ریشه یابی نگرش جناحی روزنامه جوان و رسایی



سیطره جناح گرایی در کشور به مهمترین مانع پیشرفت و توسعه ایران و ایرانی تبدیل شده است. اینکه یکی از مهمترین قوای کشور یعنی شورای اسلامی وقت و امور خود را بر اساس رفتار جناحی برخی افراد تندرو صرف می کند، بزرگترین ضربه به قوه مقننه است. آنها حتی پس از انتخابات 1403 هم سیاست تطهیر را رها نکرده اند، همچنان چنین سیاست زنان برانداز را دنبال می کنند. این سیاست اساس تخریب توسعه و فقر گسترده در یک کشور را تشکیل می دهد. مثلاً ادعای آقای رسایی مبنی بر اینکه «ما چیزی به نام تابعیت اجباری نداریم» و «شما تابعیت اجباری مرا گرفتید» و مدام دکتر ظریف معاونت راهبردی رئیس جمهور را هدف درگیری جناحی قرار داد، نه تنها به معنای عدم درک شرایط بحرانی کشور است، بلکه ناتوانی نیز در تشخیص وظیفه نمایندگی مد نظر است. چرا که با همه این تهدیدها کافی بود قبل از طرح موضوع از معاونت پژوهشی مجلس یا حقوقدان آموزش دیده در زمینه حقوق بین الملل در این باره سوال کند تا کارشناسان به این سوال پاسخ دهند.

در نمونه ای دیگر از روزنامه جوان، این توصیه سیمای صراف وزیر علوم در اجلاس سراسری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در مشهد، گفته است: «شرط موفقیت مسئولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها این است که با بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نمی‌توان به خوبی به آن هشدار داد سازمان و رهبری انتصابی، جالب اینکه مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه ها توسط وزیر علوم منصوب نمی شوند که بخواهند از وزیر دستور بگیرند.

اما منشأ این نوع نگاه از رسایی یا روزنامه جوان چیست؟ و چرا کشور همچنان از چنین رویکردهایی رنج می برد.

کمبود دانش چه در زمینه های دینی و چه در زمینه علمی یکی از بزرگترین مشکلات ایرانیان است. اولاً در حوزه دینی باید گفت که امر شهرت به قشر و طبقه و یا فقط موی زنان محدود نمی شود. همچنین از نظر نهادی هیچ نهادی نمی تواند زیرمجموعه نهادهای دیگر باشد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، هر نهادی دچار ناکارآمدی می شود، هرج و مرج و بی نظمی در آن منطقه حاکم می شود. این اصل جامعه‌شناختی می‌گوید در صورت وقوع چنین رویدادی، راهبرد کلان نهاد فرعی که بنا به نامش ایدئولوژیک است، با سایر نهادها تداخل می‌کند، آنها را دچار اختلال عملکردی می‌کند و مرزهای جدایی ساختاری را از بین می‌برد و به هم می‌ریزد. . طبیعی است که با توجه به شرایط حساس کشور، وزیری که مدیر راهبردی است و نه صرفاً مدیر، باید در قبال هر اتفاقی در دانشگاه پاسخگوی رئیس جمهور، مجلس و سران نظام باشد. طبق قانون این مسئولیت مهم به نمایندگی واگذار نشده است. بنابراین لازم است همه وزرا و نه تنها وزیر علوم آنچه را که برای حفظ آرامش کشور و پیشبرد استراتژی کلان وزارتخانه و کشور از منظر راهبردی لازم است مطرح و اجرا کنند. به طوری که امر اجماع و همدلی به این معنا که همگان موظف به موافقت با قدرت هستند امری یک جانبه تلقی نمی شود.

از آنجایی که من از ابتدای انقلاب تا به امروز سیاست های نظام سیاسی را دنبال می کنم، به جای اینکه با توجه به سن کم به گذشته از منظر امروز نگاه کنم، ایران همواره نگاه جناحی به سیاست های خرد و کلان داشته است. کشور بعد از انقلاب 1357 بوده است این اشتباه راهبردی توسط مرحوم رجایی در مجلس اول به منظور مقابله با نفوذ تشکل ها و گروه های سیاسی مخالف نظام اتخاذ شد. بر اساس این طرح که طرح همه جانبه حزب الله نامیده شد، رویکرد عقیدتی و جناحی، معیار بهره مندی از توزیع منابع در حوزه قدرت سیاسی از دیگر شهروندان تعیین شد. همانطور که گفته شد یکی از پایه های اصلی چنین طرحی برخورد با عوامل نفوذی بود و تا امروز چنین رویکردی به طور کامل ادامه یافته و گسترش یافته است. اما آیا نظام سیاسی از شر عوامل نفوذی خلاص شده یا وضعیت بسیار بدتر از گذشته شده است؟ سیستم گزینش یکی از راهکارهای اساسی آن بود. در حوزه دانشگاهی هم اکنون سهمیه بندی به خودی ها بیشترین آسیب را به حوزه علم وارد کرده است تا جایی که صلاحیت آن ها به ویژه در حوزه های فنی و پزشکی جدی گرفته نمی شود و متاسفانه در رشته های علوم انسانی کمتر. . این سیاست که توسط جناح چپ نظام سیاسی راه اندازی شد، در همه عرصه ها از هنر گرفته تا آموزش، دانشگاه و… موازی سازی و تطهیر شد، مثلاً سازمان مجاهدین انقلاب بر خلاف سازمان مجاهدین خلق، تربیت شده بود. و در مقابل ابی خارجی، ابی بومی تربیت شد. در عمل اگرچه شعار رهبر فقید انقلاب «همه با هم» ایجاد همگرایی اعم از تکثرهای فکری و فرهنگی بود، اما به دلیل نبود دانش علمی و نبود تئوری برای اداره کشور، جناح چپ سیاسی برای تحقق چنین شعاری در عمل به جای «همه با هم» شعار «همه با من» را محقق کرد. حسنین هیکل، روزنامه نگار فقید مصری نظریه بسیار مهمی را درباره رهبر فقید انقلاب مطرح کرده است. وی با بیان اینکه رهبری انقلاب هدف گذاری خوبی دارند، گفت: اما پیاده نظام خوبی برای رسیدن به اهداف خود ندارند.

ریشه جناح گرایی از همین خلاء علمی و نظری نشأت گرفته و بحران اخلاقی ناشی از آن سرنوشت امروز ایران را رقم زده است. به عبارت دیگر، نظریه برخی از نیروهای سیاسی مبنی بر اینکه وضعیت کشور به دلیل اولویت احکام ثانویه بر اخلاق است، نمی تواند عملکرد نیروهای چپ سیاسی و خط امامی را در ابتدای انقلاب اسلامی تبیین کند. متدینان آیه کل نفس را فقط در حوزه اخلاق فردی و فردی تفسیر کردند. این که هر نفسی در گروه اعمال خود قرار دارد، این گونه تعبیر شد که افراد بر اساس اعمال فردی خود به بهشت ​​و جهنم می روند. آنها فاقد دانش جمعی در مورد پیامدهای ناخواسته اهداف مورد نظر خود بودند. به عبارت دیگر آنها نفهمیدند که اگر یک اشتباه یا بی عدالتی تبدیل به یک سیاست جمعی شود، همانطور که هر انتخاب فردی، انتخاب بعدی را به پای فرد می گذارد و به نوعی او را اسیر انتخاب های خود می کند، انتخاب های سیاسی نیز نادیده گرفته می شود. در حوزه جمعی آنها تصمیم گرفتند که عواقب بسیار بزرگتر و سنگین تری برای کشور به همراه داشته باشد. آنها نفهمیدند که جناح گرایی، رفتار ضد ملت-دولتی، حتی ضد ملی گرایی، باعث تقویت خاص گرایی و اشرافیت و در نهایت فروپاشی جریان سیاسی می شود. مثلاً صدا و سیما برای تقویت همه جانبه حزب الله در مجلس اول ماموریت داشتند در نقل از های روزانه ای که روی آنتن می رفت تصویر برخی از نمایندگان را حذف کنند تا در حوزه انتخابیه مطرح نشود و به تدریج به آنها اشاره شود. در هر حال، دایره خودی بر اساس فرمول تقسیم و تقسیم نیروها که قانون حاکم بر نگرش، انتخاب و عمل جناحی است، تنگ و باریکتر شد. امروز نیز جناح راست افراطی که در همان رفتار اول انقلاب گرفتار شده است، همچنان از همین فرمان پیروی می کند. نتیجه: عدم شرکت 50 درصد مردم در انتخابات 1403.

نتایج روش های خاص برای کشور موضوعی است که باید در کانون توجه نظام سیاسی قرار گیرد. زیرا اگر نظام سیاسی مانند خرداد 76 بخواهد تا 25 سال دیگر امنیت و توسعه کشور را تضمین کند و این حرکت جایگاه و اعتبار نظام سیاسی را برای آینده ای طولانی تعیین کند، آنهایی که در رادیکال، میانه رو و میانه رو هستند. جناح های مستقل مورد نیاز است. قرار گرفته اند و به درستی مصلحت کشور را در ائتلاف دانسته اند و بر اساس اراده ای بر اساس همه مقتضیات آن به انتخابات 1403 تسلیم شدند، با توجه به این سیاست های جناحی که مدام سم علیه اتحاد به جامعه تزریق می کنند. . دستیابی به سیاستی جدی در جهت حفظ منافع ملی و مردم. وضعیت وخیم کشور حاکی از آن است که از 376 شاخص توسعه، 190 شاخص در وضعیت خطرناک و قرمز قرار دارند. این وضعیت خطرناک با روش های جناحی میراث جناح چپ اوایل انقلاب حل نمی شود، فقط می توانند درد و فقر مردم را به سخره بگیرند.

ضریب جینی بالای 40 درصد، گسترش فقر و فلاکت، زنانه شدن فقر، وضعیت تهدیدآمیز و تنش و جنگ آن در منطقه و نظام بین الملل در برابر 50 درصد مردمی که در انتخابات شرکت نکردند و جامعه چند قطبی، خواستار یک نظام سیاسی است. در مورد سیاست تفرقه افکنی که چیزی جز ناامیدی و ایجاد بن بست های جدید برای کشور نخواهد داشت، رویه های جدی تری را اتخاذ کنید تا فرهنگ و افکار عمومی متوجه سیاست جذب حداکثری و سیاست توافق همانطور که رئال شده است. جایگزین سیاست تفرقه و طرد شد. تحقق سیاست مصالحه ملت و دولت توسط نظام سیاسی، مردم را به این باور می رساند که نظام سیاسی نیز بر اساس یافته های پیمایش ملی به سیاست سازش و به تدریج و درازمدت معتقد است. ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانی‌ها که 90 درصد مردم می‌خواهند وضعیت موجود را تغییر دهند، کار می‌کند، نه بر اساس دستور کار جناح‌گرایان. بر اساس نظر کارشناسان سیاسی، سیاست های جناحی، موقعیت ایران را در آستانه نوسان قرار داده است، یعنی وقتی برنامه درستی در مقابل سیاست های جناحی ببیند، احساس خوبی دارد و وقتی بی تدبیری جناحی می بیند، احساس بدی پیدا می کند. درک چنین وضعیتی کلید دستیابی به هماهنگی بین ملت و دولت است.

به گفته این کارشناسان، اکنون جامعه کار بزرگ خود را انجام داده است. برای اولین بار در 118 سال انتخابات از ابتدای مشروطه، در انتخابات 1403، این رای دهندگان در میان آنها همه فشارهای تبلیغاتی در داخل و خارج، تهمت و تهمت، با دلی نگران، با همه نامهربانی ها بوده اند. دیده اند. آنها به پای صندوق های رای رفتند و سعی کردند برای آشتی با مقامات سیاسی دست بدهند. آنها منتظرند تا در پرتو تحقق اجماع ملی و پرهیز از سیاست های جناحی در نظام سیاسی و توسعه کشور نتیجه ریسک بزرگ و تاریخی خود را ببینند. ادامه سیاست های تبعیض آمیز جناحی امید به انتخابات 1403 را از بین می برد و همه ایرانیان و ایران را در معرض خطر قرار می دهد. ای کاش سیاست های جناحی کاملاً ضد وفاق به عنوان یک محور مستقل در فهرست موضوعات وفاق در همایش ملی وفاق که به همت معاونت رئیس جمهور برگزار می شود قرار می گرفت تا پژوهشگران حوزه فکری دانشگاه در آن تحقیق کنند. و میدان قرار گرفت.

216216



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 7222

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *