“خار و میخک”؛ کتابی که یحیی سنور در زندان نوشته است



نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان، پانزدهمین کمپین کتابخوانی «کتاب قهرمان» با محوریت کتاب «خار و میخک» نوشته یحیی السنوار به ایستگاه دوم رسید.

به نقل از تسنیم، دومین نشست و گردهمایی دوره ای این کمپین که با همکاری تشکل های زنان انقلاب اسلامی، مادران شریف ایران زمین، خانه مادری، ستاد مادران ایرانی، خانه ناسا و مرکز رسانه شیراز برگزار می شود، این بار با حضور مریم کثیری فعال فرهنگی و رسانه ای پروانه شکوری نماینده سازمان مادران شریف ایران و مریم چیهرقانی کارشناس کتاب و همچنین جمعی از علاقه مندان در کافه غربی خانه اندیشه ورزان برگزار شد.

مریم کثیری در ابتدای جلسه تاکید کرد که بحث ما در اینجا فراتر از کتاب است و می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه می توانیم سنورها را تربیت و تکثیر کنیم. مرور کنیم و جایگاه و رابطه خود را در آن پیدا کنیم. همه فیلسوفان و روانشناسان جهان قرار است به این سوال پاسخ دهند که انسان چگونه خوب می شود؟ در دو سر طیف این اندیشه، گروهی وجود دارند که حال خوب انسان را در گرو لذت محض می دانند و در سوی دیگر، گروهی معتقدند که حال خوب به معنا بستگی دارد. ویکتور فرانکل معتقد است که معنا در رنج زندگی خود را نشان می دهد. خداوند در اسلام می فرماید ما انسان را در سختی آفریدیم.

وی افزود: در کتاب «خار و میخک» کودکی را می بینیم که مدام در رنج است و خانواده به او یاد می دهند که چگونه در برابر رنج و سختی مقاومت کند. یکی از ویژگی های فرزندان نسل مقاومت، تاب آوری بالاست. افرادی که انعطاف پذیری بالاتری دارند، افراد شادتری هستند. در سختی ها و رنج ها اضطراب کمتر و آرامش بیشتری دارند. مانند شخصیت پدربزرگ در کتاب «خار و میخک» که در زمان جنگ و حمله صهیونیست ها به اردوگاه حاضر به ترک خانه و رفتن به پناهگاه نشد. ما در دوره ای به سر می بریم که چاره ای جز تربیت نسل تاب آور نداریم و اگر انسان های مقاوم تربیت کنیم موفق به پرورش انسان های شاد شده ایم.

به گفته کثیری؛ برای تربیت فرزند باید در مقابل او الگو قرار دهیم. سه نوع از الگوهایی که در زندگی با آنها روبرو می شویم عبارتند از: قهرمان واقعی، قهرمان داستانی و قهرمان روزمره. اگر بتوانیم این مثلث را تراز کنیم، یک الگوی مشخص داریم. اولین فرزند قهرمان مادرش است. پدر و مادر موفق می شود رنج زندگی خود را با رنجی بزرگتر گره بزند و کودک را با رنج های دیگر آشنا کند. مثل رنج کودکان فلسطینی. در مرحله بعد، والدین خود الگوی لبخند زدن به رنج ها می شوند. یک مادر قهرمان دارای ویژگی های شجاعت، مقاومت، انعطاف پذیری، تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله است که می تواند به رنج های زندگی لبخند بزند.

مریم چیهرقانی کارشناس نیز در ادامه این نشست گفت: در همه عرصه های زندگی با سه گانه حقوق، تکالیف و تکالیف سر و کار داریم که اگر والدین از آن برای تربیت فرزندان خود استفاده کنند، کودک یاد می گیرد که برخورداری از هر حقی یک وظیفه و مسئولیت است». او مسئولیت دارد، همان چیزی که به زیبایی در کتاب می بینیم که هیچ کدام از بچه ها بی مسئولیت نیستند و با مدیریت مادر، هر کدام بار زندگی را به دوش کشیده اند. نکته دیگر این است که تاب آوری مادر در این کتاب بسیار بالاست و شخصیتی قوی و مصمم دارد که سعی می کند برای هر مشکلی راه حلی بیابد. اگرچه ممکن است مثمر ثمر نباشد، اما هرگز در مقابل هیچ مشکلی منفعل نیست.

این کارشناس اضافه کرد: در کتاب می بینیم که با بزرگ شدن این کودکان رنج زندگی و مسائل و مشکلاتشان نیز بیشتر می شود و در هر چالش تربیتی که پیش می آید عملا یک مادر مجرد داریم. گویا یحیی سنوار قصد نشان دادن تنهایی زنان را داشته است. می خواست بگوید مشوق آنها مقاومت و مبارزه مردان است و زنان و مادران آنقدر تشویق شدند که مردها هر جا که هستند می جنگند و مقاومت می کنند و از طرفی مردان هم به نوعی تشویق شدند که خانواده را ترک کردند. با خیالی آسوده به مقاومت رفت. می رفتند و این چیزی نیست جز مقاومت زنان و در نتیجه بچه ها.

به گفته وی؛ در کنار مطالعه این کتاب باید از تاریخ اجتماعی و سیاسی فلسطین نیز بیشتر بدانیم. زیرا جنگ تنها یک بعد نظامی ندارد. بلکه به عنوان یک پدیده اجتماعی بر زندگی مردم تأثیر می گذارد و تا زمانی که ندانیم زندگی مردم فلسطین بر چه اساسی و تحت تأثیر چه عواملی چه تاریخی را طی کرده است، بسیاری از نکات این کتاب روشن نخواهد شد. ما مثلاً وقتی از موج شادی، غرور و غرور بعد از جنگ الکرامه اردن در اردوگاه صحبت می کند و کمتر از دو سال بعد شاهد رفتار دولت اردن در قبال فلسطینی ها هستیم، باید بدانیم. اتفاقی که در این دو سال و جنبش فتح و یاسر عرفات افتاد. وقتی از تفاوت زندگی مردم کرانه باختری و الخلیل با مردم اردوگاه صحبت می کند یا از گروه های مبارز با ایدئولوژی های مختلف، از جمله ناسیونالیسم عرب، کمونیسم، اخوانی، صحبت می کند، چه راهی را طی کرده است. و غیره در مورد آن صحبت کنید، ما نیاز به دریافت اطلاعات اضافی برای درک درست فضا داریم.

در ادامه پروانه شکوری با اشاره به داستان کتاب سنور گفت: این کتاب با شکست اعراب از اسرائیل در جنگ شش روزه آغاز می شود. شخصیت کودک کتاب، احمد، خاطرات پنج ساله خود را شرح می دهد که شامل زمستان سخت، برف، باران و خانه ها می شود و سپس به تخریب خانه های فلسطینی ها در اردوگاه توسط اسرائیلی ها برای عریض تر کردن خیابان ها اشاره می کند. سربازان به راحتی گشت می زنند

وی با طرح این سوال که اولین سوال برای ما این است که چرا شهید سنور این کتاب را در سال های زندان نوشته است، گفت: چون می خواست با زندگی مردم فلسطین آشنا شویم. اما خواندن کتاب های تاریخ فلسطین برای درک بهتر وقایع کتاب ضروری است. سنور در کتاب خود به تاریخچه و چرایی تشکیل حماس، تلاش های شیخ احمد یاسین و فعالیت این مبارزان در زیر سایه قرآن و در مساجد اشاره می کند. با خواندن این قسمت ها متوجه می شویم که چقدر به هم نزدیک هستیم و همه یک ملت هستیم.

شکوری در پایان تاکید کرد: هرکس کتاب السنوار را بخواند همراه و همدردی با مردم فلسطین خواهد بود و در پایان داستان به این نتیجه می رسد که تنها راه حل مشکل فلسطین مقاومت است.

این کمپین تا پایان بهان ادامه دارد و در این مدت هر هفته نشست کتابخوانی با حضور علاقه مندان برگزار می شود..علاقه مندان برای شرکت در این کمپین می توانند به وب سایت مراجعه کنند https://ketabiq.com/ رجوع شود.



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 8452

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *