کتاب های امانتی طالقانی به شهرداری در بازار دست دوم فروشندگان کتاب/ طالقانی هیچ ظلمی را حتی به مخالفانش نمی پسندد/ توسعه نیازمند تقویت وزن جامعه است.



گروه اندیشه: هشتاد و دهمین شب بخارا با عنوان «شب طالقانی و اندیشه های او» با سخنرانی طاهره طالقانی، هادی خانیکی، حسین مصباحیان، امین معصومی برگزار شد. در این مراسم سخنرانان به بررسی زندگی، اندیشه شورایی و میراث آیت الله طالقانی پرداختند.

طاهره طالقانی: دفاتر امانت تحویلی به شهرداری از بازار دست دوم کتابفروشان حذف شد.

این برنامه با سخنرانی طاهره طالقانی آغاز شد. طاهره طالقانی درباره اندیشه طالقانی در فراز و نشیب زندگی، قرآن راهنما و راهنمای زندگی، توحید و تأثیر آن در اخلاق، تأثیر برنامه های «قرآن بر صحنه» در جامعه و دغدغه سرنوشت. از کتاب های اهدایی خانواده طالقانی به شهرداری و درخواست بازگرداندن آنها برای پروژه کتابخانه آنلاین طالقانی. او در ابتدای صحبت هایش می گوید صحبت از اندیشه و روش طالقانی را باید در زندگی و فراز و نشیب های زندگی او جستجو کرد. دختر طالقانی می گوید پدرش معتقد بود قرآن کتاب هدایتی است که می تواند مسیر زندگی و جهت حرکت را برای ما روشن کند. و به همین دلیل سعی می کند قرآن را از پنجره به دل زندگی مردم بیاورد.

وی در ادامه می گوید طالقانی توحید را اعتقادی فردی نمی داند که به گوشه و کنار مساجد ختم می شود. بلکه حقیقتی را می شناسد که در اندیشه و حال و عمل انسان دگرگونی ایجاد می کند.

طاهره طالقانی با اشاره به برنامه های با قرآن روی صحنه و تاثیر آن در صحنه اجتماعی می گوید: طالقانی معتقد بود قرآن و اسلام واقعی می تواند مفاهیم اصلی اسلام مانند توحید، امر به معروف و نهی از منکر و تقوا را به ارمغان بیاورد. به معانی اصلی آنها خودش برگرداند. و با نگاه به قرآن می توان آنها را دریافت کرد.

طاهره طالقانی خاطرنشان می کند: اندیشه پدر طالقانی که برای ما به یادگار مانده، بخشی از آن در ردیف کتاب هایی است که خانواده به شهرادی امانت داده اند. کتاب هایی که متاسفانه از بازار کتاب های کارکرده محو شده اند و ما به شدت نگران سرنوشت آنها هستیم. شاید بسیاری از این کتاب ها از نظر ریالی قیمت خاصی نداشته باشند. اما از این نظر که میراث طالقانی هستند. اینکه بسیاری از آنها با خط طالقانی تزیین شده اند برای ما بسیار ارزشمند است. و ما معتقدیم که جایگاه اصلی این کتاب ها نزد خانواده است تا بتواند از آنها در پروژه کتابخانه آنلاین طالقانی و زمانه ما استفاده کند و در دسترس عموم قرار دهد.

وی افزود خوشبختانه آقای صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه به ما قول هایی داده است که امیدواریم با حمایت ایشان هر چه زودتر این کتاب ها به خانواده بازگردد.

هادی خانیکی: طالقانی پایتخت اخلاقی نمادین ایران است

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود در شب طالقانی و اندیشه های وی درباره مرحوم طالقانی، شخصیت وی را محور گفت و گو با اقشار مختلف مردم قرار داده است. جامعه، نگاه چندوجهی به اسلام و مبارزه، تأکید بر اسلام اجتماعی در کنار اسلام سیاسی و اهمیت عدالت و همبستگی اجتماعی، درک اخلاقی طالقانی از اسلام و مبارزه و غفلت نکردن از اخلاق در دوران مبارزات، و طالقانی پناهگاهی برای حمایت طلبان. ، اشاره کرد.

هادی خانیکی می گفت برخی از ما قبل از انقلاب فقط در شرایط زندان با هم صحبت می کردیم. شرایطی که ما را مجبور به کنار هم بودن کرد. اما خانه و بار آقای طالقانی به گونه ای بود که حتی قبل از زندان هم می شد با او صحبت کرد.

خانیکی سپس خاطره ای از آقای طالقانی که آن زمان در شیراز دانشجو بود تعریف کرد و با یکی از دوستانش به طالقانی رفت و در مورد اعتصابات دانشجویی و برگزاری 16 آذر صحبت کرد. طالقانی می گوید چرا این را از من می پرسی؟ این را باید از شما بپرسم. شما باید چیزی در مورد دانشگاه و فعالیت های دانشجویی به من بگویید نه من به شما. این ویژگی یک ایده گفتگو محور است.

دومين ويژگي اي كه در مورد انديشه طالقاني ياد كرد، نگاه چندوجهي او به اسلام و مبارزه بود. طالقانی اسلام اجتماعی را در کنار اسلام سیاسی کاملاً پر رنگ می داند. تاکیدی که ایشان بر قسط و عدل و تقدم قسط بر هر امر دیگری در معرفت دینی دارند و توصیه به ارتقای همبستگی اجتماعی به عنوان یک روحانی سیاسی وارد گفت وگو با گروه ها و اقشاری ​​می شود که ظاهراً غیرسیاسی هستند. خانیکی در ادامه، توانمندی طالقانی در گفتگو با اقشار و گروه های مختلف را یکی دیگر از ویژگی های بارز دانسته و این امر را دلیل بر این می داند که طالقانی سیاستمدار همان طالقانی است که با اهالی هنر، ادب، بازاریان، دانشجویان و… و غیره نیز گفتگو وجود دارد.

خانیکی وجه سوم شخصیت طالقانی را درک اخلاقی وی از اسلام و مبارزه و مقاومت دانست و گفت: طالقانی فردی است که مقاومتش ستودنی است. او می گوید در این مدتی که طالقانی از سال 1318 تا 58 مبارزه می کند، از بحث اخلاقی غافل نمی شود. طالقانی هیچ ظلم و ظلمی را حتی نسبت به مخالفان خود نمی پسندد. اولویت اخلاق در سیاست و مبارزه یک چیز است، لزوم استخراج مبارزه اخلاقی و اخلاقی بودن در سیاست نیز مهم است. مجموعه اینهاست که طالقانی را به پایتختی نمادین تبدیل کرد. به خاطر همین اعتبار است که هم او و هم خانه اش مایه و پناه و پناه هرکسی بود که به دنبال تکیه گاه بود

حسین مصباحیان: نظریه شورا، نظریه دموکراسی محلی آیت الله طالقانی

حسین مصباحیان دومین سخنران این برنامه بود. وی در سخنان خود به سه ویژگی نظریه شورای طالقانی یعنی امر تاریخی، نقد دموکراسی غربی، ریشه شورا در منابع دینی، شورا و جلوگیری از استبداد، تعمیق دموکراسی در سطوح اجتماعی در غرب، ریشه های نظریه شورا در دینی اشاره کرد. منابع وی در گفتگوهای خود به نظریه شورای طالقانی پرداخت و آن را دارای سه ویژگی منحصر به خود دانست. اولین نکته توجه به جنبه تاریخی این نظریه است. یعنی پس از انقلاب، طالقانی با در نظر داشتن تاریخ پایدار استبداد شرقی از یک سو و نظریه های دموکراسی غربی از سوی دیگر، سعی در تدوین یک نظریه محلی و جهانی دارد. او می افزاید: نظریه شورا، نظریه ای مستقل است که می خواهد ساختاری نظری و فکری ارائه دهد که از ظهور استبداد جلوگیری کند. و همچنین کاستی های لیبرال دموکراسی را پوشش دهد. و این تئوری زمانی تدوین می شود که ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم، انقلابی است که ما داریم و به جایگزینی برای حکومت عادلانه نیاز داریم.

دومین نکته ای که مصباحیان به آن اشاره کرد این بود که معتقد بود طالقانی دموکراسی غربی را دارای مشکلات جدی می دانست و یکی از این مشکلات این بود که این دموکراسی فراگیر نیست. و در سطح سیاسی متوقف می شود و باید آن را تا سطوح اجتماعی عمیق کرد.

وی سومین ویژگی نظریه شورایی طالقانی را در قرار گرفتن این نظریه در منابع دینی دانست و از این طریق به آن جنبه معنایی و اخلاقی می بخشد. جنبه اخلاقی باعث می شود که زورمندان و حاکمان نتوانند حقوق موکلان خود را زیر پا بگذارند.

امین معصومی: توسعه نیازمند تقویت وزن جامعه در کنار وزن دولت است

امین معصومی، مجری طرح کتابخانه آنلاین و آرشیو دیجیتال «طالقانی وزمان ما» به عنوان آخرین سخنران بر لزوم حفظ اندیشه طالقانی و فعالان و اندیشمندان و تقویت وزن جامعه در کنار دولت برای توسعه و توسعه تاکید کرد. مرور گذشته با استفاده از اسناد دسترسی آزاد در سخنان وی مورد توجه قرار گرفت.

امین معصومی مدیر پروژه کتابخانه آنلاین و آرشیو دیجیتال «طالقانی و روزگار ما» آخرین سخنران این برنامه بود که درباره پروژه و مجموعه آثار متعلق به طالقانی صحبت کرد. وی از ضرورت درستی اندیشه طالقانی و امثال طالقانی، فعالان و اندیشمندانی که در کشور ما اندیشه تولید کرده اند، گفت.

وی در این دیدار بر حفظ آثار و اسناد افراد تاثیرگذار در عرصه عمومی تاکید کرد. زیرا توان و منابع کافی برای حفظ اسناد آنها وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم به سمت توسعه برویم باید وزن جامعه را در کنار وزن دولت تقویت کنیم. و برای این باید گذشته را مرور کرد. برای این منظور مدارک کافی برای شناخت آن بزرگواران را ندارد. او درباره پروژه کتابخانه آنلاین طالقانی و زمان ما توضیح داد. وی با بیان اینکه آثار طالقانی را در این سایت جمع آوری کرده اند و اکنون با آثاری مواجه هستند که ناشناخته مانده است.

معصومی در ادامه از ویژگی های منحصر به فرد این پروژه اشاره کرد: دسترسی عمومی رایگان به مطالب، وفاداری به روش علمی، موتور جستجوی پیشرفته و وجود توضیحات متنی برای مطالب.

بیشتر بخوانید:

216216



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 8393

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *