که میلیون ها دوست داشتنی هر ساله به زنجیره اربین می پیوندند و یکی از باشکوه ترین جوامع انسانی را تشکیل می دهند. The greater population that cannot be present in the Holy Land can recreate the spirit of Arbaeen in any part of the world, which renews allegiance to Hussein (AS), returning to monotheistic values, and revitalizing human dignity: in the form of thoughtful, modest, and unassuming, and unassuming, and unassuming, and unpredictable, unassuming, and unassuming, and unpredictable, and unassuming, and بی حد و حصر ، و غیر وجودی ، و غیرقانونی ، و غیر موجود ، و غیرقانونی ، و بی نظیر و بی حد و حصر ، و بی حد و حصر ، و بی حد و حصر ، و بی نظیر و بی نظیر و بی نظیر ، و ستمگر غزه ، که در یک ارتش کوچک و ظلم و ستم با کمک و کمک به Onate Or -and Orthans ایستاده اند. دستگیری و خوانش از نیازمندان ، اهدای خون و بیماران بازدید کننده ، آزادی زندانیان مالی ، خدمات اجتماعی ، یادداشت ها و پیام های با درد و پیام. و هرچه خوب ، همدلی و همدلی باشد ، و با کلام خیریه با هموطنان ، اربین را می توان به یک زمزمه انسانی فراتر از مرزهای شیعه تبدیل کرد. Arbaeen رمز و راز روزی است که باید نخبگان را به فکر ، ثروتمند در امور خیریه ، قدرتمند ، سیاستمداران به حقیقت و حاکمان هر سرزمین برای تجدید نظر و راهی برای تبدیل شدن به حاکمیت خود بیشتر تبدیل کند. این نه تنها یک رویداد یا یک راهپیمایی یا یک روز بلکه یک آیین برای احیای بشریت خواهد بود.
Arbaeen قسمت دوم اشورا و جمعیت بین المللی ؛
همانطور که گفته شد ، Arbaeen به نظر می رسد که قسمت دوم و مکمل اشورا و البته فرصتی برای جبران سهل انگاری و سهل انگاری است. حتی کسانی که در مورد جنبه های آیینی آربین تأمل می کنند می دانند که اربین جوش اجتماعی و بین المللی از قلب منطقه به اروپا ، آمریکا ، آفریقا و آسیای جنوب شرقی است و نباید در حصار باریک بودن ایرانی یا عراقی یا بدتر باشد و یک حزب و یک حزب باشد. هزینه های پر هزینه و پرهزینه در برابر روند فراتر از بسیاری از جوش های اجتماعی دائمی یا فصلی دیگر است. علاوه بر این ، Arbaeen توسط تعداد زیادی از مقامات و دانشمندان شیعه اول به رسمیت شناخته شده است و بسیاری از آنها درگیر آن بوده اند. بنابراین ، باید برای مراقبت از اربین به یک دیدگاه تقلیل گرا یا جناح یا حزب مخرب و انتقاد سیاسی کاهش یابد. در همه زمان ها ، حفظ ابعاد معنایی و روح مذهبی و انسانی اربین مسئولیت اصلی ما برای این رویداد است.
رفتار مذهبی در عصر رسانه: تیغه سیاه رسانه ها ؛
به طور کلی ، و در دوره سؤال ناعادلانه ، هر حرکتی و هر عملی به نام دین نیاز به دقت و تأمل دارد. بدانید که در زمینه رسانه های مدرن می توان موج کوچکی را در جهت مثبت یا منفی ایجاد کرد. از آنجا که سخاوت اسطوره ای Arbaeen ظرفیت جهانی سازی را دارد ، می توان یک رفتار یا بیان غیرقابل اعتراض را میلیون ها بار یا سال تکرار کرد و می تواند آسیب بزرگی ایجاد کند. فناوری رسانه ، به دلیل سرعت ، دامنه و برجسته سازی ، یک تیغ دو تاتایی است که مضامین را به یاد می آورد و مسئولیت نحوه رفتار و حضور را بر عهده می گیرد. در همه جای دنیا ، ما باید بین فضای درون و مذهبی در خانه و حسینیا ، با فضای عموم و بین المللی ، تمایز قائل شویم. چه راهی برای عزاداری یا دینداری پذیرفته شده در فضای داخلی شیعه برای پیام عمومی و جهانی مناسب نیست. این دقت تنها بخشی از مسئولیت بزرگ است که در قالب استراتژیک و تعریف مجدد تمدن شیعه معنی دار است.
تعریف مجدد شیعه به عنوان یک الگوی تمدن برای آینده ؛
با این مقدمه و ملاحظات ، شیعیان می توانند خود را نه تنها به عنوان یک اقلیت اسلامی و نه صرفاً در پیگیری عدالت خود به سنی ها ، بلکه به عنوان نقطه اصلی سازماندهی این زندگی بزرگ انسانی برای حقیقت در دنیای مدرن و جامعه مسلمانان تعریف کنند.
اگر فرصتی واقعی برای تجدید نظر داشته باشیم ، اربین با ظرفیت ها و نمادهای انسانی و جهانی آن می تواند کلید زندگی معنوی باشد ، به خصوص برای جوانان تشنه حقیقت. حتی اگر مخاطبان جهانی ما پیوند تاریخی یا مذهبی با اشورا نداشته باشند ، آنچه در اربین آشکار می شود ، یک واقعیت مشترک و متعالی است. این مهم ، به ویژه در هنگام افول بسیاری از مدارس و ایدئولوژی ها ، می تواند مقدمه ای برای جهانی سازی اخلاق و هویت شیعه در حوزه انسان باشد. این فقط یک تحلیل نیست ، بلکه پیشنهادی برای زیست توده استراتژیک و نقش دنیای بشریت در روزگار ما است. آیا اینگونه نیست که حسین (ع) شهید آزادی و تجلی ابدی بشریت بود؟
منبع: روزنامه Etemad
1
منبع: www.khabaronline.ir