نسل تولید لپ تاپ آماده کار در هر کشور / نفرت از نسل زندگی کارمندان و مدیریت بسته / نسل “ناامید” است. هویت ژله در دنیای دیجیتال



گروه فکری: در زیر متن دکتر سخنرانی است فردیناند آلخهجامعه شناس با موضوع “تجربه کار با نسل ؛ نسل تنبل یا نبوغ؟” در یک سری جلسات تعاملی سرنا در رشت و روزنامه ایران منتشر شده وی در سخنرانی خود در مورد ویژگی های نسل Z و تفاوت های آن با نسل های قبلی صحبت می کند. این نسل نسلی است که با فناوری های اینترنتی و دیجیتال رشد کرده است که تأثیر عمیقی بر هویت ، سبک زندگی و انتظارات آنها داشته است. برای Alikhah ، آلوین توفلر و آنتونی گیدنز آینده ای بودند که پیش بینی ظهور جامعه اطلاعاتی و جهانی سازی فرهنگ ها از طریق اینترنت بود. نسل ZED به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود مانند فردگرایی ، انعطاف پذیری در هویت (هویت ژله ای) و مقاومت کلیشه شناخته شده است. این نسل به دنبال مشاغلی است که خلاقیت و فردیت آنها را محدود نمی کند ، بنابراین آنها تمایل به کار ، برندسازی شخصی و کارآفرینی دارند. برای این استاد دانشگاه ، آنها یک محیط کاری دوستانه ، غیررسمی و انعطاف پذیر می خواهند و با سلسله مراتب خشک و رسمی سازمان های سنتی و مدیران “یقه سفید” مشکل دارند. این نسل وابستگی جغرافیایی کمتری به انتخاب شغل و مکان های خود دارد ، به همین دلیل آنها را “عشایر دیجیتال” خوانده می شود. کار با این نسل به مدیران هوشمند و انعطاف پذیر نیاز دارد که بتوانند فضای کاری را با نیازهای خود تطبیق دهند و به جای تحمیل قوانین سخت ، آنها را از روش هایی مانند “اقتدار کپتیک” جلوگیری کنند. شما این را خوانده اید:

****

آلوین توفلر ، آینده ای آمریکایی ، ظهور اینترنت و جامعه اطلاعات را در دو کتاب “شوک آینده” و “موج سوم” پیش بینی کرده بود. در دهه 1980 ، وی اعلام کرد که ما در آینده یک خانواده الکترونیکی خواهیم داشت. در عصر تلویزیون ، وی از ظهور رایانه های شخصی خبر داد. در عصر تلویزیون ، ما یک “عقل کامل” را دیدیم که یک طرفه بود. اما امروز ، در عصر اینترنت ، با تلفن های همراه ، شاهد ظهور مخاطبان فعال هستیم که برای میلیون ها مخاطب در رسانه های اجتماعی محتوا تولید می کنند. به تدریج ، این تحولات فناوری به عنوان “فردگرایی” ظاهر شده است.

آنتونی گیدنز ، جامعه شناس انگلیس و نویسنده کتابهای “مدرنیته و شخصیت” و “پیامدهای مدرنیته” پیش بینی کرده بود که علیرغم اینترنت ، “اجتماعی” به جوامع دیگر و متعاقباً مبادلات اجتماعی جهانی سفر می کند. او از تفسیر “سفر فرهنگ ها” برای توضیح این پدیده استفاده کرد. بنابراین وقتی در مورد نسل صحبت می کنیم ، این به معنای نسلی است که با اینترنت و فضای مجازی اجتماعی اجتماعی شده است و امروز سایر رسانه های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی او هستند که انتظارات خاص او را ایجاد کرده است.

هویت بازی

فناوری و ارتباطات جدید ویژگی های هویت ویژه ای را به نسل داده است ، و در تفسیر گیدنز ، او به فرهنگ های مختلف سفر کرده است و جهان بینی و سبک زندگی متفاوتی را پیدا کرده است. “هویت ژله” او باعث می شود که در کلیشه ها استرس زا نباشد. به عنوان مثال ، مانند نسل های گذشته ، او اعتقاد ندارد که موتور سیکلت برای پسران یا سوراخ کردن گوش برای دختران است. این مرزها به راحتی به سمت او منتقل می شوند. در حالی که نسل های قبلی به هویتی که بسیاری از آنها توسط جامعه تجویز شده اند ، پایبند هستند و او حتی بدون ترغیب آنها را می پذیرد و اجرا می کند. اما این پذیرش هویت از نسل انتظار نمی رود ، زیرا به گفته روانشناسان ، این نسل مورد توجه این نسل قرار گرفت. “هویت بازی” است او عناصر تاریخی هویت را می گیرد و چیز جدیدی می سازد.

مدیران برای راهنمایی “نافرمانی”

نسل ZED برای مشاغل و محیط زیست علاقه ای را نشان می دهد که چند ویژگی متمایز دارد: اولی در آن شغل یا آن سازمان “فردیت” خود تحول ندارد و از خلاقیت فردی خود دست بکشد. به همین دلیل است که ما اغلب از این نسل می شنویم که می خواهد برند خود ، شرکت خاص خود ، استارتاپ خاص خود و شرکت خاص خود را ایجاد کند و این “برندسازی” نتیجه فرهنگ این نسل است.

آسان و تحمل ، انتظار دوم این نسل از کار یا محیط کار است. این ویژگی حتی در طراحی محیط کار نسلی مشخص است. به عنوان مثال ، آنها به جای مبل رسمی ما ، از مبل های بادی استفاده می کنند که اساساً نمی توان آنها را تأسیس کرد. زیرا این نسل می خواهد محیط کار انعطاف پذیر ، غیررسمی و دوستانه باشد.

سوم این نسل ضد سلسله مراتب است. به همین دلیل ، سازمان های رسمی با مدیران چمدان برای آنها غیرقابل تحمل هستندبشر به تازگی ، یک کتاب جالب ، “Instigning” منتشر شده است که به نسل اشاره دارد. “یقه سفید” به عنوان حرفه ای و حقوق و دستمزد خوانده می شد و “یقه آبی” شامل کارگران ید بود. اما اکنون ما شاهد ظهور “نسل غیرقابل توصیف” هستیم؛ ؛ شرت های T که مدیرعامل شرکت های بزرگ و بین المللی هستند و دیگر به شکل لباس رسمی یا رفتارهای سازمانی نیستند. مانند مارک زاکربرگ ، بنیانگذار و مدیرعامل فیس بوک ، که چنین سبکی از پوشش و مدیریت دارد.

T -Shirt برای جلسات بی اهمیت!

چند وقت پیش من به یک شرکت نوپا در تهران دعوت شدم ، جایی که مدیر وی ، یک دامن ، این پست را پوشیده بود: “t -shirt برای جلسات بی اهمیت”! این t -shirt پیام های زیادی به مخاطب داشت و هویت و تمایز کار متمایز را نشان می داد. برای نسل ، کار مانند والدین آنها اساساً بی معنی است. برای آنها عجیب است که چگونه والدینشان به مدت دو سال به کار خود رفتند ، به مدت دو ساعت در روز برای رسیدن به یک بیمه و مستمری کوچک. این نسل چنین شرایط کاری را ندیده است. برای او ، کار باید با علایق و ارزشهای او معنی دار و سازگار باشد. به همین دلیل آنها اغلب به کار پروژه می روند.

اقتدار کپی کردن

همه این ویژگی ها کار با نسل ZED را آسان نمی کند. بنابراین ما به مدیرانی که آموزش دیده اند برای همکاری با نسل ZED نیاز داریمبشر او یک مدیر بود که وقتی در سازمان خود به دنیا آمد ، در روز تولد تولد خود نبود و فکر می کرد که مطابق با سیاست های سازمانش نیست. او دو راه برای مقابله با این ناهنجاری های سازمانی داشت. یا باید از برگزاری روزهای تولد با سیاست های سخت و دستورالعمل جلوگیری شود ، یا باید به روشی نرم حل شود.

او راه دوم را انتخاب کرد و پیشنهاد کرد که کیک کیک به جای کیک تولد برای روزهای تولد آماده شود. در حقیقت ، با “اقتدار کپی” ، او می خواست فضای جمعی را در اطراف کیک تولد به یک فضای فردی سوق دهد تا فرصتی برای برخی از رفتارهای غیر سازمانی فراهم نکند. یک مدیر که برای همکاری با نسل آموزش دیده است می تواند چنین سیاست های جایگزین را انتخاب کند تا تصمیم خود را بگیرد و نسبت به همکارانش واکنش نشان نداد. بنابراین ما به مدیرانی که باهوش هستند نیاز داریم تا نسل ناامید و ناامید ناامید نشوند.

عشایر دیجیتال ؛ رهایی از زمین و جغرافیا

نسل Zed متعلق به جغرافیایی و سرزمینی زیادی برای انتخاب شغل ندارد. به دلیل این ویژگی ، برخی از جامعه شناسان آنها را “عشایر دیجیتال” خوانده اند؛ ؛ به عنوان مثال ، مرد جوانی که پس از چند ماه کار در آنجا با لپ تاپ به فرانسه می رود ، با دیدن شغل در ویتنام ، و سپس با پیشنهاد یک کار جدید در قطر در قطر ساکن می شود. این رهایی از زمین و جغرافیا یکی از ویژگی های مهم نسل است.

چرا این نسل آن را در سازمان های رسمی و سنتی ضرب و شتم می کند؟

این نسل بسیار فردگرایانه است و دوست ندارد به جمعیت تبدیل شود. زیرا در جمع گرایی ، اراده شخص نادیده گرفته می شود. در حالی که نسل زاهد در تلاش است تا آن را با دیگران متمایز کند و خصوصیات شخصی آن را در نظر بگیرد. به همین دلیل ، بوروکراسی که در سازمانهای رسمی و سنتی وجود دارد ، برای نسل غیرقابل تحمل است؛ ؛ زیرا در اصل ماهیت بوروکراسی برای کاهش فردیت است تا بتواند نظم و هماهنگی سازمانی ایجاد کند. به عنوان مثال ، همه پرسنل مجبور می شوند بدون توجه به تمایزهای فردی خود ، در یک محیط پارتیشن در یک محیط خاص کار کنند. دقیقاً همان کاری که نسل انجام داد بسیار گریزان است. اما مشاغل جدید و محل کار جدید مانند استارتاپ ها سعی می کنند این فردیت نسلی را بشناسند.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 9867