
گروه فکری: سید آته الله موهارانیدر یادداشت خود در روزنامه ایرانآیین های جدایی از دوستان و همراهان مخالف با مفهوم “هاجر جمیل” (جدایی زیبا) در قرآن. با گفتن خاطره شخصی از وقفه با یک دوست قدیمی به دلیل اختلافات عمیق فکری و سیاسی ، این بهترین راه برای جدا کردن ، تحمل و تحمل در مقابل افرادی است که هیچ افق دیگری با آنها ندارند. نویسنده با مراجعه به سایر مفاهیم قرآنی مانند “صبر جمیل” و “بررسی کرام” (با نجیب) ، یک سیستم اخلاقی برای مقابله با رفتارهای بیهوده ، توهین آمیز و بیهوده پیشنهاد می کند. مهاجران ، با الهام از مفهوم قرآنی “Hijjer Jamil” (جدایی زیبا) ، راهی برای مقابله با روابطی را توضیح می دهند که در آن درک دیگری وجود ندارد. او معتقد است که ، به جای درگیری و اختلاف نظر ، به جای درگیری و درگیری ، معتقد است که ما باید صبر و بزرگواری باشیم. این رویکرد به معنای تسلیم نیست ، بلکه راهی برای حفظ زمان ، انرژی و صلح با دور کردن بیهوده و کراهت است. بر اساس چهار مفهوم قرآنی ، “Hijjer Jamil” ، “صبر جمیل” ، “بررسی کارام” و “سلام” ، او یک الگوی رفتاری را برای مقابله با گفتار و رفتارهای مخرب ارائه می دهد. این الگوی نشان می دهد که در مواجهه با اختلاف نظر و کراهت ، راه درست تحمل و جلوگیری از واکنش است. به گفته نویسنده ، این مفاهیم فقط یک نظریه اخلاقی نیستند بلکه یک استراتژی عملی برای مقابله با واقعیت های زندگی امروز ، به ویژه در فضای سیاسی و اجتماعی است تا بتواند به درستی مورد استفاده قرار گیرد. این یادداشت به شما برمی گردد:
****
شاید شما به شما آمده باشید. نسبت به کسی که با او دوستی طولانی یا حتی خویشاوندی داشته اید. در سالهای سالها و تکامل زمان و تکامل اوضاع ، احساس می کنید آنقدر تغییر کرده اید که هیچ درک و افق مشترکی ندارید ، نه افق مشترک مذهبی و سیاسی و نه اجتماعی. چه باید کرد؟ بحث ، بحث و جدال ، فروپاشی ، طعنه یا توهین و نفرت!؟ قرآن کریم از تفسیر “هاجر جمیل” استفاده کرده است. یعنی اینکه از او به زیبایی فاصله بگیریم یا فاصله زیبایی داشته باشید! شواهد شاهد صادق در آستین.
من از زندگی دانشجویی دوستی داشتم- یعنی دیگر! این یک مارکسیست بود و است! اما نه مارکسیسم او و نه اسلام من مانع دوستی ما نبود. به خصوص ما هر دو با پادشاهی مخالف بودیم. این دوستی و رابطه تا انقلاب و بعد از انقلاب ادامه یافت. من دیدم که امام خمینی در یک نظر توهین شده است. او فکر می کند که امام خمینی انقلاب مارکسیستی در ایران را نابود کرد. به گفته وی ، “خمینی اجازه نداد كه بیجان جازانی لنین ایران شود!” من گفتم ، “رفیق! پادشاه به پادشاه اجازه نداد!” این در خاطرات علم ذکر شده است. در میان یادداشت های علمی ، این فاجعه را می توان در پشت صحنه شناسایی کرد.
از طرف دیگر ، من همچنین معتقدم که هویت من به امام خمینی مدیون است. من هویت خود را با امام خمینی پیدا کردم و می شناسم. در اینجا زمان “هجرا جمیل” است! به ویژه ، او از امام خمینی انتقاد نکرد. کراهت گفته بود ، برای ماندن. او چند بار در موارد مختلف تلفن می کند. من جواب ندادم و پیامی ننوشتم. من دیدم که مکالمه بیشتر باعث آشفتگی بیشتر شما می شود. من هیچ ارتباطی با او ندارم. من حتی او را سرزنش نمی کنم. خوب ، او یک مارکسیست است و در هشتاد سالگی ، می فهمد که در دو دهه گذشته زندگی خود ، او در جیب هویت و پشم خود نیست.
رویای یک انقلاب مارکسیستی در ایران و البته در سراسر جهان از بین رفته است و بیابان به لوت تبدیل شده است! “هاجر” نشانه فاصله است. “جمیل” که یک صفت برای توصیف این جدایی است. جدایی زیبا کلمه جمیل در قرآن کریم در سه مورد دیگر استفاده شده است. در هر یک ، ما یک سیستم روابط انسانی و اجتماعی داریم که ویژگی آن “زیبایی” در قرآن است. این چهار شعر به یکدیگر مربوط می شوند: “صبر جمیل” و “هجیم جمیل” و “مکان جمیل” و “سارا جمیل”. من دو توجه به این “در حال حاضر” دارم.
یکی: صبر جمیل. صبر جمیل در سورات آلوسوف در آیات 1 و 2 زبان یعقوب ارائه شده است. هنگامی که فرزندانش پیراهن خون یوسف را به عنوان نشانه قتل یوسف توسط گرگ نشان دادند و اشک ریختند! یعقوب به آنها می گوید که در این زمینه صبر خواهم کرد. صبر جمیل به معنای صبر کسی است که جلال انسانها را در موقعیت صبر و محدودیت ندارد. اگر شکایتی وجود داشته باشد ، او با خدا صحبت خواهد کرد. صبر بدون شکایت زیباست! هنگامی که هافیز نوشت ، “خون و خام ، که قلب نازک او هیچ فریادی از زندان ندارد” صبر جامیل است. در سوره الماراج ، خداوند متعال به پیامبر اسلام توصیه می کند که صبر داشته باشد: “فراری صابر جمیل.” آمژ: 1
دوم: هپتر جمیل موضوع این “از نظر حال” نسخه دیگری از صبر جامیل است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با سوءاستفاده های مختلف و سنگین در مکه در مکه روبرو شد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مورد آزار و اذیت قرار گرفت و اصحاب وی ، مانند بلال هباشی و خانواده امار یاسر ، بسیار مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار گرفتند. خدا به پیامبر (صلح بر او) توصیه می کند: “Wasbari al -‘Al َ m َ m َ m َ m َ m َ m َ َ َ َ َ َ َ َ m َ m َ m َ m َ al -masmal: 1 به معنای” با سخنان خود و از آنها به زیبایی دور شوید. ” Yathrib ، که به نام Medina Al -Nabi نامیده می شود ، در تفسیر The Great ، چند ویژگی را برای Hijjam Jamil بیان کرده است: “انسان از قلب و روحیه او فاصله دارد. در رویکرد و رویکرد مخالف است. اما با تحمل و جهل و جلوگیری از واکنش. “
مشرکان قبلاً به پیامبر (ص) دیوانه ، جادوگر ، کشیش ، دروغگو و جعل می گفتند. گفته شد که آیات قرآن کریم توسط دیگران نوشته شده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر این سخنان صبور بود. زمان ، همانطور که باسیر ، نشان داد که پیامبر (صلی الله علیه و آله) عاقلانه و ملایم و آینده است. هیچ نشانه ای از جادو و کشیش در زندگی او وجود نداشت. در حقیقت ، زمان مهمترین عنصری بود که کلمات ناصر را مانند گرد و غبار از بین برد. گفته می شود که تنها پرنده ای که جرات دارد در پشت عقاب بنشیند و دائماً با منقار خود به گردن عقاب برخورد کند ، کلاغ است. عقاب واکنش نشان نمی دهد ، بالا می رود. در اوج آسمان ، کلاغ باریک و محو می شود ، می میرد و می افتد. صبر جامیل عقاب در برابر آزار و اذیت غیرقابل توقف کلاغ!
واقعیت این است که ما در زندگی امروز با جسارت سیاست که نامتوازن یا کاریکاتور شده است ، پیدا کرده ایم. اگر در حال نوشتن و اظهار نظر باشیم ، گهگاه یا دائماً با واکنش های شدید روبرو خواهیم شد. این واکنش ها تا زمانی که می توان انتقاد و حتی رد گفتار را مفید دانست ، مفید است. اما وقتی با افترا ، کراهت ، پرخاشگری و اتهام همراه است ، هیچ راه دیگری جز جمیل وجود ندارد. در قلمرو ادبیات نیز همین مسئله صادق است. وقتی کتاب فاکنر را در دانشگاه می خوانیم ، (یکی از کتابهای پرشور که نیاز به خواندن و ادبیات مانند آب و هوا دارد!) تکرار می شود که فاکنر هنگام خواندن منتقدین را نمی خواند.
همین موضوع توسط موراکامی در “نوشتن جنون” توضیح داده شده است. چخوف همچنین گفت: “اسب در حال اتمام است ؛ منتقدین ، مانند زنبورها یا مگس های اسب ، به طور مرتب اسب را نیش می زنند. مراقب باشید که از بین نروید!” قبل از اینکه چژوف ، فاکنر و موراکامی ، مولوی جلالدین بالکی نوشته است: “آیا کار خود را انجام دهید ، عزیز/ ریش.” یکی از مهمترین ویژگی های آموزه های اسلامی ما – گویا در همان شعر و رویکرد “حاجار جمیل” – “عرفی” است: “توجه!” این بدان معناست که شما چیزی را می دانید ، اما شما این کار را نمی کنید. شما کسی را می بینید ، می دانید که او در مورد شما صحبت کرده است ، اما شما این کار را نمی کنید. شما حتی به گونه ای عمل نمی کنید که بوی شما می دانید. ما در زندگی شتاب خود یک هدف داریم. اگر می خواهیم با هر کلمه ای بگوییم و سوءاستفاده بگوییم: “اگر در هر زخم زخمی شده اید ، آینه شما کجا هستید!”
دو دستورالعمل دیگر در قرآن کریم برای چنین رفتارهایی یا رویکردها توضیح داده شده است. به نظر می رسد که این دو مثال تفسیر همان “هاجر جمیل” است. شما وقتی بیهوده هستید -در تفسیر قرآن کریم “لغو”– شما با آن روبرو خواهید شد ، از آن دور شوید. این گردش مالی در سورات المومنون به عنوان یک ویژگی شاخص وفادار بیان شده است: وفادار: 1 به معنای “و کسانی که بیهوده دور می شوند.”
در ساختار آیه لطافت وجود دارد. این نامی است که دلالت بر تداوم دارد. این گردش مالی به یک سبک زندگی ، شیوه زندگی تبدیل شده است. “لغو” به معنای “گفتار یا رویکرد بیهوده” است. مشترک نیز تفسیر شده است. در این آیه ، قرآن کریم نوبت را توصیه می کند. در آیه دیگری به “Merva Krama” ، “بیهوده را با بزرگواری عبور دهید.” در حقیقت ، “Merva Krama” تعبیر روش چرخش است. با ناامیدی ، تلخی و کفر ، با نجیب دور نشوید!
دستورالعمل دوم “سلام” است اگر با جهل روبرو شدید و بگویید – چگونه نادان صحبت می کند – سلام کنید! این سلام به معنای خداحافظی است. همانطور که در نماز ، سلام به معنای پایان نماز و در ضرب المثل “با مردم زمان و زمان!” یعنی خود را به تأخیر نکنید! قرآن کریم شعری با کلمات کلیدی ایجاد کرده است: “Hijjer Jamil” و “بررسی” و “سلام” ، شعری که عناصر آن با یکدیگر هماهنگ است ، مانند ابعاد منشور. هر بعد به ابعاد دیگر متکی است. بدیهی است ، به قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان سالتالله معصوم (صلح بر او) و خردمندان و خردمندان ، نمونه های بسیاری را می توان به عنوان نمونه ای از چنین رویکردی توصیف کرد. برای دانستن زندگی زندگی ، با جدایی زیبا! و برای مرور زندگی خود ، از زندگی ما محافظت کنید.
1
منبع: www.khabaronline.ir