گروه فکری: یادداشت زیر ، از دکتر هوسین آنتزامی درباره کتاب “راهنمای فلسفی زندگی” در کانال وی منتشر شده است. این یادداشت ، مقدمه و انتقاد از کتاب “پیروزی بر ابتذال زندگی روزمره” اثر لوک فری است. او با اشاره به لوک فری ، فیلسوف که سعی می کند فلسفه را از فضای انتزاعی به زندگی روزمره بیاورد ، توضیح می دهد که فلسفه به معنای واقعی کلمه هنر زندگی است و از مرگ نمی ترسد. وی سپس محتوای اصلی کتاب را توصیف می کند ، که یک بررسی فشرده و ساده از تاریخ فلسفه است ، اما نه به روشی معمولی و خشک ، بلکه با تمرکز بر مفهوم “رستگاری”. به گفته اجرای قانون ، لوک فری تاریخ فلسفه از یونان باستان تا فلسفه معاصر را در پنج نقطه عطف بررسی می کند تا نشان دهد که چگونه دیدگاه های مختلف در مورد نجات ، از نظم کیهانی یونانیان تا اومانیسم مدرن شکل می گیرد. سرانجام ، نویسنده به دلیل زبان ساده ، جامع بودن و رویکرد بی طرفانه ، کتاب را به عنوان یک اثر برجسته و خواندنی معرفی می کند. شما این یادداشت را می خوانید:
****
هرکسی که فلسفه یا حتی معلم و استاد فلسفه را می خواند ، لزوماً فیلسوف نیست. در میان اساتید فلسفه و فیلسوفان ، مشهورتر لزوماً فیلسوف تر نیست. از قضا ، فیلسوفان عمیق در حوزه عمومی کمتر قابل قبول هستند ، و کسانی که رفتار روزنامه نگاری دارند یا به موضوعات روز پاسخ می دهند – که نیز ضروری هستند – شناخته شده تر هستند.

لوکر فری
لوک فری (-5) یکی از بیشترین است. او سعی می کند بین حوزه عقیده و زندگی ارتباط برقرار کند. فری همچنین در سالهای 1 تا 5 وزیر آموزش و پرورش فرانسه بود. فرانسوی ها در این زمینه ، استفاده از متفکران یا چهره های این نام ، سابقه آندره مالرو را به نخستین وزیر فرهنگ فرانسه (در سالهای پس از جنگ جهانی دوم) و شاید اولین وزیر فرهنگ در جهان دارند. به گفته نویسنده ، فلسفه دیگر چیزی نیست که آنها زمانی دانش عمومی نامیده بودند. فلسفه به معنای یادگیری زندگی است ، نه ترس از چهره های مختلف مرگ یا به زبان ساده تر: یادگیری برای پیروزی در ابتذال زندگی روزمره. برخی بر این باورند که فلسفه علمی نیست ، بلکه یک مادر علوم و فناوری است. اما فری پرده ای را به این گزاره اضافه می کند و می گوید که فلسفه نه تنها هنر سؤالات بلکه هنر پاسخ ها است.
موضوع اصلی کتاب حاضر نجات است. در این میان ، مختصری از تاریخ فلسفه و جهش گفتمان آن در مورد موضوع نجات وجود دارد. اولین کار تئوری فلسفی این است: برای یافتن جایگاه خود در جهان و نحوه عمل ، ابتدا باید دنیایی را که خودمان پیدا می کنیم بدانیم. در این کتاب ، در این کتاب ، به جای بیشتر آثار فلسفه ، با یک دسته از فیلسوفان برجسته و آجر روی آجر آنها روبرو می شویم -که البته به همین ترتیب یک پنجره کلی است. این ساده و دور از عوارض رایج است.
او با معجزه یونان و تولد فلسفه در ششصد سال قبل از میلاد آغاز می شود و به سرعت ایده نظم کیهانی را با مرور سریع دیدگاههای غالب استوایی و استعماری بررسی می کند. در فصل بعد ، او به فلسفه مسیحیت می پردازد زیرا از فلسفه ادیان توحیدی و پرش از اواخر قرن دوم تا آغاز قرن هفدهم (دکارت) پرش می کند. او شخصاً الهه ای است که به هدف مشترک و درخشان دین و فلسفه اشاره دارد: نجات. هر یک از فصل ها یکی از پنج نقطه عطف را توصیف می کند: فلسفه یونانی که به نظم کیهانی اعتقاد دارد. فلسفه مسیحیت تئاتر است. فلسفه مدرن بر اومانیسم ، پسامدرنیته با تمرکز نیچه و در نهایت پس از مدرن بودن ، که فلسفه معاصر است ، متمرکز شده است و عمدتاً در هایدگر و فیلسوفان پس از او آشکار می شود.
آنچه این کتاب را برجسته می کند: بهترین فروش آن در فرانسه ، مرور تاریخ فلسفه ، روایت بی طرفانه و امتناع از قضاوت درباره ایده هایی که خلاف نظر نویسنده است ، از فیض مشترک و در نهایت ترجمه مسلط و خواندنی جلوگیری می کند. این کتاب روش انتقاد از اندیشه فلسفی را معرفی می کند. به یاد داشته باشید ، نقش اصلی فلسفه انتشار روح انتقادی و روشنگری است.
1
منبع: www.khabaronline.ir