
در ایران ، یکی از سهمیه های دانشگاهی برای فداکاری ها ، رزمندگان و شهدا است. این سهمیه ها برای قدردانی از فداکاری ها و خدمات شهدا و خانواده های جانبازان در جنگ تحمیل شده و دفاع از کشور ایجاد شده است. کودکان و همسران شهدا و جانبازان و همچنین کودکان و همسران جانبازان کمتر از 2 ٪ ، و آزادگان و رزمندگان با حداقل شش ماه تعداد مشخصی از سهمیه دارند. این سهمیه به این افراد اولویت می دهد تا وارد دانشگاه شوند و ممکن است باعث شود که آنها حتی در رتبه پایین تر از سایر داوطلبان وارد دانشگاه شوند.
در ایالات متحده ، یک سیستم متفاوت برای حمایت از جانبازان و خانواده های آنها وجود دارد ، اگرچه هیچ سهمیه عددی رسمی تعریف نشده است. مهمترین ابزارهای پشتیبانی در این کشور لایحه GI و برنامه روبان زرد هستند لایحه GI توسط رئیس جمهور روزولت در سال 2008 آغاز شد تا جانبازان پس از خدمت بتوانند راحت تر به زندگی غیرنظامی برگردند. این برنامه مزایای مالی قابل توجهی را برای جانبازان و خانواده های آنها فراهم می کند. این می تواند شامل پرداخت شهریه و دانشگاه های مدرسه تا یک سقف خاص ، کمک هزینه مسکن ، کتاب و سایر نیازهای آموزشی باشد. این پشتیبانی شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی و حتی خارج از ایالت است.
روبان زرد یک مکمل برای GI Bill است و برای کسانی است که قصد دارند دانشگاه های خصوصی یا دانشگاه های دولتی را در خارج از ایالت مطالعه کنند ، جایی که شهریه بالاتر از سقف GI Bill است. در این برنامه ، دانشگاه و دولت به طور مشترک هزینه های اضافی را برای دانشجویان جبران می کنند تا از آموزش و پرورش بدون مشکلات مالی بهره مند شوند.
نسخه صورتحساب GI-1/2 این ویژه برای کسانی است که پس از حملات 11 سپتامبر خدمت کرده اند و مزایای جامع تر و انعطاف پذیر تری دارند. علاوه بر حمایت مالی ، ارتش والدین یا خود تجربه می تواند تأثیر غیر رسمی بر روند پذیرش ، به ویژه در مصاحبه ها و اظهارات شخصی داشته باشد. تجربه نظامی می تواند مهارت داشته باشد رهبری ، کار تیمی و مقاومت مشخصات داوطلبانه را از سایر متقاضیان نشان داده و متمایز کنید.
بنابراین ، تفاوت اصلی بین ایران و ایالات متحده در این است که در ایران سهمیه ای از فداکاری ها و جنگجویان در تعداد خاصی وجود دارد و اولویت دانشگاه را به یک گروه خاص می بخشد ، در حالی که در ایالات متحده ، حمایت مالی و غیررسمی تر است. هر دو سیستم در تلاش هستند تا ارزش فداکاری و خدمت به کشور را در فرایند آموزشی منعکس کنند ، اما استراتژی ها و شیوه ها در هر کشور متفاوت است.
*Farzad Dehghanian ، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
1
منبع: www.khabaronline.ir