روایت یک بانوی مجتهد از دیدار با رهبر انقلاب و توصیه مهم ایشان به زنان فقیه



نقل از کردن پایگاه اندیشه و فرهنگ مبلغان، سرکار خانم مجتهده زهره صفاتی در دومین روز از نشست علمی چالش های توسعه مجتهدی در حوزه علمیه خواهران که در جامعه الزهرا(س) برگزار شد به بیان ضرورت حضور بانوان در اجتهاد پرداخت و با بیان اینکه من معتقدم اگر قرار است زنان برای جامعه مفید باشند باید راه علم و در سطوح عالی باشند، گفت: از سال 1345 وارد علوم دینی شدم و دارم. از آن زمان به این موضوعات توجه داشتیم، پس حتماً باید سطوح بالای علمی را پشت سر بگذاریم. دلیل من این است که زنان علاوه بر تحصیل، تبلیغی هم دارند و باید به نیازهای زنان جامعه پاسخ دهند. اگر از نظر شرعی و فقهی عمق مسائل را ندانیم، پاسخ های دقیق و قانع کننده ای نخواهیم داشت.

به نقل از ایکنا ؛ وی انگیزه ایجاد حکومت توسط امام (ره) را اختیار دادن به احکام شرعی دانست و افزود: در اینجا شما خواهان تحول جدیدی در حوزه فقه هستید زیرا ما بودیم. مواجهه با مسائل جدید از طریق حکومت اسلامی. همچنین امام لزوم بحث زمان و مکان را مطرح کردند، یعنی اگر موضوعی به دلیل تغییر زمان تغییر کرد، حکم نیز باید تغییر کند. البته زمانی که حکومت اسلامی تأسیس شد، بحث مسائل شرعی زنان باید به روز می شد.

صفدی با بیان اینکه در جلسات زیادی خدمت مقام معظم رهبری حضور داشته ام و ایشان توجه ویژه ای به حل مسائل زنان دارند، گفت: ایشان همواره تاکید داشتند که مسائل زنان باید خود به خود حل شود. در دهه 70 و به خصوص در سال 75 که با رهبری ملاقات داشتم، هر روز چندین تماس در خصوص احکام شرعی زنان با من می شد و از پاسخ های مراجع مرد گلایه می کردند.

صفدی افزود: اولین بار مقام معظم رهبری را در یک جلسه دانشگاهی ملاقات کردم و ایشان بر تحقق فرامین احکام تاکید کردند و در حوزه اقتصادی مثال زدند، اما ایشان بلافاصله به موضوع زنان پرداختند و فرمودند با وجود اینکه حقوقدانان کار زیادی دارند. در مورد مسائل زنان کار کرده اند، اما نیاز است که حقوقدانان زن حوزه در این زمینه کار عمیقی انجام دهند.

کار روزنامه نگاری مشکلات زنان را حل نمی کند

مدرس درس خارج حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه آنچه باعث شد در مسائل بانوان به اجتهاد بپردازم تشویق و راهنمایی ایشان بود، گفت: هر بار که خدمت ایشان می رسیدم واقعاً زوایای مختلف مسائل برایم باز می شد. هر چند که مربوط به سایر مراجع بود. من از برخی بزرگان اجازه اجتهاد داشتم و دارم; ایشان بر تسلط و آوردن ادله قوی فقهی تاکید زیادی داشتند و من هم توصیه می کنم خانم ها در تحقیق نمادسازی نکنند و وقت بگذارند.

مجتهده زهره صفدی با بیان اینکه مخالفان اصلی راه بنده خود زنان بودند و خادم در دام آنها گرفتار شد، گفت: در ایام حج گریه خادم بلند بود که چرا زنان ما در انجام مناسک حج اینقدر سخت و خجالت می کشند. ؟” چرا اینقدر انتقادی؟ بنابراین ما باید در این زمینه تلاش کنیم و از آن دفاع کنیم. حال در حوزه ارث و ازدواج و تشریع اگر رعایت کنیم باید عمیقاً و علمی وارد شویم. ما به عنوان خبرنگار و رسانه نمی توانیم کار عمیق فقهی و علمی انجام دهیم.

مدرس درس خارج خواهران با بیان اینکه در حال حاضر چقدر در وضع قوانین در خصوص زنان دخالت و نقش آفرینی می کنیم، افزود: متاسفانه قوانینی وضع می شود که مدنظر نیست و دلیل آن کم کاری است. حوزویان ما؛ حضرت آقا بارها به بنده فرمودند کاری که انجام می دهید باید تسلط کامل داشته باشد.

خانم مجتهده صافی در خصوص این سوال که آیا نظام های آموزشی کنونی مجتهد هستند یا خیر، با تاکید بر لزوم خودباوری زنان در ورود به اجتهاد، گفت: بحث اجتهاد اصول خاص خود را دارد؛ اما در این راستا بحث اجتهاد نیز اصولی است. من قاطعانه می گویم که اجتهاد بدون کتاب و سنت ممکن نیست; ما در استفاده از قرآن غفلت کرده ایم و از قرآن فاصله داریم. حضرت علی علیه السلام فرمودند که قرآن چهار جزء است; بخشی درباره ما؛ بخشی درباره دشمنان ما بخشی در مورد احکام شرعی و بخشی در مورد داستان ها. اینکه پیامبر فرمودند ربع قرآن درباره احکام و احکام است بسیار قابل توجه است یعنی با این بیان پیامبر شاید هزار یا دو هزار آیه شرعی داشته باشیم. بنابراین وقتی وارد یک حکم شرعی می شوید و می خواهید نظر قرآن را بفهمید، باید تمام آیات مربوط به آن موضوع را در نظر بگیرید.

وی افزود: من در بحث ارث بسیار کار کرده ام و وقتی وارد این بحث شدم دیدم به غیر از چند آیه از سوره نساء که عمدتاً به آنها استناد می شود چقدر آیات در مورد ارث داریم. بنابراین نباید به این موضوع نگاه ساده داشته باشیم، بنابراین ارتباط با قرآن یکی از مبانی لازم برای اجتهاد است. در روایات نیز هرج و مرج وجود دارد و مجتهد نمی شود مگر با درک عمیق از قرآن و سیره معصومین (علیهم السلام) در زمینه های مختلف. بحث عقلانیت نیز از این جهت مهم است که; ما از نظر عقل حکم شرعی داریم.

صفدی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای جدید در اجتهاد ضروری است و کمک زیادی به ما خواهد کرد، تصریح کرد: هوش مصنوعی تحول عمیقی را در سال های آینده ایجاد می کند که نباید از آن غافل شویم. البته ابزار وسیله است و مهمتر از آن اجتهاد در کتاب و سنت و کمک عقل و اجماع است که معتقدیم باید بر اساس سنت باشد.

ارث زن و مرد در روایتی

مجتهده صفاتی افزود: یک بار ارث زنان را مطرح کردم و یکی از زنان درگیر مسائل گفت که ارث زن با قانون مجلس حل شده است، اما به آنها گفتم: «آیا ارث منحصر به زن از شوهر بوده است؟ ” ما ده ها زمینه ارثی داریم که به آنها توجه نکرده ایم. مجتهد باید با فقه آشنا باشد; روایتی از امام صادق (علیه السلام) دیده ام که راوی از امام (علیه السلام) پرسید که آیا ارث زن نصف ارث مرد است و زن نمی تواند از زمین ارث ببرد و حضرت در پاسخ فرمودند که از هر چیزی زن و مرد ارث می برند. یعنی امام اعمال کرده است.

با تأکید بر اینکه زنان از یک سو درگیر مسائل خانه، فرزندآوری و دامپروری هستند و از سوی دیگر باید به کار عمیق علمی بپردازند و تلفیق این دو کار سنگین و دشواری است. پس انسان تا نیت خالص و الهی نداشته باشد موفق نمی شود; من نمی گویم زنان ما که وارد عرصه فقه و اجتهاد شده اند، این صفت را ندارند، اما این اخلاص در کار باید چند برابر شود; این نصیحتی است که حضرت آقا به سید حسن نصرالله کردند. من این موضوع را تجربه کرده ام و در روایت هم داریم که اگر کسى 40 روز خود را براى خدا تطهیر کند، حکمت از دلش به زبانش جاری مى شود. از این رو خداوند برای کارهای پاک ثواب خاصی قائل است و باعث می شود که انسان شهودی از درک مسائل داشته باشد. باشد

خانم مجتهدی صفاتی با تاکید بر استعانت از مقدسات به ویژه حضرت زهرا (س) گفت: از آیت الله بهادینی پرسیدم که برای رفع مشکلات چه کار کنیم که ایشان فرمودند به حضرت زهرا (س) متوسل شوید. اگر در را باز کنیم، راه ها برایمان باز می شود و خودمان به سمت حل مشکلات می رویم. در روایت داریم که مسجد زن خانه اوست، یعنی اگر فرزند کوچکی دارید بهتر است در خانه بمانید تا به مسجد بروید و به جامعه الزهرا نروید و اگر رفتید. ، باید بتوانید بین این دو تعادل برقرار کنید. بیرون آمدن و آزار خانواده گناه بزرگی است; ما نباید فکر کنیم که اجتهاد فقط علم و درایت و تلاش است، بلکه خداوند باید مسائلی را برای انسان باز کند و البته تلاش مستمر علمی نیز لازم است. ما باید مدام پیشرفت علمی خود را رصد کنیم و گرفتار غرور نشویم.

وی تاکید کرد: به نظر من آنچه امروز در حوزه خواهران و برادران باید جدی گرفته شود، موضوع محوری است; این کار باید با جدیت در حوزه انجام شود وگرنه از جامعه عقب می مانیم و موضوع دیگری که باید بر آن تاکید شود این است که فقاهت و فقاهت و اجتهاد را جنسیتی زن و مرد نکنیم. برخی می گویند فقه ما مذکر است; من معتقدم این حرف ها را باید کنار گذاشت و فقه نه مذکر باشد و نه مونث.

صفدی با اشاره به معضل حجاب در جامعه تاکید کرد: چند سالی است که می گویم حجاب باید به یک رشته دانشگاهی تبدیل شود و با اینکه بخشی از جامعه حجاب را کنار گذاشته اند، اما نباید ناامید باشیم.

وی همچنین به سن بلوغ دختران و اینکه برخی گفته اند باید 13 سال باشد اشاره کرد و تاکید کرد: من با دلایل محکم روایی و علمی ثابت کرده ام که سن بلوغ دختران معمولا از 9 سالگی با ایجاد تغییراتی در خود شروع می شود. بدن



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 7232

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *