مقاله ای برای قوه قضاییه و مدیران ارشد و کارشناسان آن / دو بال دفاع از آزادی / استقلال قضایی. ستون فقرات آزادی اقتصادی



گروه فکری: در صفحه توسعه روزنامه ایرانمقاله ای که از امیر رضا آنجی کارشناس اقتصادی مرکز تحقیقات Majlis. در این مقاله به نقش اصلی استقلال قضایی و بررسی قانون اساسی در تضمین آزادی های اقتصادی و سیاسی در کشورها بررسی شده است. یافته های یک مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد که استقلال قضایی قوی تر (مانند دوره تصدی قضات و نقش آرای قضایی در قانونگذاری) به طور مستقیم و قاطعانه آزادی اقتصادی را افزایش می دهد (مانند امنیت مالکیت و کاهش مقررات تجاری). در مقابل ، تجدید نظر در قانون اساسی (دشواری اصلاح قانون و ارزیابی قوانین توسط دادگاهها) بیشتر سرپرست آزادی های سیاسی است. این نتایج بر اهمیت نهادهای قضایی در سیستم محدودیت و تعادل برای توسعه اقتصادی و حمایت از آزادی ها تأکید دارد. در مقاله خود ، آنجی استدلال می کند که استقلال قوه قضاییه ، به ویژه در کشورهایی که دارای سیستم حقوقی عرفی هستند ، یک عامل مهم برای اطمینان از آزادی اقتصادی است. این استقلال با تأمین حقوق مالکیت ، کاهش موانع نظارتی و محدود کردن مالکیت بانک به رشد اقتصادی کمک می کند. در مقابل ، تجدید نظر در قانون اساسی نقش مهمی در حمایت از آزادی های سیاسی و جلوگیری از استبداد اکثریت دارد. در مقدمه ای که آنجی در مقاله خود نوشته است ، وی تأکید می کند که استقلال قضایی و تجدید نظر در قانون اساسی ، به عنوان ستون های اساسی تضمین آزادی در برابر قدرت دولت و سایر منافع ویژه ، نقش اساسی در توسعه آزادی های اقتصادی و سیاسی دارند. استقلال قضایی ، که از طریق تصدی قاضیان دیوان عالی و نقش نظر قضایی به عنوان منبع قانونگذاری اندازه گیری می شود ، کاملاً با تقویت آزادی اقتصادی ، از جمله امنیت حقوق مالکیت ، کاهش موانع نظارتی برای مشاغل و محدود کردن مالکیت دولت در بانکها و حقوق کمتر و کمتر و کمتر و کمتر همراه است. در مقابل ، تجدید نظر در قانون اساسی ، که به معنای دشواری اصلاح قانون اساسی و ارزیابی سیاست ها و قوانین از دیدگاه قانون اساسی توسط دادگاه ها است ، عمدتاً از آزادی های سیاسی محافظت می کند و تأثیر محدود تری بر آزادی اقتصادی دارد. یافته های یک مطالعه تحقیقاتی با بررسی قوانین اساسی کشور نشان می دهد که کشورهایی که دارای یک سیستم حقوقی عرفی هستند ، به دلیل استقلال قضایی قوی تر ، سطح بالاتری از آزادی اقتصادی دارند. و این استقلال بخشی از تأثیر مثبت سیستم عرفی را توضیح می دهد. این نتایج بر اهمیت حیاتی نهادهای قضایی در حمایت از آزادی ها و توسعه اقتصادی تأکید می کند و منعکس کننده قدرت این مکانیسم ها برای تعادل سیستم سیاسی یک کشور است. در این مقاله آمده است:

****

مهار و تعادل

در طول تاریخ ، جوامع مختلف مؤسساتی را برای محافظت از آزادی های فردی در برابر اجبار دولت و حتی قدرت منافع خصوصی ایجاد کرده اند. در ضمن ، عذاب این به عنوان یکی از مهمترین مکانیسم های ضمانت آزادی شناخته می شود. این اصل ، که ریشه در اندیشه فلسفی و سیاسی گذشته دارد ، بر توانمندسازی شاخه های مختلف دولت برای نظارت بر یکدیگر و جلوگیری از تمرکز بیش از حد در یک شاخه تأکید دارد. قوه قضاییه ، به ویژه از طریق استقلال قضایی و بررسی قانون اساسی ، نقش اساسی در این سیستم دارد. این نقل از به بررسی تأثیر استقلال قضایی و بررسی استقلال قانون اساسی بر آزادی های اقتصادی و سیاسی ، بر اساس یک مطالعه جامع که داده های قانون اساسی را تجزیه و تحلیل می کند. هدف از این نقل از توضیح چگونگی عملکرد این مکانیسم ها ، یافته های تجربی مربوطه و نقش منشأ قانونی در تقویت آزادی ها است.

استقلال قضایی به روند قوه مقننه و اجرای آنها توسط قضات مستقل اشاره دارد. این استقلال تضمین می کند که قضات از فشارهای سیاسی اجرایی یا قوه مقننه مصون هستند و می توانند بدون تعصب عدالت را اجرا کنند. به گفته الكساندر همیلتون در فدرالیست (شماره 1) ، “دفتر دائمی” مهمترین عامل در حفظ استقلال و قدرت قوه قضاییه است. استقلال قضایی از طریق سه شاخص اصلی اندازه گیری می شود: دوره دفتر دادگاه های عالی (مادام العمر ، بیش از شش سال یا کمتر از شش سال) ، مدت ریاست قضات اداری و نقش دادرسی به عنوان منبع قانون. این مکانیسم به ویژه در دادخواستهای بین شهروندان و دولت ، مانند موارد مصادره اموال یا سرکوب سیاسی بسیار مهم است. همچنین ، در درگیری های خصوصی با یکی از طرفین قوه مجریه ، استقلال قضایی از نفوذ سیاسی جلوگیری می کند و عدالت را تضمین می کند.

بررسی قانون اساسی روندی است که در آن دادگاه ها ، به ویژه دیوان عالی یا دادگاه های قانون اساسی ، قوانین و سیاست های قوه مقننه و اجرایی را برای انطباق با قانون اساسی بررسی می کنند. این مکانیسم برای محدود کردن قدرت قانونگذاری و جلوگیری از تصویب قوانینی که از اکثریت دموکراتیک یا گروه های ذینفع خاص بهره مند می شوند ، طراحی شده است. تجدید نظر در قانون اساسی از دو شاخص تشکیل شده است: دشواری اصلاح قانون اساسی و دامنه بررسی قضایی. دشواری قانون اساسی به دشواری تغییر آن بستگی دارد ، که ممکن است شامل نیاز به اکثریت تعیین کننده در مجلس ، تصویب اجرایی یا همه پرسی باشد. بررسی قضایی همچنین از کامل (مانند ایالات متحده و آلمان) تا محدود (مانند فرانسه) یا حتی عدم حضور آن (مانند کره شمالی و انگلیس) متفاوت است. این مکانیسم به ویژه در حمایت از حقوق سیاسی و بشر و جلوگیری از استبداد اکثریت مؤثر است.

استقلال قضایی ریشه در تاریخ انگلیس دارد و به قرن دوازدهم برمی گردد ، هنگامی که محاکمات با هیئت منصفه و منشور بزرگ تأسیس شد. در قرن هفدهم ، مبارزه علیه دادگاههای سلطنتی تحت کنترل پادشاه منجر به تقویت استقلال قضایی شد. قانون حل و فصل در انگلستان ، که به قضات قرار ملاقات زندگی اعطا می کرد ، نقطه عطفی در این راستا بود. این سنت به مستعمرات انگلیس از جمله ایالات متحده منتقل شد و به یکی از اصلی ترین ویژگی های قانون مشترک تبدیل شد. در مقابل ، کشورهای دارای حقوق مدنی کمتر به استقلال قضایی متعهد بودند و قضات غالباً مشمول قوه مجریه بودند.
بررسی قانون اساسی ، برخلاف استقلال قضایی ، در انگلیس توسعه نیافته است زیرا مجلس کاملاً برتر بود. در قرن هجدهم ، این مفهوم در ایالات متحده با ایجاد دیوان عالی و تصمیم تاریخی ماربر علیه مدیسون تشکیل شد ، که به دیوان عالی کشور داد تا قوانین را با قانون اساسی بررسی کند. این مدل بعداً در آمریکای لاتین پس از استعمار و جنگ جهانی دوم در اروپای غربی ، به ویژه برای مقابله با تهدیدهای کمونیسم و ​​فاشیسم گسترش یافت. این تفاوتهای تاریخی حاکی از مسیرهای متمایز انتقال این دو مکانیسم به کشورهای مختلف است.

این مطالعه داده های قانون اساسی چهار کشور را به استثنای اقتصادهای انتقالی که قانون اساسی آنها به سرعت در حال تغییر است ، از یک منبع تخصصی و متون اساسی قانون اساسی گردآوری کرده است. آزادی اقتصادی توسط چهار شاخص اندازه گیری شده است: شاخص امنیت مالکیت (بر اساس حمایت قانونی و اجرایی از مالکیت خصوصی) ، تعداد اقدامات لازم برای راه اندازی مشاغل ، شدت مقررات مربوط به قراردادهای تجاری و میزان مالکیت دولت در بانک ها. آزادی سیاسی همچنین توسط سه شاخص ارزیابی می شود: امتیاز دموکراسی ، شاخص حقوق سیاسی و شاخص حقوق بشر. این شاخص ها از منابع مختلف استخراج شده اند. حداقل رگرسیون مربع معمولی نیز برای تجزیه و تحلیل استفاده شده است.

یافته های تجربی

استقلال قضایی: نتایج نشان می دهد که استقلال قضایی به شدت با افزایش آزادی اقتصادی مرتبط است. کشورهایی که استقلال قضایی بالاتری دارند ، مانند ایالات متحده ، در امنیت حقوق مالکیت ، اقدامات کمتری برای شروع کار ، مقررات سبک تر تجارت و پایین آمدن مالکیت دولت از امتیازات بالاتری برخوردار هستند. به عنوان مثال ، کاهش استقلال قضایی از ایالات متحده به سطح ویتنام (پایین ترین سطح) شاخص امنیت مالکیت را با 3.7 واحد کاهش می دهد ، تعداد استارتاپ های تجاری را افزایش می دهد و مالکیت بانکی 5 ٪ افزایش می یابد. این اثرات حتی با افزودن متغیرهای کنترل قوی و معنی دار باقی می مانند. در زمینه آزادی سیاسی ، استقلال قضایی نیز تأثیر مثبتی دارد ، اما این اثر با افزودن کنترل ها کمی ضعیف تر است و این نشان دهنده تأثیر قوی تر آن بر آزادی اقتصادی است.

*امیر رضا آنجی ، یک کارشناس اقتصادی در مرکز تحقیقات Majlis

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10311