به گفته خبرگزاری اخبار آنلاین نقل شده ابنابا الهه شمس در مقدمه گویش با فرهاد اکبرزاده در بخش فکر وی نوشت: “برای چندین دهه ، مترجمان ایرانی نقش مهمی در انتقال دانش و آگاهی داشته اند و حتی گاهی اوقات مسیر فکری و فرهنگی کشور را به سمت جدید سوق می دهند.” این نقش آنقدر جسورانه بوده است که برخی از مترجمان ، مانند متفکران بزرگ علم ، مورد ستایش قرار گرفته اند. اما آیا ترجمه در ایران هنوز همان اقتدار را دارد یا دوران جدید به همراه هوش مصنوعی و تحول اجتماعی موقعیت مترجمان را تغییر داده است؟ در همین راستا ، ما به فرهاد اکبرزاده ، مترجم ، سردبیر و متخصص رفته ایم تا نظرات خود را جستجو کنیم. “

مترجم فرهاد اکبرزاده
اول ، دیدگاه شما در مورد ترجمه چیست و ترجمه شما چیست؟
خوب ، در سطح بسیار عمومی و اساسی تفکر نیز ترجمه ای برای من است و چیزهای ناآشنا را به چیزهای آشنا ترجمه می کند. همین امر را می توان در مفهوم استعاره نیز مشاهده کرد ، به عنوان مثال ، درک ذهن به عنوان یک ساعت یا یک رایانه ، که دقیقاً یا سریع کار می کند ، نوعی بازگشت است. به عبارت دیگر ، ما عجیب جهان را به بدن ترجمه کردیم. و با بدن ما شروع به درک آن کردیم ، به عنوان مثال ، جهان به دو بخش تقسیم می شد که می توانستیم بخوریم و چیزهایی را که نتوانستیم ، جایی که می توانستیم پناه ببریم ، و مکانهایی که نمی توانیم. ما خانه را به عنوان اصلی ترین ساختار انسانی از این درک ساختیم. و سپس او با خانه و در فضای داخلی بیرون آمد و فهمید که مال من چیست و چه چیزی مال من نیست ، و ما همچنین کمبود و فراوانی اقتصاد را درک کردیم و از طریق گسترش خانه ها شروع به فرود جهان کردیم. شاید می توان گفت که کل روند “اهلی کردن” یا “آوردن خانه” ، تلاش مداوم برای ترجمه دنیای طبیعی از چیزی عجیب ، وحشی و ترسناک برای چیزی آشنا ، اهلی و قوچ بود.
از این تعریف کلی ، ترجمه به عنوان یک کار شخصاً فرصتی برای من بود که بتوانیم در سایه کلمات زندگی و زندگی کنم. این احتمال که به عنوان یک نویسنده و منتقد باعث شده است که متن های مورد نیاز خود را انتخاب کنم و برای درک بهتر به فارسی برگردم تا هر دو متنی را که دوستش دارم و به عنوان یک کار انجام می دهم ، بخوانم و از طریق متون مهم تصمیم می گیرم به نوعی نیاز ذهنی برای درک پاسخ دهم.
به نظر شما نقش و تأثیر مترجمان در ایران معاصر چیست؟
روند مدرنیته ایران اساساً نوعی جنبش ترجمه در همه سطوح بود و فکر می کنم هنوز هم تا حدودی است. واژگونی دانش غربی در زمینه های مختلف منجر به شکل گیری گفتمانهای مختلف شد که در علوم انسانی به وضوح نگران این بودند که برخی نگران آن باشند. به عنوان مثال ، مفهوم “غربی شدن” ، که نشان دهنده بازگشت “ارتجاعی” و به درستی انگشت به احساس “عزت نفس” و “خود -بودن” از همان حالت ترجمه همه چیز غربی بود. به طور خلاصه ، مترجمان ایرانی سبک زندگی زندگی ، شکل اندیشه را ترجمه می کردند و در اصل تمام ستون های زندگی فارسی و درجات مختلف.
آیا می توان دوران فعلی را دوران ترجمه نامید؟
بله ، هنوز هم می توان گفت ، اگرچه روند ترجمه بسیار مهم است و هیچ چیز به سادگی پذیرفته نمی شود ، یا امیدوارم که چنین باشد. با این حال ، تفکر انتقادی ، که یکی از سیل های ترجمه در ایران بود ، این ایده را دارد که ما بدون یک سبک انتقادی و بدون نگاه انتقادی چیزی را نمی پذیریم و همان ایده ترجمه متون علم یا علوم انسانی در بعضی جاها با انتقادات جدی از ضرورت و عقل. به عنوان مثال ، یکی از ایده هایی که در برابر ترجمه اندیشه غربی در زمینه علوم سیاسی ایستاده بود ، نظریه ایران شاهری بود. در ساده ترین تعریف ، این تئوری نوعی اندیشه ایرانی است که در قرن ها و هزاره ها در فرهنگ ایرانی ایجاد شده است. حرف من تأیید یا رد نمی شود. حرف من این است که روند ترجمه غربی -شرقی ، به عنوان مثال ، “مطالعات پس از استعمار” به عنوان یک مرحله پس از استعمار در سالهای اخیر به طور جدی مورد بازنگری قرار گرفته است ، که اگر آن را کمی گسترده تر ببینیم ، شبیه به تجدید نظر در مدرنیته به عنوان نوعی فرایند رهایی است.
آیا با این دیدگاه موافق هستید که مترجمان متفکر و متفکر شده اند یا حداقل نقش خود را بر عهده دارند؟
بدون شک ، شکل مترجم یکی از چهره های اصلی دو یا سه قرن گذشته زندگی ایران است. به عنوان مثال ، همانطور که ما مترجم را با نویسنده در جلد کتاب نامگذاری می کنیم ، این مهم است. شاید برجسته ترین دانشمندان معاصر ما در علوم انسانی اغلب با مترجمان کار و بیشتر دانشمندان برجسته غربی صحبت کرده اند. بزرگانی مانند مرحوم آدیب سولتانی ، محسن جهانگیری ، شرف الدین خوراسانی ، سید جاواد تاباتابایی ، عبدال کریم رشیدیان یا مراد فرهادپور و…

محمد علی فورندی
فکر نمی کنید برخی از اهمیت و تأثیر مترجمان اغراق کنند؟
شاید این باشد اما آنچه اتفاق می افتد ما اغلب نقش مترجم را با مدرس ، منتقد ، نویسنده و سیاستمدار می بینیم. همانطور که در بالا اشاره کردم ، بیشتر متفکران بزرگ حداقل صد سال گذشته در ترجمه دست داشته اند. به عنوان مثال ، افرادی مانند مرحوم علی آسغار هکمات یا محمد علی فورندی ، جدا از نقش فرهنگی و سیاسی مؤثر خود در شکل دادن به سیستم آموزش عالی مدرن در ایران ، نیز در ترجمه بودند. بنابراین به طور کلی می توان گفت که چهره مترجم اغلب در قرن گذشته با شخصیت ادبی گره خورده است ، که دلایل تاریخی و خاص خاص خود را دارد.
مکان واقعی یا واقعی به جای مترجمان و ترجمه ها چیست؟
من فکر می کنم مترجم در فارسی جای خوبی دارد که در بالا به آن اشاره کردم. اما این نقش به تدریج با در دسترس بودن منابع اصلی و افزایش سطح خوانندگان زبان عمومی و مهمتر از آن به ترجمه ابزارهای ترجمه اینترنت کاهش یافته است. علائم این نقش کمرنگ مترجم را می توان در افزایش کلاسهای کلاس در مؤسسات فرهنگی موازی مشاهده کرد ، که در آن مترجمان منابع یا چهره هایی را که کتاب یا کتاب ترجمه کرده اند آموزش می دهند. و البته ، ما اغلب به معرفی دوره های آنها به عنوان یک محقق می پردازیم ، که اشکالی ندارد و چیز بد نیست. اما این نمادی از موقعیت نمادین مترجم است و وضعیت اقتصادی وی نیز همینطور است.
برخی بر این باورند که دوران ترجمه به دلیل تحولات اتفاق افتاده است. آیا با این دیدگاه موافق هستید؟
نه ، در مرحله دیگری قرار نگرفته است. برخی از متن ها هنوز هم نمی توانند به یک دستگاه ترجمه شوند و فکر نمی کنم در نهایت تبدیل شود. به خصوص در مکانهایی که مفهوم سازی جدیدی از اوضاع وجود دارد ، بنابراین نیاز به ایجاد یا تجدید نظر در معانی و معادل ها وجود دارد. مگر اینکه تاریخ فلسفه ، به طور کلی ، چیزی جز تجدید نظر مداوم به معنای کلمات و مفاهیم نبوده است. آنچه اتفاق می افتد احتمالاً در حال ترجمه به عنوان یک کار است. خوب ، این چیزی نیست که به عنوان مثال ، برای جراح قلب ، راننده لیفتراک یا آنچه من می دانم ، اغلب اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال ، چند دهه پیش ، تایپ کردن یک کار مهم با دقت ، تخصص و حقوق قابل توجه بود. اما اکنون به دلیل تغییر در فناوری چاپ ، چنین شغلی وجود ندارد. این را می توان در مورد هر شغل دیگر گفت.
تأثیر پیشرفت هوش مصنوعی در ترجمه چیست؟ فکر نمی کنید مترجمان از بین بروند؟
بله ، این اتفاق می افتد. مانند بسیاری از قلمروها که ماشین را گرفتند. اما با هوش مصنوعی ، این روند سرعت می یابد. این امر بر بسیاری از مشاغل حرفه ای تأثیر خواهد گذاشت. بدون شک ، ترجمه ماشین در سالهای اخیر حتی به Google Transylite نیز به طرز چشمگیری رشد کرده است ، و اگرچه هنوز هم اشتباهات عظیم و گاه خنده دار است ، اما هرگز نمی توان با پیشرفت روز به روز نادیده گرفت.
چگونه آینده ترجمه و مترجمان در ایران را پیش بینی می کنید؟
صادقانه بگویم ، وضعیت ترجمه به عنوان شغل در ایران در حال حاضر خیلی مطلوب نیست و فکر می کنم روز به روز بدتر می شود. و بیشتر بد به دلیل بحران اقتصادی است که بر قدرت خرید تأثیر می گذارد. و بدتر این دیدگاه است که هوش مصنوعی برای آینده ترجمه ترسیم کرده است. من نسبت به این کار خیلی خوش بین نیستم و نمی دانم در پایان چه اتفاقی خواهد افتاد.
در پایان ، چگونه در زمینه ترجمه عمل می کنید؟ بر چه مبنایی آثار ترجمه را انتخاب می کنید و به عنوان مترجم چه مأموریتی و کار دارید؟
من معمولاً خودم کتاب را انتخاب می کنم ، و این کتابی است که بر اساس خواسته ها و موقعیت های من ترجمه و منتشر می شود. در اوایل ، من فکر می کردم بهتر است بیشتر کتابهای دستگیر اول فیلسوفان رادیکال مورد علاقه من را ترجمه کنم. اما بعداً ، پس از کتاب و ادبیات داستان فوکو ، فهمیدم که کتابهای آناتومیکی که نویسندگان آنها مانند یک معلم خوب توضیح می دهند می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین من آن وسواس را با دست اول فیلسوف رادیکال رد کردم و به تدریج به کتابهایی که این ویژگی را داشتند رفتم. نمی دانم سن است یا چیز دیگری. با این حال ، من ترجیح می دهم کتابهایی را ترجمه کنم که سؤالات درست را بپرسند و در اینجا و اکنون بیشتر مرتبط هستند. شاید به همین دلیل است که علاقه من به تئوری انتقادی اقتصاد هنر و سپس به موضوعات ژئوپلیتیکی روی آورد.
216216
منبع: www.khabaronline.ir