شگفتی های ایرانیان در جنگ 6 روزه / چرا جهان ، درونی ، دانشگاهیان و مقامات از عملکرد مردم شگفت زده شدند؟



Farzan Asif Nakhaei: پزشک محمد علی اکبریعضو علمی دانشگاه شهید بهشت ​​، در سخنرانی خود در این جلسه “ایران و لحظه حضور” که در خانه علوم انسانی برگزار می شود ، بر اهمیت درک عمیق و دقیق از “وضعیت خطرناک ایران” در حال حاضر تأکید می کند و از لزوم درک صحیح مسئله و باز کردن پنجره های گفتگو بین بخش های مختلف جامعه سخن می گوید. وی با یادآوری اینکه ایران در حال حاضر با چالش ها و شکست های زیادی روبرو است ، وی بر لزوم درک منحصر به فرد بودن و وحدت تجربه زندگی تاریخی ایران تأکید می کند و هشدار می دهد که نادیده گرفتن این خصوصیات می تواند منجر به خطاهای استراتژیک و سیاسی شود.

سخنران با اشاره به نمونه های تاریخی و فرهنگی ، مانند حافظ و ناصر الدین شاه ، نشان می دهد که جامعه ایران دارای ویژگی های خاص و پیچیده ای است که در تجزیه و تحلیل عمومی و نظری غالب نادیده گرفته می شود. وی بر اهمیت درک این خصوصیات عمیقاً تأکید می کند و معتقد است که درک وحدت و وحدت تجربیات تاریخی ایران ، کلید درک رفتارها و واکنشهای آنها است.

وی در ادامه به نمونه هایی از تاریخ و رفتارهای معاصر ملت ایران اشاره می کند ، از جمله نشان دادن مقاومت در برابر بحران ها ، و می افزاید: بسیاری از قدرت و نخبگان این خصوصیات ایرانی را درک نمی کنند ، که این امر تضعیف و بحران های بیشتر در ساختار حاکمیت است. سخنران همچنین بر اهمیت مصادره رفتارهای فرهنگی و فرهنگی ایران تأکید می کند و هشدار می دهد که هرگونه تلاش برای بهره برداری یا مصادره این ویژگی ها می تواند مضر باشد.

او از همه دارندگان قدرت می خواهد تا به خاطر داشته باشند که درک واقعی و عمیق از وحدت و وحدت تجربه زندگی ایران ، کلید حل مشکلات و عبور از بحران ها است و این خصوصیات را باید در تجزیه و تحلیل و سیاست گذاری در نظر گرفت. این همچنین به اهمیت یک نگاه دقیق و غیرقانونی در شکل و ماهیت جامعه ایران اشاره می کند و از نقش آموزش و درک تاریخی در این مسیر صحبت می کند. به طور کلی ، اکبری بر ضرورت درک عمیق و احترام به خصوصیات فرهنگی و تاریخی ایران برای تدوین استراتژی های مؤثر و پایدار برای آینده کشور تأکید می کند. نقل از این گفتار در زیر آمده است:

****

پس از جنگ شش روزه اسرائیل ، ناتو و ایالات متحده علیه ایران و مقاومت معجزه آسا مردم در این جنگ ، خانه دانشمندان علوم انسانی نیز در پی تجزیه و تحلیل مقاومت مردم در جنگ شش روزه فعلی ، در حالی که تجزیه و تحلیل علمی ایران بود. دکتر محمد علی اکبری ، عضو دانشکده دانشگاه شهید بهشتتی ، یکی از دعوت کنندگان بود. اکبری به بحث خود در مورد بحث خود در ابتدای سخنرانی “تعظیم در شهدای جنگ تحمیل شده اخیر و ملت ایران به دلیل آنچه در جنگ 6 روزه نشان داده شده بود” اشاره کرد و گفت: اکنون خطر ایران است من رفتمبشر من قصد داشتم با مشکلات سختی ها و ده ها مشکل دیگر روبرو شوم. “تفسیر من مانند چک هایی بود که به یک روز می رسند ، بلوغ مشکلات.”

استاد دانشگاه افزود: “من استدلال كردم كه ما باید در شرایط فعلی در ایران به درستی درک كنیم.” برای درک مسئله و درک درک درست ، باید افق ها و پنجره های همه گروه ها ، گروه ها و نخبگان را باز کنیم تا فضایی برای گفتگو در مورد خطرناک ایران در حال حاضر فراهم کنند ، و هیچ کس در تاریخ به جامعه خود تعهد نکرده است ، اگر در مواجهه با شرایط دردناک خود به درستی درک نشده باشد. “ما نمونه های تاریخی زیادی داشتیم و هشدار دادیم که باید به خودمان بیاییم.” اکبری در ادامه گفت: “مدتی نگذشت که جنگ اسرائیلی و ایالات متحده -ترین جنگ علیه ایران ، و به یک معنا ، اولین پرده پرده های مهم ایران که اکنون به ما نشان داده شده است.”

تعجب بزرگ مقاومت مردم در جنگ 6 روزه محصول یک جهل بزرگ است

اکبری با استناد به مقدمه فوق و تأکید بر اینکه اکثر ناظران از رفتار جمعی مردم ایران شگفت زده شدند ، گفت: “ وقتی در مورد رفتار جمعی مردم ایران صحبت می کنیم ، همه اشکال رفتاری را به رفتار یکپارچه کاهش نمی دهیم ، اما اکثر رفتار مردم توجه مردم محلی است. بنابراین ، بر اساس شواهد تجربی ما ، از جمله اسرائیلی ها ، آمریکایی ها و غیره ، حتی برای مقامات و بسیاری از ایرانیان ، چنین رفتاری و واکنش مردم بسیار تعجب آور بود. سؤال این است که جای تعجب است که محصول نامرئی است. به عبارت دیگر ، نیروها کجا دیدند“.”

این استاد دانشگاه بحث فوق را در جایی قرار می دهد که کلمه آن را در بحث اصلی خود قرار داده است. او می گوید: “به عنوان یک دانش آموز در تاریخ ، ما آموخته ایم که مورخ از خود می پرسد که در مواجهه با موقعیت هایی که به شکلی نیستند یا به نوعی نمی شوند ، پدیده را ندیده است.”

وی گفت: “من به عنوان دانشجوی تاریخ ، آموخته ام که موضوع تاریخی بی نظیر و منحصر به فرد است ، تا از هر مورخ بپرسم که پدیده ها در تاریخ چگونه هستند.” “هیچ پدیده تاریخی با پدیده های دیگر ، این وحدت و وحدت موضوع تاریخی است ، این دیدگاه که مورخان ، تاریخی ، درک و مطالعه.”

وی می افزاید: “از این دیدگاه ، من اولین پاسخ را به این سؤال مطرح می کنم که آنها کجا ندیده اند.” آیا این که وحدت و وحدت تجربه زندگی تاریخی ایران که مورد غفلت واقع شده اند ، مورد توجه قرار نگرفته است؟ احتمالاً شنیده اید که مورخان با مفاهیم و نظریه ها ناسازگار هستند ، زیرا تئوری ها به طور کلی قوانین خاص را برای تبدیل به قوانین کلی می سازند. بنابراین ، لباس تئوری ها از وحدت چیز تاریخی از ویژگی محروم می شوند ، بنابراین آنها انتزاعی و نظریه پردازی هستند. و اگر این کار را نکنند ، آنها قادر به ایجاد نظریه نیستند. اما مورخان با انتزاع ناسازگار هستند ، زیرا آنها ویژه و وجودی را انکار می کنند ، نه فقط معرفت شناختی. “

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه “ایران یک پدیده تاریخی منحصر به فرد است ، و اگر به عنوان یک موقعیت منحصر به فرد و منحصر به فرد دیده نشود ، ما تحت تأثیر عموم مردم ایران قرار خواهیم گرفت که دائماً از خود می پرسند که ما آن را کجا نمی بینیم؟” وی گفت: “پاسخ مورخان به این سؤال مهم این است که شما منحصر به فرد بودن ایران و ایرانیان را ندیدید.”

چرا ایران و ایرانیان خاص هستند

اکبری با ارائه چند مثال بحث خود را باز کرد. وی گفت: “تقریباً شرق شناسان که از ایران و جامعه ایران بازدید کرده اند ، عموماً سخنرانی مشترکی انجام داده اند که مردم ایران بسیار پیچیده هستند.” مردم ایران به هیچ وجه قابل تشخیص نیستند. آیا اعلام پیچیدگی مردم ایران به معنای داوری اخلاقی در مورد آنها است؟ نه ، در عوض ، قرار گرفتن در معرض آنها با یک پدیده چند جانبه ، که پیچیدگی ، محصول زندگی طولانی مدت تاریخی در طوفان ها و شرایط نامطلوب است. شرایطی که زبان قرمز را به سر سبز می بخشد. بنابراین ، برای حفظ این سر بر روی بدن ، او باید مهارت ها و پیچیدگی های عجیبی داشته باشد. به همین دلیل درست است که ایران جامعه ای متفاوت است و نمی توان آن را در جوامع دیگر قرار داد“.”

رند هافز نشانگر پیچیدگی ایرانیان است

برای درک پیچیدگی ایرانیان ، اکبری به شافیز شیرازی شاعر بزرگ ایرانی برمی گردد. او می گوید: “حافظ شاعر بزرگی است که آینه او کل جامعه ایران و زیست شناسی تاریخی آن است.” هنگامی که او می خواهد نوع ایده آل جامعه ایرانی را توصیف کند ، او از ایرانی را “رند” یاد می کند. یعنی ایران رند است. شما به راحتی نمی توانید او را بشناسید. این صفت هیچ ارتباطی با شخصیت عقب مانده ندارد ، اما به عنوان یک شخصیت رندال ، پیچیدگی اخلاقی و تنها تجربه زندگی خود را دارد. به همین دلیل درک آن آسان نیست. “

علاوه بر حافظ ، اکبری به وزیر ناصر الدین شاه اشاره می کند و می گوید: “وزیر ناصر الدین شاه ، که امروز به عنوان وزیر هدایت اسلامی خوانده می شود ، امروز شخصی به نام میرزا حسن خان الزلتاناه ، یک مترجم و نویسنده و رئیس جمهور است. دوران ، از دوره اول آقای محمد خان قاجار تا زمان میرزا علی اصنده خان از آتاباک ، که در زمان خود حضور داشت. یکی از نام های آن “تاریخ صدور قاجار” یا “صدر التاواریخ” است ، یک تاریخ رسمی که توسط ناصر الدین شاه نوشته شده است. یکی دیگر از کتابهای تاریخی که مخفیانه نوشته شده بود و دست همسرش پس از مرگ وی کشف و منتشر شد ، نام او “خلسه یا خواب” است“.”

اکبری افزود: “با مقایسه این دو ، هیچ کس فکر نمی کند که کسی آن را نوشته است.” در نوشتن کتاب اول ، هنگامی که او به امیر کبیر یا میرزا علی اصظار خان آتاباک آزام می رسد ، سعی می کند به گونه ای بنویسد که ناصر الدین شاه از آن متنفر نباشد. اما در کتاب دوم ، “صفت” ، وجدان که با او درگیر است ، او را مجبور به نوشتن می کند. میرزا تگی خان امیر کبیر خدمات خوبی را به ایران ارائه داده است. در پی بد و بدبخت ، میرزا علی اصنگر خان از آتاباک ، گراند اداباک ، می گوید که یکی از این شگفت زده است. اما آیا این نشان می دهد که نویسنده این دو کتاب انسانی بیمار مبتلا به اخلاقی فرو ریخته است؟ نه ، من اینگونه قضاوت نخواهم کرد. این نشان دهنده زندگی در شرایط پیچیده است. “هنگامی که مردم برای دوام ، بقا و نگهداری خود در شرایط پیچیده زندگی می کنند و در شرایط پیچیده زندگی می کنند ، آنها یاد می گیرند که زندگی پیچیده داشته باشند و دارای سویه های متفاوتی باشند.”

اکبری در بحث خود به جنگ شش روزه بازگشت و پرسید: “كسانی كه آنقدر معجزه كرده اند كه این جنگ دو روزه به آنها علاقه مند بوده است؟” وی گفت: “آنها ایرانیان را در تاریخی آن ندیده بودند.” به نظر آنها ، ایرانیان کسانی هستند که هر روز در خیابان می بینیم و با آنها سر و کار دارند. اینها کسانی هستند که وقتی برای نان مانند این می جنگند ، اگر بگویند این نان نیست و غیره ، همه چیز را غارت می کنند. »

وی گفت: “من نمی خواهم بگویم که ایرانیان همیشه غارت نمی شوند و به ذات خود می افتند ، اما می خواهم بگویم که این پیچیدگی نشان می دهد که این کار در مکان های عالی و در مکان های عالی انجام می شود.” در جنگ شش روزه ، ما شاهد ظرافت اکثریت ملت ایران بودیم که نشان از تاب آوری متفاوت داشت. متاسفم که می گویم بسیاری از دارندگان قدرت ملت ایران را نمی شناسند ، زیرا چه تعداد صاحبان قدرت این حرکت را به حساب خودشان واگذار کرده اند. “یکی از دلایلی که دولت ها در ایران زیر پاهای خود خالی می شوند ، و گاهی اوقات بحران و گاهی اوقات فروپاشید این است که آنها مانند بسیاری دیگر این عنصر منحصر به فرد ایرانی را درک نکرده اند.”

بدترین چیزی که می تواند بعد از جنگ 6 روزه اتفاق بیفتد

یکی از اعضای دانشکده دانشگاه شهید بهشتتی اظهار داشت که “بدترین چیزی که باید عمیقاً نگران آن باشد و می تواند اتفاق بیفتد” گفت: “مصادره جنبش مردم در جنگ 6 روزه به نفع قدرت است.”

اکبری در ادامه به خاطرات جلسات خود به عنوان استاد جوان در بحث آموزش ویرایش اشاره کرد و گفت: “مرحوم نجفی چیزی گفت که همیشه در درک تاریخی در گوش من تماس می گیرد و آرزو می کنم که صاحبان قدرت وقتی با عنصر ایرانی روبرو می شوند ، آن را درک کنند. مرحوم ناجافی گفت:” این که ویرانگر در صورت نیاز به ویرایش ما نیست ، اما این است که “ویرایش ما” اگر جامعه ایران کشته شود ، معماران سعی کرده اند آن را به هر طریقی بیاورند. هدف آنها این است که گاهی اوقات واکنش های ملت ایران باعث اشتباه آنها می شود. ”

در پایان ، استاد دانشگاه گفت: “بگذارید آخرین جمله خود را به خاطر بسپارم ، دکتر عزیز الله بیت ، در روز اول کلاس ، لیسانس را از سعدی خواند:

سعدی که روی قلب مهری نشسته است
خارج از روز نمی تواند انجام شود

اما او این حرف را نگفت. گفت:

از روز حتی نمی تواند به روز برود.

بیشتر بخوانید:

دو راهه ایران ؛ سیاست اصلی یا رفتن به ظرافت/ درک درک درست به سیاست اصلی بستگی دارد/ نمی توان آن را صد و نیم سال گذشته اداره کرد.
اکنون “خطر ایران” به تصمیمات جدید و دعوت های جدید نیاز دارد / اجازه دهید ایران به مراحل بی نیاز خدا / نجات ایران با “سی مرغ” یا “سیمورگ” برود؟
عدم موفقیت اجماع در سرنوشت ایرانیان از قانون اساسی تاکنون/ تاریخ فقدان ؛ انتظار مانند پارلمان ماست / چرا تلاش برای زندگی مدرن در ایران شکست خورده است؟
روایت اکبری از نگرانی های سلیمانی در مورد تحریف قانون اساسی ، جنبش ملی و انقلاب 2 / نظریه پردازی که روایت تمدن آنها ناتمام باقی مانده است.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10311