رشته فرنگی یکی از جدیدترین غذاهایی است که بر اساس همین تساهل فرهنگی وارد آشپزخانه ایرانی شده است.
رشته های باریک با مواد ساده و سالم، طعم های متنوع، آماده سازی سریع و هماهنگی بالا با ذائقه کودکان و نوجوانان، خیلی زود اعتماد مادران ایرانی و خانواده های مشکل پسند را جلب کرده است.
در شرایطی که فست فودها و غذاهای فرآوری شده رایج به دلیل داشتن طعم دلچسب و وسوسه انگیز، علیرغم ارزش غذایی کم، کالری بالا و عوارض مختلف به تهدیدی جدی برای سلامت جامعه تبدیل شده اند، رشته های رشته سالم با طعم های مختلف، قابلیت استفاده انواع چاشنی ها و افزودنی های طبیعی، آماده سازی سریع و مصرف آسان به رقیبی جدی در بازار غذاهای آماده تبدیل شده است.
رشته فرنگی که از حدود چهار هزار سال پیش جایگاه ویژه ای در تغذیه ساکنان خاور دور داشته است، امروزه بازار بزرگی با حجم بیش از 100 میلیارد بسته در سراسر جهان دارد.
سرانه مصرف این غذا در ایران حدود 2.5 بسته است که نه تنها در کره و ژاپن سرانه 76 و 48 بسته از این غذاها بلکه حتی با میانگین مصرف 13 بسته در جهان است.
در چند سالی که از ورود این دوره های خوشمزه به ایران می گذرد، به دلیل مواد ساده و سالم این غذا، ارزش غذایی آن و فواید مختلف دیگر از جمله تهیه سریع در چند دقیقه با استفاده از مقداری آب جوش و بدون نیاز به ظروف مخصوص، قابلیت تولید انواع طعم ها و طعم ها با استفاده از چاشنی، رب، سس و انواع سبزیجات و مواد افزودنی، امکان تهیه و مصرف آسان در محیط های مختلف کاری، دانشگاهی و تجاری و اداری مراکز و … تقاضای زیادی برای این غذا به ویژه از سوی ورزشکاران، کودکان، دانش آموزان و بانوان وجود داشته است و با توجه به تولید و عرضه نمونه های بسیار متنوع و باکیفیت این محصول در کشور و نیاز به با ترویج الگوهای تغذیه سالم، دلیلی برای افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی سالم در کشور وجود دارد. دارد
منبع: www.khabaronline.ir