آیا مطالعه دموکراسی در چین برای ایران مناسب است؟ / رابطه دموکراسی در جوامع چند منظوره / اقتصاد با دموکراسی چیست؟


گروه فکری: امیر رضا آنجی در این مقاله ، کارشناس اقتصادی مرکز تحقیقات Majlis به طور خلاصه نظریه آنتونی داونز و تأثیر آن بر تجربه انتخابات محلی در روستاهای چینی را بررسی می کند. نظریه مرکز شهر می گوید که دموکراسی پایدار هنگامی شکل می گیرد که ترجیحات مردم یکدست باشد ، در غیر این صورت در جوامع ناهمگن و چند چالش برانگیز با چالش های اساسی روبرو خواهد شد. این مقاله ، با تجزیه و تحلیل داده های روستاهای چینی در طی یک دوره پنج ساله ، نشان می دهد که این تئوری در عمل تصویب شده است. اگرچه دولت چین برای بهبود کالاهای عمومی انتخابات محلی را در روستاها آغاز کرد ، اما نتایج انتخابات در روستاهای ناهمگن (با تنوع مذهبی بالا) موفق نبود. در این روستاها به دلیل عدم اعتماد به نفس و همکاری بین گروه های مختلف ، میزان بودجه و سرمایه گذاری در پروژه های عمومی کاهش یافته است ، در حالی که در روستاهای همگن ، انتخابات باعث افزایش تحویل این کالاها می شود. بنابراین ، نتیجه گیری اصلی این است که ناهمگونی اجتماعی یک مانع مهم برای موفقیت دموکراسی است. روزنامه ایرانی ، که این مقاله را منتشر کرده است ، در مقدمه خود نوشت: بیش از پنج سال از شاهکار آنتونی داون به نام “تئوری اقتصادی دموکراسی” می گذرد و این کتاب هنوز یکی از مهمترین منابع اقتصاد سیاسی در کالج های اقتصادی پیشرو در جهان است. در این کتاب ، Downtins ، با پرداختن به این واقعیت که احزاب در یک دموکراسی مشمول ترجیحات اکثریت (فرض ترجیحات خارجی) هستند و برای بیشترین آرا رقابت می کنند ، با اشاره به کشورهایی که در آن دموکراسی می تواند پایدار باشد و برعکس ممکن است پایدار نباشد. یکی از مهمترین دلایلی که ممکن است یک دموکراسی پایدار نباشد ، توزیع ترجیحات در دوقلوها و چند پیک است ، یا وقتی با ناهمگونی و تعدد اجتماعی ، سیاسی و حتی فرهنگی روبرو هستیم. بنابراین ، بررسی تجربه ظهور انتخابات محلی در چین یک مورد جذاب برای آزمایش تجربی این تئوری پایین است.

****

مرکز شهر معتقد بود که توزیع ترجیحات به صورت دو جانبه یا چند منظوره (چند منظوره سیاسی در شکل 1) دموکراسی پایدار است که با چالش های بسیاری روبرو است از آنجا که وقتی رأی دهندگان وارد قطب ها می شوند ، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است ، تغییر در احزاب باعث ایجاد تغییرات اساسی در سیاست ها می شود و صرف نظر از این که حزب در قدرت است ، برخی از رای دهندگان همیشه احساس می کنند که بخش دیگری سیاست هایی را بر آنها تحمیل می کند. در این حالت ، اگر یک طرف یا یک ائتلاف بارها و بارها انتخاب شود ، حامیان ناراضی طرف مقابل احتمالاً شورش خواهند کرد. خود مرکز شهر معتقد بود که دولت در یک سیستم چند حزبی احتمالاً یک برنامه کمتر قطعی ، کمتر منسجم و کمتر یکپارچه نسبت به دولت در یک سیستم دو جانبه خواهد داشت. اما مشکل فقط در اینجا به پایان نمی رسد. ضرب و تنوع می تواند عدم اعتماد به نفس بین گروه ها ، کاهش همکاری بین قاره ای و تفاوت های زیادی در ترجیحات ، کاهش توانایی دولت ها در جمع آوری وجوه مردم و سرمایه گذاری در کالاهای عمومی باشد. این عوامل در جوامع ناهمگن می تواند توانایی دولت در هماهنگی و اجرای پروژه های عمومی را محدود کند. (شکل 1)

آیا مطالعه دموکراسی در چین برای ایران مناسب است؟ / رابطه دموکراسی در جوامع چند منظوره / اقتصاد با دموکراسی چیست؟
مقاله ای با عنوان “معلولیت اجتماعی ، کالاهای عمومی و انتخابات محلی: شواهدی از چین” توسط مونیکا مارتینز-براوو و جرارد پادرو میگوئل ، تأثیر ناهمگونی اجتماعی ، به ویژه تجزیه مذهبی را بر اثربخشی انتخابات محلی در تهیه کالاهای عمومی در روستاهای چینی بررسی می کند. این مطالعه با استفاده از داده های منحصر به فرد از نظرسنجی های دموکراسی روستایی (VDS) و بررسی ملی ملی ثابت (NFS) ، بیش از 5 روستا را طی یک دوره 5 ساله (1-5) تجزیه و تحلیل می کند و نتایج مهمی را در مورد پیش نیازهای موفقیت دموکراسی ارائه می دهد. (شکل 1)

آیا مطالعه دموکراسی در چین برای ایران مناسب است؟ / رابطه دموکراسی در جوامع چند منظوره / اقتصاد با دموکراسی چیست؟

در چین پس از MMA

در اواخر قرن بیستم ، چین یکی از بزرگترین اصلاحات دموکراتیک را در سطح محلی اجرا کرد که زندگی نزدیک به یک میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار داد. معرفی انتخابات محلی در روستاها به عنوان بخشی از سیاست های غیرمتمرکز برای افزایش مسئولیت پذیری رهبران محلی و بهبود کالاهای عمومی مانند جاده ها ، آبیاری ، برق ، مدارس و خدمات درمانی طراحی شده است. با این حال ، با وجود تجربه تاریخی کشورهای غربی که دموکراسی معمولاً منجر به بهبود سیاست های عمومی می شود ، نتایج در کشورهای در حال توسعه از جمله چین متفاوت بوده است.

نویسندگان استدلال می کنند که موفقیت دموکراسی به پیش نیازهای تاریخی و اجتماعی بستگی دارد که هنوز کاملاً مشخص نشده اند. این مقاله به یکی از این پیش نیازها ، ناهمگونی اجتماعی (با تمرکز بر تجزیه های مذهبی) می پردازد و بررسی می کند که چگونه این امر بر انتخابات محلی و کالاهای عمومی تأثیر می گذارد. چین به دلیل تنوع جمعیتی ، انتخابات تدریجی و داده های دقیق روستایی ، پایه ای ایده آل برای این مطالعه فراهم می کند.

دولت چین پنج دین رسمی از جمله بودیسم ، دائوئیسم ، اسلام ، کاتولیک و پروتستانتیسم را به رسمیت می شناسد.بشر این مذاهب از دهه 1980 به طور رسمی تصویب شده اند ، اما در طول انقلاب فرهنگی مائو سرکوب شده اند (1-5). رژیم جدید پس از پس از اصلاحات از 7 ، رویکرد خفیف تری اتخاذ کرد و اجازه داد که مذاهب محدود شوند. براساس آمار سال 2 ، بودیسم پرجمعیت ترین مقام با 2 میلیون دنبال کننده (از جمله شاخه های ماهایانا ، تبت و تراوادا) و به دنبال آن اسلام (1.5 میلیون) ، پروتستانتیسم (1 میلیون) ، کاتولیک (1 میلیون) و دائوسم (1 میلیون) است.

با این حال ، ادیان محلی ، که شامل پرستش اجداد ، خدایان محلی ، فال ، ژئوآنالیز و جادو است ، از همه مذاهب رسمی محبوب تر هستند. براساس شواهد ، حدود 5 ٪ از جمعیت روستایی به ادیان محلی پایبند هستند. این مذاهب معمولاً در هر روستا همگن و یکنواخت هستند و در یک روستا تنوع کمی دارند.

در سالهای پس از انقلاب فرهنگی ، مذاهب در چین احیا شد. معابد جدید و کتابهای مذهبی منتشر شد و تعداد سایتهای مذهبی از 6000 در اواخر دهه 1980 به 6000 افزایش یافت. این احیا نشانگر بازگشت اعتقادات سنتی و افزایش تحمل دولت برای فعالیت های مذهبی است.با مشروط بر اینکه این فعالیت ها قدرت دولت مرکزی را به چالش نکشید. حتی مقامات محلی و اعضای حزب کمونیست گاهی اوقات در آیین های مذهبی شرکت می کنند که نشان دهنده تأثیر عمیق دین در جوامع روستایی است.

دهکده ها پایین ترین سطح دفتر (سلسله مراتب حزب) در چین هستند و شامل دو گروه رهبر هستند: کمیته روستایی (به رهبری رئیس کمیته) و شعبه حزب کمونیست (به رهبری دبیر حزب). قبل از انتخابات ، کلیه مواضع توسط دولت شهر یا شعبه حزب منصوب می شد. در چین ، دولت های روستایی مسئولیت تأمین کالاهای عمومی را بر عهده دارند ، اما به دلیل عدم وجود قدرت قانونی برای مالیات ، در زمانی که آنها به هزینه های ساکنان وابسته که از طریق فشار اجتماعی اتفاق می افتد وابسته بودند.

کالاهای عمومی در روستاها شامل جاده ها ، آبیاری ، برق ، مدارس و خدمات درمانی است. براساس این مطالعه ، حدود 2 ٪ از بودجه این کالاها از ساکنان جمع آوری می شود و بقیه از سطوح بالاتر دولت تأمین می شود. این فرایند به هماهنگی و اطمینان بالایی نیاز دارد که در روستاهای ناهمگن ممکن است به دلیل تفاوت در ترجیحات یا عدم اعتماد بین گروه ها دشوار باشد.

انتخابات محلی از اواخر دهه 1980 توسط دولت های استان و شهری به تدریج معرفی شده است. این اصلاحات برای رسیدگی به مشکلات اطلاعاتی دولت مرکزی برای نظارت بر حدود 6000 روستا طراحی شده است. انتخاب مستقیم رهبران روستایی و سپس یک نامزد آزاد این امکان را برای ساکنان بیشتری فراهم کرد. این اصلاحات برگشت ناپذیر بود و منجر به افزایش مسئولیت پذیری رهبران محلی در برابر ساکنان شد ، اگرچه دولت چین بعداً آن را برچیده و محدود کرد ، اما نویسندگان تأکید می کنند که انتخابات محلی برای افزایش مسئولیت پذیری و بهبود کالاهای عمومی معرفی شده است. پیش از انتخابات ، رهبران انگیزه کمی برای تأمین نیازهای ساکنان که منجر به کمبود کالاهای عمومی شده بودند ، نداشتند ، اما انتخابات این امکان را فراهم می آورد که رهبران نسبت به تقاضا حساس تر باشند و موفقیت این اصلاحات به عوامل محلی مانند ناهمگونی اجتماعی بستگی داشت.

این مطالعه از دو منبع اصلی داده استفاده می کند. بررسی دموکراسی روستایی (VDS) یک داده منحصر به فرد است که توسط نویسندگان سوابق روستایی جمع آوری شده است و شامل اطلاعات مربوط به زمان معرفی انتخاب ، هزینه های کالاهای عمومی و ترکیب اجتماعی بیش از 5 روستا در دوره (1-5) و منبع دیگر بررسی ملی (NFS) است که داده های دموکراتیک دموکراتیک را ارائه می دهد. این داده ها برای حدود 2 خانوار تصادفی در هر روستا جمع آوری شده است.

متغیرهای کلیدی همچنین شامل ناهمگونی مذهبی است که با استفاده از شاخص کسری ، اندازه گیری می شود و این نشانگر احتمال دو تصادفی متعلق به گروه های مختلف مذهبی است. این شاخص با داده های NFS محاسبه می شود و به دلیل محدودیت داده ها ، میانگین آن با گذشت زمان استفاده می شود. هزینه های کالاهای عمومی نیز در واقعی (با تعدیل تورمی) و در واحد 6000 یوان اندازه گیری می شود و شامل هزینه های صرف شده برای جاده ها ، آبیاری ، برق ، مدارس و موارد دیگر می شود.

اثرات ضرب

قبل از انتخابات ؛ هزینه های کالاهای عمومی در روستاهایی با ناهمگونی مذهبی بالا و پایین مشابه بود ، که نشانگر کمبود کالا به دلیل عدم پاسخگویی رهبران است. بعد از انتخابات ؛ معرفی انتخابات به طور کلی هزینه کالاهای عمومی را افزایش داد. برای روستاهایی با ناهمگونی مذهبی صفر ، این افزایش حدود 2.5 یوان (1.2 دلار ثابت) بود. اما در روستاهایی با ناهمگونی مذهبی بالا ، این کار کاهش یافت. این رقم همچنین میانگین افزایش سالانه کالاهای عمومی برای هر روستای همگن را نشان می دهد.

اثر تعاملی ناهمگونی مذهبی و انتخابات منفی و معنادار ؛ یعنی برای روستاهایی که دارای ناهمگونی مذهبی متوسط هستند ، هزینه حدود 2.5 یوان افزایش یافته است و حدود 2 درصد از روستاها به دلیل همگن بودن کافی در هزینه های عمومی افزایش یافته است ، در حالی که 5 ٪ به دلیل ناهمگونی زیاد کاهش هزینه ها را تجربه کردند. لازم به ذکر است که افزایش مخارج کالاهای عمومی کاملاً از بودجه جمع آوری شده از ساکنان بود ، نه از انتقال وجوه از سطوح بالاتر ، و در روستاهای ناهمگن ، حضور سازمان های اجتماعی داوطلبانه کاهش یافته است و این نشانگر سرمایه اجتماعی پایین در این روستاها است.

این مطالعه نشان داد که ناهمگونی مذهبی به عنوان پیش شرط اصلی ، اثربخشی انتخابات محلی در افزایش کالاهای عمومی را محدود می کند. در روستاهای همگن ، انتخابات به دلیل مسئولیت پذیری بیشتر و هماهنگی بهتر ، منجر به افزایش قابل توجه در هزینه ها و کالاها شد. اما در روستاهای ناهمگن ، تفاوت در ترجیحات و کاهش اعتماد به نفس بین گروه ها ، این اثر را تضعیف می کند. این یافته ها عواقب مهمی برای ایجاد سیاست در کشورهای در حال توسعه دارد. جایی که ناهمگونی اجتماعی می تواند مانعی برای موفقیت دموکراسی باشد.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 9369

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *