زکات جسم و روان انسان چیست؟



نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان، روایات زیادی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند من و علی (علیه السلام) قبل از خلقت آدم (ع) از یک نور بودیم. خداوند آن نور را در هسته حضرت آدم (علیه السلام) قرار داد، سپس آن نور را از نسلی به نسل دیگر در هسته ها و رحم های پاک منتقل کرد تا اینکه در هسته عبدالمطلب قرار گرفت و از آنجا به دو نیم تبدیل شد، یک نیمه قرار گرفت. در هسته عبدالله که من از آن هستم به وجود آمدم و نیمه دیگر در قلب ابوطالب قرار گرفت.

به روایت مهر، آن حضرت هم از طرف پدر و هم از طرف مادر به هاشم (جد دوم پیامبر) می رسد. پدرش ابوطالب پسر عبدالمطلب بن هاشم و مادرش فاطمه دختر اسد پسر هاشم است. آن بانوی بزرگوار به قدری پاک و منزه بود که در هنگام تولد فرزندش و قبل از آن گاه ندای غیب می شنید و حرکات و حرکات فرزند دلبندش را درک می کرد.

داستان ولادت او در کعبه معروف است. حضرت فاطمه بنت اسد پس از نه ماهگی درد زایمان را احساس کرد. حضرت ابوطالب می گوید: وقتی برخاستم تا از خانه بیرون بروم، هاتفی از گوشه خانه مرا صدا زد و گفت: ای ابوطالب صبر کن، دست نجس به بدن نرسد، بلکه خدا.

فاطمه بنت اسد برای پناه بردن و توسل به خداوند متعال به سوی مسجد الحرام حرکت می کند و در خانه خدا به راز و نیاز و طواف می پردازد. فاطمه سر خود را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: «پروردگارا، سوگند به جدم ابراهیم خلیل (ع) که کعبه را بنا کرد، فرزندی که در شکم من است و با من سخن می گوید و یقین دارم که او یکی از نشانه ها و نشانه های جلال». و این عظمت توست، از تو می خواهم که باردارم را آسان کنی».

عباس عموی پیامبر (ص) و حاضران دیدند که دیوار کعبه شکافت و سپس به هم پیوست و بعد از آن نه در کعبه را باز کرد و نه وسیله دیگری بر دیوار اثر گذاشت. همه فهمیدند که این واقعه از جانب خداست. سه روز گذشت و در روز چهارم همان جا دوباره شکافت و مادر و فرزند بیرون آمدند.

فاطمه دختر اسد همسر ابوطالب در کعبه به دنیا آمد و علی (ع) را به دنیا آورد، پس او اولین کسی است که در خانه خدا به دنیا آمد. او سی سال پس از ولادت پیامبر و بیست و سه سال قبل از هجرت به دنیا آمد، مادرش او را حیدر یا اسد نامید، پدرش نام او را علی، هر دو نام بر او نهادند.

در بیان فضایل امیرالمومنین علیه السلام به آنچه در دسترس مردم بود اکتفا شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی در گفت و گوهایی با موضوع حقوق امام علیه السلام بر شیعیان در آستانه میلاد حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به ویژگی های این حضرت پرداخت. سخنرانی که در ادامه خواهید خواند.

پیامبر به امیرالمومنین(ع) فرمود: اگر نمی ترسیدم که مردم درباره شما همان چیزی را بگویند که مسیحیان درباره مسیح گفتند، درباره شما می گفتم که از هیچ گروهی از مسلمانان عبور نکنید، مگر اینکه آن ها بپذیرند. کثیفی کفش هایت و آب وضو بسیار برای شفا یافتن.

آنها روشن می کنند که من می ترسم چیزی بگویم که مردم به شما مقام الوهیت بدهند. زکات بدن و عقل، ذکر فضایل امیرالمومنین و فرزندان پاکش است.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: زکات جسم و روان برای آن است که انسان اگر بتواند فضیلت علی و اهل بیت پاکش را آشکار کند.

امامت امتداد نبوت است

گفتیم فقط گوشه ای از اختیارات پیامبر در نظام خلقت به ما رسیده است. امام رضا فرمود: امامت مقام انبیا است. بنابراین هر مقامی که پیامبر در نظام هستی دارد، در اختیار ائمه معصومین نیز هست.

برتری رسول خدا و آل او بر سایر موجودات

رسول خدا فرمود: خداوند مخلوقی برتر از من نیافریده است. خداوند رسولان را بر فرشتگان مقرب برتری داد و من نیز بر همه انبیا و رسولان برتری داشتم. ای علی! برتری بعد از من از آن توست و امامان پس از تو. اگر ما نبودیم هیچ چیزی خلق نمی شد.

دلیل برتری معصومین بر فرشتگان الهی

چگونه ممکن است که در توحید و تسبیح و تسبیح و تقدیس خداوند بر فرشتگان برتری نداشته باشیم.

پیامبر در ادامه علت این برتری را بیان می کند:

1. اولین موجوداتی که خداوند آفرید روح ما بودند. پس با توحید و حمد نفس ما را اعلام کرد. سپس فرشتگان را آفرید. پس چون ارواح ما را نور واحد می دیدند ما را بزرگ می شمردند. پس تسبیح خواندیم تا ملائکه بدانند ما مخلوقات خدا هستیم و خداوند یکی از زیباترین مخلوقات ماست. پس فرشتگان به دنبال ما آمدند و تسبیح خدا را گفتند.

2. وقتی فرشتگان عظمت مقام ما را دیدند، تهلیل گفتیم تا بدانند معبودی جز الله نیست و ما بندگان او هستیم. نظر هم دادند.

3. هنگامى كه فرشتگان آنچه را كه خداوند از جهت عزت و قدرت براى ما قرار داده بود، ديديم، گفتيم: لا حول و لا قوه الا بالله تعالى. تا ملائکه بدانند نیرویی جز به قدرت خدا نیست. این را هم ذکر کردند.

اطاعت نعمت بزرگ خداوند بر بی گناهان است

4. هنگامی که ملائکه نعمت هایی را که خداوند به ما عطا کرده است، دیدند، مانند: اطاعت ما را واجب کرده، گفتیم: الحمدلله. تا بدانند خداوند به خاطر نعمت هایی که به ما داده است چقدر سزاوار ستایش است. پس ملائکه نیز گفتند: الحمدلله.

خداوند همه این نعمت ها را به پیامبر و اهل بیت او داده است، اما در اینجا پیامبر تنها یکی از این نعمت ها را ذکر می کند: اطاعت. معلوم می شود که این نعمت بزرگترین نعمتی است که برای آنها وجود دارد.

فرمان دادن به فرشتگان به سجده بر آدم

پس ملائکه به وسیله ما به شناخت توحید و تسبیح و تسبیح و حمد خداوند هدایت شدند. سپس خداوند آدم را آفرید و ما را به او سپرد و به فرشتگان دستور داد که برای عزت و احترام ما بر او سجده کنند.

نمونه برتر خداوند

چرا معصومین در عالم خلقت این اختیارات را دارند؟ خداوند اراده کرد که خلیفه ای را در زمین قرار دهد. (بقره: 30) طبق حکمت این خلیفه باید بیشترین تناسب را با جانشین خود داشته باشد. بنابراین باید عده ای باشند که این اختیارات را داشته باشند. خداوند فرمود: برای او مانندی نیست. (شوری:11) و فرمود: برای خدا در آسمانها و زمین سرمشق برتر است. (روم: 27) یعنی خداوند مَثَل ندارد، بلکه مَثَل دارد و بی گناهان مَثَل خدا در آسمان ها و زمین هستند. بنابراین باید این اختیارات را داشته باشند.

مقامات انبیا در سایه نبوت و ولایت

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سوگند به کسی که جان من در دست اوست، پادشاهی به ابراهیم نشان داده نشد مگر با قبول نبوت من و اقرار به ولایت علی. خداوند با موسی سخنی نگفت و عیسی را نشانه خود معرفی نکرد مگر به واسطه نبوت من و علم علی. هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر با علم و اقرار به ولایت ما. و هیچ موجودی نزد خداوند لیاقت نداشت که به او نگاه کند مگر به بندگی و اقرار به ولایت علی بعد از من.

پس دو چیز است که خداوند را به مخلوقات نگاه می کند: 1. مقام عبد خدا. 2. تصدیق ولایت امیرالمومنین بعد از رسول خدا و آنچه برای امام عصر تا امروز وجود دارد.



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 8395

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *