نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مسجد جامعی سفیر سابق ایران در واتیکان و مغرب است. وی دانشجوی دکتری ژئوپلیتیک از دانشگاه پیزا ایتالیا است و در دهه شصت از درس خارج فقه و اصول وحید خراسانی و میرزا جواد آقا تبریزی بهره برده است.
به نقل از ایکنا ؛ حجت الاسلام مسجد جامعی عضو هیئت علمی روابط بین الملل وزارت امور خارجه و مشاور عالی و مدرس دانشگاه ادیان و مذاهب قم است و کتاب ها و مقالات زیادی از ایشان منتشر شده است. از جمله کتاب «مسیحیان و عصر جدید؛ فرهنگ، سیاست و دیپلماسی».
این کتاب در ژانویه 2016 منتشر شده است و شامل مجموعه مقالات و مصاحبه های محمد مسجد جامعی است که می توان آن را جلد دوم کتاب دیگر وی با نام «گفت و گوی دینی – گفتگوی تمدنی: اسلام و مسیحیت در عصر جدید» دانست. .
کتاب مذکور توسط انتشارات «درالرواق» عراق به عربی ترجمه شده است و این ترجمه شهریور ماه سال جاری در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد در عراق رونمایی شد. چندی پیش مراسم رونمایی از ترجمه عربی کتاب در ایران در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم برگزار شد.
با توجه به اهمیت نگارش این کتاب در عصر امروز، تجربیات ارزشمند نویسنده در زمینه گفتگوی اسلام و مسیحیت و تعامل وی با جهان مسیحیت، به ویژه در دوران فعالیتش به عنوان سفیر ایران در واتیکان، با وی گفت وگو کرده ایم. در کتاب «مسیحیان و روزگار جدید»، رابطه ایران و واتیکان و چالشهای گفتگوی اسلام و مسیحیت در جهان معاصر، متن گفتوگو به شرح زیر است:
ایکنا – ابتدا از کتاب «مسیحیان و دوران جدید» و مهم ترین موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته شده است، بگویید.
کتاب شش فصل دارد و عمدتاً درباره کلیسای کاتولیک و پاپ جدید است و عنوان فصل اول «انقلاب نرم در کلیسای کاتولیک» است که به معنای انقلاب نرم، آمدن پاپ جدید است که خلق کرد. تغییرات بزرگ در کل کلیسای کاتولیک و واتیکان، فصل دوم درباره واتیکان، فصل سوم درباره ایران و مسیحیان منطقه، فصل چهارم درباره مسیحیت در آمریکای لاتین، بخش پنجم درباره ارتدکس ها کلیساها به ویژه جایگاه آنها پس از سقوط بلوک شرق و بخش ششم در مورد مهاجرت به ویژه در دریای مدیترانه و پیامدهای آن است که به موضوعی مهم برای اروپایی ها به ویژه در چند سال اخیر تبدیل شده است.
ایکنا – این کتاب به زبان عربی ترجمه و رونمایی شده است، در این باره توضیح می دهید؟
ترجمه عربی این کتاب در عراق انجام شده و پژوهشکده ای به نام «درالرواق» که اداره انتشارات دارد آن را منتشر کرده است. ترجمه عربی این کتاب برای اولین بار در اواخر تابستان در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد در عراق در اواخر تابستان (شهریور) رونمایی شد. و من خودم آنجا حضور داشتم. در این نمایشگاه نهادها و سازمان های مختلفی از کشور عراق شرکت داشتند.
ایکنا – شما در فصل سوم کتاب رابطه متقابل ایران و مسیحیان و به عبارتی همه اقلیتهای مذهبی منطقه خاورمیانه را تشریح کردهاید و معتقدید که باید به مسیحیان خاورمیانه نگاه کرد. بخش دیگری از غرب و سیاست مسالمت آمیز در مقابل آنها اتخاذ شود. دلیل این تمایز بین مسیحیان خاورمیانه و غرب چیست؟
اولین نکته این است که این کتاب را زمانی نوشتم که اوج فعالیت داعش بود و داعش مسیحیان را می کشت یا کلیساهای آنها را منفجر می کرد و آنها را به اسارت می برد. دوم این است که تفاوت بین مسیحیان خاورمیانه و مسیحیان کاتولیک که در کشورهای اروپایی، آمریکا، آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان زندگی می کنند، روشن شود.
مسیحیان خاورمیانه بخشی از فرهنگ خاورمیانه هستند و تعلق آنها به کشورهای منطقه بحث مسیحیت، اخلاق، رفتار و ویژگی ها را برانگیخته است، بنابراین مسیحیان خاورمیانه دارای یک سلسله اختلافات با مسیحیان در سایر مناطق جهان و از نظر فرهنگ و رفتار با مردم متفاوت است. خاورمیانه نزدیک تر است.
ایکنا- ایران در تعامل با مسیحیان چه جایگاهی دارد و این جایگاه در دوره های مختلف تاریخی چگونه بوده است؟
ایران از نظر تاریخی یکی از مراکز مهم مسیحیت بوده است، قبل از به رسمیت شناختن مسیحیت و از قرون اولیه مسیحیت که مسیحیان تحت آزار و شکنجه قرار گرفتند، بسیاری از مسیحیان ایرانی به تعبیر مسیحیت کشته و به شهادت رسیدند و حتی در شهر. حداقل رم 7 شهید مسیحی ایرانی داریم که قبل از به رسمیت شناختن مسیحیت کشته شدند.
مسیحیت از طریق ایران در جهان از جمله هند، آسیای دور و چین گسترش یافت، بنابراین ایران از همان ابتدا از نظر تاریخی با مسیحیت همراه بود. اگرچه در دورانی مانند دوره ساسانیان تدابیر سختی علیه مسیحیان وجود داشت، اما بعدها مناصب بسیاری یافتند و همسران بسیاری از پادشاهان ساسانی مسیحی بودند و دانشگاه جندی شاپور که در دوره ساسانیان تأسیس شد و دانشگاه مهمی بود، اساتید مسیحی بسیاری داشت. .
ما بعد از اسلام با مسیحیان رابطه داشتیم و آنها بخشی از تاریخ ما هستند. از زمان صفویان رابطه با مسیحیان اروپایی وارد سیاست خارجی ایران شد و در زمان نادرشاه و قاجار نیز همین گونه بود و قبل و بعد از آن رابطه محکمی بین ایران و مسیحیت وجود داشت. از زمان اسلام و در دوران معاصر وجود داشته است.
ایکنا – رابطه ایران و واتیکان چقدر اهمیت دارد و در این زمینه باید به چه موضوعاتی بیشتر توجه شود؟
واتیکان حداقل برای کشورهای مسلمان به ویژه ایران و ارتباط با این نهاد دینی بیانگر مسائل بسیاری است و اینکه ارتباط با واتیکان تا چه اندازه مهم و دارای مفاهیم درونی است با هیچ کشور دیگری یکسان نیست، زیرا ایران ، پایگاه و مرکز ثقل تشیع است، واتیکان نیز می خواهد با ایران رابطه خوبی داشته باشد، این رابطه به معنای سنتی و متعارف یک رابطه دوجانبه نیست و در صورتی انجام می شود که مسائل مختلف مورد توجه هر دو باشد. طرفین و دیپلمات های فعال قوی که می توانند از این وضعیت به خوبی استفاده کنند.
ایکنا – چالش ها و موانع گفتگوی اسلام و مسیحیت به ویژه گفتگو و تعامل با نهادهای مهمی مانند واتیکان چیست؟
مسائل زیادی وجود دارد، مهم ترین مسئله این است که افراد بسیار کمی از هر دو طرف هستند که بتوانند گفتگو را به عنوان یک موضوع فنی و مناسب انجام دهند. زیرا گفت و گوی اسلام و مسیحیت به معنای شناخت دین خود و دیگری نیست، بلکه کاملاً فنی و حتی هنری است و یکی از مهم ترین مشکلات آن عدم تفاهم بین طرفین است.
ایکنا – گفتید گفت و گوی اسلام و مسیحیت موضوعی فنی و هنری است که ادبیات و مقتضیات خاص خود را می طلبد، لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید.
در این زمینه باید گفت که ادبیات گفتگو با مسیحیان خاورمیانه، مسیحیان ارتدوکس، روس ها، صربستان، رومانی یا یونان و مسیحیان کاتولیک در هر کشوری با یکدیگر متفاوت است و اگر قرار باشد که یک کتاب فعال، مناسب و خوب وجود داشته باشد. -رابطه با اراده، باید روابط از هم جدا شود و مثلاً کیفیت گفتگو با کلیساهای ارمنی، قبطی و گرجستان با نوع گفتگو با کاتولیک های آلمانی متفاوت باشد.
همچنین گفت وگوی دینی ایران و مسیحیت یا اندونزی و سنگال با مسیحیت متفاوت است و برای گفت و گوی فعال و موفق باید این تفاوت ها و تنوع ها را در نظر گرفت تا نتیجه خوب و قابل قبولی داشته باشد.
ایکنا – همانطور که می دانید اشغال فلسطین انگیزه های مذهبی دارد و مسیحیان صهیونیست در ترویج اشغالگری رژیم صهیونیستی تاثیرگذار بوده اند، تحلیل شما از این موضوع چیست؟
مسیحیان نقش بسیار تاثیرگذاری در سیاست های رژیم صهیونیستی دارند و حتی گاهی تندروتر از یهودیان صهیونیست هستند. مبانی دینی آنها چیست، جایگاه فعلی آنها چیست، این جایگاه در گذشته چگونه بود و اکنون با آمدن ترامپ چه جایگاهی پیدا خواهند کرد، بحث مفصل. این است، اما به طور خلاصه باید گفت که آنها از نظر نقش آفرینی در سیاست های اسرائیل بسیار افراطی هستند.
ایکنا – در دنیای امروز، بی دینی به ویژه در میان جوانان به پدیده ای غالب در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. به نظر شما به عنوان یک روحانی مسلمان، منشأ الحاد در اسلام و مسیحیت چیست؟
خاستگاه ها و عواملی که باعث ارتداد مسیحیان و مسلمانان می شود متفاوت است و عوامل مختلفی دارد. عوامل، شرایط، تحولات و آینده این پدیده بحثی مفصل و فنی است که در زمان کوتاه قابل تحلیل نیست. زیرا پاسخ کوتاه منجر به سوء تفاهم می شود.
ایکنا – در پایان بفرمایید آیا اسلام هراسی در موضوع دین گریزی و کاهش گرایش به اسلام موثر بوده است؟
بله بسیار تاثیرگذار بوده است، مبحث اسلام هراسی و عوامل تقویت کننده آن مبحث مفصلی است و در قسمت ششم و آخر کتاب «مسیحیان و عصر جدید» به مهاجرت مدیترانه ای، مهاجرت از آفریقا پرداخته ام. و کشورهای شمال آفریقا در این زمینه قرار دارند که موضوع بسیار پیچیده ای است. و باید گفت که اسلام هراسی به یک موضوع سیاسی و رسانه ای تبدیل شده است که یکی از عوامل جذب مخاطب در رسانه ها بحث اسلام و اسلام هراسی است و در مسائل انتخاباتی نیز یکی از موضوعات است. که برای کسب رای بیشتر خطاب می شوند همین پدیده هستند.
منبع: www.khabaronline.ir