فلسفه یونانی در سالن اندیشه اسلامی ایرانی / رونمایی از ورود استنفورد و پر کردن خلاء منابع تخصصی فارسی


به گفته خبرگزاری اخبار آنلاین نقل شده خدمات دین و فکری ایبنادکتر علی نیکووی ، یک متخصص ایرانی ، نوشت: خواندن مجدد میراث روشنفکری گذشته جوهر اصلی فلسفه است و افلاطون با رویکرد جامع خود به جهان ، اخلاق ، سیاست و هنر تأثیر بی سابقه ای بر متفکران در طول تاریخ داشته است. ردپای ایده های او به وضوح در آثار بزرگانی مانند فارابی ، ابن سینا و ملا سادرا در جهان اسلام و ایران دیده می شود. دکتر فاطمه خون با روایتی دقیق و معاصر از دائر ycl المعارف فلسفی استنفورد ، محتوای ارزشمند را از تفکر افلاطون با مخاطبان فارسی به اشتراک می گذارد. خواننده محترم می تواند کتابهای دیگری را از این نویسنده برجسته در مورد افلاطون در انتشارات انستیتوی خرد و فلسفه ایران پیدا کند و من در یک فرصت دیگر در مورد این کتاب ها خواهم نوشت.

فلسفه یونانی در سالن اندیشه اسلامی ایرانی / رونمایی از ورود استنفورد و پر کردن خلاء منابع تخصصی فارسی

ورود افلاطون ، دائر ycl المعارف استنفورد (جلد دوم) ، نوشته شده توسط دکتر فاطمه خونری ، مترجم بازنشسته و استاد فلسفه یونانی ، نتیجه یک تحقیق عمیق در مورد میراث روشنفکری یکی از درخشان ترین چهره های تاریخ فلسفه است. این کار نه تنها به زبان فارسی با هدف جبران کمبود منابع تخصصی و به بالا در افلاطون ، بلکه یک نگاه تحلیلی و انتقادی به یک منبع ارزشمند برای محققان و علاقه مندان گردآوری شده است. دکتر خونری ، که دکترای فلسفه خود را از انستیتوی فلسفه و علوم اجتماعی در فرانسه به دست آورده و زندگی خود را در تحقیق و تحقیق در مورد آثار و مفسران افلاطون گذراند ، با تسلیت نمونه ای توانسته است پیچیدگی های متن اصلی را به فارسی منتقل کند. این اثر ، که شامل هشت مورد از شانزده مقاله ترجمه شده توسط دائر ycl المعارف معتبر استنفورد است ، جنبه های مختلف اندیشه افلاطون را عمیق تر و تخصص می دهد. هر مقاله به یکی از جنبه های اندیشه افلاطون می پردازد و آن را از دیدگاه تخصصی بررسی می کند و به مکالمات مراجعه می کند. این ساختار خواننده را با تکامل اندیشه افلاطون از دوره های اولیه تا آثار بعدی خود آشنا می کند و از ارائه یک تصویر کلیشه ای جلوگیری می کند.

فلسفه یونانی در سالن اندیشه اسلامی ایرانی / رونمایی از ورود استنفورد و پر کردن خلاء منابع تخصصی فارسی

علی نیکوی

بررسی دقیق مقالات جلد دوم

مقاله نهم: متافیزیک و معرفت شناسی دوره میانی افلاطون (توسط آلن سیلورمن)

در این مقاله به بررسی مفاهیم اساسی افلاطون در دوره میانه می پردازیم ، جایی که مثل یا اشکال برای اولین بار به عنوان منسجم معرفی می شوند. نویسنده تمایز بین دنیای ملموس و متغیر و جهان صالح را توصیف می کند. او نشان می دهد که چگونه مثلسها کامل ، بسیار و ناسالم هستند ، در حالی که اشیاء مادی ناقص و پیچیده هستند. موضوعاتی مانند کالسکه ذاتی [i] و سود [ii] در این مقاله آنها با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. همچنین ، مقاله برای بررسی نظریه [iii] او به چگونگی شناخت روح قبل از تولد از مثلها و یادآوری آن در دنیای مادی می پردازد. سیلورمن در ادامه سلسله مراتب دانش را از باورهای حسی تا دانش منطقی با تجزیه و تحلیل تمثیل خورشید ، خط و غار جمهوری به تصویر می کشد.

شماره سیاسی دهم: اسطوره های افلاطون (احزاب کاتالین)

این مقاله به نقش اساسی اسطوره در فلسفه افلاطون می پردازد و نشان می دهد که چگونه او از اسطوره ها برای اهداف آموزشی و فلسفی استفاده کرده است. Partney توضیح می دهد که افلاطون ، برخلاف سایر فیلسوفان یونانی ، که اسطوره را در مواجهه با عقل قرار می دهند [iv] آنها قبلاً از آن به عنوان ابزاری برای تشویق و آموزش استفاده می کردند. اسطوره های افلاطونی ، مانند اسطوره غار ، اسطوره و اسطوره روح بالدار ، داستانهای حل نشده ای هستند که با موضوعات فراتر از تجربه حسی انسان ، مانند زندگی پس از مرگ و دنیای خدایان سروکار دارند. نویسنده خاطرنشان می کند که افلاطون با استفاده از اسطوره ، مفاهیم فلسفی انتزاعی را برای خوانندگان غیر خاص و عمومی ساخته است. مقاله با بررسی تفسیرهای مدرن از اسطوره های افلاطون ، رابطه بین اسطوره و فلسفه در آثار وی را مورد بررسی قرار می دهد.

یازدهم الکتریکی: در مورد دانش در تایتوس (نوشته شده توسط تیموتی چاپل)

این مقاله به یکی از مهمترین مکالمات معرفت شناختی افلاطون ، تانگتوس اختصاص یافته است. در این مقاله ، چاپل سه تعریف اصلی دانش را که در این گفتگو مورد بحث و رد قرار می گیرد ، تجزیه و تحلیل می کند: 1 = دانش ادراک است ، 2 = دانش قضاوت واقعی ، و 2 = داوری واقعی با توضیحات و توضیحات. مقاله ، با توضیحات مفصلی از استدلال های سقراط علیه هر یک از این تعاریف ، نشان می دهد که چرا معرفت شناسی مبتنی بر تجربه حسی است بدون اینکه به موازی ها تکیه کند. چاپل خاطرنشان می کند که رد این تعاریف ، در حقیقت ، تلاشی از افلاطون برای نشان دادن ضرورت نظریه مثل برای توضیح احتمال دانش است.

دوازدهمین مقاله: افلاطون در آرمانشهر (نوشته شده توسط کریستوفر بابونیش)

در این مقاله ، کتاب حقوقی ، یکی از آخرین و طولانی ترین آثار افلاطون ، مورد بررسی قرار می گیرد. در این مقاله ، Bobonish رابطه این کتاب با کتاب را نشان می دهد. جمهوری به جای طراحی یک مدینه ایده آل بی اهمیت ، و پس از آن طراحی یک مدینه دوم ، افلاطون را بررسی و نشان می دهد. [v] این با محدودیت های طبیعت انسانی سازگارتر است. در این مقاله به بررسی نهادهای سیاسی و اجتماعی این مدینه مانند شورای شب می پردازیم و نقش آن را در حفظ ثبات اخلاقی و آموزش شهروندان تجزیه و تحلیل می کند. نویسنده خاطرنشان می کند که در قوانین ، افلاطون در مورد اهمیت معرفی حقوقی یا ترتیبات قانونی [vi] وی برای تشویق و آموزش شهروندان ، بر اطاعت از قوانین تأکید می کند.

مقاله سیزده: افلاطون (توسط ساموئل سی ریکلز)

در این مقاله یکی از دشوارترین و مرموز ترین مکالمات پلاتو ، پارمنیدها بررسی شده است. ریکلز با تجزیه و تحلیل انتقاد ویرانگر از نظریه پارمنیدها ، نشان می دهد که چگونه افلاطون از چالش های اساسی اساسی این نظریه آگاه بود ، مانند استدلال مرد سوم. در این مقاله ، نویسنده به ساختار پیچیده و مضاعف این تقاطع ، از جمله استنتاج اشاره می کند ، که هدف آنها استفاده از یک عمل برای دفاع از نظریه مثل در برابر این انتقادات است. ریکلز استدلال می کند که افلاطون به دنبال اصلاح و اصلاح نظریه مثل است ، نه انکار آن.

مقاله چهاردهم: افلاطون در حاکمان و شعر (توسط چارلز ال. گریسولد)

در این مقاله به بررسی انتقاد افلاطون از شعر و خطبه ها در مکالمات کلیدی یون ، جمهوری ، گرگیا و فیدروس می پردازیم. گریسولد نشان می دهد که افلاطون این دو را به دلیل تأثیرات مخرب روانی و اخلاقی خود بر مخاطب ، دشمن فلسفه می شناسد. مقاله با تجزیه و تحلیل مفاهیمی مانند

تقلید [vii] و الهام الهی نشان می دهد که چرا افلاطون شعر را سه بار دور می داند و خطبه نیست. [viii] در عوض ، این مهارت را برای چاپلوسی و فریب می خواند. نویسنده ، در نهایت ، به این واقعیت می پردازد که مکالمات خود افلاطون ، با استفاده از عناصر شاعرانه و پرداختن ، نمونه ای از یک آدرس واقعی است که هدف آن هدایت روح به حقیقت است.

مقاله 15: آثار اخلاقی کوتاهتر افلاطون (توسط پل وودرف)

در این مقاله به بررسی آثار اخلاقی اولیه افلاطون ، مانند عذرخواهی ، کیمون ، اتوفررون و لک ها می پردازیم. در این مقاله ، Woodf بر روش سقراطی النووشوس به عنوان ابزار اصلی سقراط برای آزمایش مدعیان خرد تأکید می کند. در این مقاله به بررسی موضوعات متداول مانند وحدت فضیلت ها و اولویت ها می پردازیم و نشان می دهد که چگونه سقراط به دنبال تعاریف جامع از فضایل اخلاقی است. نویسنده خاطرنشان می کند که فضیلت سقراط به عنوان یک دانش تخصصی [ix] این برای زندگی خوب است.

مقاله 16: Timaus Plato (توسط دونالد زیل)

این مقاله به یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آثار افلاطون در زمینه فلسفه طبیعی ، تیماوس می پردازد. در این مقاله ، زیل روایت کیهان شناختی افلاطون از شکل گیری جهان را تجزیه و تحلیل می کند و نشان می دهد که چگونه عاقلانه الهی است. [x] با تقلید از یک الگوی ابدی و غیرقابل اعتماد ، نظم را به اختلال اولیه تحمیل می کند و جهان را ایجاد می کند. مقاله برای بررسی مفاهیم اساسی مانند کانتینر [xi] به عنوان یک نوع سوم ، با اشکال و اشیاء ملموس سروکار دارد و نقش آن را به عنوان زمینه مادی و مکانی جهان توضیح می دهد. نویسنده در نهایت [xii] به عنوان تفسیر این روایت ، بر این روایت تأکید می کند و هدف نهایی آن راهنمایی انسان برای هماهنگی عزت نفس کیهانی است.

فلسفه یونانی در سالن اندیشه اسلامی ایرانی / رونمایی از ورود استنفورد و پر کردن خلاء منابع تخصصی فارسی

خون

پایان

ورود افلاطون ، دائر ycl المعارف استنفورد (جلد دوم) اثری فراتر از ترجمه است. این مجموعه با ظاهری تحلیلی و انتقادی ، خواندن جدید و جامع از افلاطون را به مخاطبان فارسی ارائه می دهد. مقالات موجود در این کتاب ، با اشاره به مکالمات ، به خواننده این امکان را می دهد تا افلاطون را نه به عنوان یک متفکر ایدئولوژیک ، بلکه به عنوان یک محقق سؤال کننده که به دنبال پاسخ های اساسی در مورد سؤالات انسانی است ، بشناسد.

این کتاب با ارائه یک الگوی روش شناختی برای قرار گرفتن در معرض انتقادی در متون کلاسیک ، به غنای ادبیات فلسفی فارسی کمک می کند. ترجمه دقیق دکتر Fatemeh Blood ، نسل جدیدی از محققان را قادر می سازد تا میراث فکری افلاطون را با ابزارهای تحلیلی مدرن بررسی کنند. این مجموعه نه تنها نیاز به منابع تخصصی و بالا را از بین می برد ، بلکه ایده های یونان باستان را نیز در گفتمان فکری معاصر پویا می کند.

[i] خود داری

[ii] مشارکت

[iii] بی حسی

[iv] (آرم)

[v] دوم بهترین

[vi] قید

[vii] تقلید

[viii] فنی

[ix] فنی

[x] جنجال

[xi] مخزن

[xii] علوم شناسی

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10313