
آژانس خبری مهر- گروه فرهنگ و ادبیات- Nemati Fatemeh: رهبر انقلاب در مورد کودکان معتقد است ، “فرزندان جهان مانند جوانه های امیدوارکننده ای هستند که زندگی آنها بذر خالص طبیعت و رشد آنها در خانواده و سپس جامعه است ؛ اما این جوانه های ظریف و حساس فقط شکوفا می شوند و در پرتو زندگی حقیقت فقط با کمک مراقبت دلسوزانه می نشینند.”
این ایده مکانی عالی برای آموزش کودکان در قلب خانواده و جامعه نشان می دهد و می توان آن را به درستی به عنوان عمیق ترین ، عمیق ترین ، عمیق ترین و عمیق ترین جوامع در نظر گرفت. خانواده های دنیای امروز دستخوش تغییراتی شده اند که تحت تأثیر تربیت کودکان قرار گرفته اند. همچنین ، مؤسسات مرتبط با آموزش کودک مانند مدرسه نیز دستخوش تغییراتی شده اند که تأثیر عمیقی بر رشد ذهنی ، عاطفی و اخلاقی کودکان داشته است. بنابراین امروز ، بیش از هر زمان دیگری ، آموزش کودکان سالم و کارآمد به جامعه مهم است.
کتاب “آموزش کودک” ، که این موضوع را در فکر آیت الله علی خامنه ای بررسی می کند و آن را به مخاطب ارائه می دهد ، به تازگی در دو صفحه با تلاش انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. محمد شهریری ، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگی و مجموعه این کتاب ، هدف از نوشتن و انتشار این کتاب را دارد تا دانش و مهارت های آموزشی افراد با نفوذ را در تربیت کودکان توسعه و ترویج کند و با ما صحبت کرده است. می توانید این مکالمه را در زیر بخوانید:
هدف از کتاب “آموزش کودک” چیست؟
هدف کلی نوشتن این کتاب توسعه و تقویت دانش و مهارت های آموزشی همه کسانی است که با موضوع آموزش کودک سر و کار دارند. بنابراین ، کتاب “آموزش کودک” با نگرانی از تجهیز مربیان ، معلمان و طراحان و برنامه نویسان در زمینه آموزش و آموزش کودک و همچنین به ویژه برای ارائه نگرش و رفتارهای والدین و آگاهانه در مورد آموزش اسلامی تألیف و منتشر شده است.
بر این اساس ، کتاب آموزش کودک با هدف ارائه الگوی عملی برای آموزش در دوران کودکی بر اساس فکر آیت الله علی خامنه (رهبر عالی) است. البته کاربرد آن به معنای کاهش ادبیات علمی و قرار گرفتن در معرض نادرست و غیر ضروری در آموزش نیست ، مانند برخی از کتابهای بازار و به همین ترتیب زرد رنگ در زمینه آموزش کودک. برای تحقق این جنبه از برنامه کتاب ، با اشاره به فکر رهبر انقلاب نیز به ظرفیت های اندیشه آنها انجام شده است.
مباحث این کتاب از اظهارات منتشر شده رهبر انقلابی است. فواصل این گفته ها چیست؟
بحث در مورد این کتاب ، علاوه بر اظهارات و پیام های منتشر شده ، همچنین شامل بسیاری از پیام های آموزشی و بیانیه های آنها است که تاکنون منتشر نشده است. علاوه بر این ، برخی از مباحث فقه افراطی ، که مورد بحث قرار گرفته است و متن رسمی تاکنون منتشر نشده است ، در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.
از نظر زمان ، مباحث کتاب به طور کلی مربوط به اظهارات و پیام های اوایل دهه 1980 تا سالهای اخیر است. اما با توجه به بازه زمانی اظهارات ذکر شده در سؤال شما ، باید بگویم که اظهارات منتشر شده در متن کتاب عمدتاً مربوط به اظهارات و پیام های دهه 1980 و البته درس فقه در دهه های اخیر است.
محورهای کتاب چیست؟
کتاب “آموزش کودک” دارای پنج محور اصلی است. تمرکز اصلی این کتاب “آموزش و مختصات آن” ، “زمینه ها و اهداف آموزش” ، “اصول آموزش کودک” ، “برنامه آموزش کودک” و “تولید محصولات آموزش کودک” است. علاوه بر این ، با خلاصه و استخراج مباحث این محورها ، یک فصل در کتاب تحت عنوان “طراحی تفکر آموزشی بزرگ” تهیه شده است که در جای خود جالب است و درک عمومی و کلی از موضوعات کتاب را برای مخاطب آسان می کند.
مخاطبان ویژه کتاب چه کسانی هستند؟
این کتاب کتاب هر فعال در زمینه آموزش کودک است. به عبارت دیگر ، مخاطب کتاب کتاب مربیان ، معلمان (مدارس ابتدایی) و طراحان و برنامه ریزان در زمینه آموزش و آموزش کودک و همچنین والدین و خانواده ها به ویژه است. در حقیقت ، مباحث کتاب به نوعی سطوح مختلف مخاطب را که با موضوع آموزش و پرورش سروکار دارند ، پوشش می دهد.
علاوه بر مباحث اساسی مانند دوران کودکی ، آموزش کودک ، اهداف و زمینه های آموزش کودک و اصول و قوانین آن که برای هر یک از فعالان آموزش کودک از والدین گرفته تا طراح و برنامه ریزی آموزش کودک در سطح کلان ضروری است ، مباحث این کتاب نیز ضروری است. به عنوان مثال ، اگر این کتاب در مورد استفاده از شعر و داستان پردازی در آموزش کودک بیان کند ، طبیعی است که این موضوع هم برای طراحان و هم برنامه ریزان آموزش کودک و آموزش برای مربیان و معلمان و والدینی که بازیگر اصلی آموزش کودک هستند ، استفاده می شود.
یا در مثال دیگر ، با توجه به اینکه والدین محصولات آموزشی و آموزشی فرزندان خود را انتخاب و انتخاب می کنند ، پس اگر معیارهای تولید محصولات کودکان (مانند محتوای فصل 2) در کتاب پیشنهاد شود ، علاوه بر مخاطب هدف محصولات آموزشی و آموزشی کودکان ، این مخصوصاً برای والدین مفید است. از آنجا که والدین همچنین باید آگاهی و مهارت لازم را در مورد مدیریت مناسب مصرف آموزشی و آموزشی فرزندان خود داشته باشند.
والدین چقدر می توانند از این کتاب در آموزش فرزند خود استفاده کنند؟ آیا ایده های رهبر انقلابی در مورد آموزش کودک (اگر مفاهیم پیچیده است) برای مخاطبان عمومی مانند مادران و پدران ساده شده است؟
اگرچه این کتاب از ادبیات تخصصی آموزش و پرورش مستثنی نشده است و با ادبیات تخصصی آموزش نوشته شده است ، اما با یک زبان ساده ، بیانگر و یک ساختار و چارچوب بسیار منطقی و قابل درک نوشته شده است. فصل اول همچنین تمام مباحث کتاب را با ادبیات ساده ، روان و بیانگر خلاصه می کند. جنبه عملکردی و عملیاتی بسیاری از مباحث کتاب نیز استفاده از پدران و مادران را آسان کرده است.
نیازی به گفتن نیست ، برای اینکه آگاهانه و به درستی موضوع آموزش کودک و مکانیسم آن را درک کنیم ، بدون در نظر گرفتن مسائل عملیاتی ، والدین برای حداقل بحث و گفتگو مانند معنای آموزش ، اهداف آموزش و اصول کلی و قوانین آموزش و پرورش ضروری هستند ، هرچند که به طور خلاصه آشنا هستند. بنابراین ، هرکسی که به نوعی با موضوع آموزش و پرورش سر و کار داشته باشد ، باید در مورد موضوع آموزش و پرورش برخی از ادبیات تخصصی را وارد کند و مفاهیم کلیدی خود را به روشی تخصصی در نظر بگیرد. هرچه این اشرافی تخصصی تر و عمیق تر باشد ، آموزش موفق تر و موفق تر خواهد بود. درست همانطور که ، به عنوان مثال ، انسان وارد یک قلمرو تخصصی مانند اقتصاد و فعالیت های اقتصادی می شود ، نمی تواند به درک عرفی و مردمی از موضوعاتی مانند تورم ، رکود ، مدیریت مالی ، سرمایه گذاری و غیره اعتماد کند. در عوض ، لازم است این مفاهیم را تا حد امکان علمی و حرفه ای دنبال کنیم.
لازم به ذکر است که آموزش و پرورش یک مهارت و هنر نسبتاً پیشرفته است که باید آموخته شود ، مهارت و درک تخصصی از موضوع آموزش و مسائل آن را بدست آورد و با نگرش ساده یا مردمی ، شرایط پیچیده امروز به خوبی حاصل نمی شود. بنابراین ، هیچ کس نمی تواند خود را آموزش و مهارت در موضوع آموزش در نظر بگیرد.
مباحث کتاب متناسب با امکانات و شرایط جامعه امروز چقدر است؟ (مانند فن آوری هایی که کودکان هنگام تولد ، والدین شاغل ، خانواده های یکپارچه و غیره با آنها سر و کار دارند)
کاری که این کتاب در زمینه آموزش اسلامی انجام می دهد ، متمایز و شاید منحصر به فرد است ، که در این کتاب به کسی اعتماد می کنیم که علاوه بر دانشمندان اسلامی ، فقه و مترجم قرآن و مترجم قرآن ، به دلیل وضعیت قانونی انقلاب ، برای متون مذهبی قابل اعتماد است. با توجه به چالش ها و مسائل جامعه در شرایط و شرایط فعلی ، زمینه های به روز شده مانند آموزش و اظهارات آنها مملو از منابع و مشاوره عملی و عملیاتی است. بنابراین از آنجا که او در فکر مشکل است و کاملاً از موضوعات و چالش ها و شرایط روز آگاه است ، اما همچنین تا حد زیادی مدیریت آن را انجام می دهد ، مباحث کتاب متناسب با وضعیت امروز است.
خوشبختانه ، مباحث این کتاب بحث و گفتگوهای مربیان و والدین را در مورد موضوع آموزش گسترش یا عمیق کرده است ، به طوری که موضوعات بسیار عملیاتی و عملی گسترش یافته است. به عنوان مثال ، مباحث کلی مانند معنای آموزش و میزان عواملی مانند خانواده و مدرسه در آموزش کودک مورد بحث قرار گرفته است ، و همچنین موضوعات بسیار عملی در زمینه مصرف فرهنگی کودکان یا معیارهای تولید محصولات آموزشی و آموزشی کودکان یا موضوعاتی مانند دستورالعمل های عمومی که والدین باید در محیط خانه انجام دهند.
علاوه بر این مباحث ، این کتاب به لایه ها و ابعاد مختلف زندگی کودکان امروز متمرکز شده است ، که به خودی خود این کتاب را منحصر به فرد می کند و آن را به یک ویژگی ممتاز تبدیل می کند. در بحث این کتاب ، جنبه های مختلف رشد کودکان مانند آموزشی ، مذهبی و اخلاقی آنها به زندگی اجتماعی و سیاسی آنها و آموزش علمی و شناختی کودکان مورد توجه قرار گرفته است. در کنار اینها ، این کتاب همچنین به کاربرد رسانه ها و ابزارهای هنری و موضوع فضای مجازی در آموزش کودک می پردازد. این را می توان با بررسی اجمالی فصل های 1 و 2 کتاب تأیید کرد.
منبع: www.mehrnews.com