چرا فکر می کنیم غم در دین بر شادی اولویت دارد؟



متن زیر مروری بر کتاب «نظریه ای در باب دین و شادی؛ دین تاریخی و کنترل مضاعف شادی» نوشته حسن محدثی گیلوایی و الهام قربانی ساوجی است که در پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان شما می خوانید:

دکتر حسن محدثی، نویسنده کتاب، جریان های دینی امروز ایران را در سه گرایش عمده دسته بندی می کند:

1. روند حمایت گرایی مذهبی

2. روند ترمیم گرایی دینی

3. روند بازسازی دینی

در نقل از حاضر ابتدا ویژگی‌های این گرایش‌ها را – برگرفته از متن کتاب – برای مرجع خلاصه می‌کنیم.

روند حمایت گرایی مذهبی

بخش بزرگی از کتاب «دین و سعادت» برگرفته از نقد جامعه‌شناختی جریان حمایت‌گرایی در چهارده دهه اخیر کشورمان است و نویسنده می‌کوشد نشان دهد که چگونه سلطه و سیطره یک نوع خوانش از دین محدود می‌شود. میدان و اجازه خواندن های دیگر را نمی دهد. توانسته پرنده خوش رنگ و آواز خوش را از این دیار به حرکت درآورد و جامعه ای اغلب غمگین و غمگین را پشت سر بگذارد. تمرکز اصلی نویسنده کتاب بر نتایج عملکرد این گرایش در مقوله شادی و نشاط اجتماعی پس از انقلاب اسلامی است:

□ عقل نقش مهمی ندارد و فقط خادم دین است.

□ بیشتر به میراث مدرسی اشاره دارد تا قرآن.

□ حفظ دین را بر عهده سازمان روحانیت می داند.

□ انسان را ذاتاً پاک و متدین و در عین حال مستعد انحراف می داند.

□ وظیفه مؤمنان و حکومت دینی حفظ ایمان مردم است.

□ عدم اعتقاد به تغییر دین و سازگاری با دنیای مدرن.

□ اعتقاد به قرائت واحد و رسمی از دین.

□ کنترل و پالایش اخلاقی با استانداردهای سنتی.

□ نظارت بر سبک زندگی خصوصی افراد.

□ حمله به سنت روشنفکری مدرن.

□ یکسان سازی طرز فکر مردم.

□ ترویج شیوه خاصی از هنجارهای ظاهری (پوشش، رنگ…)

□ پدرسالاری سیاسی و معنوی در نهادهای مختلف.

□ تقبیح ایده ناسیونالیسم مدرن.

□ تسلط ایدئولوژیک بر رسانه ها و آموزش عمومی.

□ احیای فرهنگ سنتی دینی و مبارزه با مظاهر نوسازی غرب.

وی در ادامه به ترویج فرهنگ حزن و سوگواری توسط این جریان اشاره می کند و در نهایت به این نتیجه می رسد که وقتی حکومت با مقتضیات عادی زندگی انسان در تعارض باشد، واکنش هایی را در مردم برمی انگیزد و به مقاومت آشکار و پنهان مردم می انجامد. مردم، که منجر به اعتبار حکومت دینی و احتمالاً اعتبار دین در بین مردم می شود.

روند ترمیم گرایی دینی

نویسنده می گوید که گرایش مرمت گرایی دینی با گرایش حمایت گرایانه در مبانی دینی مشترک است و سپس ویژگی های مرمت گرایان را مطرح می کند:

□ در این جریان عقل عملی فعال است و اقتضا می کند که دین با شرایط متغیر اجتماعی سازگار باشد.

□ تاکید بر تقسیم احکام به اولیه و ثانویه (آیا احکام اولیه را تغییر ناپذیر و احکام ثانویه را تغییر پذیر می داند؟)

□ در احکام ثانویه، اجتهاد درون دینی، استنباطات جدید و کارآمدی دین را با مقتضیات زمان می داند.

□ مواجهه سطحی با مدرنیته (برخی عناصر مدرن پذیرفته شده است) و به گفته نگارنده ترکیب های متضادی مانند دموکراسی اسلامی و … را ایجاد می کنند.

□ در انسان شناسی با حمایت گرایان اشتراکات زیادی دارند (انسان ها ذاتاً دین دارند اما…)

□ او می کوشد تاد را اسلامی کند و آن را در چارچوب آموزه های دینی قرار دهد.

□ آنها مانند بازسازی گرایان به آزادی و انتخاب معتقدند، اما انتخابی که به خیر منتهی می شود نه به بیراهه.

□ مهم ترین مسئله متفکر دینی اسلام و مقتضیات زمان است.

□ از سازگاری درونی و بیرونی عقل و وحی دفاع می کند و خود عقل را به عنوان پایه و اساس نمی پذیرد.

□ شادی را به عنوان نسبی می پذیرند. نه دید منفی به شادی دارند و نه دید کاملا مثبت، بلکه نگاه مشروط (طبق شرع و عرف) دارند.

□ شادی را ضروری می داند; مشروط بر اینکه مطابق شوونت اسلامی و با محدودیت های مبهمی مانند لهوی نبودن باشند.

□ در مقایسه با محافظان، احیاگران تنها برای مدت محدودی در پست های کلیدی حضور داشتند.

روند بازسازی دینی

□ سازگاری دین و عقل را می خواهد و می کوشد تصویری عقلانی از دین، حکومت و آزادی ارائه دهد.

□ او احکام را بر دو قسم می داند: اکثراً متغیر و اندکی غیر متغیر و ازلی.

□ فقه را به شدت نقد می کند (فقه اسلام عقب مانده و باید اجتهاد کند).

□ او تفکر سنتی دینی را در حل مشکلات روز ناتوان می داند

□ او می خواهد بنیان اسلامی را تجدید کند.

□ تغییرات مورد نظر رویزیونیست ها را کافی نمی داند.

□ آنها به گذار از سنت به مدرنیته اعتقاد دارند.

□ مبانی مدرنیته را بپذیرید. اما برخی انتقادی و برخی غیر انتقادی.

□ غالباً فقه را ناتوان از رویارویی با ضروریات جدید زندگی می دانند و می خواهند در آن تجدید نظر کنند.

□ دین باید بر اساس مبانی فرامتنی خود بازسازی شود تا بتوان با جامعه مدرن زندگی کرد.

□ ثابت های دین را به صورت حداقلی تعریف می کند.

□ حقوق بشر، دموکراسی و آزادی را آرمان های مترقی می داند.

□ با تفکر دینی سنتی مبارزه کرده و اصلاح دینی را در اولویت قرار داده اند.

□ آنها معتقدند که می توان آموزه های دینی را به روز کرد و قرائتی جدید از دین ارائه کرد که با زندگی امروزی منافاتی نداشته باشد.

□ شادی را امری ضروری می داند و بر خلاف حمایت گرایان و مرمت گرایان بر شادی و به ویژه رفتارهای شاد جمعی تاکید دارد.

□ برخلاف حمایت گرایان، شادی را تنها در چارچوب دین نمی یابند و در منابع مستقل دیگر نیز جستجو می کنند.

□ بازسازی گران کمترین سهم را از نظر مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی داشته اند.

به طور کلی بازسازی گرایی دینی برابر است با پذیرش بازنگری در تفکر سنتی و شکستن اشکال قدیمی دین و ارائه طرحی جدید در چارچوب های جدید به منظور حفظ محتوای دین.



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 7225

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *