انتقاد از فیلسوفان برج عاج ؛ جامعه شناسی برای “افراد النا” / علیه توهم تفکر خالص / چرا بوردیو می گوید جامعه شناس نباید از مردم عادی دست بکشد؟


به گفته خبرگزاری اخبار آنلاینبا نیما باهوندی درباره کتاب “بازتاب پاسکال»در ابنا وی نوشت: کتاب “بازتاب های پاسکال” ساخته پیر بوردیو ، ترجمه شده توسط محسن ناصر راد ، به تازگی به بازار کتاب این کشور منتشر شده است. کتاب حاضر در شش فصل به همراه مقدمه ای برای نویسنده و یادداشتی از مترجم گردآوری شده است.

از فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی بوردیو ، آثار بی شماری به فارسی ترجمه شده است. این متفکر دشوار برای مخاطبان ایران ناشناخته نیست. “معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر” ، “سلطه مردان” ، “درباره دولت” و “مرد دانشگاهی” از جمله آثار وی در بازار کتاب کشور است.

بوردیو می گوید اگر به یک فیلسوف نسبت داده شود ، او فیلسوف Blaz Pascal است. به گفته مترجم کار ، این کتاب به جامعه شناسی بوردیو در آینه الهیات پاسکال نگاه می کندبشر انتخاب پاسکال برای درک در حوزه جامعه شناختی نتیجه موقعیت و دیدگاه بوردیو از این زمینه علمی است. به گفته بوردیو ، جامعه شناسی به دور از ریشه های فلسفی آن نیست.

انتقاد از فیلسوفان برج عاج ؛ جامعه شناسی برای "اره"/ در برابر توهم تفکر خالص / چرا بوردیو می گوید که جامعه شناس نباید از مردم عادی دست بکشد؟

در مقدمه کتاب ، بوردیو از تفکر خالص و دلبستگی های خود انتقاد می کند و نقش جامعه شناس در درگیری ذهنی را با موضوعات ملموس دنیای اجتماعی تعریف می کند. او می داند که چنین تلاشی منجر به اعتراض روشنفکران برج خواهد شد. انتخاب پاسکال برای نوشتن یک اثر فلسفی مطابق با نگرانی بوردیو است.

بوردیو نقش جامعه شناس را به ویژه به موضوعات اجتماعی تعریف می کند بی اعتنایی فکری به موضوعات دنیای اجتماعی موضوعات را محکوم می کندبشر “وظیفه یک جامعه شناس این است که در مورد چیزهای دنیای اجتماعی و تا حد ممکن شکل چیزهای دنیای اجتماعی صحبت کنیم.” این نگرانی توسط پاسکال نیز مشاهده می شود. به گفته بوردیو ، پاسکال “به دور از ساده لوح پوپولیستی ، نگرانی مردم و اعتقادات مردم بود. “

از نظر بوردیو ، پاسکال ، بر خلاف شبه کلرژیم که می خواهند در جوامع فیلسوفان بازی کنند ، به جای تمسخر اعتقادات مردم یا پوپولیست ها ، تلاش می کنند “باعث” یا حتی مسخره ترین رفتارها شوند. این موقعیت دانش پاسکال چیزی شبیه به نقش اجتماعی است که بوردیو برای جامعه شناس ایفا می کند. بوردیو همچنین بی اعتنایی به دنیای اجتماعی را محکوم می کند. از نظر وی ، وظیفه جامعه شناس است که چرخه مسحور کننده انکار جمعی را غیرفعال کند.

امکان تفکر خالص

آیا می توان تمام فرضیات دانش ، چه نتیجه عادات (hebitus) یا کسانی که نتیجه نهادهای اجتماعی هستند ، هنگام فکر کردن به حالت تعلیق درآید؟ بوردیو معتقد است که تعلیق این پیش فرض ها یک توهم است. فقط توهم توانایی مطلق تفکر می تواند منجر به این عقیده شود که رادیکال ترین تردید قادر به تعلیق فرضیات است.

“افرادی که دوست دارند به معجزه تفکر” خالص “اعتقاد داشته باشند ، باید خود را متقاعد کنند که عشق به حقیقت یا فضیلت شبیه به هر نوع آمادگی دیگری است ، ناگزیر به دلیل شرایط آن ، یا به عبارت دیگر موقعیت و جهت اجتماعی.”

بوردیو سه دسته پیش فرض را معرفی می کند. سطحی ترین مواردی که مربوط به اشغال موقعیت ها در فضای اجتماعی و خط خاصی است که منجر به تعلق به رابطه جنسی می شود. دوم ، فرضیاتی که “Duxa” را تشکیل می دهد (اعتقادات خاص جامعه ای که در جهان آشکار است) هر یک از زمینه های مختلف (مذهبی ، هنری ، فلسفه و غیره) را تشکیل می دهد. انجمن هایی که دوگانگی را تشکیل می دهند که معمولاً مربوط به “اوقات فراغت” یا اوقات فراغت استبشر یکی از اهداف بوردیو در کتاب ، امکان رابطه آزاد با جهان در اطراف است یا فکر کردن به جهان در ایالت جهان (اوقات فراغت و اوقات فراغت) است.

از نظر بوردیو ، درک و کنترل اولین مؤلفه پیش فرض کار سختی نیست. در عوض ، مشکل اصلی در مورد پیش فرض هایی است که بسته به DUX در این زمینه قرار دارند. ضمنی در این مورد مربوط به مشارکت در بازی یا Illusio است (به معنای اعتقاد اساسی به علاقه بازی و ارزش سهم شرکت کنندگان در بازی).

انتقاد از فیلسوفان برج عاج ؛ جامعه شناسی برای "اره"/ در برابر توهم تفکر خالص / چرا بوردیو می گوید که جامعه شناس نباید از مردم عادی دست بکشد؟

پره

انتقاد از دلیل مدرسه

همانطور که گفتیم ، بخشی از نگرانی بوردیو در این کتاب ، انتقاد از تفکر انتزاعی خالص به حقایق اجتماعی یا تفکر در متن اجتماعی یا به عبارت دیگر ، نقد عقل مدرسه است. دانشکده عقل به فکر خالص از اضطراری و واقعیت های جهان است. به نظر می رسد که یک متفکر می تواند در خارج از جهان فضایی انتزاعی ایجاد کند و چیزها را مطالعه کند. ریشه انتقاد این بوردیو ، نه مارکس ، همانطور که انتظار می رفت ، بلکه به پاسکال است. در همین راستا ، پاسکال می گوید ، “فلسفه واقعی همیشه فلسفه را مسخره می کند.”

کسانی که بوردیو را می شناسند ، کسانی هستند که با قرار گرفتن و نظم و انضباط (ترجیحات ، خواسته ها ، خواسته ها و گرایش های ناخودآگاه ، در شرایط خاصی تکرار می شوند که هر شخص درونی و انباشته شده است) تکرار می شوند. به یک معنا ، افلاطون مورد استفاده بوردیو ساختارهای باستانی سکوی “بازی جدی” را برای این نوع روشنفکران تهیه کرده است.

این روشنفکران از طریق این امتیازات اجتماعی به فکر کردن در مورد واقعیت های زندگی زندگی مردم عادی اعتقاد دارند. توهم تفکر نسبی خالص با ظهور “حوزه” آکادمی (در مقایسه با سایر زمینه ها ، مانند حوزه سیاسی یا حوزه اقتصادی). نیروی مدرسه عقل در این زمینه خودمختار نوظهور ، با آزاد کردن محقق از فضای زندگی روزمره ، توهم تفکر ناب را ایجاد می کند. این توهم نقش “نیرو” در به دست آوردن مزایا و امتیازات نیست. به عبارت دیگر ، توهم تفکر خالص می تواند روشنفکران را به طور نامناسب بازتولید کند.

در این کتاب ، بوردیو به سادگی از دلیل مدرسه انتقاد نمی کند. دو فصل اول با عنوان “انتقاد از عقل مدرسه” و “اشکال سه گانه سینون مدرسه” مربوط به موقعیت پاسکال -buddivi ​​در برابر عقل مدرسه و توهم تفکر خالص است. “مبانی تاریخی عقل” ، “شناخت جسمی” ، “خشونت نمادین و درگیری سیاسی” و “وجود اجتماعی ، زمان و احساس وجود” شش فصل از کتاب است.

“بازتاب پاسکال” در 2 صفحه با قیمت 4000 دلار برای علاقه مندان به کتاب در دسترس است.

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10313