Zeinab Kamrani: بسیاری از کودکان از والدین خود سؤال می کنند: چرا ما ماهها ماهها یادگیری یک بخش طولانی را صرف می کنیم در حالی که می توانیم از یک ماشین حساب برای حل مشکلات پیچیده استفاده کنیم؟ این سؤال به ظاهر ساده موضوع مطالعات بیشماری است که تأثیر یادگیری ریاضیات بر رشد و عملکرد مغز را بررسی می کند.
ریاضی به رشد مغز کمک می کند
تحقیقات علوم اعصاب نشان می دهد که ساختار مغز ثابت نیست ، اما به طور مداوم با یادگیری در حال تغییر است. این ویژگی شناخته شده به عنوان نوروپلاستی (انتقال عصبی) است که در آن شبکه های عصبی با برقراری ارتباط جدید بین نورون ها یا تقویت پیوندهای موجود هنگام یادگیری چیزهای جدید دوباره برنامه ریزی می شوند. این بدان معنی است که حل تمرینات ریاضی نه تنها عملکرد تحصیلی فرزند شما را بهبود می بخشد بلکه مغز او را نیز تغییر می دهد و به رشد آن کمک می کند.
این در یک مطالعه دیگر که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده است ، نشان می دهد که دانشجویانی که ریاضیات را در سن 6 سالگی رها کرده اند ، سطح پایین تر اسید گاما آمینوبوتریک (GABA) ، یک ماده شیمیایی اساسی در مغز است ، می تواند رشد مغز و نقش آن در مغز را به نمایش بگذارد.
مطالعه دیگری که در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد ، همچنین نشان داد که ریاضیات ، هیپوکامپ ، بخشی را برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت فعال می کند. این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که به جای تکیه بر شمارش با انگشتان خود ، محاسبات ذهنی را آموخته اند یا قادر به حفظ اطلاعات ساده ریاضی هستند ، فضای بیشتری در مغز خود برای یادگیری مفاهیم جدید دارند و تمایل به یادگیری سریعتر دارند.
تسلط در ریاضیات
این سؤال اغلب ذهن معلمان و والدین را اشغال می کند: بهترین راه برای آموزش ریاضیات کودکان چیست؟ آیا باید روی حفظ جدول ضرب و سرعت حل مشکلات تمرکز کنیم؟ یا در مورد درک عمیق مفاهیم؟
در نقل ازی که اخیراً در مجله روانشناسی “یادگیری علم ، آنچه او به ما در مورد تسلط حساب می آموزد ، می آموزد؟” محققان یک رویکرد سه مرحله ای را برای توسعه مهارت های ریاضی کودک پیشنهاد کرده اند ، که با درک ، سپس آموزش برنامه ریزی شده و در نهایت تأمل شروع می شود. این مدل حفظ را از بین نمی برد ، بلکه آن را در یک چارچوب وسیع تر ادغام می کند که درک را تقویت کرده و مهارت های محاسباتی را عمیق تر می کند.
این مطالعه بر اهمیت پیروی از این مراحل در آموزش های اساسی ریاضی ، با هدف اطمینان از یک پایه محکم که تعادل بین سرعت و کیفیت عملکرد را از یک سو و توانایی تفکر صحیح تفکر ریاضی از سوی دیگر تعادل برقرار می کند ، تأکید کرد.
- نظارت بر پیشرفت کودک و شناسایی شکاف های موجود در درک او
- راهکارهایی برای کمک به کودک ارائه دهید ، مانند استفاده از شماره 1 به عنوان مرجع برای محاسبات ذهنی
- بازیابی و به یاد آوردن اطلاعاتی مانند جدول ضرب
وقتی مطمئن هستید که کودک این اطلاعات را به خوبی آموخته است ، به تمرین های برنامه ریزی شده برای تمرین استراتژی های بازیابی سریع به جای شمارش آهسته عادت کنید.
این مطالعه تأکید می کند که یادگیری مؤثر نیازی به انتخاب بین سرعت و درک ندارد ، اما به تدریج آنها را ترکیب می کند.
چگونه می توان بین اختلال ریاضی و اضطراب ریاضی تمایز قائل شد؟
طبیعی است که کودکان هنگام یادگیری مفاهیم ریاضی جدید ، مشکلات موقت را تجربه کنند. با این حال ، اگر این مشکلات همچنان ادامه داشته باشد یا با علائمی مانند اضطراب یا تنهایی اجتماعی همراه باشد ، ممکن است نشانگر اختلال باشد که نیاز به مداخله تخصصی دارد.
یکی از این بیماری ها “اختلال یادگیری ریاضی” نامیده می شود ، یک اختلال شناختی که تقریباً 2 تا 5 درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. این اختلال بسیار شبیه به “ریاضی” است ، اما کمتر شناخته شده است. افراد مبتلا به Disklkulia در درک مفاهیم اساسی عددی مانند ارزش ها مشکل دارند که بر توانایی های آنها در انجام زندگی ساده مانند پخت و پز یا انتقال پول تأثیر می گذارد.
علائم Disklkulia
– مشکل در درک مفاهیم عددی مانند “بزرگتر از” و “کوچکتر”.
– عدم توانایی اتصال یک شماره کتبی به کلمه کلمه ای که آن را نشان می دهد. (مثل 5 و 5)
– مشکل در نگه داشتن جدول ضرب.
– مشکل در شمارش پول یا تخمین زمان و مسافت.
اگرچه علت دقیق اختلال یادگیری ریاضی (discalculia) هنوز ناشناخته است ، تحقیقات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی ، همراه با تفاوت در ساختار و عملکرد مغز ، ممکن است درگیر شوند. متأسفانه ، کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی ممکن است سوء تفاهم باشند و والدین یا معلمان ممکن است آنها را به تنبلی یا بیهوشی متهم کنند. در حالی که یک ارزیابی تخصصی روانشناختی و آموزشی می تواند ماهیت چالش هایی را که کودک با آن روبرو است ، به طور دقیق تعیین کند ، به شناسایی نقاط قوت آنها و ارائه پشتیبانی مناسب کمک می کند.
اضطراب ریاضی
اضطراب ریاضی یک احساس روانی از ترس و تنش در هنگام برخورد با اعداد یا مسائل ریاضی است. این بیماری در افرادی رخ می دهد که از هیچ مشکل شناختی رنج نمی برند. این احساس اضطراب باعث اختلال در حافظه کاری مسئول حفظ موقت اطلاعات می شود و باعث می شود کودک مراحل را فراموش کند یا دنباله راه حل ها را از دست بدهد ، احساس درماندگی کند و سپس از ریاضی خودداری کند. این مسئله مشکل را تشدید می کند و بر عملکرد کودک در دوره های دیگر مانند علم و فناوری تأثیر می گذارد.
علائم و علل اضطراب ریاضی
علائم اضطراب ریاضی مشابه علائم اضطراب عمومی است و موارد زیر را شامل می شود:
– استرس عضلات
– افزایش ضربان قلب
– عرق کردن دستها
برجسته ترین دلایل ممکن عبارتند از:
– تجربیات یادگیری منفی
– عدم حمایت از خانواده ، به ویژه در تکالیف
– کلیشه ها ، مانند این عقیده که پسران در ریاضیات بهتر از دختران هستند ، عزت نفس دختران را تضعیف می کنند.
روش های درمان و آرامش
متخصصان بهداشت و درمان یا بهداشت روان می توانند از شناختی رفتاری برای کمک به کودک در تصحیح افکار منفی مربوط به ریاضیات استفاده کنند. تکنیک های دیگر نیز مفید هستند ، مانند:
– تمرینات عمیق تنفس
– افکار و احساسات بنویسید
– آموزش ریاضی در یک محیط ایمن و استرس زا از طریق بازی ها یا برنامه های تعاملی
راه حل هایی برای تقویت یادگیری ریاضی فرزندتان
– مهارت های محاسبه ذهنی را توسعه داده و محاسبات را کاهش دهید.
– از ریاضیات در شرایط روزمره مانند پخت و پز یا خرید استفاده کنید.
– معماها و بازی های فکری را در برنامه یادگیری قرار دهید.
– به فرزند خود کمک کنید تا اطلاعات اساسی مانند جدول ضرب و میانبرهای عملکرد را به خاطر بسپارد.
– روزانه وقت خود را صرف مرور در یک فضای آرام و حمایتی کنید.
– ریاضی را در فعالیتهای عملی مانند کاردستی ترکیب کنید.
– برای افزایش عزت نفس خود و کمک به آنها در یادگیری ، دستاوردهای فرزند خود را جشن بگیرید.
منبع: الجزایر
1
منبع: www.khabaronline.ir