
گروه اندیشهپاسخ: مصاحبه تاکر کارلسون با رئیس جمهور پزشکی منجر به موج بزرگی از سؤال و پاسخ در جامعه شده است. یادداشت زیر نوشت هوسین علیخانی در روزنامه اعتماد وی با تجزیه و تحلیل جامعه شناختی این مصاحبه سروکار دارد و آن را به عنوان یک آزمایش بزرگ برای همبستگی ملی در ایران ارزیابی می کند. نویسنده با اشاره به اینکه “میهن فراتر از جناح ها و مرزهای سیاسی است” ، نویسنده بر لزوم پیوند مجدد میهن پرستی ، خداپرستی و عقلانیت سیاسی در مکانهای انتقادی تأکید می کند. این یادداشت ادامه دارد:
****
از زخم کلمات تا زخم وحدت
در روزهایی که صدای ایران از تریبون جهانی شنیده می شد ، جامعه ایران بار دیگر نشان داد که “میهن” فراتر از جناح های سیاسی ، ترس و مرزهای سیاسی است. بازتاب جامعه شناختی مصاحبه رئیس جمهور با تاکر کارلسون و واکنش های آن ، در سایه آزمایش بزرگ همبستگی ملی. کمتر از یک ماه پیش ، یک اظهار نظر تحقیرآمیز توسط یک مدیر اجرایی رسانه ملی که ابراز نگرانی از “بازگشت به خانه” نشان داد که چگونه شکاف گفتمان می تواند سرمایه نمادین ایران را تضعیف کند. این فرصتی برای صحبت در مورد لزوم خواندن مجدد “همبستگی ملی” بود. اکنون ، انتشار گفتگوی رئیس جمهور ، دکتر مسعود مدیین ، با تاکر کارلسون – یک مجری عالی آمریکایی – دوباره همین سؤال را مطرح کرده است: چگونه می توان در افکار انتقادی ، نخبه و عمومی به خاطر میهن پرستی ، خداپرستی و عقلانیت سیاسی؟
پیام های کلیدی مکالمه
در این مصاحبه 2 دقیقه ای ، رئیس جمهور ایران:
تلاش ناکام اسرائیل برای ترور ، آن را نشان داد و آن را نشانه ترس تل آویو از “صدای صلح” توصیف کرد.
٭ وی تأکید کرد که ایران به دنبال جنگ و سلاح های هسته ای نیست ، و فاتوا در برابر استفاده از بمب اتمی دین سیستم است.
٭ پس از حملات اخیر به تأسیسات هسته ای این کشور ، خواستار بازگشت به دیپلماسی با ایالات متحده شد ، منوط به بازسازی اعتماد.
٭ شعار “مرگ به آمریکا” سوء تفاهم است که اساساً نقد مداخله ایالات متحده است ، نه رد وجود مردم آمریکا.
ادغام این مواضع با مراجعه مکرر وی به “عزت میهن” و “فرمان مقدس میهن” یادآور همان فرهنگ اصلی ایرانی دوگانه است: میهن پرستی خدادادی.
طیف واکنشهای داخلی- این گفتگو سیاستمداران و رسانه ها را به چهار اردوگاه تقسیم می کند:
معتبر سخت “ضعف بیان” ، “زبان ناخواسته” و حتی خواسته های استیضاح در رسانه های خود مطرح کرده است.
منتقدین منتقد نواقص فنی را پذیرفته اند ، اما هشدار رئیس جمهور در شرایط جنگ تضعیف شده است. تعدادی از فعالان رسانه ای معتدل و حامیان فنی نیز آن را “مصاحبه هوشمندانه برای مخاطبان آمریکایی” نامیدند. سید آت الله محارانی و برخی از محققان و تحلیلگران ارتباطی استراتژیک همچنین “شکستن انحصار روایت غربی” و دفاع از حاکمیت ایران را به عنوان یکی از مهمترین و مثبت ترین نکات مصاحبه آقای رئیس جمهور توصیف کردند. نکته مهم این است که – حتی در انتقاد شدید – تأکید بر “هزینه بودن” مصاحبه ، اعتراف به اهمیت مخاطبان جهانی و ضرورت روایت منسجم است. بنابراین ، این اختلاف نظر در مورد چگونگی صحبت کردن ، نه دفاع از منافع ملی بود.
بازتاب خارجی: شکاف ها نیز از کف تا کف در حوزه های بین المللی آشکار شده است:
٭ دن کارنشو ، مارک لوین و توکرو ، کارلسون را به “دادن رهبر یک دولت تروریستی” متهم کردند.
٭ برخی از تحلیلگران رسانه ای حرکت کارلسون را در طول سنت مصاحبه با دشمنان آمریکایی – از والاس با امام خمینی به والترز با کاسترو – تبرئه کردند.
٭ از طرف دیگر ، روزنامه فایننشال تایمز و چین روزانه در “گفتمان دفاع و مسالمت آمیز” پزشکان را قرار می دهد.
این تنوع نشان می دهد که مصاحبه آزمایشی برای اراده بازیگران جهانی در شنیدن صدای دیگری از “پیروزی رسانه ای در تهران” یا “خطای محاسباتی واشنگتن” است.
تحلیل جامعه شناختی:
الهه خدایان
از دیدگاه جامعه شناختی ، سه مؤلفه در کلمه پزشکی وجود دارد:
1- ناسیونالیسم اخلاقی: او دفاع از میهن را “ذاتی در ایمان” می نامد. خواندن که ریشه در حدیث “من آل -واتان الممان” دارد و با یاد روایی انقلاب و دفاع مقدس در هم تنیده است. این “ناسیونالیسم اخلاقی” ترس از اتهام ناسیونالیسم افراطی را کاهش می دهد ، زیرا در سیستم کلامی شیعه ، دفاع از مظلوم و سرزمین از جمله اعمال عبادت است.
هویت روایی: پزشکان با روایت “ترور شکست خورده” ، “فاتوا ضد هسته ای” و “تجربه تحریم” تصویری از یک تهدید مداوم به ما می دهند. همان الگویی که پل ریکور آن را “هویت روایی بودن” می نامد. این روایت مخاطبان داخلی را در اطراف علت مشترک جمع می کند و مخاطبان خارجی را به “درک شرایط زندگی” دعوت می کند.
کاهش دوگانه دین/ وطن: رویارویی دروغین بین دینداری و میهن پرستی یکی از تقصیرهای فرهنگی در جوامع پس از اقلیم است. پزشکان با تأکید بر فتوای بمب اتمی و در عین حال خواستار “دفاع از آخرین قطره خون” ، نشان می دهند که چگونه ارزش مقدس “خودآگاهی” می تواند به امنیت ملی خدمت کند ، نه بر خلاف آن.
یک دعوت محترمانه به اجماع
در منتقدان داخلی – هم از جریان اصلی و هم توسط مخالفان خارج از کشور – باید ذکر شود:
اولی در میان جنگ 6 روزه و پس لرزه های آن ، تضعیف موقعیت عالی اجرایی این کشور دقیقاً به خاطر جبهه هایی است که می خواهند ایران چند برابر شود.
دوم انتقاد فنی در حق است ؛ اما مرز بین انتقاد دلسوزانه و از بین بردن سرمایه نمادین ملی ، مرز باریک و در عین حال استراتژیک است.
سومتجربه تاریخی نشان می دهد که هر زمان که دینداری و میهن پرستی از مسیر عقلانیت سیاسی جدا می شوند ، جامعه محکوم به تولید مثل خشونت نمادین می شود.
بازسازی “ما” در یک آینه جهانی
از مصاحبه تاکر گرفته تا طنز “AGL” ، یک حقیقت این است: ما هنوز در میدان نبرد تعاریف “خانه” و “دین” هستیم. اگر سیاستمداران و رسانه ها نمی دانند چگونه می توانند این دو دسته را در یک گفتار پر فراتر و وحدت ترکیب کنند ، کارخانه های واقعیت به “جنگ سرد جدید” به مفهوم خانه کاهش می یابد.
در این میان ، دکتر مسعود میانه موفق شد پیام سادگی صلح و دفاع را در یک قاب جهانی قرار دهد.
حفظ و ترویج این دستاورد مستلزم اجماع همه نگرانی های عزت ایران است:
خدا را انحصار ندهید ، وطن را تحقیر کنید و ملت را درست نکنید.
در شرایط بحرانی فعلی ، هیچ سرمایه ای با ارزش تر از “همبستگی ملی خدا” نیست.
1
منبع: www.khabaronline.ir