چگونه پشتوانه نظری اصلاح طلبان / پوپر و هایدگر در ایران ، چگونه فیلسوف / فیلسوف “جامعه باز” به حل مشکلات ما کمک می کند؟


به گفته خبرگزاری reza dastjerdi آنلاین وی نوشت: امروز ، 21 سپتامبر ، همزمان با 17 سپتامبر ، نجات کارل پوپر ، فیلسوف علوم ، منطق ، یک ریاضیدان و یک متفکر اتریشی-انگلیسی است. شهرت اصلی پوپر ، یکی از بهترین فیلسوفان قرن بیستم ، رد روش علمی پوزیتیویستها ، مخالفت با دانش قیاس و استدلال کلاسیک و دفاع از عقل گرایی انتقادی است. پوپر در فلسفه علم و فلسفه سیاسی آثار بسیاری دارد ، از جمله “حدس ها و جعل ها” و “کشف علمی” در فلسفه علم و “جستجوی بی پایان” و همچنین “جامعه باز و دشمنان آن” که کار اخیر آنها در تلاش است تا نمایانگر سوسیالیسم و ​​عزت نفس وی باشد. آنچه دنبال می شود ابنا با سیامک عاقلانه یعنی علی رغم ترجمه آثاری مانند “ملک دیگر ، یک ملک دیگر” ، “یونانیان” و “مرد دیگر” ، به ویژه ترجمه “عطش برای باقیمانده ؛ عزت نفس کارل ریموند پوپر ما را ترغیب کرد که با او صحبت کنیم.

****

پشتوانه نظری اصلاح طلبان / پوپر و هایدگر در ایران ، روشنفکری / فیلسوف دینی "جامعه باز" چگونه به حل مشکلات ما کمک می کند؟

سر کارل ریموند پوپر

تا چه اندازه ایرانیان با پوپر آشنا هستند؟

تمام یا تقریباً تمام کتابهای پوپر به فارسی ترجمه شده اند ، حتی با دیدن ترجمه کتابهایی که درباره پوپر یا مصاحبه با او نوشته شده است. این ممکن است نشان دهنده توجه ایرانیان ما به ایده ها و عقاید او باشد ، اما این به تنهایی نشانگر میزان شناسان ایرانیان او نیست. آثار پوپر عمیق ، بکر و واضح است. او یک شبح نیست و به عنوان یک ذهنیت سخت محسوب می شود. با این حال ، ایده های او به راحتی قابل درک نیستند ، به اندازه آن او به خوانندگان خود توصیه می کند که کار خود را به درستی مطالعه کنند ، از خواندن آن خودداری کنند و آن را بخوانند. بنابراین ، با توجه به این دو نکته ، من نمی توانم در مورد میزان شناختن ایرانیان پوپر ، اظهارنظر قاطعانه ای بیان کنم. البته آرای وی چنان جذابیت فکری است که تعداد متفکرانه در ایران نمی تواند مطالعه آثار خود را رها کند.

در دهه 1960 و هفتاد ، به عنوان پاپرز و هایدگر در ایران اختلاف نظر وجود داشت. لطفاً در مورد این بحث و جدال به من بگویید.

دکتر سوره در ابتدا پس از انقلاب ، که به انتقاد از مارکسیسم یا ایده های شبه مارکس ، از نظرات پوپر بهره مند شد. انتقاد پوپر از مارکسیسم بسیار قوی و استدلال است ، زیرا من بعد از مطالعه “جامعه باز و دشمنان آن” ، متخصص غربی را شنیدم: “من نمی دانم که کسی ممکن است این کار را بخواند و مارکسیستی بماند.”

بعداً ، هنگامی که آقای سوره مسیر اصلاح گرایی را طی کرد و از لیبرالیسم ، سکولاریسم ، کثرت گرایی ، دموکراسی ، تکامل دانش مذهبی (گسترش نظری شرع) ، شخص مناسب و شهروند حق و بر خلاف جامعه یکنواخت ، جزم ، جزم ، جزم ، جزم ، جزم. برعکس فیلسوف ، که حمایت نظری و فکری او ، به هایدگر روی آورد و از ایده های خود برای دفاع از مواضع خود استفاده کرد.

بنابراین ، پوپر و مدافعانش مخالف هایدگر و مدافعان وی بودند که از اقتدارگرایی ، تک رنگ یا یک شخص حمایت می کردند. در آن زمان ، تعداد مدافعان دکتر سوره با الهام از ایده های پوپر بیشتر از استبدادی هایدگر بود. اکنون این بحث ها گرما و نفوذ خود را از دست داده اند. به نظر می رسد که دکتر سوره نه تنها با جزم خود درگیری کرده است ، بلکه سعی در پاسخ به درگیری های فکری خود نیز داشت ، زیرا این امر هم دگماتیسم مذهبی و هم فواید علم ، عقلانیت و فرهنگ مدرن داشت و در اینجا که او ترکیبی از “روشنفکری مذهبی” را نداشت.

پشتوانه نظری اصلاح طلبان / پوپر و هایدگر در ایران ، روشنفکری / فیلسوف دینی "جامعه باز" چگونه به حل مشکلات ما کمک می کند؟

سهم فوق الذکر بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران تأثیر گذاشت؟

با توجه به مباحث دکتر سوره ، آگاهی سیاسی سیاسی ایران به طور قابل توجهی افزایش یافت ، زیرا میزان هواداران آنها ، متفکرانه و فرهنگ نیز به بحث های وی جذب می شدند و در روشنفکری و فرهنگی ، جامعه ما به سطح بالاتری ارتقا یافت و بسیاری از آنها مفهومی تر بودند. اگرچه مدت زمان طولانی است که از این بحث و جدال عبور کنید و می توان گفت که این استدلال ها نسبت به گذشته توجه کمتری دارند ، اما تأثیرات مثبت آن تحت تأثیر رشد آگاهی عمومی قرار گرفته است.

پشتوانه نظری اصلاح طلبان / پوپر و هایدگر در ایران ، روشنفکری / فیلسوف دینی "جامعه باز" چگونه به حل مشکلات ما کمک می کند؟

عبدالکریم سوره

از چه جنبه ها و جنبه های پوپر در ایران نادیده گرفته می شود؟

نظریه “سه جهان” او یکی از این موارد است ، و همچنین نظرات وی در مورد فیزیک کوانتومی و همچنین نظرات وی در مورد داروینیسم و ​​اصلاحاتی که وی به دنبال انجام آن بود. رای او در مورد احتمال و میل ، عینیت عینی و دانش. البته ، من اینها را به یاد می آورم ، اما تعداد آن بیشتر از شماره ذکر شده در اینجا است.

پوپر یک فیلسوف سیاسی-علمی است. کدام جنبه از پوپر از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

پوپر برای اولین بار شناخته شده است ، فیلسوف علم ، اما او در مورد خود می گوید: “علاقه من صرفاً تئوری دانش علمی نیست ، بلکه در تئوری دانش به طور کلی است.” معرفت شناسی به موضوعات مربوط به چگونگی شناسایی و کشف زندگی وجود و قدیمی و مبتنی بر دو سؤال اساسی مربوط می شود: “چگونه می توانیم علم علم را پیدا کنیم و چگونه می توانیم به علم خود اعتماد کنیم”بشر پوپر خود را فیلسوف می نامد.

حوزه اصلی سنت کلاسیک فلسفه: اولین فلسفه (متافیزیک) ، اخلاق ، فلسفه سیاسی ، معرفت شناسی و منطق. پوپر توانسته است همه این مناطق را تأیید کند و دستاوردهای چشمگیری را به همراه داشته است. در عین حال ، وی در مورد موضوعاتی مانند فیزیک کوانتومی ، ریاضیات ، احتمال ، فیزیک تکامل (تکامل) و غیره آرای مهمی داشته است.

به گفته برایان مگی ، استاد فلسفه در انگلیس و نویسنده کتاب پوپر پوپر ، منطقه ای کمتر وجود دارد که توسط پوپر روشنگری نشده است. با توجه به پوپر هم یک فیلسوف علمی و هم یک فیلسوف سیاسی است و جنبه های پوپر مهمترین جنبه هر جنبه از هر یک است ، هر کدام جای خود را در جای خود دارند.

فکر می کنید برای شناختن پوپر چه کاری باید انجام شود؟

برگزاری یک وبینار یا سمینار و کلاس برای آموزش آرای پوپر. نکته مهم این است که برای فرهنگ و مردم این نکته را روشن کردند که چرا شناخت پوپر مهم است ، یعنی باید انگیزه شناخت پوپر ایجاد شود. از آنجا که پوپر زندگی را در طول مشکل در نظر می گیرد ، آشنایی با او حتی در زندگی شخصی علاوه بر زندگی جمعی نیز می تواند مفید باشد. پوپر می گوید که هر بحثی پاسخ به یک سؤال است ، و بدون دانستن این سؤال ، خواندن یا شنیدن آن بی فایده است ، بنابراین سؤالاتی که پوپر سعی در پاسخ دادن به آن در طول زندگی دارد می توان پرسید تا از کسانی که علاقه مند به یافتن کنجکاوی برای پیروی از ایده های او هستند.

ارزیابی شما از تدوین و ترجمه در پوپر چیست؟

من هنوز اثری در مورد پوپر ندیده ام ، در حالی که دو اثر کتبی در مورد پوپر دارم. اما برای ترجمه های ساخته شده از پوپر تا فارسی ، اگرچه من همه آنها را ندیده ام ، اما مواردی که من دیده ام ترجمه رضایت بخش دارند و در کل ترجمه های قابل قبول هستند.

پشتوانه نظری اصلاح طلبان / پوپر و هایدگر در ایران ، روشنفکری / فیلسوف دینی "جامعه باز" چگونه به حل مشکلات ما کمک می کند؟

باکیر

پدر شما مرحوم باکرر عقل ، مورخ و سیاستمدار بود. چه اتفاقی برای پوپر با این تاریخ افتاد و زندگی نامه او را ترجمه کرد؟

تشویق کنندگان پدر من عشق زیادی در تاریخ داشتند و خاطره بسیار قوی او و مطالعات و تحقیقات میدانی وی باعث شد تا وی به یک مورخ قوی ، پرکار و محبوب تبدیل شود. علاقه من به فلسفه و روانشناسی بیشتر بوده است ، و ایده ها و نظریه ها و نظریه های عمیق ، روشن ، آموزنده و پرشور پوپر ، تصمیم گرفتم زندگینامه او را ترجمه کنم ، منتشر شده با عنوان “تشنه کمربند”. به این ترجمه ، مقدمه ای را اضافه کرده ام که مقدمه مفیدی برای شناخت پوپر است و توصیه می کنم آن را برای آراء پوپر مطالعه کنید.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10312