جنگ مشروطه برای استقلال و توسعه اقتصادی / تحولات ساختاری از قانون اساسی یا پهلوی اول / روسیه و انگلیس که مانع نوسازی اقتصادی مشروطه ها شده است ، آغاز شده است


گروه اندیشه: رسول رئیس جعفری در روزنامه ایران مقاله ای به مناسبت سالگرد حکم قانون اساسی با عنوان “چگونه نوسازی اقتصادی از قانون اساسی شروع شد؟” در این مقاله به بررسی ابعاد اقتصادی کمتری این جنبش می پردازیم. نویسنده تأکید می کند که قانون اساسی فقط یک تحول سیاسی و اجتماعی نبود ، بلکه مهمترین دستاورد آن اصلاح ساختار مالی و اقتصادی کشور و تلاش برای استقلال مالی بود. این دیدگاه خلاف این تفسیری است که آغاز تحولات ساختاری ایران را به دوران پهلوی نسبت می دهد.

جعفری به طور خاص به تلاش های قانون اساسی برای استقلال مالی این کشور اشاره دارد. از نظر وی ، تصویب قوانین جدید مالیاتی ، لغو سیستم مبتنی بر Tiol که به حاکمان محلی اجازه می داد مالیات را در خود جای دهند ، بودجه دادگاه را کاهش دهند و ایجاد مؤسسات جدید مانند صندوق بازنشستگی و دادگاه حساب ها از جمله اقدامات مهم پارلمان اول باشند. این تلاش ها با مقاومت شدید در برابر استبداد داخلی و قدرتهای خارجی به ویژه روسیه و انگلیس روبرو شد.

نویسنده برای اثبات این مقاومت به دو مثال تاریخی اشاره می کند. اول ، تلاش های قانون اساسی برای ملی سازی آداب و رسوم و تأسیس بانک ملی ، که سالها به دلیل تأثیر بانکهای امپریالیستی روسیه و انگلیس به تأخیر افتاد. دوم ، داستان مورگان شوستر آمریکایی ، مشاور مالی ایران ، که پس از مصادره اموال یکی از برادران شاه با اولتیماتوم روسیه روبرو شد و سرانجام از ایران اخراج شد.

سرانجام ، این مقاله نتیجه می گیرد که قانون اساسی ، با وجود همه موانع و معایب ، نگرانی هایی مانند استقلال مالی و عدالت اقتصادی در ایران را آغاز کرده است. تلاش های قانون اساسی باعث ایجاد نهادینه و شفافیت مالی در گفتمان غالب شده و اساس توسعه مدرن و شکل گیری دولت قانونی در ایران را پایه گذاری کرده است. در این مقاله آمده است:

****

در تاریخ 13 اوت ، امسال ، حدود 5 سال یا نزدیک به 5 دهه از حکم قانون اساسی می گذرد. حكمی كه مهمترین و بزرگترین تحول “ساختاری و نهادی” ایران را برای دویست سال گذشته آغاز كرد. اگرچه ریشه های اصلی تکامل ساختارها باید در اولین تجربیات عینی حاکمان ایرانی با عقب ماندگی ملموس در مقابل دولتهای روسی و عثمانی (یا در واقع واکنش آنها به این عقب مانده) مشاهده شود ، آنچه منجر به این تغییر نهادی و ساختاری شد ، انتقال قانون اساسی بود و این مخالف هیجان است.

صرف نظر از این موضوع مهم ، پذیرش هر گونه تفسیر می تواند به نسخه متفاوتی از رویکردهای مشکل امروز در ایران منجر شود ، موضوع آینده مربوط به سودهای اقتصادی و تحولات ساختار مالی ایران پس از قانون اساسی است. این یادداشت در تلاش است تا با سایه دستاوردهای قضایی و سیاسی و اجتماعی آن ، قوانین اقتصادی و مالی مشروطه را تا حدی تلاوت کند و از این طریق برخی از جنبه های اقتصاد سیاسی آن دوره را توضیح دهد.

اقتصاد ایران در دوران موسادگ ؛ فارشاد مومنی و رسول ریزا جعفری بررسی <a href=اخبار دیدار” height=”446″ src=”https://www.didarnews.ir/files/fa/news/1402/12/29/448269_354.jpg” width=”700″/>

پزشک

با این حال ، ما قانون اساسی دستاوردهای سیاسی مانند ایجاد عدالت و تأسیس مجلس ملی و انتشار ایده های جدید مانند حاکمیت قانون و مبارزه با استبداد در خوانش های اجتماعی یا حتی جدید دین را می شناسیم. اما شاید آنچه در سایه بود ، اما در سایه ، تلاش برای توسعه و به عنوان دیگری به عنوان اهداف اقتصادی قانون اساسی است.در حقیقت ، یکی از اساسی ترین مبارزات رهبران قانون اساسی ، مبارزه برای امور مالی کشور و به ویژه تأمین اعتبار برای توسعه کشور است. غیر منطقی نبود که ماساج روح قانون اساسی را در استقلال دید ، زیرا سهم قوانین اقتصادی و سازمان سیستم مالی نقش برجسته ای در مصوبات دوره اول مجلس ملی داشت.

برای اولین بار ، مؤسساتی مانند صندوق بازنشستگی ، از “قانون وظایف یا مقررات” در Majlis اول ، و به دنبال آن تشکیل دایره ای در وزارت دارایی یا اصلاح سیستم مالیاتی ، لغو مالکیت و انتقال زمین های دولتی به وزارت امور مالی و کاهش بودجه دادگاه و دسترسی به منابع عمومی کشور.

بر روی کاغذ ، قانون اساسی قانون اساسی و اصلاحات آن ممکن است بر اساس لزوم تصویب بودجه در دولت یا ماده 2 در مورد عدم پذیرش مالیات و وظایف در خارج از مجلسی یا ماده 2 و 2 در دادگاه حساب ها و نظارت بر کردها و سایر قوانین و سایر قوانین باشد. در حقیقت ، بیش از هر قانون اساسی دیگر ، متعالیه تحقق یافته و مقاومت استبداد و دولت های خارجی را برانگیخته است.

به عنوان مثال ، لغو تیولیسم یکی از مهمترین اقدامات قانون اساسی است.بشر این مهم است که بدانیم برای سالها سیستم اقتصادی ایران توسط تیولیسم اداره می شد. این بدان معناست که حاکمیت یک منطقه به یک نفر داده شده است ، و شخص وظیفه داشت هزینه های خود را هم و هم مالیات دولت ، دادگاه ، دادگاه و ارتش به عهده بگیرد. به نظر می رسید که آنها منطقه ای را با نرخ معینی به حاکم اجاره می کردند و او به هر شکلی که می خواست مالیات می گرفت و به هر روشی که می خواست مدیریت می کرد. چنین فرایندی که قرن ها بر کشور غالب شده است به معنای ورود ارتش به اقتصاد کشور است ، زیرا هر یک از فرماندهان Qizilbash منطقه ای در اراذل و اوباش خود داشتند و در آستانه قانون اساسی ، این نیروهای سلطنتی بودند که عموماً تیولیسم مناطق مختلف را داشتند.

حتی مقایسه کسانی که حاکمان قبل از سازمانه ایران بودند ، تفاوت معنی داری نشان می دهند ، به طوری که پس از تشکیل شورا ، بیشتر چهره های تحصیل کرده مانند موسادغ ، تیمموراش ، پزیان و قم مسئولیت بالاد ایران را بر عهده داشتند.Tiolism به وضوح توسط قوانین مالیاتی اتخاذ شده در پارلمان اول برای اولین بار محدود بود. در حقیقت ، قوانین مالی و اقتصادی قانون اساسی شاید از قوانین و مصوبات آن در حوزه سیاسی و سیاسی مهمتر باشد. اعتقاد بسیاری از رهبران مشروطه و کسانی که در آن در اصل ، اصلاح مالی یک روحیه قانون اساسی بود. یعنی منابع مالی این کشور از انحصار شاه و دادگاه بیرون آمد.

یکی از مهمترین تلاش های قانون اساسی ، داستان ترخیص گمرک کشور از دولت های خارجی و تأسیس بانک اول در ایراند. نگاهی به مهمترین ارقام قانون اساسی در دوره اول مجلس شورای ملی پر از تأکید بر لزوم تأسیس بانک و تأمین استقلال و استقلال مالی کشور برای حمایت از پایگاه تولید ملی است ، به طوری که مشیر الدالله پیرنیا اعتقاد نداشته است که دو بانک کشور و امپراتوری امپریال.

در حساسیت این ، کافی است که بانک امپریال در سال 6 تأسیس شود ، که عملاً یک سهامدار انگلیس است و در یک تعادل متقابل ، در سال 6 ، روسیه تزار نیز بانک وام را از ناصر الدین شاه جمع می کند. هر دو بانک درآمد گمرک کشور را برای پرداخت وام به شاه و دادگاه وثیقه داشتند. این بدان معناست که تمام مسائل مربوط به تولید در کشور و دروازه های واردات و صادرات کشور عملاً به خط مقدم منتقل شده اند.

شاید به همین دلیل باشد ، اگرچه پس از قوانین قانون اساسی در این زمینه ، عدالت بلافاصله در سراسر کشور تشکیل می شود ، یا مؤسسات آموزش جدید مانند دبیرستان علوم سیاسی یا مدرسه فلافات (کشاورزی) به سرعت تأسیس می شوند ، اولین بانک ایران بیست سال پس از حکم قانون اساسی متولد می شود. یعنی روس ها و انگلیس در برابر استقلال امور مالی ایران مقاومت کردند ، همانطور که نزدیک به پنج سال در خطوط بعدی توضیح داده شد.

بلافاصله پس از قانون اساسی ، ایرانیان تصمیم می گیرند از مشاوران خارجی برای شفاف سازی و سازماندهی امور مالی خود کمک بگیرند و مورگان شوستر ، دولت آمریکا ، با معرفی دولت ایالات متحده وارد ایران می شود و امور مالی کشور را تصرف می کند. هنگامی که شوستر اموال و عمارت خود را برای تأخیر در مالیات برادر محمد علی شاه ، دارایی و عمارت خود مصادره می کند. د.ولت روسیه به ایران اولتیماتوم می دهد که اموال وی متعلق به دولت روسیه است زیرا شعاع آل سلتتانا بدهی دارد. بی اعتنایی به دولت و رد این حذف توسط پارلمان سرانجام منجر به اعلام جنگ و ورود نیروهای روسی به ایران می شود.

هنگامی که Vosough al -dawlah به دلیل عذرخواهی به سفارت روسیه می رود ، روسها در مورد خروج مورگان شوستر از ایران توافق می کنند و در توافق نامه نوشته شده ، آنها اصرار دارند که ایران حق استخدام یک مشاور خارجی را بدون اجازه سفیران روسیه و انگلیس ندارد! این روایت از اقتصاد سیاسی ایران -روابط روسیه به تنهایی نشان می دهد که استقلال امور مالی ایران چقدر نگران کننده و حساس به قدرتهای استعماری بوده است.

یکی دیگر از پیشرفت های نهادی در اقتصاد ایران ، که به دلیل قانون اساسی است ، سیستم بودجه بندی کشور استبشر بودجه اول ایران بلافاصله پس از انقلاب قانون اساسی نوشته شده است. یک جزوه بودجه تولید شده توسط سنی الدالله. وی علاوه بر اولین سخنران پارلمان ایران ، وی یکی از مهمترین صنعتگران دوره قوجار است که اولین تلاش برای صنعتی کردن ایران را انجام داد. اولین کارخانه نخ و اولین کارخانه فلزکاری اقدامات وی بود و جالب اینکه کارخانه های وی دقیقاً به دلیل روس های ارزان و انگلیسی ها که عملاً آداب و رسوم این کشور را داشتند ، بسته شدند!

او کسی است که برای اولین بار منابع راه آهن ایران را از مالیات شکر و چای ارائه داد ، ایده ای که سالها بعد در دوره پهلوی اجرا شد. سرانجام سنی الدالله پنج سال پس از قانون اساسی ، هنگامی که وی برای ارسال اولین بودجه کشور به پارلمان رفت ، در مقابل درب پارلمان ترور شد. هر دو خارجی (گرجی و ارمنی) بودند و توسط قانون Capito Law به روسی روسی تحویل داده شدند بدون اینکه مجازات شوند!

سرانجام ، تجربه قانون اساسی نشان داد که تحول اقتصادی و نوسازی بدون استقلال مالی و اصلاحات ساختارهای نهادی قابل اصلاح نیست.بشر دستاوردهای این دوره صرفاً در شکل گیری پارلمان و اصلاحات سیاسی خلاصه نشده است ، بلکه مسیر توسعه جدید ایران را با ایفای نقش در تدوین قوانین مالی ، ایجاد نهادهای جدید و پایان دادن به تسلط بیگانه بر منابع کشور تأسیس می کند. تلاش هایی از قبیل لغو تیولیسم ، تدوین بودجه ملی و دستیابی به بانکداری ملی نشانه هایی از تعیین قانون اساسی برای احیای امنیت اقتصادی و تسکین استبداد مالی بود.

علیرغم تمام مقاومت و اختلال در قدرتهای خارجی و نیروهای داخلی مرتبط ، این جنبش در قانون اساسی آغاز شد ، آغاز نگرانی استقلال و عدالت اقتصادی در ایران. نگرانی که سالها بعد در آرزوهای ملی و مبارزات اجتماعی ایران ادامه یافت ، از نسل های آینده الهام گرفت. قانون اساسی با برجسته سازی اهمیت نهادینه سازی و شفافیت مالی ، ایران را در مسیر شکل گیری یک دولت و جامعه حقوقی و پاسخگو قرار می دهد و نقطه عطفی در تاریخ نوسازی و توسعه اقتصادی کشور دارد.

*دکتر. رسول رائول جعفری ، محقق اقتصادی و مدیر عامل صندوق بازنشستگی هلدینگ مالی

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 9246

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *