روایت اسرائیل از جنگ شناختی در جنگ 6 روزه / محور جنگ روانی اسرائیل در جنگ 6 روزه برای پردازش افکار عمومی جهانی



به گفته خبرگزاری اخبار آنلاین پزشک لیلا آردبیلی وی در سخنرانی در جلسه انجمن جامعه شناسی ایران و پرونده صوتی آن که در کانال انجمن منتشر شده است ، در سخنرانی خود با عنوان “سرنوشت جنگ در دست روایت ها” ، وی تأکید می کند که “روایت ها صرفاً نمایانگر واقعیت نیستند ، بلکه نشان می دهد که روایت ها چگونه می توانند بر ساختارهای مغز و اقدامات انسانی تأثیر بگذارند.

جنگ روایی: واقعیت نبردهای معاصر

«در دنیای امروز ، جنگ روایات این به همان اندازه جنگ های نظامی مهم است ، و پیروزی در یک درگیری فقط مربوط به قدرت اسلحه نیست بلکه توانایی یک بازیگر در آن است روایت وابسته است “در سخنرانی ، اردبیلی ادامه می دهد ،” روایات صرفاً ابزاری برای نمایش واقعیت نیستند ، بلکه خودشان معنای وقایع را برای مخاطب می سازند. تحقیقات مدرن در زمینه روایت شناختی نشان می دهد که روند شکل گیری روایات چیست و چگونه آنها بر ساختارهای مغز و شیمیایی تأثیر می گذارد و در نتیجه می تواند رفتارها و اقدامات ما را کنترل کند. وی تأکید می کند که این روند تأثیر نیاز به سواد و شناخت رسانه دارد.

ویژگی های کلیدی روایات و تجزیه و تحلیل نمونه

اردبیلی بیشتر برای افزایش سواد رسانه ای ، شناخت سه ویژگی اصلی روایت لازم را در نظر می گیرد: 1-نقطه شروع روایت: اولین قدم برای تجزیه و تحلیل یک روایت ، یافتن نقطه شروع است. راوی نکته ای را برای شروع داستان خود برای تحقق اهداف خود انتخاب می کند. به عنوان مثال ، اسرائیل روایت جنگ غزه از 1 اکتبر این کار برای پنج سال اشغال فلسطین پرداخت نمی شود ، بنابراین مسئولیت های تاریخی آن را نادیده می گیرد. 2-انتخاب: روایت ها هرگز کل واقعیت را منعکس نمی کنند. راوی بخشی از اطلاعات را انتخاب می کند و آنها را جمع می کند تا در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد. 1-ذهن راوی را نشان می دهد: “هر روایت جهت گیری های داخلی راوی را نشان می دهد ، و در عین حال بر درک حسی و ذهنی مخاطب از جهان ، به ویژه در بحران تأثیر می گذارد.”

اردبیلی در ادامه ، به استفاده ماهرانه از اسرائیل روایات غالب اشاره می کند و می گوید: “اسرائیل با استفاده از استعاره هایی مانند “جبران فیض تاریخی” و تأکید کنید که “ما هیچ کاری با مردم ، جنگ ما با دولت ها نداریم”سعی کرد روایت خود را به مردم ایران منتقل کند و بر ذهنیت آنها تأثیر بگذارد. در سطح جهان ، اسرائیل کلان شهر پذیرفته شده توسط غرب. با تمرکز بر مفاهیمی مانند آزادی و تهدیدایران را به عنوان “تهدید بزرگ” برای جامعه جهانی و حملات آن در قالب معرفی کرد “دفاع مشروع” “امنیت خود را برای به دست آوردن پشتیبانی بین المللی توجیه کرد.”

در مقابل ، Ardebili به موفقیت روایت حماس همچنین پرداخت کنید. از نظر او ، “حماس با ایجاد یک استعاره مرکزی که “استقلال فلسطینی ها با حمایت حماس” معادل آن می دانست که می تواند بخش قابل توجهی از افکار عمومی جهان را به خود جلب کند. “این موفقیت در ساخت روایت حتی به شناخت و مذاکره دولت با حماس به عنوان یک حزب غیر دولتی کمک کرد.”

در پایان ، اردبیلی نتیجه گرفت که “در عصر حاضر ، جنگ نرم و قدرت رسانه هاکه شامل استفاده هوشمندانه از روایت و کنترل گفتمان است ، بسیار مهم است و باید برای سیاست گذاران اولویت داشته باشد. “تمرکز روی سلاح های نظامی برای پیروزی در نبردهای معاصر کافی نیست.”

“زندگی در جنگ”: روایت سوم ، صدایی علیه ایدئولوژی

یکی دیگر از سخنرانان این جلسه دکتر شیما وازوی بود. وی در سخنرانی خود با عنوان “نقل از و نقل از شده:” ساخت روایت سوم جنگ “، به سه گفتمان اصلی در روایت جنگ پرداخت. وی دو گفتمان را به عنوان روایت های غالب معرفی کرد: یک روایت جنگجو که جنگ را به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف می داند (که می تواند حقوق بشر یا رویکردهای بنیادی داشته باشد) و و بر روی همسایگی های ناتوان و ناسیونالیست و حیات وحش را تأکید می کند و به طور حیاتی و حامی آن تأکید می کند و به طور کلی و ملی گرایانه و حامی و حمایت از حیات

در مقابل این دو گفتمان غالب ، وزوی به “روایت سوم” اشاره دارد. روایتی که توسط روزنامه نگاران مستقل ساخته شده است ، قصد دارد ایدئولوژی ها را نشان دهد و “زندگی در جنگ” را نشان دهد. این روایت ، که صدای اکثریت جامعه است ، توسط رسانه های مستقل پشتیبانی می شود و به دنبال نمایش واقعیت های پنهان با شفافیت و چالش قدرت است.

چالش های روایت و نیاز به حمایت از روزنامه نگاران

پس از آن ، وزوی به چالش های پیش روی روزنامه نگاری جنگ پرداخت. وی عدم آموزش و تجربه برای روزنامه نگاران جوان ، سرعت زیاد اطلاعات و ضرورت تولید محتوا را در لحظه توصیف کرد. همچنین ، محدودیت های اینترنتی ، امنیت روزنامه نگاران و شهروندان-سازندگان و عدم حمایت نهادی دیگر موانع جدی برای ساخت روایت سوم است.بشر

به گفته Vezavi ، یکی از کارکردهای اصلی ایدئولوژی ، پوشاندن حقیقت است و روایت های غالب این کار را انجام می دهند. وی همچنین به تغییر نقش روزنامه نگاری در ایران اشاره کرد ، که در آن انتظار می رود روزنامه نگار به عنوان یک افسر روابط عمومی عمل کند ، در غیر این صورت با برچسب هایی مانند “میهن پرستی” یا “میهن” روبرو خواهد شد که از عینیت جلوگیری می کند. در پایان ، وساوی بر لزوم اعتماد به نفس روزنامه نگاران مستقل ، برجسته کردن روایت های آنها و انجام دوره های آموزشی برای حمایت از آنها در پرخاشگرانه و بدون حمایت نهادی تأکید کرد.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 9868