
اگر از شما بپرسید ، چگونه سطح هوش یا اطلاعات سیستم حاکمیت را اندازه گیری می کنید؟ پاسخ من به این سؤال کاملاً واضح است: اطلاعات هر حكومت باید براساس پاسخ آن به فرآیندهای Condro شناخته و اندازه گیری شود. بخش مهمی از اطلاعات یا بیهوشی در این خط پاسخ نهفته است.
فرآیندهای Condro نوع فرآیندی است که با ایجاد تغییرات نامشهود در کوتاه مدت اما با اثرات عمده در دراز مدت ، بسیار تدریجی را انجام می دهند. بیایید چند نمونه از فرآیندهای Condro را مرور کنیم. تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین یک فرآیند condro است که طی چند دهه ، به تدریج حدود 2 تا 5 درجه سانتیگراد را به میانگین دمای برخی کشورها و مناطق اضافه کرده است. افزودن دمای متوسط 2 درجه سانتیگراد در طی 5 سال به معنای افزودن سالانه 0.5 درجه سانتیگراد است. این سطح دما اثرات فوری ندارد ، اما به تدریج باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی می شود.
افزایش درجه حرارت به تدریج بارندگی را کاهش می دهد و بارش برف باران می بارد. علاوه بر این ، افزایش درجه حرارت یخچال های طبیعی را ذوب می کند و ذخیره آب را کاهش می دهد. تغییر برف به باران باعث ایجاد تغییرات اساسی در روانکاوی و رودخانه ها شده و بر ذخیره سدها تأثیر می گذارد. افزایش تدریجی دما باعث تبخیر سدها می شود و روی پوشش گیاهی تأثیر می گذارد. این باعث کاهش بهره وری محصولات کشاورزی و افزایش نیاز آب آنها می شود. افزایش درجه حرارت ، اگر با پاسخ مناسب در معماری ساختمان روبرو نشوید ، نیاز به سرمایش را افزایش می دهد و نیاز به برق را افزایش می دهد. لیست تغییرات ناشی از افزایش تدریجی دما می تواند بسیار بیشتر باشد ، اما برای بحث ما کافی است.
حاکمیت هوشمند که مجهز به تغییرات جزئی و تدریجی (سطح فناوری) است ، به دانش و منابع انسانی لازم برای درک این تغییرات (سطح منابع انسانی) ، ساختار سازمانی و سیستم نهادی آماده برای پردازش و تجزیه و تحلیل چنین داده ها (ظرفیت نهادی) و تصمیم گیرندگان تصمیم گیری سیاسی و سازندگان تصمیم گیری است. آنها سطح فناوری ، انسانی و نهادی دارند ، می توانند تغییرات ناشی از فرآیندهای Condro را درک کنند و به تدریج به آنها پاسخ دهند. اما هنگامی که این قابلیت ها در دسترس نباشند ، تغییرات تدریجی مانند تغییرات آب و هوا و گرم شدن کره زمین ، پایه های ثابت ظرفیت تنوع زیستی زمین را تضعیف می کنند ، در حالی که همه آنها در بخش هستند.
من پنج سال پیش از مفهوم “مکاتبات بحران ها” برای توصیف روند حرکت ایران استفاده کردم. منظور من این بود که تمام بحران هایی که در سایر کشورها در زمان های مختلف رخ می دهد ، امروز در ایران اتفاق می افتد یا با هم جمع می شوند و به عبارت دیگر با هم جمع می شوند. نکته به اشتراک گذاشتن تمام بحران هایی که امروز به ایران رسیده است ، کاهش آنها است. بحران در صندوق های بازنشستگی ، فرونشست زمین ، اختلال در انرژی ، بحران بانکی ، بحران بحران ، کاهش مالی دولت ، تضعیف سرمایه اجتماعی ، تخریب سفره ها و کسری های تجمعی مخازن آب زیرزمینی ، شدت آلودگی هوا و باز کردن نقض های امنیتی بزرگ. همه اینها به تدریج و تحت روند کندرو بوده است.
واقعیت این است که سیستم حاکمیت نیست و نیست. سیستم حاکمیت در این کشور برای اندازه گیری ، پردازش ، تجزیه و تحلیل ، تصمیم گیری و تصمیم گیری به موقع برای مقابله با فرآیندهای جزئی سازماندهی نشده است. اگر سیستم حاکمیت درک چنین فرآیندهایی را ایجاد نکند ، موریانه های بیشتری پایه های زندگی مسالمت آمیز را از بین می برند و بحران های مشابه با بحران آب بیشتر و بیشتر زندگی ایرانی خواهد بود.
منبع: کانال نویسنده
216216
منبع: www.khabaronline.ir