
نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان کتابعرفان و جادوی یهودنوشته مورین بلوم، ویراستاری الیور لمون، ترجمه هانیه سهری، نوشین بیمیل شبستری و حسینعلی جعفری و ویراستاری فاطمه علی جعفری که توسط انتشارات حکمت و عرفان منتشر شده است.
ایکنا نوشت: این کتاب به بررسی رابطه تاریخی و فرهنگی عرفان یهودی و جادو در طول زمان می پردازد و با استفاده از تحلیل ساختاری و نظریه های تکاملی، به بررسی ریشه های عرفان و گسترش جادوی یهودی در متن متون مقدس، تلمود و … می پردازد. سنت های یهودی . اگرچه سحر و جادو در دین یهود و تورات به وضوح محکوم است، اما در برخی جریانات عرفانی یهودی به شکلی پیچیده و نمادین وجود دارد.
حسینعلی جعفری; یکی از مترجمان این کتاب فارغ التحصیل دکتری تخصصی ادیان و عرفان تطبیقی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و تالیف و ترجمه بیش از 30 عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی است که مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور. و مدیرعامل موسسه فرهنگی و انتشاراتی ستاد اقامه نماز کشور از جمله فعالیت های فرهنگی وی محسوب می شود.
تحلیل متون دینی یهود
کتاب عرفان و جادوی یهود به تحلیل و بررسی ادبیات اولیه عبری و یهود می پردازد و با رویکردی انسان شناختی به تحلیل متون دینی یهود می پردازد. در بخش های آغازین، کتاب مقدس یهودیان، معروف به تناخ یا عهد عتیق، به تفصیل معرفی شده است. سپس بر تفاسیر ربانی و تلمودی تمرکز می شود و این تحلیل با گزینش و بررسی متون مختلف یهودی به پایان می رسد. مورین بلوم با استفاده از روششناسی انسانشناسی، تأثیر این متون و تفاسیر را بر عرفان و جادوی یهودیان تحلیل میکند.
کار مورین بلوم همچنین نمادهای مذهبی و نقش آنها در جهان بینی یهودی و تأثیرات فرهنگی بابل بر سنت های یهودی را تحلیل می کند. علاوه بر این، موضوعاتی مانند قدرت و تأثیر باورهای باطنی بر فرهنگ یهود و تأثیر ساختارهای اجتماعی اولیه بر جادو و طلسم یهودیان نیز در این تحقیق مطرح شده است. این کتاب یک مطالعه میان رشته ای است که دیدگاهی انسان شناختی و منحصر به فرد از تعامل عرفان و جادوی یهودی را به مخاطب ارائه می دهد.
یک تناقض آشکار با باورهای سنتی یهودیان
این قسمت از کتاب عرفان و جادوی یهود به روشنی هدف و مقصود نویسنده را بیان می کند:
“همانطور که به متون پزشکی تلمود دقت کردم، انتظار داشتم درمان ها و معالجه های طبیعی و مناسب بیابم، زیرا خدای متعال اسرائیل قدرت شکست دادن و شفای بیماری ها، بخشیدن زندگی و نابودی را دارد. مردگان اما من با یک تناقض مواجه شدم: “دستورالعمل های عجیب و غریب و افسون های جادویی که نشان دهنده تضاد آشکار با باورهای سنتی یهودیان است.”
توسل یهودیان به نبوت به جای تفکر
درباره پیشینه جادوگری در دین یهود، مطالب جالبی در سایت اتاق فکر یهودی شناسی وجود دارد که آگاهی از آنها بی ارتباط با این کتاب نیست و می تواند ذهنیت خواننده را قبل از مطالعه این اثر تا حدودی روشن کند. در بخشی از این مقاله می خوانیم:
«همانطور که می دانیم جادوگری استفاده از نیروهای مخفی برای رسیدن به اهداف خودخواهانه است که گاه ساحران و ساحران به آن رنگی مذهبی می دهند؛ اما از نظر محقق خبره، نقطه اشتراک قابل توجهی بین ابعاد عرفانی نمی توان یافت. دین و جادو
هدف جادو استفاده از نیروهایی است که از دسترس افراد عادی خارج است و متخصص این تکنیک از انواع روش ها، مواد شیمیایی و کلمات و عباراتی استفاده می کند که از سینه به سینه به او منتقل شده است. اسرار ربوده شده از آسمان اشتباه تلقی شده است. شیاطین کم و بیش درگیر این فرآیندها هستند و فنون جادوگری را نه به نفع انسان، بلکه برای کشاندن انسان به جهنم در اختیارشان قرار می دهند. در اندیشه پیروان کابالا، هنگامی که راه حل جایگزین تجلی شد، جادو جایگزین معجزه شد، آثار مخرب این اندیشه; یعنی اعتقاد به جادو فراتر از قوم یهود، همه جوامع بشری را تهدید می کند.
یهودیان همیشه به جای اندیشیدن به مسائل عمیق انسانی و سعادت انسان، توجه خود را بر روی یک سری پیشگویی ها و پیش بینی های آینده متمرکز می کردند که منشأ آنها یا چرخش ستارگان و دوره های آسمانی است یا جادویی که همان جادو است. نتیجه درگیری با اقوام مختلف در طول تاریخ را مانند گنجینه ای نزدیک به یکدیگر نگه داشته اند. البته در بیشتر موارد پیشگویی های او مستند به کتاب مقدس به ویژه جملات سفر دانیال است و فضای فکری ایجاد می کند که علاقه و اشتیاق به سحر و جادو در آن بیشتر می شود و این علم را منشأ آثار می داند. در نظر این قوم حکومت بر انسان و طبیعت و سنت های الهی جز از راه جادو ممکن نیست. از دیدگاه او با روش های جادویی می توان طبیعت را تسخیر کرد و بر جهان و حتی تقدیر الهی تسلط یافت.
علل گسترش علوم غریبه در میان یهودیان
در بخشی دیگر از این تحقیق که به تاریخچه جادوگری در یهودیان می پردازد، آمده است:
“سابقه جادوگری در میان یهودیان به زمان اقامت آنها در مصر و سپس همسایگی آنها با کنعانیان و بابلی ها برمی گردد. از طریق معاشرت با اقوام مختلف در ادوار مختلف، ذخایر غیبی و جادویی آنها افزایش یافت. پس از نابودی دوم. معبد، زمانی که خاخام های منتخب جایگزین کاهنان قربانی شدند و مراسم قربانی را به عهده گرفتند، کلمات جادویی و روش های دعای آنها وقایع را در چشم مردم کنترل می کرد.
خاخام های دوره باستان به تدریج ایده هایی را خلق کردند که به تدریج وارد قلمرو سحر و جادو و نوشته های جادویی شد. در یک نظام اعتقادی که گمان میرفت شیاطین بر سرنوشت و ثروت افراد تأثیر میگذارند، طلسمها، طلسمها و طلسمهایی برای علاقهمندان به کسب ثروت و سلامتی مینوشتند. ظهور تورات شفاهی در برابر تورات مکتوب که بعدها به تورات باطنی ملقب شد، از دیگر دلایل گسترش علوم غریبه در میان یهودیان بود; زیرا تنها کسانی می توانستند تورات باطنی را درک کنند که توانایی های خاصی در تفسیر داشته باشند. تفسیر تورات شفاهی زمینه را برای به دست آوردن صیغه و کارهای جادویی فراهم کرد.
همچنین، “عرفان و جادوی یهوددر 12 فصل و با پیشینه تاریخی، منابع ادبی، پیشینه نظری، فال و نبوت و منشأ طلسمات جادویی در 468 صفحه با قیمت 450000 تومان در کتابفروشی ها موجود است. همچنین می توانید نسخه PDF این کتاب را از این لینک دریافت کنید.
منبع: www.khabaronline.ir