تمام آنچه دین دین برای تبدیل شدن به یک مشاور موفق نیاز دارد


نقل از دهید پایگاه اندیشه و فرهنگ مقدار، دکتر مبین صالحی به سوالاتی در مورد “توصیه های موفق در کنار تبلیغ دین” پاسخ دادند که تقدیم شما می شود.

مبلغان مذهبی چگونه می توانند مشاور موفقی شوند؟

در مبحث لزوم مشاوره مبلغان دینی باید توجه داشت که دانش مشاوره در درجه اول باید از منظر تبلیغی آموخته شود. از آنجایی که فرصت های تبلیغاتی بسیار بیشتر از موقعیت های مشاوره تخصصی است، مقدار قابل توجهی می تواند از این یادگیری ها به طور موثرتری استفاده کند.

یک مبلغ باید دارای یک برنامه مطالعاتی مشخص باشد

لازم به ذکر است که کار مبلغ مشاوره تخصصی نیست. فعالیت وی شامل دو بخش اصلی است: بخش اول ارائه آموزش عمومی در زمینه خانواده، آموزشی و موضوعات مرتبط است. قسمت دوم توصیه های سرپایی و نکاتی برای حل مشکلات است.

در فضای تبلیغاتی امکان برگزاری جلسات مشاوره منظم با پیگیری مستمر و تمرینات خاص وجود ندارد و اکثر مشاوره ها در یک لحظه و کوتاه مدت انجام می شود.

به عنوان مثال در مکان هایی مانند حرم جمکران، مشاور – مشاور تنها 5 تا 5 دقیقه فرصت دارد تا با زائران صحبت کند. در چنین شرایطی امکان کار مشاوره حرفه ای وجود ندارد و فعالیت بیشتر ارتقا می یابد. به همین دلیل بسیار مهم است که آموزه های مبلغان در این زمینه عمیق، دقیق و صحیح باشد.

مشاوره ناکافی می تواند آسیب جدی به مراجعان وارد کند. در واقع یکی از بزرگترین گناهان کبیره عدم مشاوره تخصصی است. فقط خواندن کتاب برای مشاور شدن کافی نیست و مطمئناً منجر به عملکرد مطلوب نخواهد شد.

یک مقدار باید برنامه مطالعاتی خاصی داشته باشد. استفاده از کتاب های علمی و کاربردی مانند مجموعه انتشارات مرکز مشاوره مائو (وابسته به موسسه امام خمینی) می تواند بسیار مفید باشد.

این منابع با استفاده مناسب از آموزه های دینی به راحتی در کارهای تبلیغاتی قابل استفاده است و حتی می توان از محتوای یک کتاب برای چندین جلسه منبر استفاده کرد.

تمام آنچه دین دین برای تبدیل شدن به یک مشاور موفق نیاز دارد

تلفیق تخصص و آموزه های دینی اعتماد و ارتباط مخاطب را تقویت می کند

توصیه می شود دوره های آموزشی ویژه ای برای مبلغان طراحی شود. اگرچه برخی از موسسات مانند اداره اوقاف در حال حاضر دوره های پراکنده ای برگزار می کنند، اما معمولا این دوره ها منسجم نیستند. طراحی دوره های 6 ماهه (به جای 2 تا 5 سال دوره های تخصصی) برای مبلغان علاقه مند به امور آموزشی و خانوادگی می تواند بسیار موثر باشد.

این وضعیت شبیه تبلیغات در حوزه تفسیر قرآن است. اگرچه یک مفسر متخصص نیست، اما باید مطالعات گسترده و کافی در این زمینه انجام شود. در حوزه مشاوره نیز نباید موضوع را دست کم گرفت. توصیه های ساده و کلی کافی نیست و نیاز به ورود عمیق تر و جدی تر به موضوع است.

تجربه نشان داده مبلغانی که در کلاس های تخصصی شرکت می کنند می توانند مطالب را به صورت کاربردی و جذاب به مخاطبان خود منتقل کنند. تلفیق دانش تخصصی با آموزه های دینی باعث افزایش اعتماد به نفس مخاطب و ارتباط بهتر با موضوع می شود.

تبلیغات سنتی و حضور مستقیم در بین مردم به ویژه در روستاها و مناطق محروم از جایگاه ویژه ای برخوردار است که به هیچ وجه قابل جایگزینی نیست. با توجه به اینکه بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله هزینه ها و مسافت به خدمات مشاوره دسترسی ندارند، مبلغان می توانند نقش مهمی در پرکردن این خلاء داشته باشند و در برخی موارد حتی موثرتر از یک مشاور متخصص هستند.



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 7215

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *