
به نقل از یوبیک آنلاین، کتاب «هوش مصنوعی» نوشته بیژن مرادی و نعیمه حسنی گرکانی به تازگی توسط انتشارات کلاس منتشر شده و راهی بازار نشر شده است.
نویسندگان کتاب پیش رو می گویند که ماهیت رقابتی بازار امروز باعث شده است که تقریباً همه کسب و کارها قبل از جذب توسط سایر رقبا، رفتار مشتریان را بشناسند و پیش بینی کنند و نیازهای آنها را برآورده کنند. این عمدتا به این دلیل است که در بسیاری از صنایع، از جمله ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه، هزینه به دست آوردن مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است. اکثر شرکت ها در صنایع مختلف سعی می کنند از طریق استراتژی های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مشتریان خود را جذب کنند تا به یک رابطه بلندمدت با آنها دست یابند و نرخ حفظ مشتری را افزایش دهند.
شرکتها قصد دارند خود را به استراتژیهای رقابتی و عملکردی مجهز کنند، به اصطلاح رویکردهای پیشبینی ریزش مشتری، که از طریق آن میتوانند مشتریانی را که قصد ترک شرکت را دارند پیشبینی کنند. آنها سعی می کنند برنامه های موثری طراحی کنند و انگیزه های هدفمندی را برای حفظ مشتریان مردد ارائه دهند. بنابراین برای ایجاد پیشنهادات تشویقی و برنامه های تشویقی هدفمند در صنایع مختلف مانند بانکداری، خرده فروشی، مخابرات و غیره، استفاده از مدل های پیش بینی کننده که بتواند مشتریانی را که به طور بالقوه قصد ترک شرکت را دارند، شناسایی کند، بسیار ضروری است.
اهمیت این موضوع به ویژه در صنعت مخابرات که رقابت بسیار شدیدی بین ارائه دهندگان خدمات مختلف وجود دارد افزایش می یابد. سهولت جابجایی بین اپراتورهای مختلف، مشتریان را بر آن می دارد تا به طور مداوم ارائه دهندگان خدمات مخابراتی مختلف را مقایسه کنند و در نهایت به شرکتی بپیوندند که خدمات با کیفیت بالاتر و فناوری های جدیدتر را با هزینه کمتر ارائه می دهد. در نتیجه استفاده از مدلهای کارآمد، پیشبینی ریزش مشتری (CCP) برای شناسایی نشانههای اولیه ریزش و جلوگیری از افزایش نرخ ریزش با بکارگیری استراتژیهایی برای بهبود رضایت مشتری یک امر حیاتی برای حفظ پایداری یک شرکت در بازار ارتباطات است.
این کتاب در 4 قسمت مبانی مربوط به مفهوم پیش بینی ریزش مشتری و مدل یادگیری جمعی بر اساس هوش جمعی را برای این پیش بینی در اپراتورهای تلفن همراه و موضوعات مرتبط معرفی می کند.
تحقیق در زمینه توسعه مدلهای یادگیری ماشینی کارآمد برای مقابله با مشکل پیشبینی افت مشتریان در شرکت تلفن همراه یکی از حوزههای تحقیقاتی فعال و مهمی است که بسیاری از محققان به آن پرداختهاند. اکثر تحقیقات در این زمینه نیز نشان داده اند که مدل های یادگیری ماشینی یکی از قوی ترین تکنیک ها برای مقابله با مشکل ریزش مشتری هستند. با درک این ضرورت سعی شده است با ارائه مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش جمعی به راهکارهای موثری در زمینه حل مشکل پیش بینی افت مشتریان در شرکت های تلفن همراه دست یابیم. در واقع هدف کتاب حاضر دستیابی به تحلیل صحیح عوامل موثر بر کاهش مشتریان اپراتورهای تلفن همراه از طریق بررسی تکنیک های یادگیری ماشین است.
در این کتاب که دارای 104 صفحه می باشد، مباحثی همچون معرفی مبانی مربوط به مفهوم پیش بینی ریزش مشتری شامل مدل ساده بیز، رگرسیون لجستیک، الگوریتم های بهینه سازی نهنگ، مدل یادگیری جمعی بر اساس هوش جمعی، متعادل سازی مجموعه داده ها و مدل پیشنهادی و بررسی نتایج اجرای روش های پیشنهادی برای تشخیص ریزش مشتری در اپراتورهای تلفن همراه ذکر شده است.
منبع: www.mehrnews.com