کربن پادزهر نیهیلیسم مدرنیته در ایران /هنری کربن را در برابر ایمان فرمالیستی پیدا کرد


به گفته خبرگزاری اخبار آنلاینبا رضا داستجردی در ابنا وی نوشت: هشتاد و هفتمین شب از شب های بخارا ، تحت سریال “در قلمرو فلسفه” ، “شب هنری کربن” در سالن جیلیل شهناز هنرمندان ایرانی برگزار شد. در این جلسه ، که به مناسبت اول جلد کتاب “پدیده جان و جهان” توسط انصا الله رحاتی در انتشارات سوفیا ، انصا الله رحاتی ، امیر عباس علی زامانی ، مهدی فدائی مهربانی و محسن آزاد برگزار شد.

کربن پادزهر نیهیلیسم مدرنیته در ایران /هنری کربن را در برابر ایمان فرمالیستی پیدا کرد

خواستار خدا

ایرانیان از نظر قانونی کربن هستند

اولین سخنران در این جلسه انصا الله رحاتی ، نویسنده کتاب بود. وی در ابتدای سخنرانی ، به دو دهه تلاش خود برای شناسایی و معرفی هنری کربن اشاره کرد و اولین برخورد خود را با ایده ها و ایده های خود به عنوان ترجمه کتاب تخیل خلاق توصیف کرد. وی همچنین انتشار کتاب حاضر را به عنوان محقق توصیف کرد که خدمات بسیاری را به فرهنگ ما ارائه داده است. Rahmati: “مهمترین کلمه کلیدی که کربن وارد ادبیات ما شد ، کلمه” اسلام ایرانی “است. کربن همیشه به ایران به عنوان خانه معنویت و عقلانیت نگاه می کرد ، و این ترکیب ، یک موضوع فلسفی و متافیزیکی برای او بود. کربن وحدت پیدا کرد که در اندیشه ایرانی تصادفی نبوده است ، که امروزه از نظر کربن به طور گسترده ای وجود ندارد. که به دنبال حقیقت و معنویت بود ، ایران را به عنوان یک مسئله سیاسی ، تاریخی یا جغرافیایی نمی دانست ، بلکه به یک فلسفی رسید.بشر

رحاتی در بخش دیگری از اظهارات خود با روند کتاب صحبت کرد و خاطرنشان کرد: “تمام سخنان کربن با منابع فارسی که به آنها اشاره کرده اند سازگار است.” وی دشواری متون فلسفی کربن و تحول را که فکر متفکران ایرانی در کلام او ضرورت انجام این کار بود ، توصیف کرد و افزود: “من سالهاست که متون کربن را در کتابخانه ملی و مجمع فیلسوفان آموزش می دهم ، و من فرصتی برای بحث در مورد متون فوق داشتم.”

کربن پادزهر نیهیلیسم مدرنیته در ایران /هنری کربن را در برابر ایمان فرمالیستی پیدا کرد

یکی از اعضای دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی – شعبه مرکز تهران اظهارات خود را ادامه داد که وی صرفاً خواندن کار کربن است ، زیرا تجزیه و تحلیل و بررسی سخنان کربن نشان می دهد که درک عمق اندیشه او نیاز به تلاش فراتر از خواندن صرف دارد. رحاتی شاهد منابع دقیق کربن دقیق به “آل -هیکام” ابن الرابی بود و گفت: “این منابع در کارهای کربن بسیار کوتاه است و به ناچار ما را به دنبال تفکر و پنجره ای که او به ذهن ما باز کرده است راهنمایی می کند. او می توان در رویکرد کربن به سوهراواردی ، ایبن سینا ، مولرا صدرا و همینطور پیدا کرد.

رحاتی به عنوان اولین جلد پدیده جان و جهان گفت: “آنچه کربن را از سایر متفکران معاصر متمایز می کند کیهان شناسی و زندگی وی است که برای محققان ایرانی موضوعی نبوده است. کربن این دو موضوع را در این پیوند می دانست و من سعی کردم این هر دو بدعت و این پیوند را در کتاب نشان دهم.”

وی در قسمت آخر اظهارات خود ، به جلد های آینده این اثر اشاره کرد و افزود: “جلد دوم” پدیده پدیده کتاب “در مورد نگاه هرمنوتیک کربن است. جلد سوم کتاب” ملاقات با عشق و زیبایی “است که کربن برای نجات از نعمت های زیبایی و عشق ، با دیدگاه فنی آن ، که در آن فنولوژیک است ، که به عنوان فنولوژیک آن را نجات می دهد. از وجود فراتر از مرگ “، که از اهمیت زیادی برخوردار است ، زیرا هستی شناسی ما حتی به اندازه پرواز آن روی مرگ متمرکز است ، اما کربن می خواهد این هستی شناسی را به وجود در سراسر مرگ ارتقا دهد.”

کربن پادزهر نیهیلیسم مدرنیته در ایران /هنری کربن را در برابر ایمان فرمالیستی پیدا کرد

امیر عباس علی زامانی

کربن باید در ایران یافت شود

امیر عباس علی زامانی ، استادیار دانشگاه تهران ، سخنران دیگری در این جلسه بود. در آغاز اظهارات خود ، وی سفر کربن به ایران را خواند و تفسیر اسلام ایرانی را به یک دیدار فلسفی تبدیل کرد و آنها را خطرناک کرد: “در ابتدا ، اگرچه من به کربن علاقه ای نداشتم ، اما بعداً فهمیدم که برای کربن چه چیزی مهم است ، سرنوشت انسان پرتاب می شود و بی طرفانه می شود و چه درمانی برای این مرد است.” وی دانشمند را توصیف کرد که به کربن جذب شده است ، دنیای سوهراواردی است که “در تفسیر اسلام ایرانی به آن اشاره کرد و می گوید که او باید با این خانواده فرهنگی و تمدن ساکن باشد.”

آل -زامانی در ادامه فرار از آلامام تاباتابای را پشت سر گذاشت و خاطرنشان کرد: “کربن در آلامه تاباتابای بدن این جهان را نمی دید ، اما دنیایی پیدا کرد. برای کربن ، حضور آلامام تاباتابای زیباترین و احساس حضور او بود. ظاهر کربن و آنچه که از جهان اسلامی ایرانی در سوهراواردی است ، مثارم سخنان Suhrawardi که قرآن را می خواند انگار که امروز برای شما آشکار شده است ، وی بر اهمیت تجربه فردی در تجربه نبوی تأکید کرد. به گفته الزامانی ، “هنر کربن ، ایزوکراسی ، فرسودگی و تحول از سوم به شخص اول این است که قرآن به کتاب من تبدیل می شود و حضور در آن اتفاق می افتد.”

وی در ادامه پرسید که اکنون ما به کربن احتیاج داریم؟ به گفته وی ، “برخی بر این باورند که کربن امروز برای ما مسموم شده است ، اما اگر بخواهیم اسلام ایرانی را در صدر قرار دهیم ، باید با وجود اختلافات خود با یکدیگر صحبت کنیم. فکر می کنم بعد از 5 سال و بسیاری از گرد و غبار ، ما امروز به خودآگاهی رسیده ایم. کربن می گوید شما باید خودتان باشید و کتاب را تفسیر کنید. الزامانی همچنین امروز با بحران های اجتماعی فرار کرد و گفت: “کربن می بیند که کشتی مدرن انسان در گل نشسته است و فکر می کنم به درستی تشخیص می دهد که پادزهر این نیهیلیسم در ایران ، این یک دنیای ایران است ، و تجلی آن یک خانواده است ، نه یک فرد ، این یک دیدگاه بسیار ارزشمند است.“علی زامانی اظهارات خود را به پایان رساند:” او نباید در کربن متوقف شود و بت تلقی شود ، بلکه باید از پنجره ای که برای ما ایجاد کرده است عبور کند و به دنیای دیگری نگاه کند. “

کربن پادزهر نیهیلیسم مدرنیته در ایران /هنری کربن را در برابر ایمان فرمالیستی پیدا کرد

مهدی فدائی مهدی ، دانشیار علوم سیاسی ، دانشگاه تهران

کربن از ایرانی ، شیعه و معنویت تجزیه می شود

مهدی فدائی مهدی ، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه تهران ، سخنران دیگری در این جلسه بود. وی اظهارات خود را با سؤال از فیلسوف مراكشی محمد عابد الجاباری در مورد آل -غازالی آغاز كرد و گفت: “الجاباری می پرسد كه آیا غزالی وجود ندارد كه در این دنیا بسیار مهم باشد ، چه چیزی را از دست می دهیم؟ اگر مرد معاصر ایرانی کربن نداشته باشد ، چه چیزی را از دست می دهد؟ “به گفته فادای محمودی ، کربن افکار خود را در زمانی مطرح کرد که ما با سنت فلسفی و فلسفی خود آشنا نبودیم. او شکل جدیدی از هویت ، اندیشه و فلسفه ایرانی را به ما آموخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به سه دستاورد کربن اشاره کرد: “یک دستاورد مهم یعنی کربن به شدت تحت تأثیر پدیدارشناسی هایدگر بود و با وجود تأثیر سوهرواردی ، او هرگز آن را متوقف نکرد. اما پدیدارشناسی ، که کربن به طبیعت ایرانی و شیعه داده است ، در درک ایرانی به کمک کربن کمک کرد. این فرمولاسیون به کربن اجازه داد تا به جهان بیاید. دومین دستاورد مهم در ایده ها و ایده های کربن بسیار مهم است ، شیعه یک حکم است. سرانجام ، نکته نهاییاین یک ترسو ایرانی است که کربن آن را درک می کند و تحت تأثیر این است که نوعی ژنرال ایران است. این سه مورد به کربن کمک می کند تا از دنیای معنوی جهان مدرن در زمان عصر جنگ های ایدئولوژیک عبور کند. “

فادا در بخش دیگری از سخنان خود به منظر دین گفت: “کربن نمی توانست شکل دین را درک کند. او درک باطنی از اسلام داشت. بنابراین ، تمایل او به شیعه رسمی نیست و وقتی از معنویت صحبت می کند ، به دنبال درونی است. کربن ایرانی ، شیعه و معنویت را تجزیه می کند. مردم به دنبال یک برج و پادگان برای دین هستند ، اما کربن “آنچه را که کلیسا از بین می رود ، به ارمغان می آورد ، اگر کلیسایی در گوشه قلب شما زنده باشد”. کربن به طور کامل معنی را تغییر می دهد

کربن پادزهر نیهیلیسم مدرنیته در ایران /هنری کربن را در برابر ایمان فرمالیستی پیدا کرد

علی چیساری ، یک محقق فلسفه و سیاست

علی قاری ، محقق در زمینه فلسفه ، عرفان و فلسفه سیاسی ، در ادامه به دیدگاه فرمالیستی دین اشاره می کند: “ایمان عامیانه ما را به فرمالیسم راهنمایی می کند. کربن معتقد بود که اگر ایمان فرمالیستی درونی ما باشد ، درست نیست. دین ، ​​برای کسانی که به نظر من معنویت کربن است.

کربن پادزهر نیهیلیسم مدرنیته در ایران /هنری کربن را در برابر ایمان فرمالیستی پیدا کرد

محسن آزمایش کرد

کربن هیچ ارتباطی با تاریخ ایران و تحولات آن نداشت

سخنران نهایی روزنامه نگار محسن آزوده بود. وی در ابتدای اظهارات خود خاطرنشان كرد: “هنری كربن خدمات بسیاری را به ایران و شیعه ارائه داد ، از جمله اینكه وی نام شیسم را در صندلی های اسلامولوژی دانشگاه های غربی احیا كرد و اهمیت و ارزش محققان ایرانی را نشان داد.

در بخش دیگری از سخنان خود ، جنبه های دیگر کربن مورد آزمایش قرار گرفت ، از جمله اینکه وی سیاسی شده و عمدا و آگاهانه هیچ ارتباطی با تاریخ سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و تحولات آن نداشت.بشر به گفته آزمایش شده ، “او به دنبال معنویت گمشده زائران شرقی و فرار از” غرب غربی “، حکمت ابدی و بی انتها بود. همچنین ، تاریخ سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و زیست محیطی برای او دوم و عرضی بود ، نه چیزهای ذاتی و اساسی که بر شکل و محتوای ایده ها و افکار تأثیر می گذارد ، و باید در متن روایت فلسفه فکر کرد. “

در بخش دیگری از اظهارات خود ، آزمایش شده گفت: “این دیدگاه کربن در مورد فلسفه و بیشتر ، خرد ، باعث شد که او در مورد اسلام و شیعه و دین به طور کلی چیزی نگوید. او فقه مشترک ، قانون متعارف ، آیین های مذهبی و روابط سیاسی و سیاسی را ایجاد کرد” و هیچ کاری برای انجام آنها با آنها ، یا تحقیر شده مانند Mulla Sadra ” آیا اسلام و شیعیان در کتابهای عرفا و جنبه های جامعه شناختی و سیاسی و اقتصادی آنها بیان شده اند. “

Tabdoudeh گفت: “در روایت کربن فلسفه اسلامی ، هیچ استدلال منطقی در روشی که ما در کتابهایی مانند” بدیه “،” نهایی “،” برجسته “،” الهیات شفابخشی “،” آسفار “و توضیحات آنها وجود ندارد ، وجود ندارد. هیچ بحثی در مورد استدلال های لمی و آنی و تفاوت بین وجود و استدلال های وجود خدا و خردسال و کبرا و دلایل نفی وجود ندارد. گفته می شود که وی در مورد روشهای پدیدارشناختی و هرمنوتیکی بحث می کند. روایت او از فلسفه بسیار شبیه روایتی است که ما در دانشگاه به ما آموختیم. توضیحات و توضیحات ایده ها و آموزه ها و شرح اعتقادات و عقاید ، با کمترین اشاره به استدلال ها و دلایلی که فیلسوفان را به اعتقادات ، آموزه ها و جهان بینی و بدون هیچ گونه اشاره ای به زمینه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ظهور این ایده ها سوق داده است. “

وی در پایان اظهارات خود به تحقیقات جدید دانشمندان جوان و توضیحات مختلف آثار و ایده های هنری کربن اشاره کرد و گفت: “مثال او کتابی است که اخیراً به زبان انگلیسی با عنوان” چشم اندازهای جدید هنری کربن “منتشر شده توسط هادی فخوشی و دکتر احمد باستانی منتشر شده است.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 9867