ملکیان و استقبال بزرگ او به بحث “خود دانش” / خود مراقبت: هزاره معنا ، بزرگراه روشنگری! / اسرار “خود” پنهان در آینه فلسفه و روانشناسی


به گفته خبرگزاری اخبار آنلاینبا ibna ، به فاطمه موهجریخلاصه ای از سخنان مصطفی ملکیان در مورد “چه مراقبت؟ از کدام خود؟” در جلسه ماهانه “امید” در موسسه فرهنگی سپهر مهر ، با همکاری خانه علوم انسانی علوم انسانی و انستیتوی فرهنگی فرزان ، در خانه افکار منتشر شد. ملکی در اظهارات خود در مورد ضرورت شفافیت و تفکیک معانی “مراقبت” و “خود” او تأکید می کند. او توضیح می دهد که این کلمه “مراقبت” حداقل چهار معنی (نگرانی ، محبت ، حمایت از حضور دیگر ، مدیریت امور) و کلمه “خود” حداقل شش معنی (خود ، عزت نفس/سرپرست ، خود انسان ، خود تجربی ، خودآگاهی ، خود ایده آل). ملکیان معتقد است که نادیده گرفتن این تمایزها باعث سردرگمی در درک و عمل می شود و برای مراقبت مؤثر ، باید دقیقاً مشخص شود که معنای مراقبت و چه چیزی در مورد آن صحبت می کنیم. او همچنین اهمیت یک گفتگوی بین رشته ای برای درک عمیق تر بر این مفاهیم تأکید می کند.

چه مراقبت ای دارید؟ کدام خود؟

به گفته ملکیان ، “مراقبت” و “خود” ، با وجود شیوع روزافزون ادبیات فلسفی و روانشناختی معاصر ، هنوز وضوح مفهومی کافی ندارند. در ابتدای سخنان خود ، ملکیان اظهار داشت که اگرچه ممکن است موضوع گفتار او دانشگاهی و خشک به نظر برسد ، ضروری است که مفاهیم “مراقبت” و “خود” به درستی از هم جدا شوند ، زیرا این مفاهیم در منابع مختلف معانی زیادی دارند.

وی گفت: “در روانشناسی ، کلمه مراقبت از حداقل چهار معانی ، و خود کلمه در متون فلسفه اخلاق و روانشناسی حداقل در شش معنی استفاده می شود.” بنابراین وقتی در مورد خودمان صحبت می کنیم ، ما یک ماتریس پیچیده از معانی داریم که باید دقیقاً مشخص شود که چه معنی دارد. “ملکی در ادامه به جزئیات هر چهار معنی کلمه” مراقبت “پرداخت:

1. مراقبت به عنوان یک نگرانی

وی در توضیح اولین معنای مراقبت گفت: “این نوع مراقبت مربوط به احساس نگرانی برای حال و آینده شخص یا وضعیت است ؛” ترکیبی از عدم اطمینان ، خطرناک و امید به سعادت وجود دارد. “” وقتی ما نگران سرنوشت کودکی با والدین هستیم ، ما واقعاً نگران او هستیم. “

وی گفت: “در این نوع مراقبت ، ما با شرایطی روبرو هستیم که مطمئن نیستیم ، آینده نامشخص است و موجودات در معرض خطر و جهل است.” ترکیب این عوامل نوعی احساس را تشکیل می دهد که ما آن را نگران کننده می نامیم. “

2. مراقبت از عشق و علاقه

ملکیان گفت: “این معنای مراقبت عاری از دلهره آور و پرخطر است و صرفاً مبتنی بر عشق ، همراهی عاطفی و پیوند عاطفی است.” من ممکن است به کسی علاقه مند باشم بدون اینکه نگران آینده یا سلامتی او باشم. این نوع علاقه نیز نوعی مراقبت است. به این معنا ، بر خلاف نگرانی ، فرد را در معرض خطر نمی بینیم ، اما احساس محبت و محبت برای او داریم. اگر این عشق معتبر باشد ، خوشبختی و رنج او نیز به ما منتقل می شود. تفاوت بین این دو معنی در این است که هیچ نگرانی در مورد آینده شخص وجود ندارد ، اما یک ارتباط عاطفی مانند ظروف مربوطه برقرار شده است که در آن رضایت و ناراحتی شخص به ما منتقل می شود. “

1. به عنوان رعایت و رعایت حضور دیگری مراقبت کنید

وی گفت: “این رفتاری است که فرد از طریق حضور دیگری به سر می برد.” “به عنوان مثال ، هنگامی که کسی رفتار خود را در حضور والدین یا شخص مهم تعدیل می کند ، حضور خود را نشان داده است.”

“در ادبیات دینی ، این معنی به عنوان تقوا شناخته می شود ؛ یعنی رفتار می کند که خدا همیشه حضور دارد. حمایت از حضور دیگر نشان می دهد که وجود او برای ما مهم است.” تفاوت بین بودن و نداشتن دیگری نشانه اهمیت و ارزش اوست. “

1. به عنوان مدیریت و تاکتیک چیزهای دیگر مراقبت کنید

ملکیان در ادامه به معنای چهارم و آخر “مراقبت” اشاره کرد و گفت: “به طوری که امور زندگی وی دنبال او می شود ، ترتیب می دهد و او را راهنمایی می کند.” در تفسیر ملکیان: “وقتی به یک کودک یتیم اهمیت می دهیم ، در واقع کارهایی انجام می دهیم ، مراقبت نیز به معنای مدیریت است ؛ یعنی وقتی زندگی شخصی را اجرا می کنم ، به نیازهای آنها پاسخ می دهم ، او را از خطرات آگاه می کنم ، تصورات غلط او را اصلاح می کنم و به طور کلی با امور زندگی او مقابله می کنیم.”

وی گفت: “اگرچه این چهار معانی از نظر ظاهری متفاوت هستند ، اما هر چهار نفر در فلسفه روانشناسی و اخلاق ارزشمند هستند و در ادبیات تخصصی این مناطق مورد استفاده قرار می گیرند.”

این جلسه “چه مراقبت ای دارید؟ از کدام خود؟” روانشناسی مورد استقبال محققان و علاقه مندان به اخلاق قرار گرفت.

وی گفت: “در تمام مثالهای ذکر شده تاکنون ، باید مراقب دیگری باشد.” اما در بحث خود مراقبت ، عامل و شی متحد هستند. فرد هم مراقب و هم دقیق است. با توجه به پیچیدگی معنای “خود” در روانشناسی و فلسفه اخلاق ، کلمه “خود” حداقل شش معنی دارد. “اگرچه این معانی برای این شش منحصر به فرد نیست ، اما تعاریف اصلی را می توان یکی از شش معانی در نظر گرفت.”

ملکیان در اظهارات خود شش معنی مختلف کلمه “خود” را در روانشناسی و فلسفه توضیح داد. وی اظهار داشت که وقتی در مورد خود مراقبت صحبت می کنیم ، بدون تعریف دقیق “خود” ، نه گوینده واضح نیست و نه ذهن شنونده و خواننده به درستی هدایت می شود.

معنای ششم “خود” از منظر ملکی

1. خود -خود

در معنای اول معنای “خود” ، وی گفت: “اولی” خودآموز “است.” نیرویی در درون انسان که از همه اقدامات ، احساسات و تصمیمات گرفته شده است. “” هر وقت صحبت می کنیم ، فکر می کنیم ، تصمیم می گیریم یا عمل می کنیم ، این یک عمل فعال است. ” در سلامت ، مراقبت های جسمی یا پزشکی. “

2. خودکشی

ملکیان توضیح داد: “این” خود “بیننده اعمال ما است ؛ او می بیند ، داوران ، و در بعضی مواقع باعث پشیمانی ، پشیمانی یا رضایت می شود. ملکی دوباره گفت:” وقتی از رفتار گذشته خود پشیمان می شویم ، یک ناظر است که یک نگاه انتقادی به خود عامل دارد. ” مراقبت روانی یا سلامت روانی ، این در مورد این است که بعد از وجود ما. “

1.

معنای سوم در قلمرو ملک “خود به عنوان زندگی انسان” است. “به این معنا ، این چیزی فراتر از زندگی بیولوژیکی یا روانی است ؛ زندگی انسان سه ویژگی آژانس همزمان ، انتقاد و عقل گرایی است از نظر وی ، “حیوانات عاملی دارند ، اما آنها بر رفتار خود نظارت نمی کنند. این تنها مردی است که هم نماینده و هم ناظر است. هرکدام از ما در جامعه مانند پدر ، مادر ، معلم ، کارمند ، شهروند و غیره ایفا می کنیم.” مراقبت از خود به معنای تلاش برای عمل به روشی است که عزت و ارتباط ما با دیگران را حفظ می کند. “

1.

به معنای چهارم ، او “خود تجربه و مترجم” را مطرح كرد و گفت: “هیچ تجربه ای وارد ذهن انسان نمی شود و همیشه از طریق فیلتر تفسیرهای فردی و نوعی از آن عبور نمی کند. ما جهان را آنطور که هست نمی بینیم ، اما همانطور که تفسیر می کنیم.” ملکیان توضیح داد که خود مراقبت در اینجا مراقبت از رشد فضیلت های اخلاقی در خود شخص و جلوگیری از شرورانه است. به عنوان مثال ، تلاش برای صادقانه ، جلوگیری از عصبانیت یا حسادت و تقویت عدالت و مهربانی.

1. خودآگاه

معنای پنجم “خود” از دیدگاه ملکی “خودآگاه” یا “خودبازی” است. این به معنای خودآگاهی و آگاهی از خود و محیط است. وی گفت: “در بیهوشی ، مستی افراطی یا خواب ، ما این سلف را از دست می دهیم.” یعنی بخشی از ما که می تواند خودش را ببیند و قضاوت کند. “

وی گفت: “این خود به خودآگاهی ، خودآگاهی و عزت نفس اشاره دارد.” “مراقبت از خود به معنای تلاش برای افزایش توانایی مشاهده و ارزیابی در خارج ، به عنوان سرپرست یا شاهد است.”

1. خود -ایدئال:

سرانجام ، ملکیان معنای ششم را “خود ایده آل” توصیف کرد و افزود: “بسیاری از ما در ذهن داریم که می خواهیم شویم ، اما ممکن است هرگز آن را بدست آوریم ، این همان معنی برای زندگی فرد است. انسان گاهی به نقطه ای می رسد که از خود می پرسد: من کی هستم؟ چرا من اینجا هستم؟” مراقبت از خود به معنای مراقبت از انسجم معنایی زندگی است. “

تقاطع مفاهیم

در قسمت پایانی سخنان خود ، ملکیان با ترکیب چهار معنی مراقبت و شش معانی ، نسبت های بین آنها را توضیح داد. وی نشان داد كه به عنوان مثال ، نگرانی ذهنی ، خود انسان و مترجم معنی دار است ، اما نگرانی از آگاهی (به عنوان یك وضعیت زودگذر) بی معنی است. همچنین ، علاقه به خود -ایدئال ، زندگی بشر یا خود تبار از منظر مهم اخلاقی و بیولوژیکی ارزیابی می شود.

وی تأکید کرد: “در مراقبت از خود ، ابتدا باید روشن کنیم که معنای مراقبت و چه چیزی از خودمان صحبت می کنیم.” بی اعتنایی به این تمایزها ، درک و عمل را گیج می کند. “

در پایان اظهارات خود ، ملکیان بر اهمیت گفتگوی میان رشته ای بین روانشناسان ، فیلسوفان اخلاق ، جامعه شناسان و پزشکان تأکید کرد و گفت: “هر رشته ، با تکیه بر یکی از معانی مراقبت و خود ، تعریفی از مراقبت از خود را ارائه می دهد.”

جلسه “شما چه مراقبت می کنید؟ از کدام خود؟” مورد استقبال گسترده محققان و علاقه مندان به فلسفه اخلاق ، روانشناسی و مطالعات فرهنگی قرار گرفت.

216216



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 8319

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *