رئیس حقوق سیاسی مردم استقلال ولایت فقیهان را به رسمیت شناخت/ادامه بخش نواندیشی نائینی


گروه اندیشه: به نقل از خبرگزاری اخبار آنلاینآیت الله محمد باقر صدر، از علمای برجسته نجف، در زمان حیات خود سعی در تدوین نظریه حکومت اسلامی داشت. وی یکی از اساسی ترین کارکردهای دولت را حق ضعیف از قوی می داند. محمد عثمانی در مقاله ای در سیاست نامهصدر را ادامه تفکر نوین نائینی در این زمینه می داند. عثمانی می نویسد: صدر تنها در یک زمان، در عصری که جامعه تحت سیطره طاغوت است، دامنه این نظارت را گسترش می دهد و مسئولیت خلافت مردم را بر دوش مراجع می گذارد و معتقد است که چون او مستحق منفعت است نمی تواند حق او را سلب کند، مقامات ذیصلاح باید برای احقاق این حق الهی اقدام کنند، زمینه سازی برای احقاق حقوق بشر توسط خود انسان ها تقلید از وظایف و مسئولیت های مراجع، زیرا وظایف مراجع در عصر غیبت، بسیار سنگین تر از زمان تشکیل حکومت اسلامی است، زیرا زمانی که مردم تحت هدایت یک فقیه یا مرجع معتبر، مرجعیت طاغوت را ترک می کنند. خلافت عمومی خدا به مردم منتقل می شود، اما وقتی مردم زیر سلطه استبداد قرار می گیرند، این وظیفه مسئولان است که نهضت را شروع کنند آزادی در اینجا خلاصه ای از این مقاله است:

***

محمد باقر صدر از نواندیشان عرصه فقه بود. توجه به میراث علمی دنیای جدید در ساختن نظام دانش او تأثیر بسزایی داشته است. به ویژه با تکیه بر دستاوردهای بشری در عرصه سیاست، نوآوری های جدیدی در عرصه حکومت داری اسلامی ایجاد کرد. این رویکرد نوین صدر را باید در ادامه اندیشه نائینی ترسیم کرد. وی در دوران حیات خود سه دیدگاه متفاوت درباره حکومت اسلامی ارائه کرده است. اما آنچه در این مقاله برای ما ملاک تحلیل است آخرین دیدگاه صدر است. آخرین نظریه صدر با عنوان نظارت بر خلافت و مرجعیت مردم ارائه شده است. این نظریه در اواخر عمر و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد. تلاش او در این نظریه ارائه مدلی از جمهوری با ماهیت اسلامی است. لذا با تکیه بر دیدگاه های اولیه خود (حکومت منتخب و مرجعیت عمومی فقها) این نظام را طراحی می کند.

صدر با برخی فرضیات مذهبی به دولت نزدیک می شود. او اولاً معتقد است که قدرت مطلق از آن خداوند است که بر همه چیز مسلط است. انسان نیز از هر نوع اختیاری غیر از خدا مبرا است. چون خدا عادل است از ظلم و ستم به دور است و از ملکوت های انسانی دور است. خداوند در کتاب خود انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داده که حاکم است. او باید متصدی امور جامعه بشری، سیاست و اداره خانه باشد. اما انسان مختار نیست که این امانت را هر طور که می خواهد تصاحب کند. بلکه اراده حکومت مبتنی بر احکام اسلامی باید رفتار و مصالح درست و منصفانه بشر را در نظر بگیرد.

صدر، شریعت اسلامی را منبع اصلی قوانین اساسی و عرفی حکومت اسلامی می داند. صدر با پیروی از سنت پیشینیان معتقد بود که فقها در امور سیاسی اختیار فقیه را ندارند. ایشان وظیفه نظارت را تنها بر عهده فقها در امور حکومتی گذاشته است. پیامبران و امامان را منصوب خداوند می داند و ولایت آنها در همه امور است. اما در عصر غیبت امام معصوم، منابع تقلید، ناظران عصر هستند. یعنی منابع معتبر تقلید که شرع آن را اعلام کرده است، تعیین شده است تا بتوانند در عصر غیبت کبیره امام معصوم بر امور نظارت و نظارت کنند.

صدر تنها در یک زمان، در عصری که جامعه تحت سلطه طاغوت است، دامنه این نظارت را گسترش می دهد و مسئولیت خلافت را بر دوش مردم می اندازد. در صورت عدم وجود، مراجع ذی صلاح باید برای احقاق این حق الهی اقدام کنند. ایجاد بستر برای احقاق حقوق بشر توسط خود انسانها از وظایف و تکالیف مسئولین تلقی می شود.زیرا وظایف مراجع در عصر غیبت بسیار سنگین تر از زمان تشکیل حکومت اسلامی است. زیرا وقتی افراد تحت رهبری فقیه یا مرجع معتبر از ولایت طاغوت خارج شوند، خلافت عمومی الهی به مردم منتقل می شود. اما زمانی که مردم تحت حاکمیت استبداد باشند. هستند، وظیفه مرجعیت است که نهضت را آغاز کند و زمینه رهایی را فراهم کندد

رئيس خلافت مردم با نظارت مرجع، جمهوري اسلامي ناميده مي شود كه قانون اساسي ملزم به آن است.زیرا شریعت پیشنهادی دولت و مردم دارای کنترل مساوی است. از آنجایی که مرجع نیز یک نهاد است، قوه قضاییه باید زیر نظر مرجع به وظایف خود عمل کند.این تنها بدنی است که خارج از خلافت مردم است. این ضامن تفکیک قدرت و اسلامی شدن قدرت سیاسی است..

اگر دو نظریه صدر و نائینی را با هم مقایسه کنیم، متوجه می شویم که صدر برخلاف نائینی، مستقل از ولایت فقیه، حقوق سیاسی مردم را به رسمیت شناخته است.. در این چارچوب نقش مرجع نظارتی است تا اجرایی، البته نقش مردم در توسعه قوه مجریه کمتر است. زیرا رئیس قوه مجریه مورد تایید مرجعیت است و سپس مردم انتخاب می کنند. نقش مردم در نظریه صدر بیشتر در قوه مقننه متبلور است. چرا که مجلس از افکار عمومی مردم متبلور شده و با اعمال نظارت در قانونگذاری، اراده مردم را به قانون تبدیل می کند.

صدر با استفاده از داده های دنیای جدید، حکومت جمهوری اسلامی را ترسیم می کند که اصول دینی سنتی را با مولفه های دولت مدرن ترکیب می کند. در این اندیشه، قدرت توسط قانون و مردم محدود می شود. سازوکارهای مهمی مانند اصل انتخاب حاکمان، رای گیری، تفکیک قوا، آزادی های مردم، رشد جامعه مدنی مستقل از دولت و اصل پاسخگویی و پاسخگویی در این نظام پیش بینی شده است. قدرت در کار نیست.

متن کامل این مقاله را می توانید در شماره پانزدهم خط مشی بخوانید.

رئیس حقوق سیاسی مردم استقلال ولایت فقیهان را به رسمیت شناخت/ادامه بخش نواندیشی نائینی

216216



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 7258

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *