
گروه فکری: پزشک سماوی توهیدلواستاد دانشگاه ، در مقاله ای که در آن کانال وی تجزیه و تحلیل سطحی و مقایسه نادرست بین جنبش های اعتراضی در کشورهای مختلف ، به ویژه نپال و ایران را منتشر می کند. نویسنده با اشاره به شباهت های ظاهری اعتراضات ، مانند فیلتر کردن و ترسیم اعتراضات در خیابان ها ، تأکید می کند که این شباهت ها نباید اختلافات عمیق فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه را نادیده بگیرند. وی اظهار داشت که اگرچه اعتراضات بهار عربی و انقلابهای رنگی از الگوهای متداول پیروی می کند ، اما هر جنبش ، از جمله انقلاب زادادان در نپال و جنبش در ایران ، ریشه در خصوصیات فرهنگی ، اقتصادی و نسلی خاص خود دارد. مقایسه این دو حرکت یک تحلیل ناقص بدون در نظر گرفتن عواملی مانند ساختار سنتی جامعه نپال ، نرخ بالای بیکاری جوانان و تأثیر فرهنگی هند است. نویسنده نتیجه می گیرد که رسانه ها و تحلیلگران ، به جای همکاری سطحی ، باید به ویژگی های اصلی جوامع با یک رویکرد تحقیق توجه کنند تا درک عمیق تر و عمیق تری از دلایل شکل گیری و ماهیت این جنبش ها بدست آورند. این یک داستان کوتاه است:
****
این روزها ، وقایع نپال برای من جالب بود. این نوع اعتراضات ، مانند اعتراضاتی که به بهار عربی شناخته شده است ، یا قبلاً توسط انقلاب های رنگی شناخته شده بود ، بسیار جالب است. اما جالب تر اینکه ، زمانی است که برخی از تحلیلگران بیشتر و بیشتر از تمرکز بر ماهیت این خصوصیات فرهنگی و اجتماعی جامعه فوق الذکر برای یافتن رابطه بین جامعه و ایران هستند. این یک تلاش دو طرفه برای برقراری ارتباط است. چه کسی انتظار حرکات مشابه در جامعه ای مانند ایران دارد؟ چه دستگاه هایی که در مورد انواع تلاش های داخلی و اعتراضات مردمی فکر می کنند ، رنگ این انواع جهان را به خود اختصاص می دهد.
من در مورد نپال و فرهنگ او در کنار وقایع خواندم که یک رفیق که فرهنگ هندی و تبت را به خوبی می شناسد ، گفت که او نپال را دید و از سنت قریب به اتفاق این سرزمین و فاصله فرهنگی آن و البته اثربخشی آن از هند گفت. وی در مورد مردسالاری و کاستی های فرهنگی در آنجا گفت. من فیلمی را که قبلاً در مورد انسان شناسی کوپن های منطقه دیده بودم به یاد آوردم. از روحیه ای که این جامعه کوهستانی با طبیعت منحصر به فرد دارد. یکی از گردشگران هیجان انگیز و هیجان انگیز که به فتح اورست می آیند. زیرا این منطقه شاید بسیار دور از جوامع پیشرو باشد. این در واقع یک توریست در مورد این منطقه است.
سپس به دلایل اعتراضات فریاد زدم. جامعه ای با 5 ٪ از جوانان خود زندگی بیکار و بسیار مداوم مردم در جاهای دیگر. مقایسه دائمی بین خود و سایر جوانان در همان اندازه. این باعث می شود این جامعه به یک مقایسه و هشتگ از نظر فرهنگی بپردازد. برای گفتن آقاژدها که با آنها بسیار متفاوت هستند. نتیجه فیلتر کردن و محدود کردن سیستم عامل ها است. چیزی که به نظر می رسد مشابه و دم منسوخ ترین استراتژی است. نتیجه این است که اعتراضات به جای شبکه ها به خیابان ها کشیده می شود. مقامات سؤال می کنند. برخی در تلاشند تا کنار بگذارند ، و رئیس جمهور بیشتر با نخست وزیر و عدالت بیشتر همراه است. اتفاقی که افتاد رضایت داشت
اما از آن روز ، رسانه های ما پر از انقلاب نسل نپال است و رسانه ها آن را با ایران کم نمی کنند. اما شما کمتر از ریشه ها و خصوصیات فرهنگی و حتی نسلی مشاهده می کنید. به نظر می رسد که رویاهای تغییر به راحتی با هر حرکت و حرکت همراه است. اما واقعیت این است که اگر قرار باشد مقایسه شود و مقایسه شود ، باید قبل از آن بنشینید و در مورد ویژگی های جوامع فکر کنید. حرکات و اعتراضات اخیر ، همانطور که امانوئل کاستلز ذکر کرده است ، شبکه ای بوده است. این شبکه ها امکان ایجاد ساختارهای رسمی و شناخت تحولات را فراهم نمی کنند. اما هر یک از این حرکات که در سالهای اخیر اندک نبوده است ، متفاوت است. آنها را نمی توان به راحتی مقایسه کرد و نتایج مشابهی نیز گرفته می شود. نسل نسل نپال را نمی توان به عنوان جنبش ایران در نظر گرفت. نسل های آنجا با فرهنگی ، ارتباطات ، امکانات ، سواد و غیره بسیار متفاوت است. ارزشمند نیست این مهم است که بدانید این تطبیق نیاز به تحقیقات دقیق دارد. در حال حاضر امکان پذیر نیست.
1
منبع: www.khabaronline.ir