رفتارهای دیوانه وار بی سابقه و جدید / اکتشاف فلسفی در پدیدارشناسی ترامپ و نتانیاهو / استراتژی “مرد دیوانه”



گروه فکری: نقل از زیر بر اساس سخنرانی پزشک حسین شیخ رضه استاد فلسفه انستیتوی خرد و فلسفه ایران و با استفاده از چارچوب نظری پروفسور قسیم خسام (فیلسوف برجسته دانشگاه وارویک انگلیس) ، او در مورد تحلیل فلسفی پدیده “افراط گرایی جدید” در سیاست معاصر بحث می کند. و او آن را “افراط گرایی سالاد” می نامد. او در A.این سخنرانی استدلال می کند که سیاستمداران مانند دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نمادی از افراط گرایانه هستند که با الگوهای سنتی (ایدئولوژیک یا روش) قابل درک نیست. این پدیده به عنوان “افراط گرایی جدید” یا “افراط گرایی سالاد” معرفی می شود.به گفته شیخ رضای ، سه نوع افراط گرایی کلاسیک (ایدئولوژیک ، روش و روانشناختی) تعریف می کند ، اما معتقد است که رفتارهای سیاستمداران پیش بینی شده معاصر هیچ یک از این دسته ها را به طور کامل در خود جای نمی دهند. وی ظهور افراط گرایی جدید افراط گرایی (سالاد) را که نه از حاشیه بلکه از مرکز ساختار سیاسی و احزاب رسمی پدید آمده است ، می داند. خطر آن جدی تر از حملات تروریستی کلاسیک (مانند 9 سپتامبر) است زیرا با حمایت حزب پتانسیل نابودی جهانی را دارد. ویژگی اصلی آن ، با تکیه بر ایدئولوژی های التقاطی و متناقض (ایدئولوژی سالاد)بر خلاف خلوص ایدئولوژیک گروه های کلاسیک (مانند القما). این افراط گرایان از روش هایی مانند “تخریب خلاق” و “دیگر” (مانند ترامپ علیه مهاجران) و “استراتژی مرد دیوانه” برای فرار از پاسخگویی و افزایش مانور استفاده می کنند. در افراط گرایی و سالاد جدید ، پیام های اینترنتی جایگاه خاصی دارند. افراط گرایی جدید اغلب در خارج از ساختارهای سازمانی سنتی شکل می گیرد و از طریق گروه های اینترنتی با تولید “MIM” (واحدهای فرهنگی انتقال ایده) منتشر می شود. هدف نهایی شیخ رضای برای ارائه این تحلیل ، توضیح رفتارهای متناقض سیاستمداران معاصر و هشدار در مورد خطر جدی “افراط گرایی جدید” برای دموکراسی لیبرال و تعامل بین المللی است. متن نوشته شده ، ویرایش شده و خلاصه شده “ایران“سخنرانی او در کنفرانس است”فلسفه جنگ“موسسه تحقیقات خرد و فلسفه ایرانی ارائه شده است. این نقل از در زیر آمده است:

****

مفاهیمی که می تواند دنیای سیاسی-اجتماعی ما را توضیح دهدافراط گراییاین است که ما در عصر کنونی با الگوهای مدرن روبرو شده ایم. نمونه های ترامپ و نتانیاهو ‘افراط گرایی جدید»هستند. از دیدگاه فلسفی ، افراط گرایی جدید نه تنها مفهومی بلکه تابعی در جهان اجتماعی و سیاسی است و یکی از مهمترین متغیرهایی است که باعث جنگ و خشونت در جهان معاصر شده است. پروفسور قاسم کسام ، فیلسوف و استاد دانشگاه وارویک ، انگلیس ، در کتاب خود افراط گرایی ؛ یک تحلیل فلسفی افراط گرایی جدید را توضیح داده و استدلال می کند که چرا رفتار ترامپ و نتانیاهو از افراط گرایی جدید است. او ابتدا افراط گرایی کلاسیک را تعریف می کند ، و ضمن نوشتن فصل آخر کتاب خود ، که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2 است ، و در نتیجه شکست ترامپ از بایدن و رفتار غیر منطقی ترامپ در پذیرش نتیجه انتخابات ، می نویسد: “احساس می کنم با ترامپ با پدیده ای به نام افراط گرایی جدید روبرو هستیم“.”

سیاستمداران غیرقابل پیش بینی

Qassim Kassam سه نوع افراط گرایی را مشخص می کند: اول “افراط گرایی ایدئولوژیک” در توضیح آن ، طبق یک سنت پذیرفته شده ، می توانیم طیف وسیعی از ایدئولوژی ها را از چپ افراطی تا راست افراطی ، از جمله کمونیسم ، سوسیالیسم ، اجتماعی-دموکراسی ، لیبرالیسم ، محافظه کاری و فاشیسم در نظر بگیریم. از نظر وی ، با نزدیک شدن به دو انتهای این طیف ، افراط گرایی بیشتری داریم. اما همه گروه های افراطی در این طیف قرار نمی گیرند ، به عنوان مثال al -Qaeda و داعش در این طیف نیستند.

Kassam گروه دوم “افراط گرایی روشمند” است وی می خواند که نه بر اساس ایدئولوژی بلکه بر اساس نوع عملکرد خشونت آمیز مانند ترور ، گروگان گیری ، بمب گذاری و غیره از سایر گروه های افراطی متمایز است.

نوع سوم “افراط گرایی روانشناختی” است. در این نوع افراط گرایی ، نوع اعتقاد مهم نیست ، اما چگونه آنها آن را باور می کنند. چنین شخصی آنچه را که به یک شکل افراطی اعتقاد دارد نشان می دهد و حاضر نیست تحت هیچ شرایطی خود را تجدید نظر کند.

کسام معتقد است که شخصی که “افراطی روانی” است ، ویژگی خاصی دارد: به عنوان مثال ، ذهنیت وسواسی است و “خلوص” یکی از اختلال وسواس اجباری وی است همانطور که او همه چیز را خالص و خالص می خواهد. یکی دیگر از نگرانی های ذهنی افراطی روانی ، از بین بردن هر آنچه که او را تهدید می کند ، است. او دائماً فکر می کند که او تحقیر یا مظلوم است و قربانی است. چنین شخصی تحمل ندارد و در عوض ، او افراد زیادی است و اساساً توطئه است.

کاهش دموکراسی در دوران افراط گرایی پسامدرن

کسام ظهور افراط گرایی جدید را در 5 ژانویه ، دقیقاً در روز تحلیف بایدن نشان داد. روزی که ترامپ از هواداران خود خواسته است پس از شکست دادن بایدن در رقابت های ریاست جمهوری ایالات متحده ، کاخ را اشغال کنند و ادعا کرد که رای وی به نفع بایدن به سرقت رفته است. پس از این ، کاسام در فصل آخر کتاب خود نوشت: به نظر می رسد که ما در آمریکا با افراط گرایی جدید روبرو هستیم.

این افراط گرایی جدید ، برخلاف افراط گرایی کلاسیک ، نتیجه گروه ها و اقلیت های حاشیه ای و مهاجر نیست. اما افراط گرایی جدید در مرکز تعامل سیاسی پدید آمده است و توسط یک حزب مشهور پدید آمده است و می تواند یک تهدید جدی برای سیستم لیبرال دموکراسی در ایالات متحده باشد. وی نوشت: خطر افراط گرایی جدید بیش از حملات تروریستی در تاریخ 9 سپتامبر است. زیرا این حملات دارای تأثیرات محدود و محلی هستند. اما افراط گرایان پست مدرن مانند ترامپ می توانند با حمایت حزب نابودی جهانی داشته باشندبشر

کسام معتقد است که افراط گرایی جدید اغلب با “روایت” و داستان همراه است داستانی که ترامپ به آن متوسل شد “دیگری” بود که توانست آن را به سطح ملی برساند و کارگران آمریکایی را در مقابل مهاجران قرار دهد. ترامپ از روش “تخریب خلاق” برای ایجاد پدیده جدید با از بین بردن پایه های یک پدیده موجود استفاده کرد. این نوع “تخریب خلاق” به اوج خود در روایت ترامپ می رسد و به هر حال ، او در جنگ 5 روزه اخیر ما از همان اصطلاحات استفاده کرد و ما دیدیم که او دائماً در مورد “صلح با قدرت” صحبت می کند ، که در واقع به معنای ایجاد صلح با زور بود.

افراط گرایان سالاد

گروه های افراطی کلاسیک بر “ایدئولوژی خالص” خود اصرار دارند ، در حالی که قاسم کسام می گوید افراط گرایان جدید “ایدئولوژی سالادور” و اغلب ایده ها و عقاید. آنها حتی ترکیبی از ایدئولوژی های متناقض دارند. یکی دیگر از ویژگی های افراط گرایی جدید این است که در خارج از سازمان تدوین شده استبشر

در حالی که در افراط گرایی کلاسیک ، سازمان خلوص افراد را تضمین می کند که این ساختار در القاعده و داعش قابل مشاهده است. اما چنین ساختاری سازمانی در افراط گرایی سالاد دیده نمی شود و بیشتر گروه های اینترنتی با انواع مختلفی از افراد ناشناس هستند که محصولات آنها از “MIM” ساخته شده است.[واژه‌ «میم» اولین‌بار توسط ریچارد داوکینز، زیست‌شناس، در کتاب ژن خودخواه مطرح شد. او گفت همان‌طور که ژن‌ها اطلاعات زیستی را منتقل می‌کنند، «میم‌»ها واحدهای فرهنگی هستند که از ذهنی به ذهن دیگر منتقل می‌شوند؛ مثل ایده‌ها، رفتارها، یا سبک‌ها که در قالب کلیپ‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود]بشر

استراتژی مرد دیوانه

قسیم کسام ترامپ را به عنوان یک افراط گرای جدید معرفی می کند. یک سیاستمدار که اساساً خلوص و سازگاری است ، ترکیبی عجیب از ایدئولوژی های متناقض است که شبیه “افراط گرایی سالاد” است. همه اینها به یک سیاستمدار قدرت مانور برای فرار از پاسخ و تبدیل شدن به یک سیاستمدار غیرقابل پیش بینی با رفتارهای پوپولیستی می دهد. “استراتژی مرد دیوانه” قانون بازی اوست. آکادمی ترامپ ، خشونت کلامی و رفتار پوپولیستی قابل ارزیابی است. حتی رفتار فردگرایانه وی در دنیای سیاست به دلیل رویکرد وی است: وقتی این هواپیما توئیت کرد که “چین می تواند نفت را از ایران بخرد و امیدوار است روغن زیادی را از ایالات متحده بخرد” نشان می دهد که هیچ ساختار سازمانی و مکانیسم تصمیم گیری با توییت محدود یا حل نمی شود.

*دکتر. حسین شیخ رضه ، استاد فلسفه انستیتوی خرد و فلسفه ایران

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10311