گروه فکری: نقل از زیر نوشت رضا داستجردی در ابناابن سینا ، فیلسوف و دانشمند برجسته ایرانی. این مقاله که به مناسبت روز ابن سینا ساخته شده است ، به تاریخ ، ساختار و اهمیت کتاب می پردازد. این نقل از منوط به معرفی ابن سینا و دائر ycl المعارف آلای ، اهمیت و ویژگی های کتاب در دو زمینه از توسعه زبان فارسی و حفظ میراث فلسفی ، ساختار و محتوای کتاب ، از جمله منطق ، طبیعت ، ریاضیات (هیئت مدیره و موسیقی) و کلام و جایگاه کتاب در تاریخ فلسفه است. این نقل از در زیر آمده است:
****
در زمانی که غزنویدس فلسفه را سرکوب کرد ، ابن سینا با نوشتن “دائر ycl المعارف علائم” به زبان فارسی به عموم مردم اطلاع داد. این کتاب فیلسوفان غربی مانند توماس آکویناس را تحت تأثیر قرار داد و در دوره رنسانس اروپا ترجمه شد. اول سپتامبر روز یادبود ابن سینا از افراد مشهور جامع در ایران و جهان است ، از بسیاری از آثار در پزشکی ، ریاضیات ، نجوم ، فیزیک ، شیمی ، جغرافیا ، زمین شناسی ، شعر ، منطق ، فلسفه ، موسیقی و موارد مشابه.
در همین حال ، “دائر ycl المعارف علائم” یکی از اولین دائر ycl المعارف فلسفی فارسی است که در قرن پنجم آه نوشته شده است. این کتاب شامل چهار بخش اصلی منطق ، طبیعت ، ریاضیات (هیئت مدیره و موسیقی) و الهیات است. این اثر که به درخواست علاء الدالله کاکویا ، تألیف شده است ، نه تنها میراث فلسفه ماشای را حفظ کرد ، بلکه نقش اساسی در توسعه زبان علمی فارسی نیز داشت. آنچه در جریان است ، مروری بر این چهره ابدی این چهره ایرانی و جهان است که از نسخه دانشمند بزرگ معاصر محمد موین گرفته شده است ، که سعی در نوشتن مقدمه و لبه های آن دارد.
یکی از مهمترین آثار فلسفی ابن سینا ، دائر ycl المعارف جامع است که به زبان فارسی نوشته شده است و نشان دهنده عمق دانش و نوآوری این شخصیت علمی در زمینه های مختلف فلسفه ، علم و کلام است. ابن سینا ، که در 7 آه در بوخارا متولد شد و در 7 هجن در همادان درگذشت ، یکی از بزرگترین فیلسوفان و پزشکان جهان اسلامی است و آثار وی مانند “الشفائا” و “آل -قوران فی” تأثیر عمیقی بر تاریخ علم و فلسفه فیلسوفیک داشته اند.
“دائر ycl المعارف آلای” در سالهای 4-5 در اصفهان نوشته شده بود و به درخواست علاء الدالله ، امیر کاکوه نوشته شده است. علاء الدالله ، که از ابن سینا حمایت می کرد ، از وی خواست که یک کتاب مختصر و مفید را در فلسفه فارسی بنویسد تا آن را در دسترس عموم و علاقه مندان قرار دهد. این کتاب ، برخلاف آثار عربی ابن سینا ، مانند “al -shafa’a” ، که مفصل تر است ، خلاصه ای از فلسفه ماشای است ، و نوشتن آن به زبان فارسی ، کار را به یکی از اولین متون علمی فارسی تبدیل کرده است.
زندگی ابن سینا و حوزه “دائر ycl المعارف آلای”
در کودکی ، ابن سینا در بیشتر زمینه های علمی استعداد خارق العاده ای نشان داد. او قرآن را در سن ده سالگی حفظ کرد و منطق ، ریاضیات و فلسفه را تا شانزده سالگی آموخت. وی تحت تأثیر آثار ارسطو و افلاطون ، فلسفه ماشی را توسعه داد و با ترکیب آن با آموزه های اسلامی ، یک سیستم فلسفی منحصر به فرد ایجاد کرد. زندگی او پر از سفر بود. از بوخارا تا گورگان ، سپس ری ، اصفهان و هامدان. در اصفهان ، تحت نظارت علاء الدالله ، او این فرصت را داشت که “دائر ycl المعارف علائم” را بنویسد. این کتاب در اصل برای آموزش امیر و درباریان بود و ابن سینا برای نوشتن دانش آموزان خود به صورت کلامی دیکته کرد. متأسفانه ، بخش ریاضیات این کتاب ناقص باقی مانده است ، زیرا ابن سینا قبل از اتمام ، اسفاهان را ترک کرد.
اهمیت “دائر ycl المعارف alaii” ، که به آن “الرسالال آل -هالی” در منابع عربی و فارسی نیز گفته می شود ، نیز “حکمت علاء” یا “کتاب علاء” نامیده می شود ، که اولین دائره المعارف فلسفی به زبان فارسی است. در عصری که زبان عربی زبان علم بود ، ابن سینا با نوشتن این کار به زبان فارسی به غنی سازی زبان مادری خود کمک کرد. واژگان علمی فارسی مانند “جوهر” به جای جوهر ، “پدیده” به جای ظاهر ، و “پنهان” برای فضای داخلی نوآوری های وی در این کتاب است. دائر ycl المعارف علاء تأثیر عمیقی بر فیلسوفان آینده مانند سوهرواردی و ملا صدرا داشت و در مدارس فلسفی تدریس می شد.
ساختار کتاب
دائر ycl المعارف Alaii در چهار بخش برگزار می شود: منطق ، علوم طبیعی ، هیئت مدیره ، موسیقی و الهیات (علم). این ساختار مبتنی بر بخش علوم ارسطویی است ، اما ابن سینا آن را با دیدگاه اسلامی سازگار کرده است.
منطق: این بخش به عنوان وسیله علم شناخته می شود و شامل موضوعاتی از قبیل تعریف ، قیاس ، استدلال و استدلال است. ابن سینا منطق را اساس همه علوم می داند و در اینجا به طور خلاصه مفاهیم ، قضیه ها و استدلال ها را طبقه بندی می کند. به عنوان مثال ، او تفاوت بین یک قیاس مشروط و مشروط را توضیح می دهد و تأکید می کند که منطق برای جلوگیری از خطا در تفکر ضروری است. این بخش مقدمه ای قابل توجه برای دانشجویان فلسفه است.
طبیعت: علم یا طبیعت اساسی جهان مادی را بررسی می کند. در این بخش ، ابن سینا به موضوعاتی مانند حرکت ، زمان ، مکان ، جوهر و عوارض می پردازد. او تئوری چهار عنصر (آب ، باد ، خاک ، آتش) را توصیف می کند و به فیزیک ارسطویی می پردازد ، اما با نوآوری هایی مانند تمایز بین قدرت و فعل. به عنوان مثال ، در بحث است که حرکت این است که حرکت یک تغییر تدریجی از فعل به فعل است. این بخش در تاریخ علم از اهمیت زیادی برخوردار است و تأثیر زیادی بر فیزیک اسلامی دارد.
ریاضیات (هیئت مدیره و موسیقی): هیئت مدیره با نجوم و کیهان شناسی سروکار دارد. ابن سینا مدل بطلمیوس را توصیف می کند و به سیارات و سیارات تبدیل می شود. بخش موسیقی با صدا و هارمونی سروکار دارد و ابن سینا از موسیقی به عنوان شاخه ای از ریاضیات یاد می کند. متأسفانه ، این بخش ناقص است ، اما آنچه وجود دارد نشان دهنده دانش گسترده وی در علم ریاضی است.
الهیات: این بخش با نام Science of Brin نامیده می شود و به متافیزیک می پردازد. در این بخش ، ابن سینا به وجود خدا ، ویژگی های الهی ، فرشتگان ، روح و رستاخیز می پردازد. وی استدلال معروف “استدلال صدییکین” را مطرح کرد که خداوند واجب است و جهان ممکن امکان پذیر است. فصل اول این بخش در مورد ذات معنوی و اثبات وجود خدا است. ابن سینا می گوید: “فصل بیان جوهر آل -لام الروهانی …” که دنیای معنوی را بررسی می کند. او توحید را با استدلال های منطقی اثبات می کند و تفاوت بین واجب و ممکن را توضیح می دهد. به گفته ابن سینا ، دنیای مادی از جواهرات معنوی سرچشمه می گیرد. او استدلال می کند که خدا متحد است و شریک زندگی ندارد. او همچنین استدلال می کند که هر موجودی ممکن به یک علت نیاز دارد و زنجیره علل با وجود واجب به پایان می رسد. این استدلال اساس فلسفه اسلامی است. ابن سینا بیشتر با ویژگیهای الهی مانند علم ، قدرت و اراده سروکار دارد و تأکید می کند که ویژگی های خدا همان ذات اوست ، نه جدا.
در این بخش ، ابن سینا نیز آن را سرو می کند و آن را مجرد می داند و معاد را معقول می داند. او معتقد است که روح پس از مرگ باقی می ماند و به خوشبختی یا ظلم می رسد. او همچنین به فرشتگان و دنیای علوی اشاره دارد و آنها را واسطه بین خدا و دنیای مادی می داند. نویسنده همچنین بحث های مربوط به نبوت را ذکر می کند. ابن سینا نبوت را مطابق با عقل می داند و می گوید پیامبران روح مقدس دارند که مکاشفه دریافت می کنند.
اهمیت دائر ycl المعارف علاء در تاریخ فلسفه
دائر ycl المعارف علاء نقش اساسی در حفظ فلسفه ماشای داشت. در زمانی که غزنویدس فلسفه را سرکوب کرد ، ابن سینا با نوشتن کتاب به زبان فارسی به مردم اطلاع داد. این کتاب فیلسوفان غربی مانند توماس آکویناس را تحت تأثیر قرار داد و در دوره رنسانس اروپا ترجمه شد. در ایران ، دائر ycl المعارف علاء الهام بخش مدرسه اسفان بود. مولا صدرا آن را در “Asfar al -Qur’an” نقل می کند. همچنین ، در ادبیات فارسی ، واژگان علمی آن بر شاعران مانند حافظ تأثیر گذاشت.
ترجمه ها و توضیحات
دائر ycl المعارف Alaii به انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی ترجمه شده است. اظهارات مانند قاضی سعید قومی و میرزا مهدی اتیسی نوشته شده است. بخش الهیات بیشترین توصیف را دارد که پیچیده ترین موضوع کتاب است.
این مطالب از “دائر ycl المعارف” ابن سینا توسط ابن سینا گرفته شده است ، با مقدمه ، ویرایش و تصحیح دکتر محمد موین ، که در سال 6 توسط دانشگاه بولی سینا هامدان و انجمن آثار فرهنگی منتشر شد.
216216
منبع: www.khabaronline.ir