
گروه فکری: مرحوم دکتر آزیمی به دنبال مهمترین عامل در توسعه کشور در زمینه آموزش بود. شمال همچنین علت اصلی توسعه کشورها را در انواع کارخانه های خود در نظر نمی گیرد ، بلکه معتقد است که سیستم آموزش و پرورش توسعه کشور را تعیین می کند. در زیر یادداشت دکتر است زهرا علی اکبری معاون وزیر آموزش و پرورش رسانه در روزنامه ایران است ، به طور خلاصه ، دولت چهاردهم عدالت آموزشی را به عنوان یکی از مهمترین اولویت های خود در نظر گرفته است و قصد دارد آن را در دو حوزه اصلی “فضای آموزشی” و “کیفیت آموزشی” تحقق بخشد. با اشاره به اینکه عدالت آموزشی به معنای دسترسی برابر به همه دانش آموزان با فرصت های آموزشی با کیفیت بالا است ، نویسنده تأکید می کند که این مفهوم در دومین بخش از فضاهای آموزشی و کیفیت بخش های آموزشی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. سرانجام ، نویسنده ابراز امیدواری می کند که با برنامه ریزی دولت چهاردهم ، عدالت آموزشی محقق شود (دسترسی به مدارس مجهز و معلمان توانمند) تا دانش آموزان در مناطق کمتر دارای فرصت های تحصیلی برابر باشند.
****
یکی از مهمترین برنامه های هر دولت ، اجرای عدالت در مناطق مختلف است. عدالت در آموزش ، عدالت در پرداخت ، عدالت در سیاست ، عدالت در اقتصاد و غیره پیچیده ترین و گسترده ترین عدالت در آموزش است ، زیرا طیف گسترده ای از مخاطبان در جامعه را هدف قرار می دهد. در دو یا سه دهه گذشته ، ادبیات ادبیات عدالت مبتنی بر و برنامه ریزی به طور گسترده ای شنیده شده است ، اما به تحقق واقعی خود نرسیده است ، و با وجود تلاش و برنامه در دوره های مختلف ، این سؤال هنوز مطرح شده است. سیستم آموزشی کشور ما تا چه اندازه توانسته است عدالت را در مدارس و مراکز آموزشی خود انجام دهد.
اما آنچه مشخص است این است که با کارآیی دولت چهاردهم ، آموزش بیش از چهار دهه قبل مورد توجه رئیس دولت قرار گرفته است و اکنون حضور مداوم در کلمات و تأکید رئیس جمهور آموزش و اجرای آن بوده است. تقریباً همه متخصصان و کارشناسان آموزش و پرورش این توجه و تأکید را فرصتی مناسب برای آموزش می دانند و توصیه می کنند که به طور مداوم با استفاده از این وضعیت استفاده کنند.
رئیس دولت چهاردهم با دو رویکرد به فضای آموزشی و کیفیت بخش آموزشی ، عدالت آموزشی را توضیح داده و خواستار آن شده است. خوشبختانه ، مسئله فضاهای آموزشی حرکتی که آغاز شده است تقریباً قابل دفاع و نتایج است و در گفتمان مقامات پروژه در سیستم آموزش و پرورش قول داده می شود که بیش از صدها مدرسه و هزاران کلاس درس در اکتبر امسال برگزار شود و نیازهای آن تقریباً سال آینده برآورده می شود.
بدون شک ، یکی از مؤلفه های مهم در فرایند آموزش آموزش مربوط به مطلوبیت فضای آموزشی و محیط یادگیری دانش آموزان است. هنگامی که ایمن ، استاندارد ، تجهیزات و امکانات متناسب با تراکم دانش آموزان بومی متناسب باشد ، معلمان می توانند از فضا و امکانات به روشی مؤثرتر استفاده کنند و دانش آموزان در یک محیط حمایتی و انگیزشی نیز می توانند به دانش آموزان و معاشرت کمک کنند. طراحی مدرسه و معماری بر اساس شاخص های جدید محیط های یادگیری از جمله موارد خوبی است که در این رویکرد برنامه ریزی شده است.
رویکرد دوم Massoud Medical ؛ مسئله کیفیت بخش آموزشی این محور است که همچنین اقداماتی از قبیل یادگیری ، اسپانسر ، مهارت ، مهارت و غیره را در آموزش ابتدایی و متوسطه آغاز کرده است. بدون شک روند کیفیت عملیاتی طولانی تر از موضوع ساختمان مدرسه و تجهیز محیط های یادگیری است و طبیعتاً انتظار نتایج عدالت در این بخش را بیشتر طول می کشد.
برای عدالت آموزشی و آموزشی و بهبود کیفیت آموزش ، نیاز به تغییرات اساسی تر در رویکردها ، روشهای تدریس ، برنامه درسی و فرهنگ آموزشی وجود دارد. ادامه توانمندسازی معلمان برای روشهای مؤثرتر و جذاب تر تدریس. تحول در برنامه درسی و توجه به مهارت های زندگی ، تفکر انتقادی و خلاقیت. والدین در فرایند آموزشی می توانند دستیابی به نتایج پایدار و مؤثر در کیفیت آموزش را فراهم کنند. در سیستم آموزشی مدرن ، استفاده از روشهای آموزش فعال و مشارکتی ، از جمله فعالیتهای گروهی و پروژه های عملی ، طراحی برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای خاص دانش آموزان ، دسترسی به دانشجویان جدید ، دسترسی به دانشجویان جدید ، دسترسی به دانشجویان جدید ، دسترسی به دانشجویان جدید ، دسترسی به دانشجویان جدید ، دسترسی به آموزش دانش آموزان جدید ، این نتیجه می باشد.
خوشبختانه ، جریان هدفمند آموزش و پرورش در چهاردهمین دولت شامل مضامین فضا و کیفیت آموزش است. بنابراین ، سیستم آموزش و پرورش به دنبال این مفهوم است که در یک جامعه عادلانه ، دانش آموزان مناطق کم درآمد نه تنها به مدارس مجهز و استاندارد دسترسی دارند ، بلکه دارای یک برنامه درسی غنی ، معلمان توانمند ، منابع آموزشی کافی و محیط یادگیری مناسب نیز هستند. سطح آموزشی پایان هر سیستم آموزشی است. امید است که آموزش و پرورش در دولت چهاردهم با برنامه ریزی و استفاده از مهارت های علمی و داخلی و تجربیات موفق جهانی به تحقق این آرزو نزدیک شود.
1
منبع: www.khabaronline.ir