
فروزان آصف نخعی: فروید دستگاه ذهنی و روحی یک فرد را به عنوان یک هسته فعال در برابر فشار ناخواسته تجزیه و تحلیل کرد. یعنی هر جا فشاری به فردی حتی به بهانه اجرای قانون وارد شود، از آنجا حرکتی به وجود می آید. برداشت تندروها از اسلام فقط منفی و ممنوع بوده و هست. تا اطلاع ثانوی جوانان کشور را بر اثر فشارها از دست داده اند. از همه مهمتر، برتری فقه بر اخلاق، زنان را علاوه بر مردان جوان، از خود بیگانه کرده است. الگوی مصرف گرایی در تندروها در کنار نهی ها و منکرات مردم به ویژه جوانان و زنان در نبود الگوی صحیح مصرف، همه و بهتر است بگوییم ایران را به تشنگی مصرف سوق داد. و در این عطش در واکنشی تاریخی به سیاست های حاکم، دچار پدیده خودبزرگ بینی شد. این وضعیت با پدیده مصرف گرایی به ویژه برای زنان همراه است. آنها برای به دست آوردن قدرت خود با پیروی از آموزه های بین المللی، با مدل کسب و کار بین المللی (طبقه نوپدید جدید) که در داخل نهادینه شده بود، مخالفت کردند. و به دلیل فقدان تئوری و استراتژی، به گونه ای دیگر به آنها شبیه شدند. نیچه به درستی گفته است که اگر به جنگ شر می روید مواظب باشید که خود شیطان نشوید.
برخی از مسئولان و اکثر تندروها میلیاردها بودجه کشور را صرف شال زنان کردند بدون اینکه به وضعیت عدالت و تبعیض در کشور توجه کنند. در غیاب مبارزه با تبعیض و فساد. با غفلت از اینکه خود و کشور می توانند وارث دیروز غرب شوند، بدون هیچ چشم انداز آینده، روز به روز موجودات زنده بودند. حالا ما همان بیماری را داریم که گفته می شود بودریار در کتاب جامعه مصرف کننده “حتی نیازهای روزانه ما نیز بر روی نشانه ها و تصاویر بنا شده است. تا حدودی این ساختار در سراسر جهان تکرار می شود… در جامعه صنعتی تولید غالب است. این تولید است که جامعه را کنترل می کند. این روش جامعه سرمایه داری نئوسایبرنتیک را تغییر داده است، به جای تولید، اکنون بازتولید جامعه را کنترل می کند… بودریار استدلال می کند که جوامع آمریکایی و اروپایی امروز به مرحله ای رسیده اند که در آن قرار دارند. شکسته، خطرناک یا سرطانی است حجاب به عنوان کوچکترین قطعه از پازل تغییر که به آن اشاره کردم، اکنون تغییرات بسیار بزرگتر در راه نیستند، بلکه از راه رسیده اند. این مبحث را می توان در سخنرانی دکتر مرضیه مددی دارستانی، دکتری. در رشته انسان شناسی و جنسیت دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه با عنوان «خشونت پنهان علیه بدن زنان» که فایل تصویری آن در کانال موجود است. جرعه جرعه منتشر شد، مشاهده شد.
یک عمل زیبای بازدارندگی اجتماعی و خشونت نرم
او در سخنان خود حرف آخر را اول این بود: «عملهای زیبایی نوعی بازدارندگی اجتماعی است و بر زنان تحمیل میشود». وی می گوید: این یک نوع خشونت است، هرچند خشونت نرم است، صنعت پزشکی به ویژه در حوزه جنسیت مدعی است که به دنبال دفاع از حقوق زنان است و تلاش می کند زنان آزادانه برای بدن خود تصمیم بگیرند. در زمینه جنسیت، صنعت پزشکی ادعا می کند که به ایجاد برابری بین زن و مرد کمک می کند.
این پژوهشگر حوزه زنان گفت: اما به نظر من این همان نوع خشونت است اما نرم است، این خشونت با سایر خشونت های بیرونی که به بدن زن اعمال می شود، متفاوت است، بسیاری از اوقات زنانی که اعمال می کنند. عمل های زیبایی می گویند که آنها تصمیم گرفته اند طبق معمول چنین عمل هایی را روی بدن خود انجام دهند، به نظر می رسد این تصمیم آزادانه گرفته شده است.
مددی در ادامه گفت: اما می دانیم که اگرچه ممکن است این اقدام داوطلبانه و آزادانه به نظر برسد، اما کاملاً بر اساس بازدارندگی اجتماعی انتخاب شده و اصولاً بر زنان و بدن آنها تحمیل می شود.
بدن زنان منطقه بی دفاع مصرف گرایی و تکه تکه شدن است
مددی در ادامه با اشاره به فشاری که برای جراحی زیبایی توسط خانم ها اتخاذ می شود، گفت: انتخاب جراحی زیبایی توسط خانم ها با این فشار مضاعف انجام می شود که مدام به آنها می گویند تا قبول شوند یا یک زن متمدن و شناخته شوند. مدرن، شما باید زیبا باشید و برای این، باید بدن خود را دستکاری کنید و مدام آن را تغییر دهید.
وی افزود: بنابراین بدن تبدیل به یک منطقه بی دفاع شده است، بدن بی دفاعی که زنان مدام به اشکال مختلف دارند، تکه تکه و دستکاری می شود، در عین حال فکر می کنند آزادانه تصمیم می گیرند، در حالی که اینطور نیست. از آنجایی که مصرف گرایی در ابعاد مختلف اجتماعی ما را احاطه کرده و در آن غرق شده ایم و فکر می کنیم که سبک زندگی، غذا خوردن، سبک لباس پوشیدن و… را آزادانه انتخاب می کنیم، باید بگویم که همه اینها تجلیات هستند. مصرف گرایی که به اوج خود رسیده است و ما ناخودآگاه مانند منحط هایی هستیم که بدون اراده در کنار این قافله مصرف گرایی هستیم و در این راه مدام در حال غرق شدن و غوطه ور شدن بیشتر و بیشتر هستیم.
این پژوهشگر زنان و زایمان افزود: در مورد بدن هم همینطور است، مصرف گرایی در حوزه پزشکی بدن و زیبایی به اوج خود رسیده است، عمل های زیبایی که در حال انجام است، محصولات لاغری و سبک زندگی که توسط وبلاگ نویسان و مجازی تبلیغ می شود. شبکهها همه جنبههای مصرفگرایی بدن زنان را جسورتر و ترسناکتر میکنند.”
چه زمانی خشونت نرم روی بدن ترسناک تر می شود؟
مددی با تاکید بر اینکه “اما سوال مهم این است که خشونت نرم از کجا ترسناک تر و شدیدتر می شود؟” ادامه می دهد. وی گفت: زمانی که نابرابری و مردسالاری در جوامع حاکم باشد و نابرابری جنسیتی وجود داشته باشد خشونت نرم افزایش می یابد به چه دلیل چون وقتی از بدن زن صحبت می شود زیبایی شناسی نمادین دخیل است اما وقتی با فرهنگ مردسالاری تلفیق می شود و در آن مطرح می شود. در جوامع نابرابر جنسیتی، فرهنگ فشار مضاعفی بر آن وارد میکند زیبایی شناسی و به عنوان نماد زیبایی، بعد جنسیتی آن نیز اهمیت پیدا می کند و با مفاهیمی مانند غیرت، شرف، حیا، نجابت و باکرگی ادغام می شود و این زمانی است که خشونت بیشتر می شود.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه در خصوص روش های زیبایی به ویژه برای زیبایی جنسی به عنوان ختنه مدرن صحبت شد، گفت: این عمل لابیاپلاستی است که یک عمل بسیار دردناک و پرهزینه است که متاسفانه بسیار تبدیل شده است. پرطرفدار، یا همان ترمیم باکرگی که بسیار افزایش یافته و آسیب ها و عواقب وحشتناک خود را نیز به دنبال دارد از اینها جنبه غمانگیزتر ماجرای بدن زن است که این سوال را مطرح میکند که ماهیت انسانی من به عنوان یک زن و انسان آزادهای که حق زندگی دارد، چگونه است؟ بدنی که قرار است ناموس خانواده من باشد و فرهنگ بر اساس آن سنجیده شود، آیا باید فشارها و رفتارهای غافلگیرکننده را به بدن وارد کرد تا نظم اجتماعی را به هم نزند؟ یک عنصر شیطانی تمام این قتلهای ناموسی یا خشونتهای کلامی، رفتاری، جنسی و جسمی خانوادگی که رخ میدهد، همه ناشی از غلبه نگاه بدخواهانه و عینیتآمیز به بدن زنان است که ممکن است فرهنگسازی شده باشد، هرچند ممکن است در بسیاری از جاها تعدیل شده باشد. اما تعداد کمی و بیشتر، وجود دارد و همچنان به شکل دادن به جنبه جسورانه فرهنگ در زمینه زنانگی ادامه می دهد.
مددی در ادامه با اشاره به پایان نامه دکتری خود درباره باکرگی گفت: زمانی که روی این موضوع کار می کردم با دختران و پسرهای زیادی صحبت کردم و با آنها مصاحبه کردم، برای خیلی از پسرها این موضوع همچنان برایشان مهم است که جنبه جنسیتی، پاکی و باکرگی زن برایشان مهم است، هر چند از آزادی و برابری زن و مرد حرف می زنند و بر این اساس خودشان قبل از ازدواج روابط آزاد دارند، اما وقتی صحبت از ازدواج به میان می آید، آنها را ترجیح می دهند زن زنی باشد که خورشید و ماه را ندیده و توجیه آنها این است که زنی که شیطنت کرده است ممکن است بعد از ازدواج هم شیطنت کند، بنابراین باید در این مورد احتیاط کرد در رابطه با مردانگی اتفاقاً داشتن رابطه آزاد یا خودمختاری در زمینه جنسیت و جنسیت نمادی از مردانگی است، اما این رویکرد به دلیل همان مردسالاری و مردسالاری برای زنان بسیار مهم است. دیدگاه های کالا مانند در مورد بدن زنان
بیشتر بخوانید:
بودریار: همه ما مانند یک بیمار مبتلا به ایدز دچار نقص ایمنی هستیم/ جوامع آمریکایی و اروپایی از هم گسیخته، ویروسی و سرطانی هستند.
تندروها باید حذف شوند یا در مدار توسعه قرار بگیرند؟
راه طولانی آزادی در آفریقای جنوبی چگونه ممکن شد؟ / شوک درمانی حرکت ماندلا را به کجا برد؟ درسی برای پزشکان
اندیشه های فاتحان و علت سقوط بشار اسد/ اریک فروم: جهان سوم اسیر تعصب شد/ ابن مقفع و پیدایش استراتژی اعتدال در جهان اسلام
216216
منبع: www.khabaronline.ir