Labobo: عروسک که سلطه اقتصادی و فرهنگی را در زندگی کودکان به وجود می آورد



به گفته خبرگزاری اخبار آنلاینیک خرس عروسکی به نام Labobo ، نه زیبا و حتی با مزیت ویژه ، در جهان و در ایران محبوبیت فوق العاده ای با کودکان دارد ، دلیل آن چه می تواند باشد؟ Wahida Mousavi در وب سایت انجمن جامعه شناسی ایراNA در زیر به آن پرداخته است:

****

این روزها در هر مغازه ، مرکز خرید یا حتی محافل ادبی کودکان یک نام تکراری وجود دارد: Labobo. عروسک که زیبایی خارق العاده ای ندارد ، حتی یک مزیت ویژه نسبت به همتایان خود ، توانسته است کودکان را به شدت جذب کند و والدین را مجبور به پرداخت هزینه های بالایی کند.

هژمونی فرهنگی و سلطه رسانه ها
پدیده Labobo نمونه ای ملموس از هژمونی فرهنگی است. یعنی توانایی یک شرکت یا برند در شکل دادن به خواسته ها و الگوهای مصرف جامعه – در اینجا ، کودکان. رسانه ها ، تبلیغات آنلاین و حتی محافل فرهنگی و آموزشی ناخودآگاه عروسک را به یک روند و نمادی از مد تبدیل کرده اند. کودکان بدون توجه به ماهیت واقعی محصول تحت فشار همسالان و جریان های فرهنگی قرار دارند.

تسلط اقتصادی و روانشناسی مصرف
سازنده با تاکتیک های هوشمندانه مانند کمبود رنگ عروسک دقیق تا لحظه بسته بندی ، نه تنها کنجکاوی کودکان را تحریک می کند ، بلکه انگیزه خرید مکرر را نیز فراهم می کند. این همان روش در بازی های دیجیتال و کالاهای مصرفی محبوب است: تولید “نیاز مصنوعی” برای افزایش سود اقتصادی.

آسیب اجتماعی و روانی
تمایل کودکان به خرید Labobo فراتر از یک بازی ساده است. بعضی اوقات باعث اضطراب ، نارضایتی و حتی احساس محرومیت در کودکانی می شود که ظرفیت مالی خانواده آنها محدود است. همچنین ، هنگامی که عروسک به یک عنصر اساسی برای “پذیرش در همسالان” یا آویز کیف مدرسه ، استرس اجتماعی و مقایسه بین کودکان تبدیل می شود.

نتیجه فرهنگی
این روند نشان می دهد که فرهنگ مصرف گرایی در دوران کودکی شکل می گیرد و مارک ها قادر به نفوذ حتی در محیط های آموزشی و فرهنگی هستند. والدین و مربیان گاهی به طور ناخودآگاه در تقویت این هژمونی اقتصادی نقش دارند.

بنابراین Labobo یک سمبل ساده اما پیچیده از تسلط اقتصادی و فرهنگی بر کودکان است. این عروسک به ما یادآوری می کند که حتی در سنین پایین ، کودکان در معرض جریانهای قدرت فرهنگی قرار می گیرند که خواسته ها ، احساسات و حتی هویت جمعی خود را شکل می دهند. والدین ، ​​معلمان و رسانه ها باید از چنین روندهایی آگاه باشند و مهارت های مقاومت آگاهانه و فرهنگی را در برابر کودکان به کودکان آموزش دهند تا تسلیم روند مصرف کننده شوند.

منبع: وب سایت انجمن جامعه شناسی ایرانی

1



منبع: www.khabaronline.ir

یوبیک آنلاین
یوبیک آنلاین
مقاله‌ها: 10311