
نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغانارقام گردشگری بینالمللی در هفت ماهه اول سال 2024 به 96 درصد از سطوح قبل از همهگیری بازگشته است که بیشتر به دلیل تقاضای قوی در اروپا و از سرگیری بازارهای آسیا و اقیانوسیه است.
شیعه نیوز نوشت: بر اساس آخرین نقل از سازمان جهانی گردشگری، در هفت ماهه نخست سال 2024 حدود 790 میلیون گردشگر به خارج از کشور سفر کرده اند که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 حدود 11 درصد بیشتر و نسبت به سال 2019 تنها 4 درصد کمتر است. این دادهها شروع قدرتمندی را برای سال 2024 به دنبال یک دوره دوم نسبتاً ملایم نشان میدهد. این نتایج با پیشبینی سازمان ملل متحد مبنی بر بهبود کامل تعداد مسافران بینالمللی در سال 2024 با وجود خطرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی موجود مطابقت دارد.
زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان گردشگری سازمان ملل متحد گفت: گردشگری بین المللی در مسیر تثبیت بهبود کامل خود از بزرگترین بحران تاریخ این بخش است. این بازگشت مستمر با وجود چالشهای مختلف اقتصادی و ژئوپلیتیکی بر تقاضای شدید برای سفرهای بینالمللی و همچنین اثربخشی تقویت مسیرهای هوایی و کاهش محدودیتهای ویزا تاکید میکند. این بهبود همچنین نشاندهنده نیاز روزافزون به برنامهریزی و مدیریت گردشگری با سیاستهای جامع و پایدار برای پاسخگویی به تأثیرات آن بر جوامع بهگونهای است که از مزایای اجتماعی و اقتصادی عظیمی برخوردار شود.
خاورمیانه همچنان پیشتاز بهبود روند گردشگری است
با افزایش مسیرهای هوایی و تسهیل ویزا که به بازگشت سفرهای بینالمللی کمک میکند، دادههای اخیر نشان میدهد که همه مناطق جهان سال قویتری را تجربه کردهاند.
در یک مقایسه نسبی، خاورمیانه همچنان قویترین منطقه در رشد گردشگری بینالمللی محسوب میشود و ورودیهای بینالمللی در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۱۹ در واقع ۲۶ درصد افزایش داشته است.
آفریقا در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 میزبان 7 درصد بیشتر گردشگران بوده است.
اروپا و آمریکا به ترتیب 99 درصد و 97 درصد از ورودهای قبل از همه گیری را در این هفت ماه بهبود دادند.
آسیا و اقیانوسیه به 82 درصد از تعداد گردشگران قبل از همه گیری (کاهش 18 درصدی نسبت به سال 2019) به 85 درصد در ژوئن و 86 درصد در جولای رسید.
در مجموع، 67 مقصد از 120 مقصد جهان در نیمه اول سال 2024، ورودی های سال 2019 را بازیابی کردند. برخی از قوی ترین نتایج از ژانویه تا ژوئیه 2024 به کشورهایی مانند قطر (رشد 147 درصدی نسبت به سال 2019) رسید، جایی که تعداد ورودی ها بیش از دو برابر شد. آلبانی (93 درصد رشد)، السالوادور (81 درصد رشد)، عربستان سعودی (73 درصد رشد). ، جمهوری مولداوی (50 درصد رشد تا ژوئن) و تانزانیا (رشد 49 درصد تا ژوئن).
از نظر درآمدهای گردشگری بینالمللی، 47 کشور از 63 کشور دارای دادههای موجود، درآمدهای پیش از ویروس کرونا را در نیمه اول سال 2024 بازیابی کردند و بسیاری از آنها رشد دو رقمی قابل توجهی را در مقایسه با سال 2019 (بر اساس ارزهای محلی و قیمتهای فعلی) نقل از کردند. برخی از بهترین عملکردها در این بخش تا ژوئن یا ژوئیه 2024 شامل آلبانی (رشد 128 درصدی) و صربستان (رشد 126 درصدی) هستند که درآمدهای آنها بیش از دو برابر شده است (در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019)، پس از آنها تاجیکستان (85 درصد) رشد)، پاکستان (76 درصد)، مونته نگرو (70 درصد رشد)، مقدونیه شمالی (60 درصد رشد) و پرتغال (57 درصد رشد). نتایج قوی نیز از ترکیه (55 درصد رشد) و کلمبیا (رشد 54 درصد) نقل از شده است.
بر اساس این داده ها، عربستان سعودی با رشد (207 درصد) و السالوادور (168 درصد) نسبت به دوره اول سال 2019 رشد فوق العاده ای در درآمد گردشگری داشته اند.
دادههای هزینههای گردشگری بینالمللی همچنین تقاضای قوی برای سفرهای بینالمللی را در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۴ نشان میدهد، بهویژه از بازارهای منبع اصلی مانند ایالات متحده (رشد ۳۲٪)، آلمان (رشد ۳۸٪) و بریتانیا (رشد ۴۰٪ تا مارس). در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019.
دادههای اصلاحشده برای سال 2023 نشان میدهد که درآمد صادراتی گردشگری بینالمللی به 1.8 تریلیون دلار (شامل درآمد و ترافیک مسافر) رسیده است که عملاً مشابه قبل از همهگیری کرونا است. همچنین تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری در سال 2023 به سطح قبل از کرونا بازگشته و 3.4 تریلیون دلار برآورد شده است که معادل 3 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است. در سال 2019، گردشگری به طور مستقیم 4 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تامین کرد.
پیش بینی روند مثبت برای سال 2024 با وجود چالش ها
شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل متحد روند مثبتی را برای نیمه دوم سال نشان می دهد و برای ماه های سپتامبر تا دسامبر 2024 به 120 امتیاز رسیده است، اگرچه کمتر از پیش بینی ماه های می تا آگوست است که تعدادی از موارد را نشان می دهد. 130 (بر اساس مقیاس 0 تا 200 که در آن 100 نشان دهنده عملکرد مورد انتظار است). حدود 47 درصد از کارشناسان گردشگری شرکت اعتماد انتظار عملکرد بهتری را برای این بخش در چهار ماهه آخر سال 2024 دارند، در حالی که 41 درصد پیشبینی مشابهی و 11 درصد کاهش پیشبینی میکنند.
این نشان دهنده عادی سازی تدریجی عملکرد گردشگری پس از یک سال قوی در سال 2023 است.
کارشناسان تورم سفر و گردشگری، به ویژه قیمت های بالای حمل و نقل و اقامت را به عنوان چالش اصلی این بخش در حال حاضر معرفی می کنند. همچنین وضعیت اقتصاد جهانی، کمبود نیروی کار و حوادث شدید آب و هوایی نیز به عنوان چالش های دیگر مطرح شده است.
منبع: www.khabaronline.ir