
گروه فکری: پزشک مهران سلاتی وی در یک یادداشت کوتاه در کانال خود ، به دلایل عدم مطالعه تاریخ در ایران پرداخته است. وی به نقل از فیض زاهید گفت كه دانشجویان اروپایی نسبت به دانش آموزان ایرانی از پیشینه تاریخی ایران آگاه هستند و این نشانگر غفلت فزاینده ای از تاریخ در زمینه آموزش است. شما این یادداشت کوتاه را خوانده اید:
****
فیض زاهد ، تحلیلگر سیاسی و استاد تاریخ دانشگاه ، معتقد است که کتابهای درسی ما هر روز بیشتر و غیرقانونی می شوند ، زیرا دانشجویان ایرانی ، بر خلاف دانشجویان اروپایی ، به پیشینه تاریخی خود توجه زیادی می کنند. تجربه معلمان در تاریخ همچنین نشانگر بی اعتنایی فزاینده ای به این در کلاسهای درس است. واضح است که می توان بخشی از این بی توجهی را با کاهش احساس میهن پرستی در بین ایرانیان توضیح داد که بیش از همه در افزایش مهاجرت و تمایل به جهان بیان شده است. اما چرا واقعاً امروز تاریخ کمتری را می خوانیم؟
شکاف تاریخی ؛ کشور دولت: براساس نظریه كاتوزی ، دولت در ایران ، از آنجا كه به طبقات اجتماعی اعتماد نمی كرد و در آن اراده پادشاه تنها منبع قانونگذاری و تنظیم روابط سیاسی بود ، نتوانست به مشاركت شهروندان در نصب ، انتقاد و بركناری حاكمان (دموكراسی) منجر شود. شکاف تاریخی ؛ ملل دولت همچنین از چنین وضعیتی متولد شده است که توانسته است اعتماد عمومی به کاهش میهن پرستی در ایرانیان را از بین ببرد.
ظهور دوگانه ؛ امت: انقلاب مبتنی بر خواندن سیاسی اسلام و با ادعای عدالت و ظلم از طریق صدور انقلاب پیروز شد. از آن زمان ، این دوگانه شکل گرفت و علت آزادسازی امت اسلامی از چنگال امپریالیسم جهان در قانون اساسی سیستم جدید جمهوری اسلامی آشکار شد. اکنون امت- ملت نه تنها نتوانسته است اولین آرزوهای خود را برآورده کند ، بلکه با کاهش همبستگی ملی ، توسعه و افول میهن پرستی را کند کرده است.
روایت تاریخ به جای انتقاد تاریخ: خواندن تاریخ در ایران محدود به روایت خود بوده و محدود به روایت مجموعه ای از وقایع مربوط به بزرگان (تاریخ پادشاهان) است. در حالی که در همین تاریخ از روایت نقش مرکز شهر و آژانس آنها (تاریخ مردم) غفلت کرده است. واضح است که اگر انتقاد از تاریخ به معنای دیدگاه جامعه شناختی از وقایع گذشته با هدف کشف منطق دوره های تاریخی و آشنایی آنها (کشف نظم در اختلال و قاعده در استثنائات) در مدارس و جامعه باشد ، مشتاق افزایش تاریخ خواهد بود.
عدم ادغام بین سه فرهنگ: ایرانیان از دو قرن تا الان ؛ ایرانی ، ذات و مدرنیته فرهنگ های نهادینه شده در ضمیر جمعی خود محسوب می شود. با این حال ، دولت های این افراد به جای اینکه به مردم اجازه دهند با این سه فرهنگ سازگار شوند ، سعی در مصادره برخی از این سه فرهنگ دارند. تلاش های انجام شده در طول پهلوی و جمهوری اسلامی منجر به نتایج مخالف با خواسته های حاکمان شد. برای ملت پناهگاه اما ؛ اسکیزوفرنی فرهنگی ، کاهش میهن پرستی و بی اعتمادی عمومی تنها نامگذاری این غیر انسانی بوده است.
1
منبع: www.khabaronline.ir