
نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در اولین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با اشاره به ظرفیت های فراوان بحث در حوزه هنر اسلامی و هنرمندان مسلمان اظهار داشت: به نظر من. ، عقل در هنر دینی عقلی است که در پیشگاه خداوند رنگ توحیدی به خود می گیرد. . عقل در تعریف یونانی یک عقل منفصل است که ممکن است بخشی از فلسفه یونان باشد. نوعی عقلانیت که در جهان بعد از اساطیر المپ به این مدل عقلانیت روی آوردند.
به نقل از مهر، وی افزود: عقلانیت از دوران رنسانس است و پس از آن عقل به قول دکارت مبتنی بر شک است. یعنی انسان تنهاست و مرجعی ندارد و خود را از خلأ معرفت باز تعریف می کند. اما الگوی اسلامی این نیست و ما در دنیایی زندگی می کنیم که همیشه در محضر خدا هستیم و هنر دنیا را گوشه ای از تجلی خداوند در آیینه زیبایی می بیند و اگر هنرمندی هنر داشته باشد کشف گوشه ای از همین تجلی است. ثمره این هنر توحید است در حالی که ثمره هنر یونانی شرک است.
شاه حسینی در ادامه تصریح کرد: در هنر برگرفته از میراث یونانی خلق رذیله و نفی فضایل و در هنر ایران حماسه داریم. مکاتب هنری پس از رنسانس، مکتب کلاسیک مبتنی بر اساطیر یونانی است و جبر کلاسیک برای نزدیک به 2 قرن غالب بوده است. از منظر هنر، قضاوت جنسی در مورد رئالیسم شهودی، در واقع همان رئالیسمی است که در دنیای واقعیت اتفاق می افتد. در اربعین میبینیم که بخشی از برزخ و بهشت و ملکوت در زندگی میلیونها انسان جریان مییابد و در حرکت به سوی امام شکل میگیرد و نه تنها مسلمان که اختلاف را به این راه میکشد و به این ترتیب یک دنیایی که گویی بخشی از آسمان در زمین تحقق یافته است.
وی سرچشمه تخیل در هنر حکمی و ایرانی اسلامی را خیال و وحی رحمانی دانست و گفت: وحی که خداوند به مخلوقات به ویژه هنرمند می دهد از درجه بالاتری برخوردار است. در هنر جدا و یونانی عنصر بی نظمی داریم که تلفیق خیال و اختیار تحت عنوان بی نظمی است.
رئیس حوزه هنری همچنین تصریح کرد: اگر بخواهیم به هنر ایرانی اسلامی بیندیشیم چاره ای نداریم جز اینکه به خاستگاه ماندگاری ایران و سفر تاریخی امام علی بن موسی الرضا(ع) در ایران اشاره کنیم. چگونگی شکل گیری تشیع در ایران و علمای مسلمان و شیعه. و هنرمندان از حجاب بیرون آمدند و توانستند دعوت خود را عمومی کنند. به دلیل تفکر شیعه صفوی نام ایران زنده شد، بنابراین نمیتوانیم هنر اسلامی ایرانی را جز با منطق هنر رضوی تکمیل کنیم و این موضوع باید عمیقاً تحلیل شود.
منبع: www.khabaronline.ir